Rorschach-ketju

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Rorschach-ketju

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 14:15

Flower kirjoitti:Miten suhtaudutaan siihen/ tulkitaan se, että kieltäytyy kokonaan esim. musteläiskätestin tekemisestä?

Kai niin, että tutkittava on "tutkimus-resistentti" tms.

Kuitenkin kliinisessä praktiikassa potilaat useimmiten h a l u a v a t testauksia
("pääsykokeissa" voi olla toisin, kun facing good on tärkeää).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 06.06.2015 18:44

Minun tapauksessani Rorscach-testi oli äärimmäisen katastrofaalinen ainakin omasta näkökulmastani. Olen kuunnellut äänikirjana kirjan “Mistakes were made
(but not by me)”. Se kirja käsittelee sitä, miten melkein kaikki meistä kokevat olevansa “hyviä ihmisiä” ja tekevänsä vain “hyviä tekoja”. Minun tapauksessani, päätellen kirjoituksistaan, psykologi ilmeisesti oli päättänyt ehkä ei-niin-tietoisesti jo etukäteen, että minulla on psykoosi tai skitsofrenia. Hänen potilaskertomustensa perusteella hän löysi todisteita tälle uskomukselle puheistani ja kaikesta muusta mahdollisesta. Mukaan lukien Rorscachin testistä. Kun kuukausien jälkeen näin taas vaihtuvaa psykiatria, hän sanoi, että psykoosi tai skitsofrenia oli todettu Rorscachin testillä. Kun kerroin jotain kritiikkiä siihen, niin hän sanoi jotain sellaista, “on tuo totta, mutta onhan nämä testit aika luotettavia”.

Kun psykologi tai psykiatri uskoo, että tuolla potilaalla on se ja se sairaus, niin sen jälkeen hän alkaa tulkita kaikkea mahdollista sen linssin läpi. Jos potilas on eri mieltä, niin sekin tulkitaan helposti lisätodistukseksi sairaudesta. Voi olla, että koulutus ja kokemus ei lisää niin paljon ymmärrystä diagnoosien tekoon, mutta lisää paljon itsevarmuutta diagnoosien tekoon. Jos testin tekijä on etukäteen tullut sellaiseen uskoon, että testattavalla on esimerkiksi psykoosi, niin sen jälkeen hän usein saa testistä vain hänen omaa uskoaan tukevia tulkintoja. Jos testiä kritisoi, niin se voi olla psykologille tai psykiatrille vain lisää todistetta diagnoosin oikeudesta.
Hermes

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2015 21:14

Trisse kirjoitti:

Esimerikiksi - - [PP]
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 21:28

Tervetuloa (taas), hermes!
7.6. H
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2015 21:30

Miksi tämä ketju on olemassa, jos ei kerran saa keskustella? Merkitseekö poistaminen sitä, että se tosiaan oli totta, mitä musteläiskätestin tulkinnasta kirjoitin?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2015 11:36

On erittäin ikäävää, että olet joutunut jäämään tuollaiseen epätietoisuuteen,
kun mitään järkeviä perusteluita ei ole esitetty.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2015 12:16

Noin luulen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2015 12:34

Mitä tarkoittaa"hyvä tulkinta", ja mikä merkitys on valkoisen alueen käyttämisellä tai käyttämättä jättämisellä?

Muokattu 7.6.2015 klo 19:34
Poistettu lainaukset
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.06.2015 16:17

Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Kysyin kun en tiedä kenenkään muun nähneen ysissä mitä minä näin. Omasta mielestäni se on aika hyvä tulkinta vaikka siinä on käytettykin valkoista aluetta. Vai kuinka?

Psykopatologia kirjoitti:Noin luulen.

Mitä tarkoittaa"hyvä tulkinta", ja mikä merkitys on valkoisen alueen käyttämisellä tai käyttämättä jättämisellä?

En tiedä saako nyt keskustella, mutta tietääkseni on normaalimman tai terveemmän ihmisen merkki, että hahmottaa mieluummin jotain mustissa tai värillisissä alueissa.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2015 18:27

Ovatko näin laajat lainaukset edellisistä vastauksista todella tarpeen?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.06.2015 18:53

En uskalla mennä tekemään moisia testejä, ei tiedä minkä diagnoosin vielä saan ja jos diagnoosi ei pitäisikään paikkaansa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.06.2015 19:14

Sateentekijä kirjoitti:Minä en käsitä, mitä ilmaisu-hyvä tulkinta- tässä yhteydessä tarkoittaa.
Eihän testissä kilpailla siitä, kellä on paras tulkinta. Yksilöllisyys tuossa merkitsee kai eniten.

Vääränlaisella yksilöllisyydellä voi saada hullun paperit.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2015 19:41

Pinja kirjoitti:En uskalla mennä tekemään moisia testejä, ei tiedä minkä diagnoosin vielä saan ja jos diagnoosi ei pitäisikään paikkaansa.

Psykologihan (tässä tapauksessa) sen diagnoosin tekee, ei testi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.06.2015 19:49

En suostu tekemään testiä, en halua testin tuloksia tulkittavan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 07.06.2015 22:35

Ensin pitäisi tehdä diagnoosit ja sitten vasta testillä varmistaa.
Pinja

Edellinen

Paluu Romulaatikko