Miten opitte lukemaan?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Miten opitte lukemaan?

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.02.2015 22:05

Jos lapsi oppii lukemaan kaksivuotiaana, minkä ikäisenä hän on oppinut puhumaan?
Myös puheen oppiminen on prosessi, ei yksittäinen tapahtuma; ensin tulevat tavut, sitten yksittäiset sanat, lopulta sanajonot, jotka pitenevät... Usein tuo prosessi osuu toiselle ikävuodelle.
Sitä en usko, että lukemisen oppiminen voisi tapahtua ennen puheen oppimista ja aktiivisen suullisen sanavaraston karttumista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.02.2015 22:19

Hän myös oppi puhumaan varhain - kaikilla kirjaimilla ja äänteillä, hyvällä sanavarastolla ja taivutusmuodotkin oikein. Tarkemmin sanoen, hän puhui paremmin ja enemmän kuin häntä vuotta vanhempi tuttavaperheen lapsi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 20.02.2015 22:35

Hyvin harva aikuinen muistaa esim. mitään elämästään 2-vuotiaana. Siksikin tuntuu niin oudolta, että 2-vuotias osaisi lukea.
Tapasin kerran bussissa todella, todella nuoren lapsen joka keskusteli aivan oikeita sanoja käyttäen ja lausuen jonkun aikuisen kanssa. En käsittänyt miten se voi olla mahdollista, tuntui epätodelliselta. No uskoa täytyi kun itse näin ja kuulin.
SADE

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.02.2015 22:45

SADE kirjoitti:... Tapasin kerran bussissa todella, todella nuoren lapsen joka keskusteli aivan oikeita sanoja käyttäen ja lausuen jonkun aikuisen kanssa. En käsittänyt miten se voi olla mahdollista, tuntui epätodelliselta. No uskoa täytyi kun itse näin ja kuulin.
Kuulostaa tutulta tilanteelta. Kun matkustin hänen kanssaan, minulta tultiin usein kysymään hänen ikäänsä ja ihmettelemään hänen puheitaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 20.02.2015 23:04

Kyllästynyt, menikö poikasi normaalisti ekaluokalle? Pitikö hänen tavata?
Rane

ViestiKirjoittaja Runo » 20.02.2015 23:11

Miten Kyllästyneen ja muiden kielinerot lapset, ovatko he olleet matemaattisesti lahjakkaita? Voiko ihminen olla kumpaakin? En tarkoita hyvä, vaan kympin lisäksi lahjakas.

Kuopukseni on huono lukemaan, pahat äänneviat vielä eskari-ikäisenä, pitkä puheterapia jne. Kaiken lisäksi katsoi ensimmäisillä luokilla oikeudekseen lukea vain lauseen alkuosan ja keksiä loppuosan. Siis helvetillisit illat lukuläksyjen kanssa. Mutta hän on poikkeuksellisen lahjakas matematiikassa. Olen ihmetellyt hänen aivojen rakennetta, jotenkin aivan heilahtanut.
Runo

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.02.2015 23:47

Kuten aiemmin jo kerroin, hänet siirrettiin suoraan 2. luokalle äidinkielen ja matematiikan tunneille. 2. luokalla hän sitten teki 3. tehtäviä itsekseen - tai oikeastaan yhdessä toisen ekaluokan skipanneen pojan kanssa.

Hän on matemaattisesti (ja musikaalisesti) lahjakas.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 21.02.2015 00:15

No niin, olen lukenut ketjun huolimattomasti. Minäkin olisin voinut jättää ne tavausharjoitukset väliin. En kuitenkaan ole mitenkään erityisen lahjakas missään, ollutkaan. Sellaista en väitä. Serkkuni taas meni suoraan 2. luokalle. Veljeni on myös matemaattisesti ja musikaalisesti lahjakas. Nuoteista soittaminen vaatii myös lukutaitoa.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.02.2015 00:26

En pidä käsitteestä "älykkyysosamäärä", mutta erilaisiahan ihmiset ovat niin persoonallisuuksiltaan ja vahvuuksiltaan kuin heikkouksiltaankin. Hän nyt sattuu olemaan kyvykäs niin verbaalisesti, musikaalisesti kuin matemaattisestikin. Hän ei sille mitään voi, enkä minäkään ole siihen osallistunut muuten kuin synnyttämällä hänet. Joku on joskus kysynyt, miltä tuntuu kun lapsi on poikkeuksellinen, mutten minä siihen osaa vastata; hän on aina ollut samanlainen, enkä osaa kuvitella millainen hän olisi "tavallisena".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 21.02.2015 00:37

Kyllähän sinä olet tehnyt muutakin kuin vain synnyttänyt lapsesi. Olethan sinä opettanut häntä tai ainakin olet antanut hänen oppia.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.02.2015 00:42

Rane kirjoitti:Kyllähän sinä olet tehnyt muutakin kuin vain synnyttänyt lapsesi. Olethan sinä opettanut häntä tai ainakin olet antanut hänen oppia.

En ole muuttanut tai lisännyt hänen "kapasiteettiaan". Toivottavasti en ole sitä tukahduttanutkaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Rane » 21.02.2015 00:49

Lahjakkuus ei tule aina esiin. Alisuoriutujia (vai alisuorittajia?) on paljon.
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.02.2015 00:52

Rane kirjoitti:Lahjakkuus ei tule aina esiin. Alisuoriutujia (vai alisuorittajia?) on paljon.

Totta, ja onko sillä lopulta kovin suurta merkitystä oppiiko hitaasti vai nopeasti, kunhan oppii.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.02.2015 00:57

Kyllästynyt kirjoitti:Hän myös oppi puhumaan varhain - kaikilla kirjaimilla ja äänteillä, hyvällä sanavarastolla ja taivutusmuodotkin oikein. Tarkemmin sanoen, hän puhui paremmin ja enemmän kuin häntä vuotta vanhempi tuttavaperheen lapsi.

Minkä ikäinen lapsesi oli silloin, kun oli oppinut puhumaan kuvaamallasi tavalla?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.02.2015 00:57

Ja vähemmälläkin älyllä tulee toimeen. Minä olen aina ollut enemmän sisukas ja ahkera kuin älykäs.

Mutta älyistä. Musikaalisuus ja matemaattinen lahjakkuus kulkevat usein käsi kädessä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.02.2015 01:17

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Hän myös oppi puhumaan varhain - kaikilla kirjaimilla ja äänteillä, hyvällä sanavarastolla ja taivutusmuodotkin oikein. Tarkemmin sanoen, hän puhui paremmin ja enemmän kuin häntä vuotta vanhempi tuttavaperheen lapsi.

Minkä ikäinen lapsesi oli silloin, kun oli oppinut puhumaan kuvaamallasi tavalla?

Ensimmäiset sanat tulivat alle vuoden iässä, ja lausetasoisesti hän alkoi puhua 1½-vuotiaana.

Lisäys: Sanottakoon vielä, että oppi puhumaan ennen kuin lähti kävelemään.
Hän on aina ollut hyvin utelias ja tutkiva, mutta esimerkiksi autoilla hän ei koskaan leikkinyt. Hänen mieluisin lelunsa oli muovivasara, ja kun toiset lapset ottavat pehmolelun viereensä, hänellä oli muovivasara ja hohtimet. Myös vatupassi kuului hänen suosikkileluihinsa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja SADE » 21.02.2015 11:37

Itse en ole koskaan ollut "viisas" teoreettisissa asioissa, kaikki piti koulussa takoa päähän ja opetella ulkoa, jotta sai hyviä numeroita. Sisukkuudella opettelinkin ulkoa asioita ja vetelin hyviä numeroita, mitä sitten jäi tajuntaani pysyvästi onkin ihan toinen juttu.
Enemmän käytännön aineissa pärjäsin oikein hyvin, vaikka en mitään harjoitellutkaan.
Myöhemmin työelämässä olen pärjännyt hyvin ja tämä lähinnä siksi, että "luen muita ihmisiä" ja opin asiat (mitä pakko oppia) nopeasti. Sellaista se on, tasan ei käy lahjat.
Olen laiska ja sopivasti "streetsmart".
SADE

ViestiKirjoittaja SADE » 21.02.2015 11:39

Hilppa kirjoitti:Ja vähemmälläkin älyllä tulee toimeen. Minä olen aina ollut enemmän sisukas ja ahkera kuin älykäs.

Mutta älyistä. Musikaalisuus ja matemaattinen lahjakkuus kulkevat usein käsi kädessä.

Hilppa, itse olen musikaalisesti lahjakas, mutta matemaattisesti en todellakaan.
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.02.2015 12:12

Kyllästynyt kirjoitti:Ensimmäiset sanat tulivat alle vuoden iässä, ja lausetasoisesti hän alkoi puhua 1½-vuotiaana.

Ok. Jos ymmärsin oikein, niin lukutaito ilmaantui uskomattoman nopeasti siitä, kun puheeseen ilmaantuivat lauseet.

Minäkin olen kertoman mukaan puhua pulputtanut ennen kuin kävelin, siis konttasin ja puhuin. Mutta siitä vaiheesta oli vielä matkaa kirjoitettujen kirjainten tunnistamiseen ja yksittäistenkin sanojen lukemisen oppimiseen. Saati kirjoitettujen lauseiden tunnistamiseen ja lukemiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja SADE » 21.02.2015 12:31

Kyllästynyt, kiinnostaisi tietää onko toinen lapsesi myös tavanomaista älykkäämpi vai vain ns. tavallinen?
SADE

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko