Asiat, joista ei tiedä, ei kiinnosta?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Asiat, joista ei tiedä, ei kiinnosta?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.04.2015 02:13

Sarjassa turhanpäiväiset aloitukset. Etten sotke toista ketjua tehtailenpa sitten uuden:

Luonnossa ja politiikassa on aina sama ilmiö.

"Luonto ei kiinnosta."
"Politiikka ei kiinnosta."

Olen väittänyt näin melko kauan. Mutta kun en vain tajunnut, mitä kaikkea luonto on ja mitä kaikkea politiikka voi olla.

Väitän, että kaikkia ihmisiä kiinnostaa luonto ja politiikka jossakin määrin. Mutta molemmissa on se, että kun ei tiedä asioista riittävästi, niin on vaikea edes nähdä kaikkia asioita. Kun joku erottaa varpusen ja pikkuvarpusen, hän näkee maailman ihan eri tavalla kuin ne, jotka näkevät 'vain' pikkulinnun. Näin ollen asia (esim. linnut tai laajemmin luonto) on yhdentekevä eikä kiinnosta.

Sama juttu varmaan politiikassa. Ne, jotka asioista tietävät ja ymmärtävät, näkevät 'poliittisesta näkökulmasta' maailman ihan eri tavalla. Ja sama juttu, jos politiikassa käsitellään jotain mikä koskee juuri minua, niin yhtäkkiä vaan asia alkaakin kiinnostaa.

Pienenä en ymmärtänyt yhtään, miksi aikuiset katsoivat maailman tylsimpiä keskusteluohjelmia, mutta nyt katsonkin niitä itse, koska ymmärrys lienee kehittynyt.
Ryysy

Re: Asiat, joista ei tiedä, ei kiinnosta?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 14:40

"Karkkipäivävanhempien" penskat saattavan pieninä nähdä vain "tuo ja tuo on (vain) karkkia"
kun taas älykkäämmät lapset näkevät "suklaata ja karkkia" ja myöhemmin "Fazerinaa ja
Ranskalaisia pastilleja" yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 15:17

Lapsia ei kiinnosta maaliman tapahtumat, jos heitä kasvatetaan tyhmiksi - kuten tapana on.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja toope » 06.04.2015 15:23

Lapsia voi taas kiinnostaa sellaiset asiat mitä aikuiset eivät tiedä olevan olemassakaan.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.04.2015 15:26

Sateentekijä kirjoitti:Lapsia ei kiinnosta juurikaan maailman tapahtumat, vaan koti ja sen piirissä hauskat ja iloa tuottavat jutut, kuten karkki- ja pitsapäivät ym...

Kenen mukaan? Oman vaatimattoman kokemukseni perusteella asia ei ole lainkaan noin, vaan lapsi on kiinnostunut kaikesta mitä hänen maailmassaan tapahtuu - ja ennen kaikkea, miksi niin tapahtuu.
Sateentekijä kirjoitti:... Normaalisti lapsi on utelias kaiken uuden suhteen.Aikuinen hyvää tarkoittaessaan varjelee lastaan "maailman pahuudelta" jonka lapsonen kumminkin kohtaa ennemmin tai myöhemmin.
Parhaiten lapsen pelkoja voi ehkäistä, kun ottaa selville, mitä hän pelkää ja miksi. Asian käsittely, syiden ja seurausten selvittely poistaa tietämättömyydestä aiheutuvaa pelkoa...

Latteuksia...
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.04.2015 15:45

Sateentekijä kirjoitti:Sinä itse olet omaa napaasi ja tietämystäsi täynnä kuin suutarin saapas! Onko kukaan koskaan sanotut sinulle, miten ärsyttävää tuommoinen muiden väheksyminen ja latistaminen on?...

En ole täynnä omaa napaani tai tietämystäni enkä tiedä ketään litistäneenikikään, mutta kyllä minua riepovat jatkuvat latteudet jotka ovat myös muita väheksyviä ja latistavia. Vai luuletko sinä, että kaikki muut ovat niin tyhmiä ja tietämättömiä, etteivät tiedä tietämättömyyden ruokkivan ja ylläpitävän "turhia" pelkoja?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 15:53

Ensin kirjoitat, että lapsia ei kiinnosta juuri mikään ja sitten, että lapset ovat normaalisti kiinnostuneita kaikesta uudesta.
Vestintäsi ei ole sisäisesti jäsenneltyä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 15:54

Vain hyvin harvat vanhemmat katsovat 3-vuotiaan lapsensa kanssa uutisia TV:stä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.04.2015 16:00

Sateentekijä kirjoitti:Sittenhän tämä ketju on ylläpidon mielestä taas yksi niitä tyhjiä ja turhanpäiväisiä, kun tänne ei( o)saa kirjoittaa muut kuin huippuälykkäät...

Sinähän olet kertonut olevasi huippuälykäs. Ellen väärin muista, mainostit ÄO:si olevan 160.
Sateentekijä kirjoitti:... Niinpä, minun viesteistäni näyttää puuttuvan kaikki se, mitä ylläpito arvostaa.
Olen niin lattea ja jäsentelemätön ihminen. Anteeksi että olen.

Ei tarvitse pyytää anteeksi, mutta minun mielestäni voisit useammin ja enemmän käyttää sitä 160:n ÄO:si.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja toope » 06.04.2015 16:14

Psykopatologia kirjoitti:Vain hyvin harvat vanhemmat katsovat 3-vuotiaan lapsensa kanssa uutisia TV:stä.

Mutta jostain syystä hekin tuntuvat tietävän suurimmat uutiset, kuten kouluampumiset ja nälänhätä. Ehkä kuuntelevat juoruja.
toope

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.04.2015 16:16

Sateentekijä kirjoitti:Ja Kyllästynyt Sinä osaat olla ihan mukavakin. Sinä voisit useammin käyttää ja näyttää sitä puolta itsestäsi.

Ja sinä sitä päättelykykyäsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 17:13

Eri laatujen diskriminointi ei onnistu tyhmiltä lapsilta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 17:30

Sateentekijä kirjoitti:Sittenhän tämä ketju on ylläpidon mielestä taas yksi niitä tyhjiä ja turhanpäiväisiä, kun tänne ei( o)saa kirjoittaa muut kuin huippuälykkäät.Tai heiksi itseään kuvittelevat.
PP kirjoitti:
Ensin kirjoitat, että lapsia ei kiinnosta juuri mikään ja sitten, että lapset ovat normaalisti kiinnostuneita kaikesta uudesta.
Vestintäsi ei ole sisäisesti jäsenneltyä.

Niinpä, minun viesteistäni näyttää puuttuvan kaikki se, mitä ylläpito arvostaa.Olisihan minun luullut ymmärtävän , kuinka ristiriitaista viestintäni todella on.Tokihan sanomattakin on selvää, että lapsen kiinnostus eri asioihin muuttuu ja laajenee iän myötä. Mutta tämähän on taas niitä latteuksia ja itsestäänselvyyksiä, joita ainoastaan minä täällä kaiken aikaa viljelen.

Olen niin lattea ja jäsentelemätön ihminen. Anteeksi että olen.
Ehkä on parasta etten kommentoi tähän ketjuun enää.

Siinä olet oikeassa, että itse kaipaan foorumille asiantuntijuutta oppiakseni uutta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.04.2015 17:33

Ei täälä o huippuälykkäitä. Täälä olaan vaan me Äö 78. Minä rhakasthan pherttiä.

Hyvähän se ko titää kuka on ja mikä kiinnostaa ja mikä ei. ups. Tais olla latteus.
Maaria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 17:37

Kubrickinkin voisi nostaa edelliselle riville.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maaria » 06.04.2015 17:43

En nosta kun tykkään siitä juuri nuin.
Maaria

ViestiKirjoittaja toope » 06.04.2015 17:51

Psykopatologia kirjoitti:Siinä olet oikeassa, että itse kaipaan foorumille asiantuntijuutta oppiakseni uutta.

Olen kyllä aika kuuluisa mänty-asiantuntija mutten oikein keksi miten selittäisin teille tomppeleille asian.
toope

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 18:19

Psykopatologia kirjoitti:Vain hyvin harvat vanhemmat katsovat 3-vuotiaan lapsensa kanssa uutisia TV:stä.

Hyvä noin; tietysti sillä edellytyksellä, ettei kolmevuotias istu yksinään telkkariuutisten äärellä.
Onhan lasten kanssa muitakin mahdollisuuksia tutustua maailman menoon kuin telkkariuutisten ja kuvamateriaalin tuijottaminen.

Mielestäni kouluikä on hyvä vaihe pikkuhiljaa tutustua tv-uutisiin, ja silloinkin uutislähetysten ajankohdat valiten. Ei yhtään sen aikaisemmin. Kolmevuotiaalle ei ole mitään iloa ja hyötyä siitä, että viettäisi aikaansa tuijottaen uutisten kuvamateriaalia telkkarista. Aikuisillakin voi olla tekeminen näkemänsä kanssa yrittäessään käsittää ja kestää kaiken minkä tv-uutiset paiskaavat silmille.

Ketjun otsikosta... Kyllä minusta voi hyvin olla niin, ettei kiinnostus herää, koska ei ole tietoa sytyttämässä kiinnostuksen kipinää. Nykyisenä tietotulvan aikakautena aikuisilla on tekemistä ja taiteilemista siinä, etteivät pihtaisi lapsilta tietoa, mutteivät myöskään hukuttaisi lapsia tietovyöryn alle.
Ja voihan se kiinnostuksen kipinä syttyä siitäkin, että ihminen törmää asiaan, josta ei tiedä tuon taivaallista. Uteliaisuus herää - niin lapsilla kuin aikuisillakin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.04.2015 18:50

Minusta huono noin.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.04.2015 19:08

Psykopatologia, miksi alle kouluikäisille pikkulapsille ja leikki-ikäisille olisi hyväksi katsoa tv-uutisia?
Mirri

Seuraava

Paluu Romulaatikko