Gabriel kirjoitti:Olen joskus miettinyt, että kulttuuri, jossa(ei missä) elämme on se, mikä synnyttää näitä ongelmia.
Meillä arvostetaan vapautta, itsenäisyyttä, individualismia, kun (ei kuin) esimerkiksia Aasiassa (iso kirjain!) asia rakentuu vastuulle, yhteisöllisyydelle ja perhekeskeisyydelle. Kun valtion takaama turvaverkko puuttuu kokonaan, ihmisten täytyy tukeutua (ei tukeitua) toisiinsa. Perhe ja suku tulevat tässä tilanteessa erittäin merkittäviksi. Autetaan toinen toistaan, työllistetään perheen ja suvun sisäisesti jne. Toki siitä tulee myös yhteisön luomia paineita, mutta yhteisö yhteisönä selviytyy esimerkiksi lama-ajoista huomattavan nopeasti. Meillä taas vastuu toistemme hyvinvoinnista, työttömyydestä, sairaudesta jne. työnnetään yhteiskunnan harteille. Eli kun joku putoaa rattailta, se ei ole tavallaan läheisiltä pois, ja auttaminen esimerkiksi uuden työpaikan muodossa ei ole niin välttämätöntä.
Uskon, että niin kauan, kun yhteisössä ja toimintaympäristössä on ne elementit olemassa, jotka (ei mitkä) synnyttävät ongelmia, niin kauan ongemia on. Eli asialle ei ole mitään tehtävissä, jos toimintaympäristö ja ennaltaehkäisy eivät muutu. Kuinka moni lihava esimerkiksi oikeasti laihtuu ja pysyy laihana? Paras ehkäisy on ympäristö, jossa (ei missä) lihavuus ei ole mahdollista.
Korjasin nyt kaikki havaitsemani virheet. Pilkkuvirheitä oli todella paljon. Joku voi pitää pilkkuja tarpeettomina, mutta niiden käyttö kuitenkin myös käytännössä helpottaa lukemista. Puhekielen tavoitteluksi tulkittavia virheitä olivat väärä relatiivipronomini (mikä, kun p.o. joka) ja verbin käyttö yksikössä, kun subjekteja on useampia. Myös muodot 'putoo' ja 'oikeesti' ovat puhekielisiä, mutta jos puhekielisiä ilmaisuja käyttää, niitä olisi hyvä käyttää kautta linjan. Sana esimerkiksi oli kaksi kertaa kirjoitettu samalla tavalla väärin (esimerkis); jos ennen viimeistä s-kirjainta olisi ollut myös k-kirjain, muoto olisi ollut puhekielen mukainen (puhekielinen on myös muoto 'esmes'). Vaihtoehtoisia ovat ilmaisut 'toisiaan' ja toinen toistaan' - eli monikko yksin tai yksikkö + yksikkö - ei niiden välimuoto.
Olen joskus aikaisemminkin korjannut erään toisen henkilön virheet vastaavalla tavalla. Hän ei ollut kovin ilahtunut, vaikka oli itse pyytänyt korjaamista. Toivottavasti palaute on tällä kertaa myönteisempää...