Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Saappaat karvavuorella - vai vuorilla?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 13:08

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kyllästynyt luulee Mirrin kannan johtuvan vain siitä, että Kyllästynyt on ilmaissut oman vastakkaisen kantansa...

Mistä sinä tiedät mitkä ovat Mirrin motiivit?

Enhän minäkään niitä tiedä, mutta koska kovin usein ja hyvin innokkaan oloisesti Mirri on vastustamassa kaikkea mitä sanon, luulen että tämäkin asia kuuluu niihin joissa hän haluaa osoittaa minun olevan hänelle vastenmielinen.

En nimittäin pysty keksimään ainoatakaan järkevää syytä sille, että yht'äkkiä sanasta "hetekka" olisi tullut Mirrille niin rakas ja henkisesti sekä psyykkisesti niin merkittävä, ettei hän pysty/halua/suostu/kykene luopumaan virheellisestä muodosta vaan pitää kynsin hampain kiinni oikeudestaan olla käyttämättä moneen kertaan ja monella suulla oikeaksi todistettua muotoa.

Minä pystyn samaistumaan Mirriin ja siksi uskon ymmärtäväni Mirrin motiivit tässä oikein.
Luulen, että olet muutenkin väärässä uskoessasi, että Mirri haluaisi ylipäätään missään osoittaa sinun olevan hänelle vastenmielinen.

Kuten sanottu, en minäkään aio ryhtyä käyttämään puheessa heteka-sanaa, vaikka tiedänkin sen olevan oikein. Olen sitä mieltä, että sana on puhekielessä muokkautunut suomen kielen taivutussääntöjen mukaiseen asuun, ja siksi katson olevani oikeutettu käyttämään sitä muotoa, joka suuhuni paremmin sopii. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä sinä kyseisestä sanasta ajattelet. Jos kaikki aina puhuisivat vain sillä hetkellä täysin korrektia kieltä, ei kielessä tapahtuisi mitään muuta kehitystä kuin sanojen lisääntymistä.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 13:22

Helmenkalastaja kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Yksi ehto jäi näköjään puuttumaan (luulin sen olevan itsestäänselvä, kun vertailusanana tämän ketjun perusteella on heteka): Eli sellainen sana, joka päättyy vokaaliin -a tai -ä! Noiden joukossa ei yhtään sellaista ollut...
____
Tärkeä lisäys: lihavoituna viimeisellä rivillä!

Laitan tämän pätkän ihan erikseen vielä, kun vasta nyt taas tajusin, että oleellista on myös se, mikä vokaali sanan lopussa on.

kirota
hakata
kadota
tavata
salata
kaivata
kipata
kahlita
kaapata
kerätä
karata
viritä
muurata
maalata
perata
lakata
lykätä
seurata
loikata
leikata
liimata
välitä
kaasuta
koputa
naputa
näpytä
valita
kesytä

Onhan noita...

Vai oliko vielä jotain muita ehtoja???
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2014 13:37

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:... Kyllästynyt luulee Mirrin kannan johtuvan vain siitä, että Kyllästynyt on ilmaissut oman vastakkaisen kantansa...

Enhän minäkään niitä tiedä, mutta koska kovin usein ja hyvin innokkaan oloisesti Mirri on vastustamassa kaikkea mitä sanon, luulen että tämäkin asia kuuluu niihin joissa hän haluaa osoittaa minun olevan hänelle vastenmielinen.

En nimittäin pysty keksimään ainoatakaan järkevää syytä sille, että yht'äkkiä sanasta "hetekka" olisi tullut Mirrille niin rakas ja henkisesti sekä psyykkisesti niin merkittävä, ettei hän pysty/halua/suostu/kykene luopumaan virheellisestä muodosta vaan pitää kynsin hampain kiinni oikeudestaan olla käyttämättä moneen kertaan ja monella suulla oikeaksi todistettua muotoa.

Luulet väärin.

Itsepä kaivoit sangen harvinaiseksi käyneen hetekan jostakin syystä esille; ilman asian esille ottamista olisit onnellisen tietämätön siitä, että minä käytän muotoa hetekka. Syystä tai toisesta sinä halusit esittää väitteen, jonka mukaan vain ani harvoin näkee käytettävän oikeaa muotoa tuon typerän "hetekka":n sijasta. Sanoit asian aloitusviestissä sen verran ärsyttävästi, että minä tietysti halusin kertoa kuuluvani juuri niihin (muka enemmistön edustajiin), joille Heteka-sänky on hetekka.

Tuuve jo toikin esille sen merkillisen asian, että miten sinä voit 2000-luvulla törmätä hetekkaan niin usein, että se ärsyttää sinua. Hetekka - ja Heteka - on niin harvinaiseksi käynyt asia, että etenkin hetekka on nykyisin löytö, jos sattuu osumaan kohdalle. Se on sana, jota pitää hakemalla hakea, jotta sen onnistuisi kuulemaan saati lukemaan - varsinainen suojelukohde...
Kiitokset Urbaanisanakirjalle, joka on hoksannut ottaa katoamassa olevan sanan valikoimaansa.
http://urbaanisanakirja.com/word/hetekka/
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 13:41

Kyllästynyt kirjoitti:

Minä pystyn samaistumaan Mirriin ja siksi uskon ymmärtäväni Mirrin motiivit tässä oikein.
Luulen, että olet muutenkin väärässä uskoessasi, että Mirri haluaisi ylipäätään missään osoittaa sinun olevan hänelle vastenmielinen.

Kuten sanottu, en minäkään aio ryhtyä käyttämään puheessa heteka-sanaa, vaikka tiedänkin sen olevan oikein. Olen sitä mieltä, että sana on puhekielessä muokkautunut suomen kielen taivutussääntöjen mukaiseen asuun, ja siksi katson olevani oikeutettu käyttämään sitä muotoa, joka suuhuni paremmin sopii. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä sinä kyseisestä sanasta ajattelet. Jos kaikki aina puhuisivat vain sillä hetkellä täysin korrektia kieltä, ei kielessä tapahtuisi mitään muuta kehitystä kuin sanojen lisääntymistä.

Aika hankalaksi menee jos kovin moni muukin katsoo oikeudekseen noudattaa oikeinkirjoitussääntöjä vain silloin kun se heille itselleen sopii tai heistä itsestään mukavalta tuntuu.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 13:57

Mirri kirjoitti:Luulet väärin...

Enpä usko luulevani väärin.
Mirri kirjoitti:... Itsepä kaivoit sangen harvinaiseksi käyneen hetekan jostakin syystä esille; ilman asian esille ottamista olisit onnellisen tietämätön siitä, että minä käytän muotoa hetekka...

Ahaa! Minä siis ole syypää siihen, että sinä haluat väenvängällä edelleen käyttää muotoa jonka nyt tiedät vääräksi.
Erikoinen ajattelutapa.

Jospa minä aavistinkin, että tälläkin palstalla on tietämättömiä jotka luulevat oikean muodon olevan "hetekka", ja halusin heidän sivistyksensä aukkoja umpeen kursia?
Mirri kirjoitti:... Syystä tai toisesta sinä halusit esittää väitteen, jonka mukaan vain ani harvoin näkee käytettävän oikeaa muotoa tuon typerän "hetekka":n sijasta...

Niin tein, koska olen niin usein käytettävän muotoa "hetekka" (myynti-ilmoituksia Tori.fi ja Huuto.net -palstoilla), ja jurppii ajatuskin siitä, etteivät ihmiset vaivaudu tarkistamaan oikeinkirjoitusta, vaikka se nykyisillä välineillä on hyvin helppoa. Sitä en osannut ennakoida, että joku/jotkut haluavat jästipäisesti pitää kiinni väärästä muodosta (vaikka ovat nyt oikean muodon kuulleetkin) - koska kokevat sen olevan heidän "oikeutensa".
Mirri kirjoitti:... Sanoit asian aloitusviestissä sen verran ärsyttävästi, että minä tietysti halusin kertoa kuuluvani juuri niihin (muka enemmistön edustajiin), joille Heteka-sänky on hetekka...

Eli sinä nimenomaan halusit kertoa olevasi eri mieltä minun kanssani - koska sanoin asian "niin ärsyttävästi".
No, tiesinhän minä tuon.
Mirri kirjoitti:... Tuuve jo toikin esille sen merkillisen asian, että miten sinä voit 2000-luvulla törmätä hetekkaan niin usein, että se ärsyttää sinua...

Katso vastaukseni yllä: Tori.fi ja Huuto.net -palstoilla niin surkean usein on (muiden karmeiden kirjoitusvirheiden lisäksi) käytetty tuota ärsyttävää muotoa "hetekka".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 14:05

Kyllästynyt kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Yksi ehto jäi näköjään puuttumaan (luulin sen olevan itsestäänselvä, kun vertailusanana tämän ketjun perusteella on heteka): Eli sellainen sana, joka päättyy vokaaliin -a tai -ä! Noiden joukossa ei yhtään sellaista ollut...
____
Tärkeä lisäys: lihavoituna viimeisellä rivillä!

Laitan tämän pätkän ihan erikseen vielä, kun vasta nyt taas tajusin, että oleellista on myös se, mikä vokaali sanan lopussa on.

kirota
hakata
kadota
tavata
salata
kaivata
kipata
kahlita
kaapata
kerätä
karata
viritä
muurata
maalata
perata
lakata
lykätä
seurata
loikata
leikata
liimata
välitä
kaasuta
koputa
naputa
näpytä
valita
kesytä

Onhan noita...

Vai oliko vielä jotain muita ehtoja???

Ei uusia ehtoja, mutta verbit eivät ole nomineja.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 14:09

Kyllästynyt kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Aika hankalaksi menee jos kovin moni muukin katsoo oikeudekseen noudattaa oikeinkirjoitussääntöjä vain silloin kun se heille itselleen sopii tai heistä itsestään mukavalta tuntuu.

OikeinKIRJOITUSsäännöt eivät koske puhetta!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2014 14:24

Kyllästynyt kirjoitti:Jospa minä aavistinkin, että tälläkin palstalla on tietämättömiä jotka luulevat oikean muodon olevan "hetekka", ja halusin heidän sivistyksensä aukkoja umpeen kursia?

:D
Nyt murjaisit vitsin. Et kai sinä tosissasi luule noin suuria itsestäsi?

Eiköhän nykyisin aika moni hetekkaa käyttävä tiedä kyseessä olevan Heteka -nimisen sängyn ilman, että tarvitsisivat sivistämistä sinulta. Se on toinen juttu, että voi olla muitakin kuin minä, jotka haluavat säilyttää sanan hetekka. Ainakin puheessa ja kirjoitetussa arkikielessä, vaikka asiatekstiä väsätessään käyttäisivätkin muotoa heteka. Ja oikein fiksusti jos haluttaisiin kirjoittaa, niin ei tekstissä ei olisi hetekoita missään muodossa, vaan Heteka-sänky tai Heteka-sohvasänky - tai vähintäänkin erisnimi Heteka.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 15:01

Kyllästynyt kirjoitti:...Vai oliko vielä jotain muita ehtoja???

Ei uusia ehtoja, mutta verbit eivät ole nomineja.

Et sinä ole mitään nomineista aiemmin puhunut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 15:03

Helmenkalastaja kirjoitti:... OikeinKIRJOITUSsäännöt eivät koske puhetta!

Eikä täällä ole puhuttukaan, vaan kirjoitettu!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 15:11

Mirri kirjoitti:... Eiköhän nykyisin aika moni hetekkaa käyttävä tiedä kyseessä olevan Heteka -nimisen sängyn ilman, että tarvitsisivat sivistämistä sinulta..

Ei siltä vaikuta, koska niin moni kirjoittaa nimen väärin; "hetekka".
Mirri kirjoitti:... Se on toinen juttu, että voi olla muitakin kuin minä, jotka haluavat säilyttää sanan hetekka...

"Säilyttää"? Miksi virheellinen ja väärä muoto pitäisi säilyttää? Eihän se edes ole mikään alkuperäinen muoto.
Siksikö, että sinä olet sanan väärin kuullut ja/tai ymmärtänyt, etkä taaskaan suostu mitenkään myöntämään, että olet väärässä?
Mirri kirjoitti:... Ainakin puheessa ja kirjoitetussa arkikielessä, vaikka asiatekstiä väsätessään käyttäisivätkin muotoa heteka. Ja oikein fiksusti jos haluttaisiin kirjoittaa, niin ei tekstissä ei olisi hetekoita missään muodossa, vaan Heteka-sänky tai Heteka-sohvasänky - tai vähintäänkin erisnimi Heteka.
Kuten jo on aiemmin todettu; "heteka" on samanlainen yleistynyt erisnimi kuin "mono" - ja sen vuoksi se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Minulle on täysin yhdentekevää mitä muotoa sinä puhuessasi käytät, mutta sitä en ymmärrä miksi tulkitset asiat niin, etteivät oikeinkirjoituksen säännöt koske sinua lainkaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 15:55

En usko. Luulen, että suurin vaikeus on se, etteivät ihmiset kertakaikkiaan tiedä, että "vuori" maantieteen terminä taipuu eri tavalla kuin "vuori" vaatetuksessa/jalkineissa.

Mutta kuten jo aloituksessa kerroin, on nykyään tehty se (typerä) päätös, että sanaa "vuori" voi vaatetuksen kyseessä ollenkin taivuttaa samoin kuin maantieteellinen "vuori" taipuuu.
Ja tuo minua ärsyyttää; miksi kaiken pitää a) olla helppoa b) tapahtua tyhmimpien ehdoilla.

Selvyyden vuoksi sanon vielä, etten pidä lukihäiriöisiä tyhminä, vaan niitä jotka eivät ole lukihäiriöisiä, mutta eivät siitä huolimatta osaa taivuttaa oikein sanaa "vuori" kun se viittaa vaatetukseen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2014 15:58

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Ainakin puheessa ja kirjoitetussa arkikielessä, vaikka asiatekstiä väsätessään käyttäisivätkin muotoa heteka. Ja oikein fiksusti jos haluttaisiin kirjoittaa, niin ei tekstissä ei olisi hetekoita missään muodossa, vaan Heteka-sänky tai Heteka-sohvasänky - tai vähintäänkin erisnimi Heteka.
Kuten jo on aiemmin todettu; "heteka" on samanlainen yleistynyt erisnimi kuin "mono" - ja sen vuoksi se kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

On myös todettu, että Heteka on ollut rekisteröity tuotemerkki - erisnimi - ainakin vuoteen 2013 saakka.
Muuten, ”Heteka” on edelleen rekisteröity tavaramerkki (kuten on nykyisin helppo tarkistaa tavaramerkki.prh.fi:stä), joten ei pidä kirjoittaa hetekoista vaan Heteka-sängyistä tai (jos tarkoitetaan yleisnimitystä) esimerkiksi teräsputkisängyistä. Syksyllä tilanne saattaa muuttua, jos tavaramerkin haltija ei enää uusi rekisteröintiä.

http://www.kotus.fi/?5400_a=comments&54 ... 027&s=3235

Viesti on kirjoitettu keväällä 2013.

Mainitusta lähteestä - tavaramerkki.prh.fi:stä - tarkistaminen osoittaa, että kyllä näin on: Heteka on edelleen rekisteröity tavaramerkki; rekisteröinti on uusittu syksyllä 2013 ja jatkuu tällä erää syyskuulle 2023.
http://epalvelut.prh.fi/web/tietopalvel ... Trademarks

Oikeassa ovat ne, jotka sanovat, että pitäisi kirjoittaa Heteka-sänky, jos puhutaan Heteka Oy:n valmistamista Hetekoista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 16:27

Mirri kirjoitti:... Oikeassa ovat ne, jotka sanovat, että pitäisi kirjoittaa Heteka-sänky, jos puhutaan Heteka Oy:n valmistamista Hetekoista.

Kyllä minulle sopii, että kirjoitetaan "Heteka-sänky", mutta siinä tapauksessahan muoto "hetekka" on kahdella tavalla väärin - niin kuin varmaan itsekin tiedät ja ymmärrät.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 25.11.2014 16:36

Flower kirjoitti:... Ehkä hän kirjoittaa puhekieltä ja kirjakieltä sekaisin, niin ainakin itse teen, vaikka toisaalta pyrin oikeakielisyyteenkin.

Näinhän minä toin jo aikaisemmin esille: tekstigenre näillä keskustelufoorumeilla lienee pääsääntöisesti kirjoitettua puhekieltä, eli kirjoituksena ilmaistua puhetta. Ei tietenkään suoraa transkripitota puheesta, koska jo ilmaisuvälineenä kirjoittaminen ajaa kirjoittamaan enemmän yleiskielisesti (tai kirjakielisesti). Poikkeuksena taisin mainita mm PP:n tieteelliset kommentit.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 25.11.2014 16:46

24.11.2014 10:34
Kyllästynyt kirjoitti:...

Summa summarum: Minua ei näköjään saa ärsyttää mikään, tai ainakaan en saa minua ärsyttävistä asioista kertoa (koska se ärsyttää Mirriä ja Helmenkalastajaa, jotka itsepintaisesti haluavat pitää kiinni oikeudestaan käyttää väärää muotoa - sekä tietenkin Kahvia, jota ärsyttää kaikki mitä kirjoitan tai teen).

Itse putosin kärryiltä tämän yhteenvedon syntyperistä.
Ensinnäkin en ole huomannut, että ketään olisi kielletty (tms) kertoa asioista, jotka häntä ärsyttävät - huomioitavaa tässä minusta on se, että jos/kun kertoo, että jokin asia (tässä "hetekka") ei ärsytä, ei ole toisen ärsytyksen (tai sen ilmaisemisen) kieltämistä.

Toisekseen omasta näkökulmastani Mirrin ja Helmenkalastajan tarve käyttää väärää muotoa "hetekka" kumpuaa muualta kuin tarpeesta ärsyttää ketään missään - ja tarve pitää tuosta muodosta kiinni lienee pikemminkin sekä tunnepohjaista että sitä, että ei nähdä todellista syytä muuttaa itselleen tuttua ilmaisua.

Kolmanneksi en kyllä ymmärrä yhtään sitä, että miten on päädytty arvioon minun motiiveistani osallistua tähän keskusteluun; itsehän olen nimenomaisesti käsitellyt laajasti kaikkea muutakin kuin pelkästään tätä "heteka/hetekka" -asiaa. En siis ymmärrä, että miten tämän ketjun kirjoituksistani voi päätellä, että minua muka ärsyttäisi kaikki se, että mitä Kyllästynyt sanoo/tekee???

Oikeastaan minun silmiini tilanne näkyy täysin päinvastaisena, eli Kyllästynyt ikäänkuin näkee omat tunteensa ym meissä muissa: Mirri ja Helmenkalastaja eivät saa olla eri mieltä Kyllästyneen kanssa - tai ainakaan ilmaista sitä. Ja kaikki, mitä Kahvi kirjoittaa tai tekee, ärsyttää Kyllästynyttä. Ainakin Kyllästyneen rensponssit ko kirjoittajia kohtaan tuntuvat puhuvan tuon em ajatukseni puolesta.

Niin ja lisäksi tietty se, että jo aloitusviestissä on minusta havaittavavissa melko aggressiivinen, ellei jopa törkeän riitaahaastava, asenne.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2014 16:53

Tai sitten ei ole väärin; ehkä hetekkaa voitaisiin verrata vaikkapa aspiriiniin:
Tavaramerkkien väännelmät

Tavaramerkeistä esiintyy myös lempinimen tapaisia väännelmiä kuten ”Mersu” tai ”mersu” (tavaramerkistä ”Mercedes-Benz”). Ne olisi loogisinta kirjoittaa versaalialkuisina, koska ne ovat samalla tavoin erisnimiä kuin viralliset asutkin.

Gemena-alkuisuus on kuitenkin tavallisinta, ja se sallitaan myös Kieli­toimiston oikein­kirjoitus­oppaassa. Toisaalta asiatyylissä ei yleensä lainkaan käytetä tavaramerkkien väännelmiä. Puhekieltä jäljittelevässä kaunokirjallisessa esityksessäkin olisi parempi kirjoittaa Mersusta kuin mersusta.

Tavaramerkkien väljähtyminen

Toisentyyppisestä muutoksesta on kyse silloin, kun tavaramerkkiä joko sellaisenaan tai hiukan muunnettuna käytetään yleisnimenä. Silloin se kirjoitetaan yleisnimen tavoin eli gemena-alkuisena. Usein käytetään esimerkiksi sanaa ”aspiriini” tarkoittamassa yleisesti tietyntyyppistä lääkettä (jonka vaikuttava aine on asetyylisalisyylihappo) tai jopa särky­lääkettä yleisesti.

Tavaramerkkien käyttöön yleismerkityksessä päädytään usein huomaamattomasti. Jos on totuttu ostamaan Hyla-maitoa, koska tarvitaan vähälaktoosista maitoa ja Hyla on ainoa saatavilla oleva merkki, ruvetaan puhumaan hylamaidosta. Sana mielletään helposti yleis­nimi­tyk­sek­si kaikelle vähälaktoosiselle maidolle, ja sitä käytetään, koska se on lyhyt ja kätevä. Tavaramerkin haltijan kannalta tämä on tavallaan imartelevaa, mutta toisaalta hämärtää sen tavaramerkin merkitystä ja saattaa johtaa tavaramerkin menettämiseen.

Yleensä tavaramerkin omistaja pyrkiikin estämään yleisnimeksi muuttumisen. Tämä saat­taa olla hankalaa, koska mahdollisuudet vaikuttaa yleiseen kielenkäyttöön ovat vähäiset.

Varsin tavallista on, että arkikielessä sanaa käytetään yleisnimenä, mutta se on rekis­te­röi­ty ja käytössä tavaramerkkinä. Tällöin on huolitellussa ja ainakin virallisessa kielessä syytä käsitellä niitä tavaramerkkeinä ja siten kirjoittaa ne versaalialkuisina. Arkikielessä on ta­val­lis­ta kertoa, että lapsi leikkii jo legoilla, mutta kauppiaan on syytä esitteissään käyttää kir­joi­tus­asua ”Lego” ja tarkassa asiatyylissä puhuttaisiin leikkimisestä Lego-palikoilla (vrt. kohtaan Tavaramerkkien taivutus).

On syytä vält­tää tavaramerkin mainitsemista, jos tarkoitetaan yleiskäsitettä. Esimerkiksi ”mieli­pide­tut­ki­mus”, ”mielipidekysely” ja ”kyselytutkimus” ovat suunnilleen samaa tar­koit­ta­via yleis­sano­ja, ”Gallup” taas tavaramerkki.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.5.html

Alunalkaen kaikki hetekat eivät ole olleet Heteka Oy:n tuotoksia, vaan hetekka on ilmeisesti voinut olla esim. UPO:n valmistama. Ei taida olla olemassa varmaa ja yksiselitteistä tietoa siitä, kuinka laajaa sänkyvalikoimaa sanalla hetekka on tarkoitettu. Minäkään en tiedä oliko lapsuuteni hetekka Heteka Oy:n valmistama, vai eikö ollut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.11.2014 17:12

Kyllästynyt kirjoitti:En usko. Luulen, että suurin vaikeus on se, etteivät ihmiset kertakaikkiaan tiedä, että "vuori" maantieteen terminä taipuu eri tavalla kuin "vuori" vaatetuksessa/jalkineissa.

Mutta kuten jo aloituksessa kerroin, on nykyään tehty se (typerä) päätös, että sanaa "vuori" voi vaatetuksen kyseessä ollenkin taivuttaa samoin kuin maantieteellinen "vuori" taipuuu.
Ja tuo minua ärsyyttää; miksi kaiken pitää a) olla helppoa b) tapahtua tyhmimpien ehdoilla.

Selvyyden vuoksi sanon vielä, etten pidä lukihäiriöisiä tyhminä, vaan niitä jotka eivät ole lukihäiriöisiä, mutta eivät siitä huolimatta osaa taivuttaa oikein sanaa "vuori" kun se viittaa vaatetukseen.

Voisi sen kuitenkin kertoa, miten takin vuori ja "Fuji" taipuvat ja miksi missäkin yhteydessä, jotta tyhmempikin ymmärtäisi. Tuosta viestistäsi sain selville, että on olemassa kaksi eri taivutustapaa noille homonyymeille, ja että miten ne mahdollisesti missäkin yhteydessä taipuvat, mutta vieläkään en ole aivan varma. Enkä takuulla kehtaa kysyä. (En tiedä, onko kehtaamattomuus tyhmyyttä, ehkä joku osaa valistaa.)

selvennetty jälkeenpäin 20.41.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 25.11.2014 21:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 25.11.2014 17:36

Kahvi kirjoitti:... Kolmanneksi en kyllä ymmärrä yhtään sitä, että miten on päädytty arvioon minun motiiveistani osallistua tähän keskusteluun; itsehän olen nimenomaisesti käsitellyt laajasti kaikkea muutakin kuin pelkästään tätä "heteka/hetekka" -asiaa. En siis ymmärrä, että miten tämän ketjun kirjoituksistani voi päätellä, että minua muka ärsyttäisi kaikki se, että mitä Kyllästynyt sanoo/tekee???

Oikeastaan minun silmiini tilanne näkyy täysin päinvastaisena, eli Kyllästynyt ikäänkuin näkee omat tunteensa ym meissä muissa: Mirri ja Helmenkalastaja eivät saa olla eri mieltä Kyllästyneen kanssa - tai ainakaan ilmaista sitä. Ja kaikki, mitä Kahvi kirjoittaa tai tekee, ärsyttää Kyllästynyttä. Ainakin Kyllästyneen rensponssit ko kirjoittajia kohtaan tuntuvat puhuvan tuon em ajatukseni puolesta.

Niin ja lisäksi tietty se, että jo aloitusviestissä on minusta havaittavavissa melko aggressiivinen, ellei jopa törkeän riitaahaastava, asenne.
Lihavointi minun

Niinpä niin, tietenkin ja kuinkas muutenkaan - ja mitäs minä sanoinkaan.
Kahvi kirjoitti:... Toisaalta ajatellen myös puhuttu/kirjoitettu kieli voi olla yksi itseilmaisun muoto, kuten vaikka on reinojen käyttäminen arkikenkinä, dödön käyttämättömyys tai vaikka überkirjavat vaatteet - kaikki voivat ärsyttää jotakuta, mutta jos on itseilmaisusta kysymys, niin jonkun yksittäisen henkilön ärsyyntyminen tuskin lienee painava peruste muuttaa omaa tyyliään.

Lihavointi minun
Etkös sinä juuri tuossa sano, ettei jonkun yksittäisen henkilön ärsyyntyminen liene painava peruste muuttaa omaa tyyliään.
Vai koskeeko tuo kaikkia muita kirjoittajia, mutta minua ei?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 25.11.2014 18:12

Olen näköjään ollut kovin hajamielinen ehtoja kirjoittaessani...
Laitetaan uudelleen ja tällä kertaa tarkasti:

Kyllästynyt, tiedätkö jonkin muun suomen kielen nominin (kuin heteka), jossa
- on kolme tavua
- viimeisen tavun aloittaa jokin klusiileista k, p tai t
- kyseinen klusiili on yksöiskonsonantti (siis tyyliin he-te-ka)
- viimeinen kirjain on vokaali -a tai -ä?

Ei tarvitse kovin pitkää luetteloa suotta laittaa.
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko