Biancaliina kirjoitti:"Koska halusi keskittyä olemaan vauvan kanssa intensiivisesti ja nauttia vauva-ajasta aidosti ilman leikki-ikäisen lapsensa häirintää."
Vanhempiko todella sanoi: "ilman lapsensa häirintää". Olettaahan voi vaikka mitä, kuten itsekin olen tehnyt.
Mitään tod.peräisyyttä tietyillä oletuksilla ei välttämättä ole, eikä niitä (enää) mielestäni kannatakaan sen kummemmin viljellä tai loputtomiin pyöritellä.
Pyydän anteeksi kärkevää sanainkäyttöäni. Kyse oli yhdellä pienellä paikkakunnalla esiintyneestä ilmiöstä, trendistä, jonka todistajaksi ystäväni joutui, kun itse neljän lapsen äitinä ja heidät hoitaneena ei ollut valinnut trendikkään uraohjuksen tietä, vaan teki sijaisuuksia paikkakuntansa päiväkodissa, kun niitä sai. Hän piti kovasti työstään ja oli varmasti hyvä siinä. Ymmärrän myös hänen tuohtumuksensa ja sanainkäyttönsä, jota vielä itse kärjistin lisää levittämällä sitä täällä. Aloittajan esittämä aihe on tunteita herättävä ja mahdollisesti subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen puuttumisesta keskustellaan myös tulevassa vaalikeskustelussa.
Subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen on sanottu olevan vaikea puuttua, koska perheen etu nähdään lasten etuna. Myös professori on sanonut painavan mielipiteensä julkisuudessa pienten lasten päivähoitoon viemisestä. Nuori äiti sen sijaan perustelee leikki-ikäisen sisaruksen hoitoon viemisen vauvan näkökulmasta ja näkee totaalisen keskittymisen vauvaan tärkeimpänä asiana. Todelliset motiivit voivat olla toiset, kun leikki-ikäinen viedään päivähoitoon ja jääädään kotiin vauvan kanssa kahden. Monet myös vievät sisaruksen päivähoitoon, jotta päivähoitopaikka ylipäätään säilyisi ja monella päivähoitoon viemisen taustalla voi olla omat työuralla etenemisen tavoitteet. Naisten työssäkäynti ja palkkakehitys voivat olla ristiriidassa päivähoitokysymysten kanssa.