Mistä sinä säästäisit?

Re: Mistä sinä säästäisit?

ViestiKirjoittaja Maria » 20.09.2010 16:51

Siinä olisi yksi säästökohde. Muutama vuosi sitten keskustelin päiväkodissa työskentelevän lastenhoitajan kanssa. Siinä päiväkodissa, jossa hän työskenteli, oli yleistä, että vauvaa kotiin hoitamaan jäänyt vanhempi toi vauvan vanhemman sisaruksen eli leikki-ikäisen lapsensa päiväkotiin. Koska halusi keskittyä olemaan vauvan kanssa intensiivisesti ja nauttia vauva-ajasta aidosti ilman leikki-ikäisen lapsensa häirintää. Miltä mahtoi tuntua leikki-ikäisestä, kun äiti jäi vauvan kanssa kaksin kotiin? Kysymyksessä ei ollut huonosti toimeen tulevien perheiden muodostaman lähiön päiväkoti vaan erään omakotitaloalueen päiväkoti.
Maria

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 20.09.2010 23:13

"Koska halusi keskittyä olemaan vauvan kanssa intensiivisesti ja nauttia vauva-ajasta aidosti ilman leikki-ikäisen lapsensa häirintää."

Vanhempiko todella sanoi: "ilman lapsensa häirintää". Olettaahan voi vaikka mitä, kuten itsekin olen tehnyt.
Mitään tod.peräisyyttä tietyillä oletuksilla ei välttämättä ole, eikä niitä (enää) mielestäni kannatakaan sen kummemmin viljellä tai loputtomiin pyöritellä.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 20.09.2010 23:26

Minä vähentäisin turhaa byrokratiaa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 21.09.2010 12:40

Biancaliina kirjoitti:"Koska halusi keskittyä olemaan vauvan kanssa intensiivisesti ja nauttia vauva-ajasta aidosti ilman leikki-ikäisen lapsensa häirintää."

Vanhempiko todella sanoi: "ilman lapsensa häirintää". Olettaahan voi vaikka mitä, kuten itsekin olen tehnyt.
Mitään tod.peräisyyttä tietyillä oletuksilla ei välttämättä ole, eikä niitä (enää) mielestäni kannatakaan sen kummemmin viljellä tai loputtomiin pyöritellä.

Pyydän anteeksi kärkevää sanainkäyttöäni. Kyse oli yhdellä pienellä paikkakunnalla esiintyneestä ilmiöstä, trendistä, jonka todistajaksi ystäväni joutui, kun itse neljän lapsen äitinä ja heidät hoitaneena ei ollut valinnut trendikkään uraohjuksen tietä, vaan teki sijaisuuksia paikkakuntansa päiväkodissa, kun niitä sai. Hän piti kovasti työstään ja oli varmasti hyvä siinä. Ymmärrän myös hänen tuohtumuksensa ja sanainkäyttönsä, jota vielä itse kärjistin lisää levittämällä sitä täällä. Aloittajan esittämä aihe on tunteita herättävä ja mahdollisesti subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen puuttumisesta keskustellaan myös tulevassa vaalikeskustelussa.

Subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on sanottu olevan vaikea puuttua, koska perheen etu nähdään lasten etuna. Myös professori on sanonut painavan mielipiteensä julkisuudessa pienten lasten päivähoitoon viemisestä. Nuori äiti sen sijaan perustelee leikki-ikäisen sisaruksen hoitoon viemisen vauvan näkökulmasta ja näkee totaalisen keskittymisen vauvaan tärkeimpänä asiana. Todelliset motiivit voivat olla toiset, kun leikki-ikäinen viedään päivähoitoon ja jääädään kotiin vauvan kanssa kahden. Monet myös vievät sisaruksen päivähoitoon, jotta päivähoitopaikka ylipäätään säilyisi ja monella päivähoitoon viemisen taustalla voi olla omat työuralla etenemisen tavoitteet. Naisten työssäkäynti ja palkkakehitys voivat olla ristiriidassa päivähoitokysymysten kanssa.
Maria

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 21.09.2010 13:13

"Ymmärrän myös hänen tuohtumuksensa ja sanainkäyttönsä, jota vielä itse kärjistin lisää levittämällä sitä täällä."

Minkä tuohtumuksen? (Sanahan se vain, sanoja vain...)
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 21.09.2010 14:47

Minä olen kiitollinen siitä, että lapsi sai käydä päiväkodissa silloin kun itse jouduin jäämään masennuksen, avioeron ja työuupumuksen takia kotiin sairaslomalle. Mummotkin saivat välillä vähän huokaista.

Henkilökohtaisesti olen säästänyt sanomalehdistä. Luen niitä nyt vain netistä. Totesin myös, ettei vaatteita kannata itselle juuri ostella, kun niitä on kaapit täynnä loppuiäksi, ja tytöltäkin saan niitä, mitkä tämä hylkää.

Säästäisin keski- ja suurituloisten verohelpotuksista. Ne voitaisiin perua ihan hyvin. Omaisuutta ja pääomaa saisi myös verottaa kovemmin, niitä ei ole itselle kertynyt.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 21.09.2010 17:38

Myöskään työuupunut tai ylitöitä tekevä, stressaantunut vanhempi ei ole hyväksi lapselle, Kyllästynyt. Miksi vain masentuneen vanhemman mainitsit?

Otetaan sieltä, missä on, eikä tasaveroina, jotka kohdistuvat pahiten pienituloisiin. Enpä osaa varoprosentteja kertoa, kun ei omaisuus- ja pääomatulot ole itseä juuri koskettaneet.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Megakesä » 21.09.2010 23:44

Yhteiskunnan tasolla:
-optiosysteemit pois
-pääomaveroa korotettava
-kansanedustajien palkankorotukset kumottava

Itse säästän ainakin näissä:
-ostan halvimpia mahdollisia non-food-tuotteita (wc-paperi, dödö, saippuat)
-käytän bussia
-kierrätän vaatteita perheeni sisällä
-käytän kirjekuoret moneen kertaan
-käytän kauppojen omia merkkeja (Rainbow ym.), kun ostan ruoka-aineita
-en tee lentomatkoja
-
Megakesä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.09.2010 00:31

Minä säästäisin mieluiten muiden menoista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.09.2010 06:28

Olen tullut yhteiskunnalle halvaksi, kun olen itse hoitanut kaikki lapsemme. Kukaan heistä kuudesta ei ole ollut päivääkään päivähoidossa. Mutta nuorimmaisen ollessa nelivuotias olimme kahden kotona päivisin, makasimme yhdessä sängyssä kaiket päivät. Hän oli vieressäni ja katseli lastenkirjoista kuvia. Emme juuri puhuneet tai tehneet muutakaan kuin vähän ruokaa keskipäivällä. Sinä talvena hän kävi ulkona ehkä neljä tai viisi kertaa. Minä kyllä kävin ulkona joka päivä työn vuoksi, koetin roikkua työssäni, vaikka välillä pitä käydä makaamaan lattialle, kun en jaksanut olla pystyssä. Viime talvena hän oli esikoulussa, kulki sinne kunnan järjestämällä taksilla. Hän oppi leikkimään muiden kanssa, myös itsekseen. Se teki hänelle silminnähden hyvää. Masentunut makaava äiti ei ole lapselle parasta mahdollista seuraa. Ei silti, en olisi jaksanut viedä häntä päivähoitoonkaan, viedä ja hakea joka päivä. Helpointa oli vain olla kotona.

On vähän monimutkainen tuo säästöasia. Toisaalta valitetaan, että äidit hoitavat lapsia niin ja niin paljon kotona. Toisaalta on työttömyyttä. Jos he kaikki olisivat työmarkkinoilla, olisi enemmän työttömiä työnhakijoita ja ehkä enemmän lapsia päivähoidossa tai jonoissa ainakin. Minusta on lapsen kannalta huono asia, että vahnempi on kotona pienimmän lapsen kanssa ja isompi "työnnetään" hoitoon. On selvää, että on paljon helpompaa olla yhden kuin kahden lapsen kanssa kotona, varsinkin jos isompi on mustasukkainen kaksivuotias. Sen tiedän kokemuksesta. Ainakin osittain se on aikuisten mukavuudenhalua.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 22.09.2010 08:02

Kyllästynyt kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Minä vähentäisin turhaa byrokratiaa.

Kuulisin mielelläni konkreettisia esimerkkejä, kiitos.

Esimerkiksi meillä on paljon "valvovia viranomaisia", jotka eivät kuitenkaan tee asian eteen mitään. Joutaisivat pois.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 27.09.2010 13:03

Jos omastaan pitää säästää, niin liikkumisesta mieluummin kuin asumisesta. Myös tarkasti kohdennettujen ympäristöverojen kannalla olen. Tosin en tiedä, miten tehokkaita keinoja ovat, lisäisivätkö ehkä vain byrokratiaa? Moni ympäristön pelastamiseksi ja energian säästämiseen tähtäävä toimi on epäonnistunut pohjoisen oloissa, kuten esim. energiansäästölamput ja talvi- ja kesäaikaan siirtymiset. Eivät tuo todellista säästöä täällä pohjoisessa kovin paljon. Autoilun ja turhan Thaimaanpörräilyn vähentämisen kannalla olen. Ihmiset käyttämään joukkoliikennettä, kun suinkin on mahdollista. Enemmän kotimaan lomamatkailua ja pyörällä sekä julkisiten liikennevälineiden käyttöön siirtymisen suosimista.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.09.2010 08:51

"Portugali päätyi Barroson kaikille EU-maille antaman patistuksen jälkeen leikkaamaan virkamiestensä palkkoja viisi prosenttia."

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... 09/1196108

Suomessa: "Kansanedustajille tulossa kaksi palkankorotusta "

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 09/1195132
Riidankylväjä

Paluu Yleistä ja ajankohtaista