Viittaan ihan aluksi aiempaan viestiini - johon kukaan ei ole kommentoinut mitään - sillä olen sitä mieltä, että olen siinä kiteyttänyt olennaisen tästä ketjusta:
Helmenkalastaja kirjoitti:Tässä keskustelussa näkyy se ero, joka on Kyllästyneen ja joidenkin muiden suhtautumisessa päiväkirjakommentointiin. Niinpä oli täysin odotettavissa, että Kyllästynyt vastaa jotakin sen suuntaista, mitä vastasi. Yleispätevästi.
Muut vastaajat taas vastasivat vain omasta puolestaan, minkälaisia viestejä jos minkäänlaisia haluavat omaan päiväkirjaansa.
Toiset kirjoittajat sitten ottavat nämä toivomukset huomioon tai eivät ota.
Seuraavaksi haluan tuoda esille SADEn (muistaakseni ensimmäisen viestin tähän ketjuun):
SADE kirjoitti:Kissi, olen miettinyt samaa kuin sinä noista päiväkirjoista. Olen käynyt päiväkirjaosiossa lukemassa ehkä kolme kertaa ja silloinkin todella pikaisesti. Minusta Kyllästyneen vastaus oli selkeä ja tyhjentävä. Sopii parhaiten itselleni, koska asia tulee selväksi.[Lihavointi Helmenkalastajan] En tarvi hienotunteisia, pyöristettyjä, kauniita vastauksia vaan nimenomaan "suoria lyöntejä".
Tämä on mielenkiintoinen kommentti. SADE kelpuuttaa Kyllästyneen yleispätevän vastauksen sellaisenaan. Käsittääkseni kukaan ei täällä ole - vastauksena Kissin aloittamaan kyselyyn - kieltänyt kirjoittamasta päiväkirjaansa. Sen sijaan lähes kaikilla päiväkirjanpitäjillä on ollut jotain sanottavaa aiheeseen, esimerkiksi täsmennyksiä sen suhteen, miten kommentoijan kannattaa suhtautua kirjoituksensa mahdolliseen sivuuttamiseen, mikä voi tuntua ignoroinnilta. Kuten useimmat meistä tietävät, toisen päiväkirjaan kirjoittamiseen suhtautuu hieman eri tavoin kuin muihin ketjuihin kirjoittamiseen. Niinpä minun mielestäni nämä tähän ketjuun tulleet vastaukset Kissin alkuperäiseen kysymykseen ovat olleet valaisevia ja helpottavat mielestäni pohdintaa siitä, uskaltaako kirjoittaa ylipäätään. Tämä ketju on siis osoittautunut kaikkea muuta kuin turhaksi.
Edellinen lause koskee erityisesti ketjun aihetta koskevia viestejä. Valitettavasti tämäkin ketju on rönsyillyt varsin ikävään suuntaan...
Sateentekijän viestistä Kyllästyneelle:
Sateentekijä kirjoitti:Aloita sinä, kun niin täydellinen olet, itse ketju, jossa ei ole turhanpäiväisiä naiiveja ja tarpeettomia latteuksia! Odotan mielenkiinnolla!
on selvästi luettavissa hyökkäys ja syytös (kyllä sitä minun mielestäni voi syytökseksi kutsua) Kyllästynyttä kohtaan. Yrittäkääpä vain lukea tuo ääneen neutraalein äänenpainoin; ei onnistu ainakaan luontevasti.
Kyllästyneen vastaus oli yksi muiden joukossa, mutta sitä ei mielestäni saisi yleistää koskemaan kaikkien päiväkirjoja. Toki se on tiedossa, että Kyllästyneelle päiväkirjat ovat vain ketjuja, joita koskevat samat säännöt kuin muutakin palstalle kirjoittamista. Kaikki eivät kuitenkaan asiaan samalla tavoin suhtaudu (en tiedä, suhtautuuko kukaan muu?), joten on mielestäni huomaavaista ja kohteliasta ottaa huomioon kunkin päiväkirjanpitäjän oma kanta, sikäli kuin se on tiedossa.