Mukavuusalueen ulkopuolinen keskustelu

Re: Mukavuusalueen ulkopuolinen keskustelu

ViestiKirjoittaja toope » 30.05.2015 18:51

Seuraavaksi joku pyytää häneltä siunauksen.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2015 18:55

Flower kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minusta vain minä, Helmenkalastaja ja Mirri ovat suhteutuneet sinuun normaalisti.

Olenko minäkin suhtautunut jotenkin ei-normaalisti, ja jos olen niin missä se ilmenee?

Et (kai). Edellä mielessäni olivat vain selvemmin kantaa ottaneet.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 30.05.2015 19:48

Elämänkoululla ei juuri ole mitään arvoa.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2015 19:57

Sinähän itse kärsit ko. epänormaaliudesta tänne tullessasi (toope & Trisse).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 30.05.2015 19:59

Enempi te taisitte kärsiä mun epänormaliudesta kuin minä.
toope

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.05.2015 22:01

Normaali ei olisi ruvennut sokeasti arvuuttelemaan julkisesti sitä,
onko kyseessä uusi vai vanha kirjoittaja, vaan odotellut yms.
Normaali olisi voinut noteerata kirjoitusten mahdollisesti "hyvät"
puolet ja "huonot" puolet ja olla kriittinen ja arvioiva sisältöön
nähden, EI henkilöön nähden.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 04:58

toope kirjoitti:Elämänkoululla ei juuri ole mitään arvoa.

Koulutuksella ei ole juuri mitään arvoa jos asenne ja halu mättää.

Silloin kun vielä tein töitä, mulla oli alaisina myös tohtoritason ihmisiä, pääsääntösesti erittäin koulutettua porukkaa. Oma kokemus on osoittanut, että oppiarvo ei takaa hyvää työn lopputulosta. Vaan asenne ja halu. (Huomaa brassailu, toin jotain esille menneisyydestäni.)
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 05:20

Mirri kirjoitti:Gabriel kertoi missiosta, jota hän on tullut toteuttamaan foorumille. Tavoite ja päämäärä täällä ololle, kuten hän ilmaisi asian. Me muut tietysti olemme hänen missionsa - tavoitteensa ja päämääränsä - kohteita haluttiin tai ei.
Minusta moinen asia tuntuu oudolta, aivan sama onko missionsa kanssa palstalle saapunut kirjoittaja väitellyt tohtoriksi vai onko tavallinen tallaaja.

Puutuit tähän kohtaan pariinkin kertaan. Eli haluat vastauksia ja mahdollisesti myös vääntöä.
Sinua ärsyyttää "missio" jossa on ehkä vastentahtoisestikkin mukana.

Vaan kysyn nyt sinulta. Mitä pahaa on siinä että pyrkii ilmapiirin parantamiseen?

Se on äärettömän arvokasta tietoa ihan missä tahansa, työpaikoilla, harrastepiireissä, netissä, perheyhteisössä jne. Se on sitä kamaa, mistä kaikki hyötyy ja hyödyt eivät ole pelkästään rahassa mitattavissa. Hyödyt menee paljon syvemmälle. Kontrolloimalla omaa käytöstään se heijastuu kaikkialle omassa elämässä, eikä jää pelkästään nettiin.

Tietenkin, esimerkiksi foorumikäyttäytyminen ja foorumin "rauhoittaminen" vie tiettyjä elementtejä pois foorumilta.
Sanoin aikaisemmin, että negatiivisuus on puutteellisen työkalupakin käytetyin työkalu. Eli jos niin sanotusti riita foorumilla lakkaa, sattaa lakata myös kommunikointi suurelta osin joksikin aikaa.
Tulee hiljainen hetki ja suvantovaihe. Sen jälkeen täytyy ruveta laajentamaan työkalupakkia, luovuus ja mielikuvitus on siihen parhaat työkalut. Ei silloin jokainen joutuu kaivelemaan sisältään niitä "unohdettuja tai hukattuja työkaluja".

Ei tässä mitään känkkäränkkää kannata nostaa. Mä olen tässä ja kirjoitan ihan niinkuin kaikki muutkin. Jokainen voi halutessaan osallistua tai olla osallistumatta. Voi olla tarkkailijana tai riidankylväjänä, ihan miltä itsestä tuntuu. Minä en kuitenkaan "modaa" omaa käytöstäni kenellekkään sillä perusteella, että jollain saattaa olla "ongelmaa", vaan pidän kaikkia samalla viivalla, terve tai ei. (Mikäli tuommoinen ilmaisu nyt sallitaan) ja kai sitä jokin omassa päässänikin viiraa, jos ei muu niin usko siihen, että ihmisiin pystyy vaikuttamaan.
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 31.05.2015 05:33, muokattu yhteensä 4 kertaa
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 05:26

toope kirjoitti:Voi hän olla aivan harmiton kylähullukin.

Tässä taas pyrkimystä vähättelyyn ja kirjoittajan uskottavuuden tai taustan horjuttamiseen.

toope kirjoitti:Seuraavaksi joku pyytää häneltä siunauksen.

Vihjailua, rimpuilua ja sarkasmia.

Laukaisevana tekijänä tunne kasvavasta auktoriteettiasemasta ja hiljaisesta hyväksynnästä tietyllä taholla.
Gabriel

ViestiKirjoittaja toope » 31.05.2015 06:03

Voi pientä harhaista valepsykologia.
toope

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 07:22

toope kirjoitti:Voi pientä harhaista valepsykologia.

Taas samaa sävyä ja elementtejä joista mainitsin kahden edellisen kommentin kohdalla. Laajenna pakkiasi.

Psykologia ei ole alaani enkä sitä ole koskaan väittänyt. Jos kuitenkin olet oikeassa niin siinä tapauksessahan teillä on joukossanne yksi omituinen otus lisää ja hieman laajempaa tutkimusmateriaalia ylläpitäjälle. Kaikilla hyvä mieli.
Win - Win.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2015 11:07

Gabriel kirjoitti:
toope kirjoitti:Elämänkoululla ei juuri ole mitään arvoa.

Koulutuksella ei ole juuri mitään arvoa jos asenne ja halu mättää.

Silloin kun vielä tein töitä, mulla oli alaisina myös tohtoritason ihmisiä, pääsääntösesti erittäin koulutettua porukkaa. Oma kokemus on osoittanut, että oppiarvo ei takaa hyvää työn lopputulosta. Vaan asenne ja halu. (Huomaa brassailu, toin jotain esille menneisyydestäni.)

Miksi et enää tee töitä? Kerro jos haluat.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 11:42

Mirri kirjoitti:Miksi et enää tee töitä? Kerro jos haluat.

Yksi syy siihen on, että minulla ei ole taloudellista painetta tehdä työtä.
Toinen syy oli, että oli pakko valita työn ja perhe-elämän välillä, mikäli halusin normalisoida oman elämäni.
Kolmas, työ ei enää tuntunut riittävän haastavalta jossain suhteessa ja en löytänyt riittävästi uusia elementtejä.
Neljäs, en hyväksynyt firman mielestäni "epäeettistä" toimintamallia.

Muitakin syitä on, mutta en jaksa tarkemmin niitä tässä pohtia taikka analysoida.

Lähdin yrityksestä sovussa ja yhteisymmärryksessä esimiesteni kanssa.
Muutamia vuosia sen jälkeen on kyselty minulta freelancer palveluja, mutta olen pitänyt hintalappua sen verta korkealla ettei ole ollut tarvis liikahtaa. En usko, että ikinä teen enää "oman alani" töitä.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2015 11:43

Gabriel kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Gabriel kertoi missiosta, jota hän on tullut toteuttamaan foorumille. Tavoite ja päämäärä täällä ololle, kuten hän ilmaisi asian. Me muut tietysti olemme hänen missionsa - tavoitteensa ja päämääränsä - kohteita haluttiin tai ei.
Minusta moinen asia tuntuu oudolta, aivan sama onko missionsa kanssa palstalle saapunut kirjoittaja väitellyt tohtoriksi vai onko tavallinen tallaaja.

Puutuit tähän kohtaan pariinkin kertaan. Eli haluat vastauksia ja mahdollisesti myös vääntöä.
Sinua ärsyyttää "missio" jossa on ehkä vastentahtoisestikkin mukana.

Vaan kysyn nyt sinulta. Mitä pahaa on siinä että pyrkii ilmapiirin parantamiseen?

Se on äärettömän arvokasta tietoa ihan missä tahansa, työpaikoilla, harrastepiireissä, netissä, perheyhteisössä jne. Se on sitä kamaa, mistä kaikki hyötyy ja hyödyt eivät ole pelkästään rahassa mitattavissa. Hyödyt menee paljon syvemmälle. Kontrolloimalla omaa käytöstään se heijastuu kaikkialle omassa elämässä, eikä jää pelkästään nettiin.

Tietenkin, esimerkiksi foorumikäyttäytyminen ja foorumin "rauhoittaminen" vie tiettyjä elementtejä pois foorumilta.
Sanoin aikaisemmin, että negatiivisuus on puutteellisen työkalupakin käytetyin työkalu. Eli jos niin sanotusti riita foorumilla lakkaa, sattaa lakata myös kommunikointi suurelta osin joksikin aikaa.
Tulee hiljainen hetki ja suvantovaihe. Sen jälkeen täytyy ruveta laajentamaan työkalupakkia, luovuus ja mielikuvitus on siihen parhaat työkalut. Ei silloin jokainen joutuu kaivelemaan sisältään niitä "unohdettuja tai hukattuja työkaluja".

Ei tässä mitään känkkäränkkää kannata nostaa. Mä olen tässä ja kirjoitan ihan niinkuin kaikki muutkin. Jokainen voi halutessaan osallistua tai olla osallistumatta. Voi olla tarkkailijana tai riidankylväjänä, ihan miltä itsestä tuntuu. Minä en kuitenkaan "modaa" omaa käytöstäni kenellekkään sillä perusteella, että jollain saattaa olla "ongelmaa", vaan pidän kaikkia samalla viivalla, terve tai ei. (Mikäli tuommoinen ilmaisu nyt sallitaan) ja kai sitä jokin omassa päässänikin viiraa, jos ei muu niin usko siihen, että ihmisiin pystyy vaikuttamaan.

En halua vääntöä, olen liian sairas vääntämään mitään. Jos taas kaipailen vastauksia, kysyn suoraan, ja kysymyksen perässä on kysymysmerkki osoittamassa, että olen tehnyt kysymyksen.

Mikä se on äärettömän arvokasta tietoa?
Olen psyykkisesti sen verran huonossa kunnossa, että minua lukijana auttaisi, jos 'modaisit' tekstiäsi niin, että se olisi selkeämpää ja helpommin ymmärrettävää. Luulen, että ainakin minun kohdallani missiosi ja siihen liittyvät kirjoituksesi menevät hukkaan. En tiedä ovatko ajatuksesi hyviä vai huonoja, kun en oikein saa tekstistäsi tolkkua, enkä jaksa paneutua siihen. Onko vika lukijassa vai kirjoittajassa, jos kirjoitus tuntuu vaikeaselkoiselta; se lienee ikuisuuskysymys.

Sitä jäin miettimään, että kontrolloitkohan sinä tällä foorumilla itseäsi vai muita - omaa vai toisten käyttäytymistä ja reaktioita. Tämä ajatus on 'ilmaan heitetty'; siihenkään en kaipaile mitään vastausta tai ratkaisua. Kirjoituksistasi, niiden sekavuudesta, kuitenkin päättelen sinun paneutuvan enemmän toisiin kuin omaan ulosantiisi. Se asia vie uskottavuuttasi ainakin minun silmissäni; tulkitsen sekavan tekstin välittämän viestin näin: "hällä väliä millaisen tekstin noiden luettavaksi lykkään". Toivottavasti tulkintani on väärä.

Ei tässä mitään känkkäränkkää kannata nostaa.

Toivottavasti annoit tuon neuvon myös itsellesi etkä vain toisille kirjoittajille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2015 11:44

Gabriel, kiitos vastauksesta siihen työ -kysymykseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 11:54

Ei se mitään, jos teksti ei aukene niin silloin se ei aukene. Älä vaivaa sillä päätäsi.
Toki voisin huolellisemmin valmistella jokaista viestiäni, mutta jotenkin se tuntuu merkityksettömältä hienosäädöltä johon käytetty aika ei vastaa hyötyä. (Ehkä joku kuitenkin näkee sen toisin, mutta näillä mennään, ainakin toistaiseksi.)

Tottakai kuvio joka on omassa päässä hahmottuu itselle selkeämmin kuin sen selittäminen pieninä palasina jollekkin toiselle. Mietin myös että oliko ollenkaan tarpellista tuoda asiaa esille, mutta se nyt kuitenkin on sanottu eikä sitä voi takaisin ottaa.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.05.2015 12:03

Gabriel, ehkä sinä et halua väsätä viestejä nettifoorumille mukavuusalueesi ulkopuolella.
Nettifoorumilla keskustellaan kirjoittamalla, ja kuva keskustelukumppaneista syntyy kirjoitetun viestinnän perusteella. Niinpä oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen voi olla tärkeää - ainakin, jos kirjoittajana haluaa tulla ymmärretyksi mahdollisimman oikein.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 31.05.2015 12:17

Gabriel, mielenkiintoista, ettet halua nähdä vaivaa kirjoittamisesi eteen mutta toivot silti saavasi aikaan ilmapiirin paranemista tällä foorumilla. Ei ole erityisen miellyttävä ajatus olla ulkopuolisen tarkkailun alaisena, sillä ulkopuolisenahan sinä täällä kirjoitat. Olet tehnyt selväksi, ettet kärsi mielenterveysongelmista, toisin kuin useimmat muut täällä. Kun muut täällä kirjoittavat toisilleen vertaisina, erilaisina ihmisinä saman piirin sisällä, sinä olet valinnut meidät kohteeksi. Kirjoitat kohteille. Sinulla on missio. Haluat saada meidän keskuudessamme muutoksen aikaan. Ja röyhkeästi ilmoitat sen lähes saman tien tänne päädyttyäsi. Minullekin tulee sinusta joku mieleen: Jari Sarasvuo.
Toki tulee olemaan mielenkiintoista seurata, miten missiosi etenee täällä. Ja kun päätät jättää tämän foorumin, mitä tapahtuu aikaansaamallesi muutokselle. Olethan antanut ymmärtää, että ilmapiirin parantamisprojektisi ovat johtaneet pysyviin muutoksiin niissä piireissä, jotka ovat vaikutuksestasi päässeet osallisiksi.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.05.2015 12:27

Mikä oli "oma alasi"?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 31.05.2015 14:47

Psykopatologia kirjoitti:Mikä oli "oma alasi"?

Teknologia.
Gabriel

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa