Äänestys nimittelyn määrittelystä kiusaamiseksi

Onko nimittely sinusta kiusaamista?

Palstalla esiintyvä kunnianloukkausta lähentelevä nimittely (huorittelu tai idiootiksi, vajakiksi, depiiliksi ym kehitysastetta tai älykkyyttä kuvaava nimittely tai haistattelu) täyttää kiusaamisen tunnusmerkistön.
6
50%
Ensimmäisessä vastausvaihtoehdossa esitetty toiminta ei täytä kiusaamisen tunnusmerkistöä.
1
8%
En osaa sanoa.
1
8%
En halua vastata.
4
33%

Ääniä yhteensä : 12

Re: Äänestys nimittelyn määrittelystä kiusaamiseksi

ViestiKirjoittaja Maaria » 17.10.2014 21:33

Nämä on ihan turhia äänestyksiä, kun mikään ei kuitenkaan muutu.
Ei nimittelyn, eikä jankutuksen osalta. En jaksa uskoa pp välittävän mitä,
täällä tapahtuu. Pilkkuvirheet ja muut tuntuvat tärkeimmiltä.
Huom. siis minun oma mutu tuntumani tai luuloni on kehittynyt tähän.

Villin lännen meininkiä puolin ja toisin, mutta tämä on kai sitä nettikeskusteluelämää.
Maaria

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.10.2014 21:44

Onpas kissillä kaunis avatar.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kissi » 17.10.2014 21:52

" En jaksa uskoa pp välittävän mitä,
täällä tapahtuu. " SADE
Min uskon että palstalla on esisensuurina Kyllästynyt, joka sitten selittää P.lle mitä selittää ja palstan oikeat valta ja alistus ongelmat eivät ylety P. tajuttavaksi asti.

Koska hän ei pysty paneutumaan meihin, niinkuin me toisiimme, hän ei tajua hienoisia nyansseja ja niimpä vallassa onkin oikestaan Kyllästynyt.

Minä, Saara , Tris ja kai joku muukin on reagoinut voimakkan fyysisillä ja psyykkisillä oireilla, palstalla esiintyvään ylimieliseen halveksuntaan. Se ei ole ollenkaan selvää P.lle kuinka voimakkaasti tämä ryhmä aiheuttaa pahaaoloa, kun hän ei ole niistä tietoinen.
Kissi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.10.2014 23:07

Lain mukaan voi olla pahempaa nimitellä jotain henkilöä hänen sairauteensa liittyvällä termillä kuin sellaisella termillä, joka on yleisspesifi haukkumasana. En kuitenkaan aloittanut ketjua määritelläkseni, mikä nimittely on pahinta tai pahempaa kuin muut nimittelyt. Mielestäni se ei ole pointti nimittelyssä. Olen sitä mieltä, että kaikenlainen nimittely on haitallista ja vaurioittavaa kohteelle sekä muille, jotka niitä joutuvat lukemaan. Riippumatta siitä osuuko nimitys johonkin tiedossa olevaan heikkoon kohtaan. Törkeää joka tapauksessa. Sitä paitsi emme voi aina tietää, millä tavalla jokin nimittely on henkilökohtaisesti osuvaa kenellekin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 17.10.2014 23:13

Kyllä minäkin tiedän jotakin kiusattuna olemisesta, joskin tiedän kiusaamisestakin toista kohtaan, jos siitä joku haluaa erikseen keskustella.

Toisella nimimerkillä kirjoitin toiselle palstalle kommentin ketjuun joka käsitteli, (ehkä), muistaakseniulkomaista työvoimaa suomessa tms.)
Kirjoitin tuohon ketjuun suunnilleen, tervetuloa suomeen töihin ja maksamaan veroja, eikä vaan vetämään lonkkaa ja sosiaalitukia.

Siitä se alkoi. Olin kansojen kaataja-ja vihamies, milloin minkäkinlainen rasisti, milloin mikäkin mille päällä vastakirjoittaja
sattui olemaan.

Kaikista eniten minua loukkasi tuo rasistiksi leimaaminen. Sellainen en ole enkä ole ollut. Jossain vaiheessa tuo nimittely meni niin hirveäksi, etten enää säästellyt ja annoin takaisin.
Heittäydyin sellaiseksi kuin minua luultiin.

Kaikki tuo vain yhden lauseen vuoksi.

Tiedän senkin, että täällä on kirjoittajia tuolta samaiselta palstalta jotka eivät missään vaiheessa tulleet tuekseni, paitsi kun alkoivat saada itse kuraa niskaansa. Ja sen jälkeen sitä kuraa tulikin sitten tasaisesti jokaiselle ja jokainen taisi olla mennen tullen rasisti.
Avautuiko silloin kenelläkään silmät, en tiedä.

Mirri ainakin sai osansa rasistiksi haukkumisesta tai ainakin rasistin puolustajana olemisesta.

Ainut keino oli päästä eroon tuosta, oli jättää tuolle palstalle kirjoittaminen. Vaikka olisin tehnyt mitä, tuo ihminen ei ikimaaolmassa olisi uskonut etten ole enkä ole ollut rasisti.

Eli tiedän ja ymmärrän minäkin jotakin kiusattuna olosta. Tuo kaikki teki minusta entistä varovaisemman, puolustuskannalla olevan.

Kyllästynyt kysyi, millä nimimerkillä olen aikaisemmin kirjoittanut ja se nimimerkki oli enitan. Ja allekirjoitukseni "ajatusten vantaa" on Kyllästyneen antama:) En muista mitä kirjoitin, niin Kyllästynyt kirjoitti että varsinainen ajatusten vantaa tämä enitan :) :) :D Ei ehkä niin hyvässä mielessä, mutta minua se on naurattanut monta kertaa.

Opin tuosta episodista sen sen verran, että vaikka kuinka olisin yrittänyt kertoa etten ole rasisti, niin silti sellainen olin joidenkin silmissä ja varmasti jäinkin sellaiseksi.
Ja jankkaamisella olisin edelleenkin siinä samassa suossa, vaikkakin vain puolustin itseäni.

Itse tiedän mitä olen ja muiden tietämisillä ei minulle ole merkitystä.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.10.2014 23:13

Mirri kirjoitti:... Myös henkilön tai kirjoittajan toistuva julkinen leimaaminen joksikin voi hyvin olla kiusaamista, eikä se juurikaan eroa esim. huorittelusta. Paitsi että voi olla vakavampi asia. Aiemmissa viesteissä on jo mainittukin sanoja ja käsitteitä, joiden avulla ihminen voidaan leimata erittäin kielteisesti, ja leimaamisen avulla häneen suhtautumista voidaan muokata halveksivaan suuntaan. Jopa niin, että ns. kiusaamisrikoksen kriteerit täyttyvät. Leimaavaan ja ikään kuin asioita julki tuovaan nimittelyyn verrattuna huorittelut ja vajakiksi haukkumiset ovat pikkujuttuja".
Lihavointi minun.

Näin tulkittuna prostituoidun haukkuminen huoraksi ja kehitysvammaisen haukkuminen vajakiksi on vakavampaa kuin muu huorittelu tai vajakiksi nimittely. Ihmisen elämän tosiasioiden käyttäminen julkisesti häntä vastaan leimaamis- ja halventamistarkoituksessa on vakava juttu; se voi olla rikos. Eikä 'totuuden julistaminen' tai yleisesti tiedetty 'tosiasia' ole ollenkaan lieventävä asianhaara. Ei ole lupaa ja oikeutta käyttää ihmisen elämän tosiasioita julkisesti häntä vastaan, ei millään lailla.

Rajaa "liian usein tapahtuneen" totuuden kertomisen ja pelkästään totuuden kertomisen välillä on mahdotonta vetää; kuka määrittelee mikä on "liian usein"? Sen sijaan huorittelun/nimittelyn ero asialliseen käytökseen on ilmiselvä, eikä millään ilveellä tai verukkeella ole perusteltua väittää, että ne olisivat käytöstä ja joka pitäisi vain hyväksyä "pikkujuttuna"!

Myös Mirrin väitteet siitä, että huorittelu ei olisi niin kovin merkittävä rike, on kroonista ja selkeästi kiusaamiseksi tarkoitetun kohteesta on hävytön:
"Leimaavaan ja ikään kuin asioita julki tuovaan nimittelyyn verrattuna huorittelut ja vajakiksi haukkumiset ovat pikkujuttuja".
Millä helvetin valtuuksilla sinä väität, että huorittelut (jota on osoitettu vain minulle) tai vajakiksi solvaaminen (jotka on osoitettu Hilpalle) olisivat vain "pikkujuttuja"?

Mirrin edustama asenne on juuri se syy, minkä takia kiusaaminen ja nimittely ei tällä palstalla lopu ikinä; eräät kirjoittajat ylenkatsovat ja vähättelevät selkeitä solvauksia ja ovat tietävinään ja tuntevinaan niiden kohteita paremmin ja selkeämmin, että ne ovat vain "pikkujuttuja" joihin ei tarvitse puuttua, ja joiden kirjoittajia ei ole syytä niistä tuomita.
---
Okei, jos ne ovat vain pikkujuttuja, olisiko parempi, että palstalla saisi kuka tahansa nimitellä ja huoritella ketä hyvänsä?
Vai onko nyt kyse siitä, että koska huorittelut ovat kohdistuneet (yksinomaan) minuun - ne ovat vain "pikkujuttuja"????

Millä valtuuksilla sinä Mirri esität, että huorittelu olisi vähemmän loukkaavaa kuin jokin muu - sinun kiusaamiseksi tulkitsemasi kirjoittaminen?

Mikset sinä Mirri et näytä ottavan huomioon sitä vaihtoehtoa, että yksinkertaisesti kiellettäisiin huorittelut ja muut nimittely vaan vähättelet niitä kuin niillä ei olisi mitään merkitystä.
Aivan kuin toisten ihmisten halventaminen ja loukkaaminen olisi jonkinlainen jokamiehenoikeus - tai ainakin mitätön "pikkujuttu" johon ei ole syytä puuttua?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.10.2014 23:27

Peilikuva kirjoitti:Kyllä minäkin tiedän jotakin kiusattuna olemisesta, joskin tiedän kiusaamisestakin toista kohtaan, jos siitä joku haluaa erikseen keskustella....

... Kyllästynyt kysyi, millä nimimerkillä olen aikaisemmin kirjoittanut ja se nimimerkki oli enitan. Ja allekirjoitukseni "ajatusten vantaa" on Kyllästyneen antama:) En muista mitä kirjoitin, niin Kyllästynyt kirjoitti että varsinainen ajatusten vantaa tämä enitan :) :) :D Ei ehkä niin hyvässä mielessä, mutta minua se on naurattanut monta kertaa.

Opin tuosta episodista sen sen verran, että vaikka kuinka olisin yrittänyt kertoa etten ole rasisti, niin silti sellainen olin joidenkin silmissä ja varmasti jäinkin sellaiseksi.
Ja jankkaamisella olisin edelleenkin siinä samassa suossa, vaikkakin vain puolustin itseäni.

Muistan Enitanin ja hänen väitteensä siitä, etten (vastoin kertomaani) sairasta vaikeaa masennusta vaan olen vain valituksia tehtaileva tekosairas, ja ettei Jorvissa ole hoitooni liittyen tapahtunut minkäänlaista virhettä tai laiminlyöntiä
Taisipa Enitan sanoa sellaistakin, ettei minua (muistaakseni nimittelit minua mm. valituksia tehtailevaksi ämmäksi"), kannata hoitaa, koska en edes ole sairas/en sairasta vaikeaa masennusta.

Sen, etten sairasta vaikeaa masennusta hän perusti siihen, ettei ole mahdollista, että diagnoosilla "vaikea masennus" voisi kukaan käydä töissä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.10.2014 23:41

Kyllästynyt kirjoitti:Mikset sinä Mirri et näytä ottavan huomioon sitä vaihtoehtoa, että yksinkertaisesti kiellettäisiin huorittelut ja muut nimittely vaan vähättelet niitä kuin niillä ei olisi mitään merkitystä.
Aivan kuin toisten ihmisten halventaminen ja loukkaaminen olisi jonkinlainen jokamiehenoikeus - tai ainakin mitätön "pikkujuttu" johon ei ole syytä puuttua?

Laita tähän näkyviin luettelo nimittelevistä/halventavista/loukkaavista sanoista ja käsitteistä, jotka tällä foorumilla kuuluisivat kiellettyjen listalle. Luettelosi myötä saisimme tietää millainen nimittely on toisten ihmisten halventamista ja loukkaamista, ja millainen ei.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 17.10.2014 23:45, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.10.2014 23:44

Ei ole tarpeen. Jokainen kansakoulun käynyt (niin kuin sinäkin olet) tietää ilman listaakin, mitkä sanat eivät kuulu asialliseen keskusteluun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.10.2014 23:49

Nimittely pitäisi kieltää kertomatta kirjoittajille ja lukijoille mitkä kaikki sanat foorumilla tulkitaan nimittelyksi ja kuuluvat kiellettyjen sanojen listalle?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.10.2014 23:58

Ilman erillistä listaa pärjää varsin hyvin pelkällä arkijärjellä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.10.2014 00:11

Kyllästynyt, kommentoitko foorumin moderaattorina vai tavallisena rivikirjoittajana?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.10.2014 00:22

En esiinny moderaattorina (jolloin kirjoitan viestit vihreällä kursiivilla).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.10.2014 00:27

Jos tosissaan tahdotaan/vaaditaan foorumille nollatoleranssia 'nimittelylle', pitää saada kielletyt sanat ja käsitteet selkeästi näkyviin. Tarvitaan luettelo, jotta tiedetään mikä on kiellettyä ja mikä ei.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.10.2014 00:31

Jospa kertoisit ne sanat joiden kohdalla olet epävarma.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 18.10.2014 00:35

Kyllästynyt kirjoitti:
Peilikuva kirjoitti:Kyllä minäkin tiedän jotakin kiusattuna olemisesta, joskin tiedän kiusaamisestakin toista kohtaan, jos siitä joku haluaa erikseen keskustella....

... Kyllästynyt kysyi, millä nimimerkillä olen aikaisemmin kirjoittanut ja se nimimerkki oli enitan. Ja allekirjoitukseni "ajatusten vantaa" on Kyllästyneen antama:) En muista mitä kirjoitin, niin Kyllästynyt kirjoitti että varsinainen ajatusten vantaa tämä enitan :) :) :D Ei ehkä niin hyvässä mielessä, mutta minua se on naurattanut monta kertaa.

Muistan Enitanin ja hänen väitteensä siitä, etten (vastoin kertomaani) sairasta vaikeaa masennusta vaan olen vain valituksia tehtaileva tekosairas, ja ettei Jorvissa ole hoitooni liittyen tapahtunut minkäänlaista virhettä tai laiminlyöntiä
Taisipa Enitan sanoa sellaistakin, ettei minua (muistaakseni nimittelit minua mm. valituksia tehtailevaksi ämmäksi"), kannata hoitaa, koska en edes ole sairas/en sairasta vaikeaa masennusta.

Sen, etten sairasta vaikeaa masennusta hän perusti siihen, ettei ole mahdollista, että diagnoosilla "vaikea masennus" voisi kukaan käydä töissä.

Nyt lataat minun silmieni eteen tuon mitä väität!!!! Nyt ei riitä vain sinun sanasi vaan olenko noilla sanoilla todellakin sinua loukannut???
Jos noin olen kirjoittanut, olen pahempi kusipää kuin olen olettanut olleeni.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.10.2014 00:43

Tukiaseman tekstit eivät ole enää saatavissa, mutta muistan nimimerkkisi ja kirjoituksesi. Siitä en ole varma käytitkö samaa "ämmä" vai "akka", mutta diagnoosini kyseenalaistamisen muistan ja sen, ettei sinun mielestäsi kanssakäymiseni Jorvin kanssa oli muuta kuin aiheetonta valitustehtailua.
Et suinkaan ollut ainoa joka niin teki, mutta yksi heistä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.10.2014 00:56

Mutta koska en voi todistaa sanojasi, voin poistaa viestini jos sitä vaadit.

Etkä sinä muutenkaan mikään sopuisa kirjoittaja ollut vaikka bannia et tainnut koskaan saadakaan.
Se miksi muistan sinut niin hyvin johtuu juuri siitä, että minut oli bannattu ja siksi kysyinkin Janne Pöyhtäriltä, miksei bannanut sinua, johon hän vastasi vain "Pidä sinä vain huoli omista asioistasi". Kohta tuon tappelun jälkeen (jossa minä en siis ollut mukana), sinä poistuit, tai ainakin vaihdoit nimimerkkiä.

Kuten jo sanoin, en voi todistaa mitään, mutta nimimerkkisi muistan hyvin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 18.10.2014 00:58

Kyllästynyt kirjoitti:Tukiaseman tekstit eivät ole enää saatavissa, mutta muistan nimimerkkisi ja kirjoituksesi. Siitä en ole varma käytitkö samaa "ämmä" vai "akka", mutta diagnoosini kyseenalaistamisen muistan ja sen, ettei sinun mielestäsi kanssakäymiseni Jorvin kanssa oli muuta kuin aiheetonta valitustehtailua.
Et suinkaan ollut ainoa joka niin teki, mutta yksi heistä.

Kuulepa nyt Kyllästynyt! Jos sinulla ei ole esittää mitään tuon väitteesi tueksi, niin miksi väität noin? Taisipa ja ehkä...what. Jos oikeasti olen noin sinulle kirjoittanut, kuten mainitsin olen suurempi kusipää kuin oletinkaan.
Jotenkin tuo tapa ilmaista asioita noin tuntuu vieraalta, vaikka olisin kuinka suuttunut tai pois tolaltani.

Ei minua pelota eikä hävetä myöntää olleeni väärässä!!! Voit ladata sen kaikkien nähtäväksi, jos sellaisen todisteen löydät. Enkä nyt haasta riitaa.
Peilikuva

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.10.2014 01:02

Ei minulla ole mitään todisteita esittää, mutta nimimerkkisi muistan hyvin ja sen, että väitit minun olevan valituksia tehtaileva tekosairas ämmä/akka.
Eikä kertomani ollut mikään yksittäinen tapahtuma vaan pitkäkestoinen "mummonpotkintakausi".

Jos niin tahdot, poistan viestini.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet