Helevetin vaikeeta

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Helevetin vaikeeta

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 18:06

No niin, taas tämä. Loukkaan jotakin ihmistä, vaikken sitä tarkoita. Suorapuheisuus on monesti koitunut kohtalokseni, eivätkä selitysyritykset jälkikäteen auta mitään. Mun on pakko hyväksyä nyt se, etten voi tilanteelle mitään.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 18:18

Ryysy kirjoitti:Minä vierastin ennen jopa yksityisviestejä keskustelupalstoilla, mutta ymmärsin vasta myöhemmin niiden tarkoituksen. Monet ovat niin järkeviä, etteivät halua puida vertaistuellisesti asioita foorumilla, joka on kuitenkin kaikkien luettavissa. Joskus myös voi tulla asiaa jollekin mistä tahansa. Eilen meinasin laittaa Sateentekijälle yksityisviestin, koska luulin oikeasti, että hän pahastui kommentistani. Asia jäi vaivaamaan.

Minä vierastan 'yksäreitä' vielä tänä päivänäkin, vaikka olen ollut mt-foorumilla aktiivisena kirjoittajana jo vuodesta 2003 lähtien. En toki aivan jyrkästi ole niitä vastaan, ja olen saanut ihan ajattelevaisia ja asiallisiakin yksäreitä, joiden pohjalta on käyty pieniä yksityisiä ja antoisia keskusteluja; niistä kiitos lähettäjille. Itsekin olen joskus - hyvin harvoin - kirjoittanut jollekin jossakin asiassa yksärin, ja saanut ihan asiallisia vastauksia ja keskusteltukin on - privaatisti.

Mutta huonojakin kokemuksia minulla on kertynyt yksäreistä. Yksityisviesteillä voidaan hyökätä kimppuun, voidaan yrittää solmia liittoutumia, voidaan haukkua ja panetella jotakin kirjoittajaa hänen selkänsä takana - voidaan tehdä monenlaista pahaa. Jossakin vaiheessa päätin tehdä niin, että harkintani mukaan tuon saamani yksityisviestit (tai sähköpostit) foorumille yhteisesti luettaviksi ja ruodittaviksi; näin siinä tapauksessa, että yksärin tarkoituksena on ollut aiheuttaa jollekin vahinkoa - minulle sen vastaanottajana tai jollekin toiselle minun välitykselläni. Toinen ja vähemmän radikaali keino tietysti on olla reagoimatta mitenkään yksityisesti lähetettyihin viesteihin, joissa yritetään lietsoa jotakin tai muuten panetella ja haukkua.

Aina kun nettifoorumilla kehotetaan hoitamaan kahdenkeskisiä selvittelyjä sun muuta yksityisviestien avulla, minulla tulee ensimmäiseksi mieleeni, että onkohan tuo ihan järkevä neuvo.
Väärinkäytettyinä ja pahimmillaan 'yksärit'/sähköpostit voivat olla henkistä väkivaltaa niiden vastaanottajaa kohtaan. Sen tajuttuani (koettuani) päätin omalla kohdallani, ettei sellaiseen tarvitse suostua, eikä ottaa yksinään vastaan, vaan voi suojautua samoilla keinoilla kuin väkivaltaa vastaan yleensä: tekemällä väkivallasta julkista.
Foorumeiden ylläpitäjien tilanne tietysti on toinen kuin rivikirjoittajien: mitä tehdä, jos henkistä väkivaltaa alkaa tulla 'tuutin täydeltä' yksityisviestien ja sähköpostiviestien muodossa? Rivikirjoittaja voi turvautua julkistamisen uhkaan, toisin kuin foorumeiden ylläpitäjät ja moderaattorit.

Jos ylläpitäjille ja/tai moderaattoreille aletaan soitella tai työntyä heidän kotiovilleen; miten he silloin suojautuvat?
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 18:37

Mirri, joissakin tapauksissahan kyse voi olla jopa vainoamisesta (rikoksesta). Ennen kuin siitä tuli rikosnimike, jopa ihminen, johon olin ihastunut ja samalla katkeroitunut, ilmoitti tekstiviestipommitukseni perusteella (vuosia sitten), että hänen ystävänsä on sanonut, että tuollainen käytös voi olla jopa rikos. Jo loppui tekstailuni ja äkkiä. Mutta tämä nyt on näitä ääritapauksia. Toisaalta lähetin varmasti alle 20 viestiä. Monethan lähettävät satoja viestejä jne. En tiedä missä vaiheessa tuosta tulee vainoamista. Mikä on se raja?
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 19:45

Sateentekijä kirjoitti:
Jos ylläpitäjille ja/tai moderaattoreille aletaan soitella tai työntyä heidän kotiovilleen; miten he silloin suojautuvat?
Mirri

Mirri, miksi yhä kirjoitat , että " aletaan soitella tai työntyä heidän kotiovelleen"
vaikka tätä harrastanut henkilö ei ole edes paikalla?

Minä mietin ja kirjoitin yleisellä tasolla, sinä näköjään et.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 20:23

Haluaisin kysyä Psykopatologialta, että millä perusteella hän on valinnut teokseensa Lapinlahden pytingstä nimenomaan ne asiat, mitä hän on kirjoittanut. Ikävä kyllä ketju on lukittu. Mietin asiaa viime yönä. Ainakin on suljettu 'kuuluisat' potilaat ulkopuolelle, samoin 'hoitokäytännöt' tavallaan. Siis niin, että niistä kerrotaan hieman, muttei kuitenkaan. Minulla itselläni rajaaminen on kirjoittaessa vaikeaa.

T: Apina
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 20:30

Ryysy kirjoitti:No niin, taas tämä. Loukkaan jotakin ihmistä, vaikken sitä tarkoita. Suorapuheisuus on monesti koitunut kohtalokseni, eivätkä selitysyritykset jälkikäteen auta mitään. Mun on pakko hyväksyä nyt se, etten voi tilanteelle mitään.

Mitä Ryysy? En näe missään sinulta mitään loukkaavaa tekstiä?
Kissi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 20:33

Sateentekijä kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Pistäkää tämä muistiinne: oma puhelinkäyttäytymiseni (jonkinasteinen puhelinkammo, joka tosin ajan mittaan vähentynyt huomattavasti) + haluni pitää suhteellista etäisyyttä ylläpitäjään + muut lisäperustelut = mikäli joskus ilmoitan soittaneeni yp:lle, tilanteeni on erittäin huono ja tarvitsen erityistä ammattiapua.

Huom. minun kohdallani näin. Ei ole ollenkaan minuntapaistani moinen soittelu.

Ryysy, minä en bkatso oman soittoni vuoksi tarvitsevani ammattiapua.

Mm. tämä. Minä ajattelin, että Sateentekijä on loukkaantunut, varsinkin koska ei enää kommentoi minulle takaisin mitään.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 20:37

äääh, ei se ees tajunnu, mitä tarkoitit.
Kissi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 20:40

NIin, mutta kun olisin vain halunnut tehdä selkoa asiaan. Mutta ehkä aika tekee tehtävänsä. Tai sitten ei.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2015 20:42

Ryysy, odotan joht. psykologin muistokirjoitusta Hesarissa.
Täydennän sitten kirjoitukset ja avaan ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 20:42

Ryysis
Toivottavasti Sateentekijä kuuntelee toiveesi ja vastaa!
Kissi

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 20:49

Vastaa pöllö Ryysylle :D
Kissi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 20:50

Kissi, miten sait nimesi muutettua? Joo, ryysis on minulle oivallinen nimi, ryysy ei sovi tarpeeksi hyvin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.02.2015 20:50

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Väärien käsitysten ehkäisemiseksi ja virheellisten väitteiden oikaisemiseksi:

Koska taas kävi niin, että minua nimiteltiin vaikken ollut edes paikalla tai osallisena tapahtumassa, minä ns. pimahdin/kilahdin/raivostuin/suutuin - tarkkaan sanoen noita kaikkea - ja samanaikaisesti. Otin yhteyttä Psykopatologiaan ja ilmoitin, etten enää jaksa tuollaista, ja vaikka en tarkkaan muista mitä kaikkea sanoin, enkä muistamaanikaan osaa halua kertoa, viestieni sisältö ja sävy oli varsin selvä ja yksiselitteinen.

Tämä on tosiaankin se viesti, joka on meidän muiden muistikuvat synnyttänyt.

Ymmärtänet, Kyllästynyt, kuitenkin itsekin, miten käsitys puhelinkeskustelusta on voinut syntyä? ...

Ymmärrän toki, mutta koska Kahvi aloitti kyselemällä puhelinkeskustelun ajankohdasta, en todellakaan osannut ajatella hänen viittaavan sähköpostiin; onhan aiemminkin käynyt niin, että Kahvi on väittänyt yhtä sun toista päätöntä ja hännätöntä.

Pahoittelen aiheuttamaani sekaannusta, mutta totta olen puhunut; Kahvin, Mirrin ja sinun kuvailemaa puhelinkeskustelua ei ole koskaan käyty.
Mirrin syytös siitä, että olen "kulissien takana" ollut vaikuttamassa Tristanin banniin ei myöskään pidä paikkaansa, asian kaikki vaiheet on kerrottu palstalla avoimesti.

Muistutan, että kyseisestä sähköpostikeskustelusta on (muistaakseni) kului ainakin pari viikkoa ennen kuin Tristanin saamaa kahden vuoden banni alkoi. Tuona aikana en ole kirjoittanut hänelle tai hänestä mitään, joten aivan turha ja perätön oli Jaskan syytös, että minut olisi pitänyt myös bannata, koska hänen mukaansa minä olin Tristania provosoinut (vaikken ollut edes paikalla).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Ryysy » 06.02.2015 20:55

No, olisit hyvänen aika aikaisemmin sanonut, ettet ole loukkaantunut, koska olen luullut niin : / Ja minulla jää aina tällaiset vaivaamaan. Nyt poistun, ettei mene pää ylikierroksille. Mukavaa illanjatkoa!
Ryysy

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 20:56

Ryysy kirjoitti:Kissi, miten sait nimesi muutettua? Joo, ryysis on minulle oivallinen nimi, ryysy ei sovi tarpeeksi hyvin.

Lähetin asetuksista pyynnön ylläpidolle, että vaihtaa nimeni kissiksi, koska kiss on vaikea taivuttaa kätevästi. Kyllästynyt sitten näppärästi vaihtoi nimen.
Kissi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.02.2015 20:58

Kissi kirjoitti:RYYSY
Kirjoitan välillä Kyltsi, kun ei muka ehdi kirjoittaa Kyllästynyt, on niin ;) kiire

Niin juuri "muka".
Jos noin kiire on, jätä kirjoittamatta ja palaa asiaan sitten kun ei enää ole niin kiire.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kissi » 06.02.2015 21:00

Näin teen, sori.
Kissi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.02.2015 21:13

Kyllästynyt kirjoitti:Muistutan, että kyseisestä sähköpostikeskustelusta on (muistaakseni) kului ainakin pari viikkoa ennen kuin Tristanin saamaa kahden vuoden banni alkoi. Tuona aikana en ole kirjoittanut hänelle tai hänestä mitään, joten aivan turha ja perätön oli Jaskan syytös, että minut olisi pitänyt myös bannata, koska hänen mukaansa minä olin Tristania provosoinut (vaikken ollut edes paikalla).

Minulta tuo Jaskan syytös on mennyt ohi silmien. Väärähän se on ilman muuta; Trisse hommasi lopulta bänninsä ihan itse ja tietoisesti. Ei tainnut vain uskoa, että Psykopatologia tarkoitti varoituksellaan totta.

Ainoa, mikä minua on tuossa episodissa jäänyt vaivaamaan, on se mielikuvani, että Trissellä piti olla vuorokausi aikaa poistaa solvauksensa ja ottaa päiväkirjansa talteen, mutta hänet poistettiin ennen kuin vuorokausi oli tullut täyteen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2015 21:13

Kyllästynyt kirjoitti:Mirrin syytös siitä, että olen "kulissien takana" ollut vaikuttamassa Tristanin banniin ei myöskään pidä paikkaansa, asian kaikki vaiheet on kerrottu palstalla avoimesti.

Kerro tarkemmin viestissäsi esittämästäsi asiasta: että asian kaikki vaiheet on kerrottu palstalla avoimesti. Ja vielä: kaiva esille dokumenttiaineistoa(!), jotta päästään tutustumaan palstalla avoimesti kerrottuihin vaiheisiin.

Kyllästynyt, minä en ole syyttänyt sinua tässä asiassa mistään, mutta sinä olet väittänyt minun emävalehtelevan. Mielestäni jonkinlainen anteeksipyyntö, pahoittelu tai väitteiden/syytösten peruminen olisi nyt paikallaan sinun taholtasi.

Psykopatologia on esittänyt pahoittelut omalta osaltaan, mutta sinä et. Seisotko sinnikkäästi väitteidesi, selitystesi, ja syytöstesi takana? Syytät emävalehtelusta ja puolustat joukkopsykoosiväitettä...
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko