Kielen kiemuroita

Re: Kielenhuoltoa - kun on pakko

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.05.2015 12:21

Gabrielille (ketjusta Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa):

Gabriel kirjoitti:Olen joskus miettinyt, että kulttuuri, jossa(ei missä) elämme on se, mikä synnyttää näitä ongelmia.
Meillä arvostetaan vapautta, itsenäisyyttä, individualismia, kun (ei kuin) esimerkiksia Aasiassa (iso kirjain!) asia rakentuu vastuulle, yhteisöllisyydelle ja perhekeskeisyydelle. Kun valtion takaama turvaverkko puuttuu kokonaan, ihmisten täytyy tukeutua (ei tukeitua) toisiinsa. Perhe ja suku tulevat tässä tilanteessa erittäin merkittäviksi. Autetaan toinen toistaan, työllistetään perheen ja suvun sisäisesti jne. Toki siitä tulee myös yhteisön luomia paineita, mutta yhteisö yhteisönä selviytyy esimerkiksi lama-ajoista huomattavan nopeasti. Meillä taas vastuu toistemme hyvinvoinnista, työttömyydestä, sairaudesta jne. työnnetään yhteiskunnan harteille. Eli kun joku putoaa rattailta, se ei ole tavallaan läheisiltä pois, ja auttaminen esimerkiksi uuden työpaikan muodossa ei ole niin välttämätöntä.

Uskon, että niin kauan, kun yhteisössä ja toimintaympäristössä on ne elementit olemassa, jotka (ei mitkä) synnyttävät ongelmia, niin kauan ongemia on. Eli asialle ei ole mitään tehtävissä, jos toimintaympäristö ja ennaltaehkäisy eivät muutu. Kuinka moni lihava esimerkiksi oikeasti laihtuu ja pysyy laihana? Paras ehkäisy on ympäristö, jossa (ei missä) lihavuus ei ole mahdollista.

Korjasin nyt kaikki havaitsemani virheet. Pilkkuvirheitä oli todella paljon. Joku voi pitää pilkkuja tarpeettomina, mutta niiden käyttö kuitenkin myös käytännössä helpottaa lukemista. Puhekielen tavoitteluksi tulkittavia virheitä olivat väärä relatiivipronomini (mikä, kun p.o. joka) ja verbin käyttö yksikössä, kun subjekteja on useampia. Myös muodot 'putoo' ja 'oikeesti' ovat puhekielisiä, mutta jos puhekielisiä ilmaisuja käyttää, niitä olisi hyvä käyttää kautta linjan. Sana esimerkiksi oli kaksi kertaa kirjoitettu samalla tavalla väärin (esimerkis); jos ennen viimeistä s-kirjainta olisi ollut myös k-kirjain, muoto olisi ollut puhekielen mukainen (puhekielinen on myös muoto 'esmes'). Vaihtoehtoisia ovat ilmaisut 'toisiaan' ja toinen toistaan' - eli monikko yksin tai yksikkö + yksikkö - ei niiden välimuoto.

Olen joskus aikaisemminkin korjannut erään toisen henkilön virheet vastaavalla tavalla. Hän ei ollut kovin ilahtunut, vaikka oli itse pyytänyt korjaamista. Toivottavasti palaute on tällä kertaa myönteisempää...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.05.2015 12:30

Wau! Onko tämä sitä oikolukua?

Luulen, että jos kirjoittaisin wordilla, suomiwordilla, niin lauseeni tulisivat paljon ymmärrettävämmiksi (ymmärrettävimmiksi siis-kö?). Ehkä voisi alkaa tehdä näin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.05.2015 12:47

...
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 06.06.2015 12:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja toope » 19.05.2015 12:55

En kyllä ymmärrä mikä sana on - esimerkiksia`?

Aatelkaapa tämmöinen korjaus maksaa puheterapiassa 72 euroa tunti ja täältä tämän saa ilmaiseksi.
toope

ViestiKirjoittaja toope » 19.05.2015 12:57

Jaska kirjoitti:Tabletilla kirjoittaessa tulee paljon näppisvirheitä ja niitä on pirun hankala korjailla jälkikäteen, kun paksulla sormella ei pysty sioittamaan kursoria oikeaan kohtaan.

Tabletilla minusta on helpompi korjata lyöntivirhe kuin kannettavalla, jos vaan viitsii lukea sen sanansa ennen uuden kirjoittamista.
toope

ViestiKirjoittaja Gabriel » 19.05.2015 13:04

Helmenkalastaja kirjoitti:Gabrielille (ketjusta Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa):

Gabriel kirjoitti:Olen joskus miettinyt, että kulttuuri, jossa(ei missä) elämme on se, mikä synnyttää näitä ongelmia.
Meillä arvostetaan vapautta, itsenäisyyttä, individualismia, kun (ei kuin) esimerkiksia Aasiassa (iso kirjain!) asia rakentuu vastuulle, yhteisöllisyydelle ja perhekeskeisyydelle. Kun valtion takaama turvaverkko puuttuu kokonaan, ihmisten täytyy tukeutua (ei tukeitua) toisiinsa. Perhe ja suku tulevat tässä tilanteessa erittäin merkittäviksi. Autetaan toinen toistaan, työllistetään perheen ja suvun sisäisesti jne. Toki siitä tulee myös yhteisön luomia paineita, mutta yhteisö yhteisönä selviytyy esimerkiksi lama-ajoista huomattavan nopeasti. Meillä taas vastuu toistemme hyvinvoinnista, työttömyydestä, sairaudesta jne. työnnetään yhteiskunnan harteille. Eli kun joku putoaa rattailta, se ei ole tavallaan läheisiltä pois, ja auttaminen esimerkiksi uuden työpaikan muodossa ei ole niin välttämätöntä.

Uskon, että niin kauan, kun yhteisössä ja toimintaympäristössä on ne elementit olemassa, jotka (ei mitkä) synnyttävät ongelmia, niin kauan ongemia on. Eli asialle ei ole mitään tehtävissä, jos toimintaympäristö ja ennaltaehkäisy eivät muutu. Kuinka moni lihava esimerkiksi oikeasti laihtuu ja pysyy laihana? Paras ehkäisy on ympäristö, jossa (ei missä) lihavuus ei ole mahdollista.

Korjasin nyt kaikki havaitsemani virheet. Pilkkuvirheitä oli todella paljon. Joku voi pitää pilkkuja tarpeettomina, mutta niiden käyttö kuitenkin myös käytännössä helpottaa lukemista. Puhekielen tavoitteluksi tulkittavia virheitä olivat väärä relatiivipronomini (mikä, kun p.o. joka) ja verbin käyttö yksikössä, kun subjekteja on useampia. Myös muodot 'putoo' ja 'oikeesti' ovat puhekielisiä, mutta jos puhekielisiä ilmaisuja käyttää, niitä olisi hyvä käyttää kautta linjan. Sana esimerkiksi oli kaksi kertaa kirjoitettu samalla tavalla väärin (esimerkis); jos ennen viimeistä s-kirjainta olisi ollut myös k-kirjain, muoto olisi ollut puhekielen mukainen (puhekielinen on myös muoto 'esmes'). Vaihtoehtoisia ovat ilmaisut 'toisiaan' ja toinen toistaan' - eli monikko yksin tai yksikkö + yksikkö - ei niiden välimuoto.

Olen joskus aikaisemminkin korjannut erään toisen henkilön virheet vastaavalla tavalla. Hän ei ollut kovin ilahtunut, vaikka oli itse pyytänyt korjaamista. Toivottavasti palaute on tällä kertaa myönteisempää...

Kiitos vaan, kyllähän tuo punaisella hieman huolimattomalta vaikuttaa. Itseasiassa kaikki merkatut kyllä tunnistaa virheelliseksi, mutta pilkkuasioissa olen hieman toista mieltä ja vanhan koulukunnan opetukusista olen ruvennut jonkin verran lipsumaan. Lähinnä tunnustelen miltä se kulloinkin maistuu.

Positiivista tässä taas on se että sinä luit viestini, näit vaivaa, korjasit ja mahdollisesti ajattelit sitä korjatessasi.
Eli käytit yläpääsi resursseja viestiini enemmän kuin keskimäärin. Win - Win.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.05.2015 15:13

PP korjaa:
Kiitos vaan, kyllähän tuo punaisella hieman huolimattomalta vaikuttaa. Itseasiassa kaikki merkatut kyllä tunnistaa virheelliseksi, mutta pilkkuasioissa olen hieman toista mieltä[,] ja vanhan koulukunnan opetukusista olen ruvennut jonkin verran lipsumaan. Lähinnä tunnustelen[,] miltä se kulloinkin maistuu.

Positiivista tässä taas on se[,] että sinä luit viestini, näit vaivaa, korjasit ja mahdollisesti ajattelit sitä korjatessasi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 19.05.2015 16:05

Psykopatologia kirjoitti:PP korjaa:
Kiitos vaan, kyllähän tuo punaisella hieman huolimattomalta vaikuttaa. Itseasiassa kaikki merkatut kyllä tunnistaa virheelliseksi, mutta pilkkuasioissa olen hieman toista mieltä[,] ja vanhan koulukunnan opetukusista olen ruvennut jonkin verran lipsumaan. Lähinnä tunnustelen[,] miltä se kulloinkin maistuu.

Positiivista tässä taas on se[,] että sinä luit viestini, näit vaivaa, korjasit ja mahdollisesti ajattelit sitä korjatessasi.

Viesti meni perille. Uusi käyttäjä on huomioitu ja tarkkailun alla mikäli köykäiseksi punnitaan.
Pilkkuasiasta olen edelleen toista mieltä, vaikka tässä tuskin oli tarkoitus korostaa sitä, vaan tuoda viesti sen varjolla.
Gabriel

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.05.2015 16:53

...
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 06.06.2015 12:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 19.05.2015 16:54

...
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 06.06.2015 12:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 19.05.2015 16:58

Nuorena tykkäsin hirmuisesti 'oikolukea'. Ihmiset tai opiskelukaverit (okei, pari) halusivat antaa tekstejä kommenteerattaviksi ja korjattaviksi... Taidot katoaa, eikä enää kielipoliisin hommat nappaakaan. Enää en pystyisi kenenkään järkeviä tekstejä edes kirjoitusvirhekorjaamaan. Oppi kaataa ojaan, jos sitä ei pidä yllä.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.05.2015 22:35

Vanhojen miesten tulisi harjata kielensä samalla kun harjaavat hampaansa. Mutta kun muistaisivat edes hampaansa harjata ja langoittaa ne joskus.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.05.2015 11:05

Jaska ja Hilppa, viestinne harhautuivat alkuperäisestä aiheesta, joten ilmoitin ne ylläpitoon.

Tämän otsikon aihe on mielenkiintoinen, joten olisi harmi, jos ketju sotketaan. Ei siinä mitään, ettei kaikkia kiinnosta sanat, lauseet ja virkkeet sekä pilkun paikat, mutta olisi fiksua jättää ketju rauhaan niille joita kiinnostaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.05.2015 11:08

Mirri, ilmoitin Jaskan hupikuvan jo eilen, samasta syystä. Sain viestin, että ilmoitukseni on käsitelty. Mitään ei siis tehty.
Näin minun ilmoituksilleni käy aina. Enää en ilmoita. Enkä huolla kieltä ainakaan täällä. Hammaspesun yhteydessä toki.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.05.2015 11:42

Viestien poiston kynnys ilmoitusten perusteella on minulla korkea.

Nythän Mirri "ilmoitti" suoraan ketjussa, mikä toimi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gabriel » 20.05.2015 12:38

Helmenkalastaja kirjoitti:... Enkä huolla kieltä ainakaan täällä...

Mitäs noista.
Kun homman tekee asiallisesti ja positiivisella sävyllä niin lähes kaikki menee ihmisiin läpi.
En minä ainakaan pannu pahakseni.
Gabriel

ViestiKirjoittaja toope » 20.05.2015 13:14

Helmenkalastaja kirjoitti:
toope kirjoitti:En kyllä ymmärrä mikä sana on - esimerkiksia`?

Aatelkaapa tämmöinen korjaus maksaa puheterapiassa 72 euroa tunti ja täältä tämän saa ilmaiseksi.

Se on väärin kirjoitettu esimerkiksi. En ottanut ylimääräistä a:ta pois, ettei tarvinnut kirjoittaa virheellistä muotoa uudelleen sulkujen sisälle. Kyllä tuosta a:n punaisuudesta jo pitäisi suomea äidinkielenään puhuvan hoksata, että sana on väärin kirjoitettu ja korjaantuu a-kirjaimen poistamalla. ;)

Hoksasin sen kyllä ennen kun sie aloitit korjaamaan tekstiä mutta sun korjauksen jälkeen aattelin, että a kuuluu siinä olla ja koska tavallaan olet tässä ope,eikä sulla yleensä ole virheitä, niin aattelin kysästä onko se joku uusi sana joka huomaamattani on tullut suomen äidinkieleeni.
Kaikenkaikkiaan minusta korjaantuu tekstiin ei pitäisi jäädä yhtään virhettä.
toope

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 20.05.2015 13:40

...
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 06.06.2015 12:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Gabriel » 20.05.2015 14:14

Kuten aikasemmin sanoin, kirjoitan nopeasti. Tarkastan tekstin jälkikäteen, kuitenkin joillekkin kirjoitusvirheille on sokea. Esimerkiksi englanninkielisessä tekstissä pari kirjainta saattaa vaihtaa paikkaa ja en huomaa sitä vaikka kuinka lukisin. Sama joissain suomenkielisissä sanoissa myöskin. Joskus tulee kirjoitettua myös muuta ja luettua se muutaman päivän tai viikon kuluttua uudestaan. Silloin tekstiä lukee tavallaan tuorein aivoin, eikä ole sen tekstin sokaisema jolloin saattaa löytyä lisää virheitä tai parempia ilmaisumuotoja. Voi olla että kannan myös mukanani virheitä joita olen aina tehnyt, vuosikymmeniä.

Itseasiassa aivot korjaa viallista tekstiä, sanat ymmärtää ja mielikuva syntyy vaikka sana olisikin väärin kirjoitettu.
Tästä on käsittääkseni myös tutkimuksia ja sanassa voi olla aika paljonkin virhettä ja aivot tulkitsee sen tiedostamattaan oikeaksi sanaksi, siis havaitsematta virhettä. Mielestäni tähän vaikuttaa myös lukunopeus. Kun todella oikolukee niin sen täytyy olla hidasta, liki tavaamista, ainakin minulla. Nopea lukeminen korjaa sanoja automaattisesti ja virheet jää huomaamatta. Yleensä lukiessani tavoittelen tekstin merkitystä, enkä kiinitä suurta huomiota kirjoitusvirheisiin, myös muidenkin teksteissä.

Varmaan tässäkin jokunen virhe löytyy, mutta tämä nyt on sillä rajalla kuinka paljon nettitekstiin viitsii panostaa.
Gabriel

ViestiKirjoittaja toope » 20.05.2015 14:26

Onhan tuossa montakin virhettä. Minulla on siis lukihäiriö, jos et tietänyt ja kirjoitan paljon väärin.
Mutta en sillä tavalla etten viitsisi panostaa nettikirjotukseen vaan en muista miten sana kirjoitetaan. Jos rupeen googlella tarkistaan oikeinkirjoitusta, mähellän niin että koko kirjoitus katoaa.

Oikeastaan mun kirjoitushäiriö on kai enempi lukemisen väärinymmärrystä.
toope

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet