Psykiatrini vaihtui

Re: Psykiatrini vaihtui

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.08.2015 22:40

Ok, nämä lienevät paikkakuntakohtaisia juttuja.

Minun psykiatrini vaihtoi aikuispsykiatrian ylilääkäriytensä nuorisopsykiatrian vastaavaan, ja häntä on sijaistanut tasan yksi psykiatri. Aivan sama pidänkö minä potilaana sijaisesta vai enkö pidä. Uusi psykiatri menettämäni tilalle on tulossa nyt syyskuun alussa.

Tyhjästä on paha nyhjäistä: jos psykiatreja ei ole niin ei niitä ole. Psykiatripula on monissa sairaanhoitopiireissä karua arkea.

Tuli vielä mieleeni: se uusi psykiatri oli ainoa hakija...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 00:21

Trisse kirjoitti:Toivon etten itse olisi hakenut apua ollenkaan niin olisi jäänyt vaille monenlaista pahaamieltä. Se tuli tehtyä vähän kuin automaattisesti kun kärsin unettomuudesta ja esiintymisjännityksestä vaikken koskaan saanutkaan mitään apua (ellei rauhoittavien lääkkeiden kirjoittamista lasketa).

Vaikea on apua antaa, jos potilas ei ilmesty varatulle ajalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 00:43

Trisse kirjoitti:Joo, ja ne olivat ne positiivisimmat kerrat... :roll:

Ei ole hoitotahon syy jos koet jääneesi ilman hoitoa, koska et ole edes vaivautunut sinulle varatuille vastaanottoajoille menemään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 00:51

Trisse kirjoitti:Harmi ei ollut ne kerrat jolloin jätin menemättä vaan ne kerrat kun menin. YTHS:n jälkeen (2005) en ole jättänyt menemättä kertaakaan kun en ole halunnut maksaa sakkomaksua..
"... Perunut edellisen hokoajan,toivonut iltapäiväaikaa ja ko.hokoajan siirtänyt.Nyt poisjäänti sairauden vuoksi..."
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 09:19

Mutta eihän hoitava taho voi mitään sille, että sinä olet ollut liikaa pois töistä tai että sinä ajattelet olevasi työkyvytön tapaamisen jälkeen. Ratkaisevaa on se, ettet mennyt paikalle.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.09.2015 12:20

Ajan siirtäminen on rasite hoitoyksikölle, joka muutoinkin on buukattu äärimmilleen ja johon vain harvat apua tarvitsevat pääsevät. Aikoja tulisi muokata/peruuttaa vain, jos on estynyt esimerkiksi sairastumisen vuoksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.09.2015 13:24

Minulla oli aikoinaan, etten missään nimessä halunnut aamuaikaa juuri sen takia, että jos oli menoa sen jälkeen, niin ei tiennyt millaisessa ns. kunnossa tai mielentilassa on istunnon jälkeen. Vaikka olikin vain sairaanhoitajan istuntoja useimmiten. Ei sopinut yhtään, kun koko ajan odotti, että "joko pitää mennä" tai pelkäsi, ettei vaikeista asioista uskalla puhua, ettei tule itkupotkuja. Joskus oli juuri tuo 'kauhea' psykiatri, pillitin niin hirveästi ja loputtomasti senkin jälkeen kun pääsin pois, että kesken työ(harjoittelu)matkan soitin, etten pääse tänään.

Viimeisiä käyntejä unohdin kaksi, toinen päihdepuolen, toinen terv. keskuksen sairaanhoitajan. (En ikinä unohda tuollaisia!) Kun ei ole mitään aktiviteettia päivisin, niin ei muistakaan mitään tai kuvittelee muistavansa, mutta muistaakin tietysti väärin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 16:23

Trisse kirjoitti:Menin paikalle kaikkiin tapaamisiin paitsi ollessani kovassa kuumeessa. Kai nyt hoitoneuvottelun aikaa saa siirtää vai onko sekin synti?

Riippuu siitä mikä on siirtämisen syy. Jos syy on se, ettet halua herätä aikaisin, se antaa selkeän kuvan kiinnostuksestasi ja motivaatiostasi ottaa hoitoa vastaan.

Mutta vaikka sinulla olisi ollut rutto, eipä sinua voi hoitaa ellet saavu paikalle - olipa poisjäämisen syy mikä tahansa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 01.09.2015 16:34

Odotan toisen psykiatrin soittoa, saa nähdä pääsenkö hänen potilaakseen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 01.09.2015 16:52

:x Lopeta Trissen kiusaaminen!
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 16:55

Trisse kirjoitti:MINÄ SELITIN JO! LOPETA!!!

Selityksesi ei muuta sitä, että hoito on mahdotonta jos potilas ei saavu paikalle. Sinun on siis turha kiukutella huonosta hoidosta, koska et ole itse ollut siihen sitoutunut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 17:25

Trisse kirjoitti:En minä kiukuttele mistään hoitooni liittyvästä kun en halua enää minkäänlaista hoitoa...

Hyvin usein sinä kuitenkin kerrot saaneesi huonoa hoitoa tai jääneesi kokonaan hoidotta.
Trisse kirjoitti:... Kuntoutustukilausunnon mahdollinen jatko (jos sellainen kirjoitetaan) on tietty vähän auki mutta omalääkärinikin pystyy sen kirjoittamaan. Pitääköhän se olla psykiatrin kirjoittama? ...

Tietääkseni pitää, eikä taida yksi käyntikerta sen kirjoittamiseksi riittää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 17:30

Trisse kirjoitti:Saan minä kertoa ihan mitä haluan.

Tietenkin, mutta saan kai minäkin kommentoida sinun kertomaasi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.09.2015 17:46

Trisse kirjoitti:Saat laajasti ajatellen mutta mikäli suinkin mahdollista niin toivoisin sinun jättävän minut kuitenkin rauhaan nyt.

Aika paksua sinulta. En ole tehnyt mitään väärää.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.09.2015 20:48

Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Saat laajasti ajatellen mutta mikäli suinkin mahdollista niin toivoisin sinun jättävän minut kuitenkin rauhaan nyt.

Nimenomaan tällä palstalla on lupa ottaa kantaa ja jopa otettava kantaa, mikäli palstalta alkaa yhtäänkään välittyä välinpitämätön, ynseä tai leväperäinen asenne hoitoa kohtaan, mikä on erittäin surullista, että sellaista tapahtuu.

(Lisätty jälkeenpäin viimeinen lause.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2015 10:32

Flower kirjoitti:... Koen myös tärkeänä, että hoidon kritiikki sallitaan tällaisella palstalla. Huonosta hoidosta aiheutuneet traumat voivat olla vaikeita ja vammauttavia ja on hyvin tärkeää, että kokemuksista voi puhua edes täällä (ilman joukkolynkkausta).

Olen ollut samaa mieltä jo yli kymmenen vuotta.
Mutta kun minä esitin perusteltua kritiikkiä hoitooni liittyen, mitä tapahtui?
Vastaus: Lynkkausjoukko (Tristan aktiivisesti mukana) kävi kimppuuni ilkkuen ja väittäen, että tyytymättömyyteeni hoitooni on vain minun ongelmani ja ettei minua kannattaisi hoitaa lainkaan koska hoito menee minussa täysin hukkaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.09.2015 10:52

Flower kirjoitti:Oliko tässä siis kyse kostosta?

Ei suinkaan! Olen vain ollut koko ajan sitä mieltä, että kritiikin täytyy aina olla perusteltua ja että aiheettomat syytökset ja valittamiset on syytä sellaisiksi todeta.
Tristanin valituksille huonosta hoidosta/hoidotta jäämisestä en ole nähnyt perusteita (enkä sellaisia nytkään löydä) - eikä hän mielestäni ole koskaan kyennyt sellaisia esittämään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.09.2015 11:40

Pinja 31.8.2015 22:13 Minä en paskaa pidä.

Trisse 31.8.2015 22:18 Älä pidä. Uskon että voi vaihtaa. Perusteet on. Kummallista että hän meni noin valehtelemaan. Joko piti sinua niin tyhmänä ja sairaana ettet tajua/osaa tarkastaa valehdelleen tai niin tyhmänä ja sairaana että on samantekevää mitä sinulle lupailee.

Psykopatologia 2.9.2015 11:40
Pinjan alkuperäinen selvitys tilanteestaan on yksipuolinen ja puutteellinen - suhteellisen valmis tulkinta - eikä sen pohjalta voi ottaa kriittistä kantaa itse tilanteeseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 02.09.2015 12:06

Syynä se, että en voi tarkemmin kertoa mitä psykiatri minusta kirjoitti. Petti, valehteli, väärin ymmärsi, haukkui/arvoteli minua, diagnosoi myös väärin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.09.2015 12:41

Flower kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Nimenomaan tällä palstalla on lupa ottaa kantaa ja jopa otettava kantaa, mikäli palstalta alkaa yhtäänkään välittyä välinpitämätön, ynseä tai leväperäinen asenne hoitoa kohtaan, mikä on erittäin surullista, että sellaista tapahtuu.

(Lisätty jälkeenpäin viimeinen lause.)

Minä en nyt ihan tavoita tämän kritisoinnin tavoitetta. Tuntuu, että taustalla on jotain muuta kuin se, mistä on kerrottu.

Koen myös tärkeänä, että hoidon kritiikki sallitaan tällaisella palstalla. Huonosta hoidosta aiheutuneet traumat voivat olla vaikeita ja vammauttavia ja on hyvin tärkeää, että kokemuksista voi puhua edes täällä (ilman joukkolynkkausta).

Hoidon asiallinen kritiikki ei ole sama asia kuin välinpitämätön, ynseä ja leväperäinen asenne ja suhtautuminen hoitoon.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet