Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Pitäisikö kirjoittelua ja kommentointia määrällisesti rajoittaa?

Ei
7
47%
Ehkä
4
27%
En osaa sanoa
1
7%
Ehdottomasti pitäisi
0
Ei ääniä
En ymmärrä mistä äänestetään
3
20%

Ääniä yhteensä : 15

Re: Pitäisikö kirjoittelua määrällisesti rajoittaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2015 22:08

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllä.
Valitettavasti nimimerkki erottuu vihreällä kirjoitettuna myös hänen kirjoittaessaan rivikirjoittajana ilman valvojan ominaisuuksia. Mielestäni tässä on lukijoiden kannalta ongelman ydin; tämänkin ketjun kohdalla lukijat joutuvat arvailemaan onko tämä foorumin moderaattorin tekemä aloitus vai eikö ole.
Kyllästyneen nimimerkkiä klikkaamalla lukijalle selviää, että kyseessä on foorumin valvoja.

Etkö sinä Mirri lainkaan lue mitä olen kirjoittanut?

Vielä kerran:

Kun kirjoitan moderaattorina, ilmoitan toimivani moderaattorin ominaisuudessa; teksti on kursiivia ja väriltään vihreää.
En ymmärrä, miksi sinun, tai kenenkään muunkaan, pitää arvailla missä roolissa kirjoitan?

Kyllä luen.

Mistä satunnainen lukija tietää sinun moderaattorina toimivan noin kuin kerrot?
Mistä satunnainen lukija ketjun otsikkoa ja aloitusviestiä silmäillessään tietää, että tämän ketjun aloitti rivikirjoittaja-Kyllästynyt, eikä valvoja-Kyllästynyt?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2015 22:16

Sateentekijä, ketju Saattomatkalla on minun aloittamani ketju tietystä ja tiettyyn aikaan esitetystä telkkariohjelmasta, joten jospa et pyytelisi puolestani minun aloittamani ketjun siirtoa mihinkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.01.2015 22:17

Mirri kirjoitti:... Mistä satunnainen lukija tietää sinun moderaattorina toimivan noin kuin kerrot?..

Siitä, että moderaattorin roolissa kirjoittaessani minä kerron toimivani moderaattorina.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2015 22:23

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Mistä satunnainen lukija tietää sinun moderaattorina toimivan noin kuin kerrot?..

Siitä, että moderaattorin roolissa kirjoittaessani minä kerron toimivani moderaattorina.

Mistä satunnainen lukija tietää tämän foorumin moderaattorin toimivan noin kuin sanot?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2015 22:35

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Sateentekijä, ketju Saattomatkalla on minun aloittamani ketju tietystä ja tiettyyn aikaan esitetystä telkkariohjelmasta, joten jospa et pyytelisi puolestani minun aloittamani ketjun siirtoa mihinkään.

Mirri, en minä tätä pahalla ehdottanut. Mielestäni vaan saattohoitoketju voisi olla nimeltään Saattomatkalla ja sopisi vertaistukiosionn paremmin, mutta voin toki siirtää itse kirjoitukseni .

Mikään ei estä sinua aloittamasta vertaistuellista ketjua saattohoidosta ja nimeämästä aloittamaasi ketjua ihan niin kuin haluat.

Minun aloittamani ketju liittyy erittäin läheisesti tiettyyn saattohoitoaiheiseen tv-ohjelmaan, joka toistaiseksi on katsottavissa Areenassa, ja joka kenties nähdään vielä uusintanakin. Koska en vielä ole edes katsonut ohjelmaa, josta aloitin ketjun, en taatusti halua sitä siirrettäväksi sinun mielesi mukaiseen paikkaan.
Toki uskon, ettet ehdottanut millään pahalla. Mutta taisit unohtaa rajalliset valtuutesi ja vaikutusmahdollisuutesi. Olisi kai ollut fiksua kysyä ketjun aloittajalta - tässä tapauksessa minulta - ennen ketjun siirtämisen ehdottamista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2015 22:35

Sateentekijä kirjoitti:OK. aloitin itse saattohoitoketjun ja poistin kirjoitukseni toisesta

Joo, hyvä ratkaisu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.01.2015 22:55

Mirri kirjoitti:Mistä satunnainen lukija tietää tämän foorumin moderaattorin toimivan noin kuin sanot?
???
Jos kävisi ilmi, ettei satunnainen lukija ymmärrä sanoja: "Kirjoitan moderaattorina/moderaattorin roolissa" eikä liioin ymmärrä olevan jotakin outoa siinä, että jossakin viestissä teksti vihreää kursiivia, en keksi mitä asialle olisi järkevää tehdä. En kuitenkaan usko, että satunnaisen lukijan psyyke saa kovin suurta vauriota siitä, ettei hän ole ymmärtänyt minun kirjoittavan (hyvin harvoin) moderaattorina.

Entä mistä satunnainen lukija tietäisi minun olevan sama kirjoittaja kuin toisella nimimerkillä esiintyvä moderaattori? Minun mielestäni tuo on suurempi ongelma kuin se, ettei satunnainen lukija hoksaa minun joskus (hyvin harvoin) toimivan moderaattorin roolissa.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.01.2015 23:24

Mirri kirjoitti:Hilppa, Kyllästynyt kysyy Jaskalta: Aloitanko sinusta?

Miten sinä tulkitsisit tuon suoran - ja likvidointiin liittyvän - kysymyksen?

Viittauksesi kysymyksessäsi on epäselvä. Jaskan esittämä "Likvidoidaan hölöttäjät. Jäljellä jää vain laadukkaat nimmarit." on törkeä eikä sellaista ole kukaan muu täällä käsittääkseni esittänyt. Määrää rajoittamalla jokainen joutuisi miettimään tarkemmin, mitä kirjoittaa, koska limiitti tulisi täyteen tai "shakkikello raksuttaisi" tms.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.01.2015 23:52

Kyllästynyt kirjoitti:Entä mistä satunnainen lukija tietäisi minun olevan sama kirjoittaja kuin toisella nimimerkillä esiintyvä moderaattori? Minun mielestäni tuo on suurempi ongelma kuin se, ettei satunnainen lukija hoksaa minun joskus (hyvin harvoin) toimivan moderaattorin roolissa.

Nimimerkkisi voisivat olla esimerkiksi Kyllästynyt ja moderaattori-Kyllästynyt, tai Kyllästynyt ja valvoja-Kyllästynyt. Nimimerkki Kyllästynyt ei silloin paiskautuisi lukijoiden silmille vihreänä, vaan se erottuisi selvästi valvojaroolistasi.

Sinulta kahden ja lukijoille selkeän nimimerkin käyttäminen vaatisi sen, että miettisit kummalla nimimerkillä kulloinkin kirjautuisit sisään ja kirjoittaisit; moderaattori-Kyllästyneenä vai rivikirjoittaja-Kyllästyneenä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.01.2015 00:06

Mirri kirjoitti:Nimimerkkisi voisivat olla esimerkiksi Kyllästynyt ja moderaattori-Kyllästynyt, tai Kyllästynyt ja valvoja-Kyllästynyt. Nimimerkki Kyllästynyt ei silloin paiskautuisi lukijoiden silmille vihreänä, vaan se erottuisi selvästi valvojaroolistasi...

"Paiskautuisi lukijoiden silmille"! Tuo on kyllä melkoista paisuttelua ja liioittelua.
Mirri kirjoitti:... Sinulta kahden ja lukijoille selkeän nimimerkin käyttäminen vaatisi sen, että miettisit kummalla nimimerkillä kulloinkin kirjautuisit sisään ja kirjoittaisit; moderaattori-Kyllästyneenä vai rivikirjoittaja-Kyllästyneenä.

En koe esittämääsi asiaa niin suurena ongelmana, että kokisin välttämättömäksi ryhtyä kirjoittamaan kahdella nimimerkillä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.01.2015 00:10

En kannata kahden nimimerkin ratkaisua Mirrin valvojadilemmaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.01.2015 00:14

Jaska kirjoitti:
Hilppa kirjoitti: Jaskan esittämä "Likvidoidaan hölöttäjät. Jäljellä jää vain laadukkaat nimmarit." on törkeä eikä sellaista ole kukaan muu täällä käsittääkseni esittänyt.

Törkeätä on. Olen samaa mieltä, mutta niinhän tällä palstalla on de facto toimittu.

Olet väärässä. Ainoa sääntö on ollut ylläpitäjän totteleminen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2015 00:24

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Nimimerkkisi voisivat olla esimerkiksi Kyllästynyt ja moderaattori-Kyllästynyt, tai Kyllästynyt ja valvoja-Kyllästynyt. Nimimerkki Kyllästynyt ei silloin paiskautuisi lukijoiden silmille vihreänä, vaan se erottuisi selvästi valvojaroolistasi...

"Paiskautuisi lukijoiden silmille"! Tuo on kyllä melkoista paisuttelua ja liioittelua.

Liioittelua tai ei...
Ketjun aloitusviestistä nähdään heti ensisilmäyksellä, että sen on kirjoittanut moderaattori-Kyllästynyt, ei mikään tavallinen ja rivikirjoittajana mietteitään esiin tuova Kyllästynyt.
Myös satunnainen lukija havaitsee saman asian: ketju on tämän foorumin moderaattorin aloittama, ja moderaattori esittää aloittamassaan ketjussa tätä foorumia koskevia ajatuksia.

Mikään ei osoita tämän ketjun olevan rivikirjoittaja-Kyllästyneen aloitus, vaan Kyllästyneen nimimerkin vihreys kertoo selkeästi ja suorasukaisesti, että tässä foorumin valvoja miettii foorumiin ja sen kirjoittajiin liittyviä asioita.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 24.01.2015 00:25

Kyllästynyt, tuskinpa tarkoitetaan sitä, että jollekin satunnaiselle kirjoittajalle - tai ylipäätään kenellekään - olisi ongelma, että kirjoitat valvojana vihreällä kursivoidulla fontilla. Pikemminkin ongelma saattaisi syntyä siitä, ettei tiedetä, että sinä vihreänä nimimerkkinä tavallisella fontilla kirjoittaessasi olet vain tavallinen rivikirjoittaja. Tietämätön saattaa luulla, että sinä olet aina valvojanroolissasi. Sillä niin kuin sanoit, kirjoitat harvoin valvojana eikä erilainen kirjoitustapasi siinä roolissa kovin nopeasti tule lukijalle vastaan.

Kannatan läpinäkyvyyttä nimimerkeissä eli sitä, että kaikki olisivat aina selvillä kirjoittajan "roolista", mielellään jopa tietäisivät, kuka "vanha" nimimerkki jonkin uuden nimimerkin takana luuraa, jos on luuratakseen. Siinä mielessä Mirrin ehdotus on kannatettava: jos 'Kyllästynyt' olisi samanvärinen kuin me muutkin, ei siihen mitään lisukkeita tarvittaisi; nimimerkki valvoja-Kyllästynyt vihreänä olisi siinä mielessä selkeämpi, että siitä olisi suhteellisen helposti mahdollista nähdä, että kyseessä on sama henkilö mutta eri roolissa. Ja sanon vielä senkin, että mielestäni olet tehnyt sen selväksi heti kun viherryit, ettei vihreys ole sinun valintasi etkä sitä vaadi; siitä sinua ei voi syyttää.

Toki olen sitäkin mieltä, että ylipäätään jonkin tietyn palstan dynamiikkaa ymmärtääkseen täytyy oleilla siellä jonkin aikaa. Kun lukee kirjoituksia ensimmäisiä kertoja, voi saada aivan väärän käsityksen monista asioista, mm. kirjoittajien välisistä "suhteista". Asiat selkiintyvät, jos on kiinnostusta hengailla paikalla pitempään. Kaikkea ei mielestäni tarvitse kirjoittaa auki, vaan voidaan vähän luottaa lukijoiden omaan ajattelukykyynkin. Niinpä ongelma ei minun mielestäni oikeasti ole kovin suuri tai merkittävä.

Kirjoittelun määrälliseen rajoittamiseen vastasin EOS. Minä mielelläni jossain määrin rajoittaisin, mutta tulos voisi olla jotakin ihan muuta kuin mihin rajoittamisella pyrittäisiin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2015 00:28

Hilppa kirjoitti:En kannata kahden nimimerkin ratkaisua Mirrin valvojadilemmaan.

Toivottavasti perustelet mielipiteesi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.01.2015 00:38

Minusta nykyinen ratkaisu on parempi. Palstalle tulijallekin on selvempää, kuka on valvoja.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.01.2015 00:49

Mirri kirjoitti:Liioittelua tai ei...

Ainakaan minulla ei ole tuosta epäilystäkään.
Mirri kirjoitti:... Ketjun aloitusviestistä nähdään heti ensisilmäyksellä, että sen on kirjoittanut moderaattori-Kyllästynyt...

Itse asiassa, sitä ei näe "ensisilmäyksellä" vaan pitää joko entuudestaan tietää minun olevan moderaattori, tai klikata nimimerkkiäni ja sitä kautta onkia asia tietoonsa.
Mirri kirjoitti:... Myös satunnainen lukija havaitsee saman asian: ketju on tämän foorumin moderaattorin aloittama, ja moderaattori esittää aloittamassaan ketjussa tätä foorumia koskevia ajatuksia...

Ehdotan, ettet kantaisi noin suurta huolta ja murhetta siitä epätodennäköisestä tapahtumasarjasta, että joku satunnainen lukija ei pystyisi heti ensisilmäyksellä huomaamaan minun moderaattoriuttani ja siitä syystä saisi sielullensa vamman.

En myöskään usko, että nimimerkin vihreä väri aiheuttaisi hankaluuksia tai olisi jotenkin muuten haitallista tai vaarallista satunnaiselle lukijalle.
Mirri kirjoitti:... Mikään ei osoita tämän ketjun olevan rivikirjoittaja-Kyllästyneen aloitus, vaan Kyllästyneen nimimerkin vihreys kertoo selkeästi ja suorasukaisesti, että tässä foorumin valvoja miettii foorumiin ja sen kirjoittajiin liittyviä asioita.

Mitä vikaa on siinä jos palstan valvoja miettii foorumin liittyviä asioita?
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllästynyt, tuskinpa tarkoitetaan sitä, että jollekin satunnaiselle kirjoittajalle - tai ylipäätään kenellekään - olisi ongelma, että kirjoitat valvojana vihreällä kursivoidulla fontilla. Pikemminkin ongelma saattaisi syntyä siitä, ettei tiedetä, että sinä vihreänä nimimerkkinä tavallisella fontilla kirjoittaessasi olet vain tavallinen rivikirjoittaja. Tietämätön saattaa luulla, että sinä olet aina valvojanroolissasi. Sillä niin kuin sanoit, kirjoitat harvoin valvojana eikä erilainen kirjoitustapasi siinä roolissa kovin nopeasti tule lukijalle vastaan...

Mutta mikä tai minkälainen olisi se merkittävä vahinko jos noin kävisi?

Mielestäni ei ole mitään järkevää syytä tehdä ongelmaa sellaisestakin mikä ei ongelma ole, kun oikeitakin epäkohtia ja ongelmia on jo etuudestaan roppakaupalla.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2015 00:56

Hilppa kirjoitti:Minusta nykyinen ratkaisu on parempi. Palstalle tulijallekin on selvempää, kuka on valvoja.

Menin sanattomaksi 'perustelusi' ääressä. En käsittänyt siitä yhtään mitään.

Mielestäni ongelmana on juuri se, että esimerkiksi tämän ketjun aloituksesta nähdään aivan liian selvästi, että ketju on palstan valvojan aloittama ja että kyseessä on palstan valvojan mielipiteet ja näkemykset.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.01.2015 01:02

Minä menen hyvin usein sanattomaksi "kirjoitustesi" ääressä. Jos valvoja aikoo kirjoittaa, on hänen kirjoitettava olipa hänen nimimerkkinsä vihreä, sininen tai pinkki.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2015 01:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Ketjun aloitusviestistä nähdään heti ensisilmäyksellä, että sen on kirjoittanut moderaattori-Kyllästynyt...

Itse asiassa, sitä ei näe "ensisilmäyksellä" vaan pitää joko entuudestaan tietää minun olevan moderaattori, tai klikata nimimerkkiäni ja sitä kautta onkia asia tietoonsa.
Mirri kirjoitti:... Myös satunnainen lukija havaitsee saman asian: ketju on tämän foorumin moderaattorin aloittama, ja moderaattori esittää aloittamassaan ketjussa tätä foorumia koskevia ajatuksia...

Ehdotan, ettet kantaisi noin suurta huolta ja murhetta siitä epätodennäköisestä tapahtumasarjasta, että joku satunnainen lukija ei pystyisi heti ensisilmäyksellä huomaamaan minun moderaattoriuttani ja siitä syystä saisi sielullensa vamman.
(lihavoinnit minun)

Taisin mennä puheesta pyörryksiin ja putosin kärryiltä.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko