Big Five -persoonallisuus-inventaari

Re: Big Five -persoonallisuus-inventaari

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.07.2015 08:55

Psykopatologia kirjoitti:Arvelinkin, että kyseessä on Goldbergin versio. (Voin postatata senkin; englanniksi).

Odottelen edelleen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.07.2015 09:48

Flower kirjoitti:Minulla on paljon ideoita, joita en toteuta. Ovatko ne hyviä vai huonoja?

En tiedä, kun et kaikkia kerro. Minulla ei edes liity ideoiden hyvyyteen tai huonouteen, pikemminkin innostukseen tai muuten suureen tunnelataukseen, jota en pysty tai halua harkinnan tai pitkäjänteisyyden kanssa useinkaan sovittaa yhteen. Omilla 'ideoillani' en edes tarkoita mitään suuria keksintöjä tms., vaan pikemminkin sellaista hetkellistä tunnetta / inspiraatiota / muka-selkeää ajattelua, joka joko johtaa toimintaan (vähintäänkin suunnitteluun) tai sitten ei johda. Joskus nämä ovat jälkikäteen ajatellen ihan hyviäkin juttuja, joskus näissä hetken mielijohteen tempauksissa ei ole järjen hiventäkään. Minusta olisi varmaan tullut hyvä performanssitaiteilija, nykyäänhän kaikki hullutukset voi naamioida tuon nimityksen taa.

Luulen, että Gabriel ymmärsi testin ideoiden tarkoittavan esim. keksintöjä. Minulle sana idea merkitsi ihan vaikka jo vain sitä, että keskellä yötä saan inspiraation vaihtaa huoneen järjestystä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2015 09:56

Helmenkalastaja kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Arvelinkin, että kyseessä on Goldbergin versio. (Voin postatata senkin; englanniksi).

Odottelen edelleen.

Mielestäni se on tuo aloitusviestiin lisätty http://ipip.ori.org/New_IPIP-50-item-scale.htm

(Kenttä on kuitenkin aika sekava. Minulla ei ole tarkkaa käsitystä siitä, miten "Ison Vitosen" eri versiot suhtautuvat toisiinsa.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.07.2015 12:24

No eipä tullut mieleenikään tarkistaa, oletko aloitusviestiin jotain lisännyt...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.07.2015 14:20

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Minusta älyn arvioiminen subjektiivisesti kyselytestein on ihan kökköä. Jokaisella vastaajalla on oma subjektiivinen vertailukäsityksensä ja asenteensa, mitä älyn, kekseliäisyyden, abstraktien ideoiden (!! :D ) tulisi olla. Jokainenhan oman käsityksensä mukaan on kekseliäs, mielikuvituskyvyn omaava, abstrakteja ideoita käsittävä, mutta moniko suhteellisuusteorian osaa johtaa? En minä ainakaan.

Suhteelisuusteorian juurilla. Ainakin minä mietin noin viisi vuotiaana mökille mennessä auton takapenkillä palloa puodotellessani, että miksi se ei pamahda ilmalennon aikana auton takapenkkiin koska auto liikkuu kovaa vauhtia eteenpäin. Riippuu tietysti mitä kukin älyksi laskee. Joku lukee kymmenentuhatta kirjaa ja ei silti ole älykäs tai vain kuvittelee olevansa.

Päivän paras.

Oliko siinä jotain erityisen hauskaa mielestäsi?

Newtonin I laki riittäisi eli ei ihan vielä suhteellisuusteoriaan asti (saati sen matemaattiseen johtamiseen) tarvitse mennä. Ainakin noin ymmärrän itse tuon ihan lukion pitkän fysiikan avulla. En mikään matikka- tai muukaan nero tosiaan ole, mutta onhan se hauskaa, jos palstalta sellainenkin löytyisi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.07.2015 15:50

Minun mielestäni huvittavinta (tai vaihtoehtoisesti surullisinta) oli tuo "viisi vuotiaana".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 24.07.2015 19:44

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni huvittavinta (tai vaihtoehtoisesti surullisinta) oli tuo "viisi vuotiaana".

Miksi?
Saatoin olla ehkä korkeintaan 6, mutta en kuitenkaan koulussa koska mökki myytiin myöhemmin.
Yritän tällä nyt hieman kuvantaa sitä että aivan tavalliset ihmiset miettii myös "erikoisia" asioita, ilman suurempia saavutuksia.
Joillain on sitten enemmän kykyä ja kapasiteettiia työstää niitä teorioiksi asti.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2015 19:52

Maapallon ratanopeus on n. 30 km sekunnissa. Luulisi, että ainakin kurveissa paiskautuisimme avaruuteen!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 24.07.2015 20:32

Psykopatologia kirjoitti:Maapallon ratanopeus on n. 30 km sekunnissa. Luulisi, että ainakin kurveissa paiskautuisimme avaruuteen!

Paitsi "junavaunun" sisällä tai "auton" takapenkillä.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.07.2015 23:02

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni huvittavinta (tai vaihtoehtoisesti surullisinta) oli tuo "viisi vuotiaana".

Miksi?
Saatoin olla ehkä korkeintaan 6, mutta en kuitenkaan koulussa koska mökki myytiin myöhemmin.
Yritän tällä nyt hieman kuvantaa sitä että aivan tavalliset ihmiset miettii myös "erikoisia" asioita, ilman suurempia saavutuksia.
Joillain on sitten enemmän kykyä ja kapasiteettiia työstää niitä teorioiksi asti.

Viisivuotiaana tai 5-vuotiaana - mutta ei viisi vuotiaana.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.07.2015 23:14

DSM-5:n (2013) PIIRRE-DOMAINit & facetit (25) (kaksinapaisia):

I NEGATIIVINEN AFFEKTIIVISUUS, NEUROOTTISUUS VS. emotionaalinen vakaus
1 emotionaalinen labiilius, 2 ahdistuneisuus, 3 separaatioon liittyvä epävarmuus, 4 alistuvuus, 5 vihamielisyys, 6 perseveraatio, 7 depressiivisyys, 8 epäluuloisuus, 9 rajoittuneen affektiivisuuden p u u t e (9)

II ULKOPUOLISUUS VS. ekstraversio, positiivinen emotionaalisuus
1 vetäytyvyys, 2 intiimiyden välttäminen, 3 anhedonia, 4 affektien rajoittuneisuus, 5 epäluuloisuus. (5)

III ANTAGONISMI, AGGRESSIO VS. myötämielisyys
1 manipulatiivisuus, 2 pettävyys, 3 grandiositeetti, 4 huomionhakuisuus, 5 paatuneisuus, 6 vihamielisyys (5)

IV DIS-INHIBITIO VS. tunnontarkkuus
1 vastuuttomuus, 2 impulsiivisuus, 3 keskittymiskyvyttömyys, 4 riskinotto, 5 jäykän perfektionismin p u u t e (5)

V PSYKOOTTISUUS VS. selväjärkisyys
1 epätavalliset uskomukset ja kokemukset, 2 eksentrisyys, 3 kognitiivinen ja perseptuaalinen dysregulaatio (3)

Domain- ja facet -piirre-taksonomia on myös operationalisoitu, mm. Personality Inventory for DSM-5 (PID-5) – Adult (220 itemiä). Asteikosta on myös Brief Form (BF; 25) ja versio lapsille ym. – Ks. ”APA: Online Assessment Methods”. http://www.psychiatry.org/practice/dsm/ ... ersonality
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.07.2015 23:54

hostiilius :shock:
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2015 00:04

hostiliteetti ?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.07.2015 10:54

Mitä vikaa on vihamielisyydessä?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2015 11:24

Luultavasti ei mitään. Luultavasti vaihdan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 26.07.2015 11:13

Kyllästynyt kirjoitti:Viisivuotiaana tai 5-vuotiaana - mutta ei viisi vuotiaana.

Entä jos on kuusikymmentäviisi ja puoli (65½) -vuotiaana tehnyt jotakin, kuinka silloin pitää toimia?
Ryysy

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa