Kun pelko hallitsee

Re: Kun pelko hallitsee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.06.2015 23:46

Ai että kiusaajan puolelle sitten mennäänkin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.06.2015 01:25

Sateentekijä kirjoitti: Mikä sinä Kyllästynyt olet keltään vaatimaan yhtään mitään, kun samalla oma käytöksesi on vähintäinkin kyseenalaista!?..

Sano ihmeessä missä olen jotakin vaatinut????
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2015 02:23

Hilppa kirjoitti:Niin tai näin. Mutta vittu, että ärsyttää, kun joku leuhkii päässeensä niin vähällä kiusaamisesta ja on vain omanarvontuntokin noussut, kun on osannut ja pystynyt antamaan takaisin. Aivan kuin olisi jäänyt kavereilta höykyttäminen kesken.

Ei hän kyllä mielestäni leuhkinut millään tavalla, kirjoitti vain vähän yleistävään sävyyn. Itse kirjoitus oli kuitenkin aivan asiallinen, sen sijaan sinun viimeinen lauseesi ei sitä ole.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2015 02:30

Kyllästynyt: Lisäksi sanottakoon, että olen itse kehottanut Gabrielia kasvattamaan itselleen aivot sekä "hanki aivot". Asiatonta ja epäkorrektia tuokin, tietenkin, mutta koska miehiä tarkoittavia mutta läheskään yhtä loukkaavia kuin "akka", "eukko", "femakko" jne. ei suomen kielessä ole, nuo olivat ainoat ilmaisut jotka keksin ja jotka loukkaavuustasoltaan vastaavat em. nimittelyjä.

En tiedä mihin keskusteluun nuo sanat ovat liittyneet, mutta otankin kantaa vain noihin itse sanoihin. Minä en kyllä koe sanoja "akka" tai "eukko" loukkaaviksi, vai ovatko "ukko" ja" äijäkin" sitten loukkaavia? Femakko lienee loukkaava sana feminististä. Toisaalta, se ei kyllä ole mikään vakiintunut haukkumasana. Onko kommunistista loukkaavaa tulla kutsutuksi kommariksi tai oikeistolaisesta porvariksi tai kapitalistiksi? Miksi oikeastaan loukkaantua, jos on oikeasti sitä mieltä kun on?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 08:49

Kommari "on" aina loukkaava, porvari taas ei tai sitten voi olla.
Neekeri voi (nykyään) olla, nekru taas on.

Entä rasvaniska tai punaniska (tms). Nuo ovat aika pejoratiivisia mutta "sallittuja"!

Natsi on (myös) loukkaava mutta jopa "suositeltava" kun puhutaan esimerkiksi natsi-Saksasta.
Mutta vaikka kommunisti on neutraali (vrt. kommari), ei saisi puhua kommunismi- tai
kommunismi-Neuvostoliitosta, vaikka Neuvostoliiton rikollisuus valtiona ylittää natsi-
Saksan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 06.06.2015 09:37

Neekeri-sana meni aivan läpi mukisematta tällä foorumilla, paitsi minä sanoin jotain kirjoittajan älykkyydestä.
Mutta jostain akka-sanasta jaksetaan jauhaa.

Ukkia haukuttiin ryssäksi, mummoa lapin noidaksi ja naapuria natsin huoraksi. Minua lapseksi jonka äiti teki itsarin ja veljelle niia koko kylän naisväki.
toope

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.06.2015 10:27

Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Niin tai näin. Mutta vittu, että ärsyttää, kun joku leuhkii päässeensä niin vähällä kiusaamisesta ja on vain omanarvontuntokin noussut, kun on osannut ja pystynyt antamaan takaisin. Aivan kuin olisi jäänyt kavereilta höykyttäminen kesken.

Ei hän kyllä mielestäni leuhkinut millään tavalla, kirjoitti vain vähän yleistävään sävyyn. Itse kirjoitus oli kuitenkin aivan asiallinen, sen sijaan sinun viimeinen lauseesi ei sitä ole.

Sinulla ei taida olla käsitystä miten julmaa koulukiusaamista jotkut (tälläkin palstalla kirjoittavat) ovat kokeneet. Tuolloin tuollaiset ketoon nakkaamisilla voimaantumiset kuulostavat muiden kokemuksen vähättelyltä ja omalla voimaantumisella leuhkimiselta. Ei kuulu seitsenvuotiaan nakata ketoon kavereitaan, mikä helposti kääntyy ja itse asiassa on jo alku vastakiusaamiselle, jolla ei välttämättä silläkään ole loppua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 10:32

Noinhan se on.

Mutta debatissa tulee selvästi esiin lukijoiden omien kokemusten merkitys,
kun tulkitaan muiden kertomaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.06.2015 10:56

Kuutar kirjoitti:Minä en kyllä koe sanoja "akka" tai "eukko" loukkaaviksi, vai ovatko "ukko" ja" äijäkin" sitten loukkaavia?..

"Ukko" tai "äijä" eivät likikään vastaa sanoja "akka", "eukko", "ämmä" jne. Eivät kuulu edes samalle kartalle!
"Ukko" on lähes neutraali sana ja sanaa "äijä" käytetään kehumiseen; "On se äijä" ja "äijämäinen meininki", mutta "akka" sanalla ei ole mitään positiivisia konnotaatioita tai sävyä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 12:24

Suosittelen kirjoittajille pro & contra -menettelyä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 06.06.2015 12:35

Minua hieman ihmetyttää, että miten voi yksi sana herättää niin paljon keskustelua ja vääntöä.
Itselle tuo on vain sana muiden sanojen joukossa, siinä kuin mikä tahansa muukin. Joillekkin sillä kuitenkin tuntuu olevan erityismerkitys. Puhuin aikaisemmin häiriöalueesta missä henkilö on tahdistunut kuuntelemaan tiettyjä sanoja tai ilmaisuja joihin tarttua. En oikein näe tuolle kuin kaksi vaihtoehtoa, tarkoituksellinen riindanhaku tai sitten henkilö on kokenut jonkun ihmisen taholta henkistä väkivaltaa (ehkä fyysistäkin) ja tuo henkilö on käyttänyt kyseisiä sanoja. Henkilö sitten peilaa kaikkia kyseisen sanan käyttäjiä tuohon aikaisemmin kokemaansa henkilöön ja kostotoimet alkaa.

Nämä kaksi asiaa tulee mieleen.
Muutoin en näe tuonlaisessa sinnikkyydessä mitään järkevää syytä.
Ehkä muitakin syitä on joita en huomaa.
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 06.06.2015 13:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 06.06.2015 12:50

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:

Sinulla ei taida olla käsitystä miten julmaa koulukiusaamista jotkut (tälläkin palstalla kirjoittavat) ovat kokeneet. Tuolloin tuollaiset ketoon nakkaamisilla voimaantumiset kuulostavat muiden kokemuksen vähättelyltä ja omalla voimaantumisella leuhkimiselta. Ei kuulu seitsenvuotiaan nakata ketoon kavereitaan, mikä helposti kääntyy ja itse asiassa on jo alku vastakiusaamiselle, jolla ei välttämättä silläkään ole loppua.

Käsittääkseni pelot juontaa usein hyvin pitkältä lapsuudesta. Jos ei niitä saa lapsena poikki niin maallikkokäsitykseni mukaan lapsesta saattaa kasvaa pelkäävä aikuinen. Itse koin tuon 7 vuotiaana ja kiusaaminen oli jatkuavaa. Se aiheutti yksinäisyyttä, piileskelyä, huonoa koulumenestystä jne. Kyllä siinä vaikutuksia oli. Sain sen lapsena poikki, eikä siinä mitään kehumista ole. Vastaavia tilanteita on toki tullut myöhemminkin ja lapsena väkivalta on usein ollut ratkaisu. Aikuisena ne taistelut on usein muunlaisia, mutta ei siinäkään auta jos jää vain vastaanottavaksi osapuoleksi. (En muuten jää täälläkään vaan makaamaan kun pamputetaan.)

Ja minulla ei todellakaan ole käsitystä mitä palstan naiset on elämänsä aikana kokeneet, mutta eipä teilläkään ole käsitystä minun kokemuksistani.

Toisaalta tuntuu, että epäreilu meininki on muutaman henkilön toimesta täällä käytäntö. Eräänlaista kiusaamista sekin on, vaikka omaa kokemusta ja ymmärrystä asiasta kuitenkin löytyy.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.06.2015 13:10

Psykopatologia kirjoitti:Suosittelen kirjoittajille pro & contra -menettelyä.

Suosittelet mitä?
Yleissivistykseni ei riitä tuollaisiin hienouksiin; tarvitsen suomenkielisen selostuksen ymmärtääkseni millaista menettelyä suosittelet. Googlailuun en jaksa ryhtyä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.06.2015 13:13

Gabriel kirjoitti:Toisaalta tuntuu, että epäreilu meininki on muutaman henkilön toimesta täällä käytäntö. Eräänlaista kiusaamista sekin on, vaikka omaa kokemusta ja ymmärrystä asiasta kuitenkin löytyy.

Niinpä. Itse harjoitettua henkistä väkivaltaa, tai peräti kiusaamista, ei ole helppo huomata eikä tunnistaa - saati tunnustaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 06.06.2015 13:30

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Suosittelen kirjoittajille pro & contra -menettelyä.

Suosittelet mitä?
Yleissivistykseni ei riitä tuollaisiin hienouksiin; tarvitsen suomenkielisen selostuksen ymmärtääkseni millaista menettelyä suosittelet. Googlailuun en jaksa ryhtyä.

"Pros and cons" analyysiä käytetään aika yeisesti yritysmaailmassa. Eli listataan hyviä ja huonoja puolia jonkun asian tiimoilta ennen päätöksentekoa.

Toi "pro & contra" kai on enempi oikeuden tai politiikan käyttämä termi "puolesta ja vastaan".
Gabriel

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 14:23

Toi "pro & contra" kai on enempi oikeuden tai politiikan käyttämä termi "puolesta ja vastaan".

Ja punnitaan. Esimerkiksi käytetäänkö ydinasetta vai, funtsasivat sionistit vuonna 1973.

Vastakohtana on usein jyrkkä dikotominen tai pars pro toto -ajattelu yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.06.2015 14:30

Mirri kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Toisaalta tuntuu, että epäreilu meininki on muutaman henkilön toimesta täällä käytäntö. Eräänlaista kiusaamista sekin on, vaikka omaa kokemusta ja ymmärrystä asiasta kuitenkin löytyy.

Niinpä. Itse harjoitettua henkistä väkivaltaa, tai peräti kiusaamista, ei ole helppo huomata eikä tunnistaa - saati tunnustaa.

Mitä väkivaltaa ja missä?

Kumma juttu, ettet sinä Mirri puuttunut sanallakaan siihen "kirjoitat kuin täysi kusipää"-viestiin. Sekö oli asiallista käytöstä, ei epäreilua käytöstä, henkistä väkivaltaa tai kiusaamista?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 06.06.2015 14:34

Mielestäni sinä muuten kirjoitat kuin täysi kusipää. Koita nyt hirttää tästäkin.
Sen lisäksi olet varsin rasittava kotko, jonka länkyttämistä ei todellakaan jaksa.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.06.2015 14:37

Gabriel kirjoitti:Mielestäni sinä muuten kirjoitat kuin täysi kusipää. Koita nyt hirttää tästäkin.
Sen lisäksi olet varsin rasittava kotko, jonka länkyttämistä ei todellakaan jaksa.

Todistit juuri käsitykseni sinusta oikeaksi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2015 14:41

Jos yllä olevaan tyyliin lähdetään argumentoimaan, voidaan myös todeta,
että Kaapolla oli "syy" käyttää kusipäätä, "koska" Kyllästynyt otti aivot esiin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa