Hilppa kirjoitti:Minun empaattisuuden puutteeni on siis ällistyttävä. Sen lisäksi, että toinen kirjoittaja on todennut minut sairaammaksi kuin on kuvitellutkaan. Nuo molemmat toteamukset ovat erittäin loukkaavia minua kohtaan ja koska ne ovat seuranneet oman traagisen kokemukseni avautumisesta koen ne erityisen loukkaavina enkä usko, että kykenen tällä palstalla avautumaan tarkemmin mistään ikävästä elämänkokemuksestani enempää. Jo pienikin kokemuksen raottaminen on saanut aikaan haukkumistani epäempaattiseksi ihmiseksi ja äimistelemään kokemustani.
Toinen kirjoittaja on todennut sinut sairaammaksi kuin on kuvitellutkaan samasta syystä kuin minä totean sinun empaattisuuden puutteesi [tuossa tilanteessa!] olevan ällistyttävä. Minä olen kirjoittanut oman kirjoitukseni heti nähtyäni sinun kommenttisi, jossa vertailit oman äitisi ja tuuven äidin kuolemia. Mitä sen jälkeen oli kirjoitettu, näin vasta siinä vaiheessa, kun lähetin oman viestini. En kuitenkaan nähnyt syytä muuttaa omaa viestiäni tai olla lähettämättä sitä.
Olisi eri asia, jos sanoisit, ettet tunne tuuven äidin kuoleman olosuhteita. Koska et näin sano, oletan, että ne ovat sinun tiedossasi, ja siinä valossa kommenttisi on todella tökerö! Ja osoittaa minun mielestäni suurta kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan eli empatian puutetta.
Hilppa kirjoitti:Onko teille uusi asia, että jokaisen kokemus on erilainen, myös äidinmenetyskokemus. Minä hämmästelen, jos että ymmärrä tai halua ymmärtää tuota näkökulmaani niinkin tavanomaiseen asiaan kuin mitä äidin menettäminen on. Melkein jokaiselle se tulee eteen jossain elämän vaiheessa ellei sitten itse satu kuolemaan ennen äidin kuolemaa.
Ei ole uusi asia, ei todellakaan. Kyllä minä ymmärrän, hyvinkin, että äitisi kuolema - jos vielä luokittelet sen traagiseksi - on ollut sinulle traumaattinen kokemus, ainutkertainen menetys. Sitä en ymmärrä, miksi tuot tähän ketjuun kaamoksen aiheuttaman oireilun (yhdella prosentilla väestöstä jopa masennustasoisen) vastapooliksi äidin menetyksen.
Ehkä sinulla on tuttavapiirissäsi ihmisiä, jotka valittavat olevansa väsyneitä ja vetämättömiä, kun on niin pimeää, ja sinä pidät heitä ymmärtämättöminä siitä, mitä todellinen masennus on? Masennus, joka sinun mielestäsi - jos olen tulkinnut sinut oikein - voi seurata vain traagista menetystä. Kaamoshan on jokavuotinen ilmiö, joka menee ohi. Mieleeni tulee englanninkielinen lause, jonka kuvittelen sinun haluavan sanoa noille ihmisille: Get over it! Ehkä kirjoitat tältä pohjalta? Ollaksesi empaattinen sinun pitäisi kuitenkin kyetä ymmärtämään, että kaamosmasennus - josta siis kärsii se 1 % väestöstä, lue aloitusviesti! - on todellista masennusta diagnoosiin riittävin oirein, jossa laukaisevana tekijänä on valon puuttuminen.
Hilppa kirjoitti:Miksi kirjoitit Helmenkalastaja nuo loukkaavat sanat minulle?
Siksi, että sinä mielestäni tarpeettomasti loukkasit tuuvea mitätöimällä hänen kokemustaan.
Hilppa kirjoitti:En ole vertaillut äitejä. Mielestäni masennus ei johdu kaamoksesta. Jos joku loukkaantuu tuosta mielipiteestäni, en ymmärrä enkä voi sille mitään. Minä en väitä mitään, Helmenkalastaja. Sinä olet mielestäni tulkinnut kirjoittamaani värittyneesti omilla käsityksilläsi minusta. Ja tulkintasi lähentelee väittämistä.
Et ole vertaillut äitejä, vaan äitien kuolemien traagisuutta!!! Sinulla on toki oikeus mielipiteeseesi, vaikka se onkin virallisen kannan vastainen. Jos tulkintani on väärä, se johtuu vain siitä, että minulta puuttuu tietoja. Joita sinä et suostu antamaan, vaan vetäydyt loukkaantuneena kuoreesi mököttämään. Näin tunnut tekevän aina, kun viestintäsi aiheuttaa hämmennystä, mikä on erittäin valitettavaa.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 27.12.2014 00:14, muokattu yhteensä 1 kerran