Kielen kiemuroita

Re: Kielenhuoltoa - kun on pakko

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.05.2015 14:42

Luku- tai kirjoitusnopeus ei selitä systemaattista kaksoiskonsonanttivirhettäsi.

Suomen kielessä ei esimerkiksi ole sanaa "joillek" - eikä myöskään päätettä "kkin".
Niin ikään suomen kielestä puuttuvat sanat "lähellekkään" (po. lähellekään), "neuvoppa" (po. neuvopa),
Ja ellei ole puhe jostakin (minulle tuntemattomasta) juomasta, ei myöskään sanaa "symboolinen" (po. symbolinen).
Sanat "itse asiassa" kirjoitetaan erikseen, ei yhteen.

Monista muista kirjoitus-, pilkku- ja kielioppivirheistä onkin jo ollut puhetta...
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 20.05.2015 15:00

Juu, montaks ämmää teidän sydämmeen mahtuu?
Kyllä ne sanoo että joka jannulle vaan yks, mutta se on periaatteessa väärin.
Sydämelisesti tai sydämmellisesti. Ilman muuta viimenen maistuu paremmalta.
Koskahan suomen kielioppia ruvetaan korjaamaan?
Gabriel

ViestiKirjoittaja toope » 20.05.2015 15:08

Juu ja piti ruveta paskaa jauhamaan.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.05.2015 15:19

Gabriel kirjoitti:Juu, montaks ämmää teidän sydämmeen mahtuu?

Toivottavasti ei minun elinaikanani. Eikä ainakaan sen tyylin mukaiseksi jota sinä näytät noudattavan.

En tiedä mikä sinun suussasi maistuu, mutta silloin kuin kirjoitat muille kuin vain itsellesi, olisi kohteliasta pyrkiä noudattamaan niitä sääntöjä jotka tällä hetkellä ovat voimassa, ja jotka (ainakin joidenkin) muiden mielestä maistuvat paremmalta kuin sinun sanapuurosi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 20.05.2015 15:35

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Juu, montaks ämmää teidän sydämmeen mahtuu?

Toivottavasti ei minun elinaikanani. Eikä ainakaan sen tyylin mukaiseksi jota sinä näytät noudattavan.

En tiedä mikä sinun suussasi maistuu, mutta silloin kuin kirjoitat muille kuin vain itsellesi, olisi kohteliasta pyrkiä noudattamaan niitä sääntöjä jotka tällä hetkellä ovat voimassa, ja jotka (ainakin joidenkin) muiden mielestä maistuvat paremmalta kuin sinun sanapuurosi.

Kiitos, kiitos...

Kannattaa kuitenkin muistaa, vaikka kirjoittaisi täydellistä tekstiä niin se ei yksin riitä. Erityisesti nettikeskusteluissa mielikuva persoonasta välittyy sen mukaan mitä ihminen sanoo ja kuinka hän sanoo. Se kuinka hän keskustelee kanssaihmistensä kanssa ja kuinka hän arvottaa muita. Osa ihmisistä osaa kirjoittaa, mutta ainutkaan asia mitä he sanovat ei jää mieleen. Ainoa mielikuva mikä ihmisestä piirtyy on hänen asenteensa, koska lopultakaan mitään muuta todellista ei ole sanottu.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.05.2015 17:52

Gabriel kirjoitti:Kiitos, kiitos...

Mistä?
Gabriel kirjoitti:... Kannattaa kuitenkin muistaa, vaikka kirjoittaisi täydellistä tekstiä niin se ei yksin riitä...

Täydellistä tekstiä ei kirjoittane kukaan, mutta olisi hyvä pyrkiä tekstin mahdollisimman virheettömään ulkoasuun.
Gabriel kirjoitti:... Erityisesti nettikeskusteluissa mielikuva persoonasta välittyy sen mukaan mitä ihminen sanoo ja kuinka hän sanoo...

Totta, ja juuri sen takia olisikin hyvä kirjoittaa suomen kielen sääntöjen mukaan, koska kovin huolimattomasta ja virheitä täynnä olevasta tekstistä ainakin minulle muodostuu käsitys itseensä tyytyväisestä hölmöstä joka pyrkii hienostelemaan käyttämällä sanoja joiden merkitystä tai oikeinkirjoitusta ei tunne.
Gabriel kirjoitti:... Se kuinka hän keskustelee kanssaihmistensä kanssa ja kuinka hän arvottaa muita. Osa ihmisistä osaa kirjoittaa, mutta ainutkaan asia mitä he sanovat ei jää mieleen. Ainoa mielikuva mikä ihmisestä piirtyy on hänen asenteensa, koska lopultakaan mitään muuta todellista ei ole sanottu.

Minulla taas virheitä vilisevä teksti raapii silmiä niin, etten jaksa keskittyä/pysty keskittymään viestin sanomaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Gabriel » 20.05.2015 18:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:... Erityisesti nettikeskusteluissa mielikuva persoonasta välittyy sen mukaan mitä ihminen sanoo ja kuinka hän sanoo...

Totta, ja juuri sen takia olisikin hyvä kirjoittaa suomen kielen sääntöjen mukaan, koska kovin huolimattomasta ja virheitä täynnä olevasta tekstistä ainakin minulle muodostuu käsitys itseensä tyytyväisestä hölmöstä joka pyrkii hienostelemaan käyttämällä sanoja joiden merkitystä tai oikeinkirjoitusta ei tunne.

Tuliko sinulle tekstistäni tunne itseensä tyytyväisestä hölmöstä joka pyrkii käyttämään sanoja joidenka merkitystä en tunne?
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 20.05.2015 18:55, muokattu yhteensä 3 kertaa
Gabriel

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.05.2015 18:23

Kirjoittajien huomioon

Kannattaa miettiä, vastaako lainaamalla vai ilman lainausta.
Usein lainaaminen on aivan turhaa ja jopa dorkaa, jos puolen
metrin lainauksen jälkeen on yksi rivi vastaus-tekstiä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 20.05.2015 18:33

Psykopatologia kirjoitti:Kirjoittajien huomioon

Kannattaa miettiä, vastaako lainaamalla vai ilman lainausta.
Usein lainaaminen on aivan turhaa ja jopa dorkaa, jos puolen
metrin lainauksen jälkeen on yksi rivi vastaus-tekstiä.

Moi!
Pinja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.05.2015 20:46

Gabriel kirjoitti:... Tuliko sinulle tekstistäni tunne itseensä tyytyväisestä hölmöstä joka pyrkii käyttämään sanoja joidenka merkitystä en tunne?

Koska itse kysyit; kyllä tuli.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.05.2015 00:31

Kyllästynyt kirjoitti:Luku- tai kirjoitusnopeus ei selitä systemaattista kaksoiskonsonanttivirhettäsi.

Mitä tarkoitat systemaattisella kaksoiskonsonanttivirheellä?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.05.2015 00:39

Maila Talvion tekstiä lukiessani olen huomannut, että suomalaiseen sydämeen on joskus mahtunut kaksi ämmää. Jännä juttu.

Muitakin 'vakavia virheitä' olen nähnyt. Kaksoiskonsonantteja 'väärissä' paikoissa, sekä sanat sitte ja enään. Enemmänkin löytyisi, mutten nytten ole kyseisten kirjojen äärellä kaivelemassa niitä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Gabriel » 21.05.2015 01:45

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:... Tuliko sinulle tekstistäni tunne itseensä tyytyväisestä hölmöstä joka pyrkii käyttämään sanoja joidenka merkitystä en tunne?

Koska itse kysyit; kyllä tuli.

Okei, minusta sinulle tulee mieleen itsetyytyväinen hölmö.
Mitä sinulle tulee muista kirjoittajista mieleen?
Tuleeko kenestäkään mieleen mitään positiivista ja jos tulee niin miksi ja perustuuko sekin ulkoiseen kirjoitusasuun?

Itseensä kannattaa muuten olla tyytyväinen, lue allekirjoitukseni.
Yrittämällä mielyttää muita seuraa vain suuria ongelmia.
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 21.05.2015 01:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 21.05.2015 01:49

Mirri kirjoitti:Maila Talvion tekstiä lukiessani olen huomannut, että suomalaiseen sydämeen on joskus mahtunut kaksi ämmää. Jännä juttu.

Kaikki edistys ei aina ole positiivista.
Gabriel

ViestiKirjoittaja toope » 21.05.2015 08:03

Mirri kirjoitti:Maila Talvion tekstiä lukiessani olen huomannut, että suomalaiseen sydämeen on joskus mahtunut kaksi ämmää. Jännä juttu.

Muitakin 'vakavia virheitä' olen nähnyt. Kaksoiskonsonantteja 'väärissä' paikoissa, sekä sanat sitte ja enään. Enemmänkin löytyisi, mutten nytten ole kyseisten kirjojen äärellä kaivelemassa niitä.

Ainakin äidinkielen tunnilla nuo oli vakavia virheitä. Enkä ymmärrä miten teitä on opetettu ennen aikaan, jos meillä laittoi enään, ope ympäröi isolla punaisella tussilla n-kirjaimen ja kyllä se jäi mieleen.
Samoin sitte, kaksoiskonsonantit ja muut tyypilliset virheet jotka oppii lukihäiriöinenkin, koska ne ovat selkeitä muistijuttuja eivätkä mitään kummallisia sääntöjä.

Maila Tavio on kuitenkin kirjoittanut kirjan "Sydämet" joten hänkin kyllä tiesi miten sana oikein kirjoitetaan.
toope

ViestiKirjoittaja Gabriel » 21.05.2015 08:15

No, milloin tulee kaksoiskonsonatti ja milloin ei? Minä en kyllä muista äikänmaikan piirrustuksia.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Gabriel » 21.05.2015 09:25

toope kirjoitti:
Maila Tavio on kuitenkin kirjoittanut kirjan "Sydämet" joten hänkin kyllä tiesi miten sana oikein kirjoitetaan.

Aleksis Kivikin on kirjoittanut "Seitsemän veljestä" ja hänen liki jokainen lauseensa on ollut kustantajan toimesta korjattava.

"Oikeinkirjoitus on kuin lastuja pureksis", tuumas Kivi.
Viimeksi muokannut Gabriel päivämäärä 21.05.2015 09:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Gabriel

ViestiKirjoittaja toope » 21.05.2015 09:30

[quote="Gabriel"]

Aleksis Kivikin on kirjoittanut "Seitsemän veljestä" ja hänen liki jokainen lauseensa on ollut kustantajan toimesta korjattava.
/quote]

Mitä tämä lause tarkoittaa?
Kustantajilla on oikolukijoita jotka lukevat kaikki kirjat ennen julkaisua, luulen.
toope

ViestiKirjoittaja Gabriel » 21.05.2015 10:17

toope kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:

Mitä tämä lause tarkoittaa?
Kustantajilla on oikolukijoita jotka lukevat kaikki kirjat ennen julkaisua, luulen.

No, se tarkottaa sitä että jamppa joka on kirjottanut ehkä tunnetuimman kirjan suomalaisten keskuudessa, ei osannut kirjoittaa vaan kaikki tekstit piti korjata rankalla kädellä. Mies kuitenkin julkaisi esimerkiksi tuon teoksen ja se on nykyään osa "kansallisomaisuuttamme". Eli mielstäni hyvä esimerkki siitä kuinka viesti menee kirjoitusasun edelle.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.05.2015 10:56

Gabriel kirjoitti:
toope kirjoitti:

"Oikeinkirjoitus on kuin lastuja pureksis", tuumas Kivi.

Olisi hauska kuulla mistä tuollainen tieto on peräisin.
Gabriel kirjoitti:No, milloin tulee kaksoiskonsonatti ja milloin ei? Minä en kyllä muista äikänmaikan piirrustuksia.

Piirustuksia, ei piirrustuksia.
Pitää vain tietää ja muistaa, ettei suomen kielessä ole päätteitä -kkin. -kkään, ppa, ppä jne.

Niin, ja sana kaikki taipuu "kaikilla" (ei "kaikkilla") ja juoksija on juoksija - ei juoksia.

Lisäksi, niin sanotusti kirjoitetaan erikseen - ei niinsanotusti yhteen, ja kirjoittanut on kirjoittanut - ei kirjottanut.
Ja edelleen, vaikka lauseesi "on kirjottanut ehkä tunnetuimman kirjan suomalaisten keskuudessa" lienee totta, ei kai kuitenkaan ole kyse siitä kenen tai keiden keskuudessa Kivi on teoksensa kirjoittanut.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet