Alkoholittomuus / kiusaaminen yms.

Re: Alkoholittomuus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2014 13:32

Mirri kirjoitti:Hilppa, mukavaa, että korjasit viestisi alkua. Korjauksesi huomattuani jätin provosoituneen vastauksen kirjoittamatta, se kävi tarpeettomaksi. Hyvä niin.

Niin miksi Mirri sinun mielestäsi kiusatun pitäisi väistyä kokonaan palstalta ja kiusaaja saisi jatkaa, kuten ennenkin? Nykykäsityksen mukaan kiusaamisen dynamiikka ei niinkään riipu kiusatun toiminnasta, koska kiusaaja kiusaa omista lähtökohdistaan ja kypsymättömyyttään.

Aiheeseen liittyen. Muistan elävästi oman historiani koulukiusattuna. Minä vaihdoin koulua ja samaan luokkaan tilalleni tuli lapsuudenystäväni samasta asuintalostamme. Kiusaajani ryhtyivät välittömästi kiusaamaan ystävääni ja hän joutui vaihtamaan takaisin samalle luokalle, jolta oli vaihtanut entiselle luokalleni. Noin se yleensä on mennyt. Mutta nykyisin enää ei kehoteta kiusattua vaihtamaan vaan kiusaajille vaaditaan vastuunottoa, eikä heitä enää pitäisi pelätä ja varoa liikaa syyllistämästä. (Viite psykiatrian erikoislääkärin Juha Lehden artikkeli HS).

Alla Juha Lehden artikkeli, siltä varalta, että et ole sitä vielä lukenut:

http://psykopatologia.keskustelu.info/viewtopic.php?f=8&t=12772&hilit=Juha+Lehti#p181968

UUTISET PÄÄKIRJOITUS

VIERASKYNÄ
Koulukiusaamiseen on puututtava lujalla kädellä
11.8.2014 1:59

Helsingin Sanomat
Juha Lehti

Vieraskynä-palstalla julkaistaan asiantuntijakirjoituksia. Noin 4 300 merkin mittaisia tekstejä voi tarjota osoitteeseen hs.artikkeli@hs.fi. Toimitus editoi julkaistavat artikkelit.

Sovitteleva ja syyllistämätön ilmapiiri ei ole mahdollinen, jos kiusaajan käyttäytymistä todella halutaan muuttaa.

Tuhansille lapsille ja nuorille koulun alkaminen elokuussa ei tarkoita luokkatovereiden riemukasta jälleennäkemistä ja oppimisen ihanuutta, vaan heille koittaa paluu epätoivoiseen painajaiseen. Heille koulupäivä tarkoittaa toistuvan henkisen tai fyysisen kouluväkivallan uhriksi joutumista – nälvimistä ja haukkumista, naureskelua ja supattelua, eristämistä ja uhkailua, tönimistä ja pahoinpitelyjäkin.

Heille toistetaan kymmeniä tai satoja kertoja, että he ovat tyhmiä, rumia ja huonoja. Mitä tahansa he sanovat tai jättävät sanomatta, se on aina kiusaajien mielestä tyhmää. Mitä tahansa heillä on päällään, se on aina kiusaajien mielestä rumaa. Mitä tahansa he tekevät tai jättävät tekemättä, se on kiusaajille uusi syy sivaltaa.

Arviolta 15 prosenttia suomalaisista koululaisista joutuu kouluväkivallan uhriksi. Uhrien psyykkinen oireilu on tavallista, mutta kouluväkivallan haitat eivät rajoitu nuoruuteen. Hyvin monen nuoren aikuisen maailmassa kouluväkivallan aiheuttamat kärsimykset jatkuvat väkivallan jo tauottua. Kun ihminen joutuu tarkkailemaan ympäristöään vuosia erilaisten uhkien pelossa, jännitys ja ahdistus eivät enää poistukaan, vaikka uhkat poistuvatkin.

Pahasti rusikoitu tai kokonaan tuhottu itsetunto ei eheydy helposti, vaikka sen tuhoajat eivät ole enää näköpiirissä. Nuori aikuinen joutuu tavalla tai toisella päättämään, tuleeko hänestä aktiivinen osa yhteiskuntaa vai jättäytyykö hän mieluummin sivustakatsojaksi. On helppo ymmärtää, mihin suuntaan kouluväkiväkivallan uhriksi joutuminen tuota valintaa siirtää.

Kidutus on tahallista voimakkaan henkisen tai ruumiillisen kärsimyksen aiheuttamista toiselle tarkoituksena pelotella, syrjiä, pakottaa johonkin, rangaista, saada tietoja tai tunnustus tai tyydyttää kiduttajan sadistiset tarpeet. Tämän määritelmän mukaan suomalaisissa peruskouluissa kidutetaan tuhansia lapsia heidän täyttäessään oppivelvollisuuttaan. He kantavat seurauksia mukanaan vuosikymmeniä.

On olemassa hyvää kansainvälistä tutkimustietoa siitä, että tehokas välituntivalvonta, kunnon koulukuri sekä väkivallan tekijän vanhempien mukanaolo ojentamisprosessissa ovat hyviä keinoja kouluväkivallan vastustamisessa. Monien koulujen kiusaamisen vastaiset toimet ovat tätä tietoa vasten riittämättömiä.

Kouluväkivallan tunnistaminen perustuu kouluissa enemmän oppilaiden ja heidän vanhempiensa raportointiin kuin monen aikuisen yhtäaikaiseen aktiiviseen välitunti- ja muuhun valvontaan.

Toinen keskeinen epäkohta on se asenne, jolla kouluväkivaltaan puututaan. Ongelma pyritään ratkomaan sopuisasti neuvotellen, pahoittamatta kenenkään mieltä. Ollaan neutraaleja eikä asetuta kenenkään puolelle, tyyliin "ei tehdä tästä nyt numeroa".

Kuitenkin, kun lapsi kokee jotain, joka vastaa kidutusta, ja hänen mielenterveytensä on uhattuna vuosikymmeniksi eteenpäin, siitä nimenomaan pitää tehdä iso numero.

Kouluväkivallan tekijä saa toisten vahingoittamisesta valtaa, kunnioitusta sekä hallinnan- ja turvallisuudentunnetta. Hän on saattanut janota noita tunteita pitkään. Vain jos kouluväkivallan todennäköiset haitat ovat tekijälle selvästi suuremmat kuin todennäköiset edut, hän on valmis lopettamaan väkivallan. Se tarkoittaa usein sellaisia tunteita kuin turhautuminen, pelko ja ahdistus. Kiva ja sovitteleva ilmapiiri vailla kenenkään syyllistämistä ei ole mahdollinen, jos tekijän käyttäytymistä todella halutaan muuttaa.

Olen tavannut satoja kouluväkivallan traumatisoimia ihmisiä, mutta en ole tavannut vielä ketään, joka olisi traumatisoitunut selkeän ja määrätietoisen koulukurin vuoksi.

Suomalaislapsella on Suomen lain mukaan oikeus turvalliseen ja terveelliseen kasvuympäristöön. Tätä nykyä tuo oikeus on pelkkä vitsi 15 prosentille koululaisista. Heille koulu on mielenterveyden kannalta vaarallisimpia paikkoja, joihin he ikinä astuvat. Myös osa niistä, jotka seuraavat kidutusta vierestä, tulee kärsimään seurauksia, vaikka väkivalta ei kohdistu suoraan heihin.

Ei väkivallan tekijöidenkään osa aina ole pitkällä aikavälillä hääppöinen. Opittuaan sadistisen käyttäytymismallin he kylvävät kärsimystä omaan elämäänsä ja muiden elämään vuosia tai vuosikymmeniä. Myös heillä on omat oikeutensa – oikeus tulla asianmukaisesti ja johdonmukaisesti ojennetuksi.

Juha Lehti
Kirjoittaja on psykiatrian erikoislääkäri.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 13:48

Hilppa kirjoitti:
Niin miksi Mirri sinun mielestäsi kiusatun pitäisi väistyä kokonaan palstalta ja kiusaaja saisi jatkaa, kuten ennenkin? Nykykäsityksen mukaan kiusaamisen dynamiikka ei niinkään riipu kiusatun toiminnasta, koska kiusaaja kiusaa omista lähtökohdistaan ja kypsymättömyyttään...

Kiusattu, kiusaaja, tai vaikka molempia - se ei ollut viestini oleellinen asia.

Olen ihan oikeasti sitä mieltä, että jos ihminen (Kyllästynyt, Trisse, minä, tai kuka muu hyvänsä!) kokee nettifoorumilla olemisen heikentävän hänen vointiaan, aiheuttavan mielipahaa, ahdistuneisuutta, sun muuta, kannattaisi tosissaan miettiä jotakin muuta tilalle. Tai kannattaisi ainakin miettiä mitä omia tarpeita pahoinvointia synnyttävässä paikassa 'viihtyminen' palvelee. Jos vointi kovasti huononee, muttei pääse jumittavasta nettiriippuvuudestaan irti, niin vaikka piuhat poikki tai läppäri roskikseen - jos mikään muu ei tepsi irti rimpuilussa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2014 13:55

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Niin miksi Mirri sinun mielestäsi kiusatun pitäisi väistyä kokonaan palstalta ja kiusaaja saisi jatkaa, kuten ennenkin? Nykykäsityksen mukaan kiusaamisen dynamiikka ei niinkään riipu kiusatun toiminnasta, koska kiusaaja kiusaa omista lähtökohdistaan ja kypsymättömyyttään...

Kiusattu, kiusaaja, tai vaikka molempia - se ei ollut viestini oleellinen asia.

Olen ihan oikeasti sitä mieltä, että jos ihminen (Kyllästynyt, Trisse, minä, tai kuka muu hyvänsä!) kokee nettifoorumilla olemisen heikentävän hänen vointiaan, aiheuttavan mielipahaa, ahdistuneisuutta, sun muuta, kannattaisi tosissaan miettiä jotakin muuta tilalle. Tai kannattaisi ainakin miettiä mitä omia tarpeita pahoinvointia synnyttävässä paikassa 'viihtyminen' palvelee. Jos vointi kovasti huononee, muttei pääse jumittavasta nettiriippuvuudestaan irti, niin vaikka piuhat poikki tai läppäri roskikseen - jos mikään muu ei tepsi irti rimpuilussa.

Nuo ovat aikuisen omalla vastuulla olevia asioita, joita toisen rivikirjoittajan on mahdotonta asettaa ehdotuksena toiselle rivikirjoittajalle asettautumatta hänen yläpuolelleen. Vaikka sitten vain ajattelisi kanssakirjoittajansa parasta.

Sen sijaan nollatoleranssia ei ole ehdotettu nimittelylle. Minä olisin taipuvainen kannattamaan nollatoleranssia loukkaaville nimittelyille, jotka ovat kunnialuokkauksen tasoa (mm. huorittelut, iditootiksi, vajakiksi ym. nimittely ja haistattelu).
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.10.2014 14:02

Voinhan esimerkiksi säätää, että ko. nimittelyistä tulee vuoden banni
ja/tai ko. kirjoittajan poistaminen kirjoituksineen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 14:07

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Kiusattu, kiusaaja, tai vaikka molempia - se ei ollut viestini oleellinen asia...

On ratkaiseva ero, joutuuko palstalta poistumaan kiusattuna vai kiusaamista harjoittaneena.
Mirri kirjoitti:... Olen ihan oikeasti sitä mieltä, että jos ihminen (Kyllästynyt, Trisse, minä, tai kuka muu hyvänsä!) kokee nettifoorumilla olemisen heikentävän hänen vointiaan, aiheuttavan mielipahaa, ahdistuneisuutta, sun muuta, kannattaisi tosissaan miettiä jotakin muuta tilalle...

Toivottavasti et luule, että esimerkiksi minä olen niin tyhmä, etten olisi asiaa monet kerrat ajatellut. Toistaiseksi olen kuitenkin poistunut vain väliaikaisesti - ja vain silloin kun olen itse niin päättänyt. Häätämistyritykset (joita on ollut varmaan kymmeniä) ovat vain saaneet minut päättämään, etten enää koskaan tule kiusaamisen uhrina pakoon lähtemään.
Mirri kirjoitti:... Tai kannattaisi ainakin miettiä mitä omia tarpeita pahoinvointia synnyttävässä paikassa 'viihtyminen' palvelee...

Ainakin minulla se palvelee sitä, että jos vielä kerrankin joudun väistymään/lähtemään ja kiusaaja saa jäädä, minä menen ja tapan joko itseni tai jonkun muun.
Piste.
Mirri kirjoitti:... Jos vointi kovasti huononee, muttei pääse jumittavasta nettiriippuvuudestaan irti, niin vaikka piuhat poikki tai läppäri roskikseen - jos mikään muu ei tepsi irti rimpuilussa.

Voi taivas mitä hurskastelua.
Miksi minun pitäisi katkaista nettipiuhat tai heittää läppäri roskikseen jonkun kiusaajajoukon vuoksi?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 14:09

Hilppa, mielestäni tämän ketjun aloittajan yläpuolelle on asetuttu melkoisen raskaasti - suorastaan painoksi - pitämällä esitelmiä ja saarnoja päihteiden haitallisuudesta. Sinun esitelmäsi yhtenä esimerkkinä. Aivan kuin päihderiippuvainen ei itse tietäisi, vaan toisten täytyisi opettaa ja kertoa päihteiden haittoja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 14:12

Hilppa kirjoitti:Nuo ovat aikuisen omalla vastuulla olevia asioita, joita toisen rivikirjoittajan on mahdotonta asettaa ehdotuksena toiselle rivikirjoittajalle asettautumatta hänen yläpuolelleen...

Täsmälleen.
Hilppa kirjoitti:... Sen sijaan nollatoleranssia ei ole ehdotettu nimittelylle. Minä olisin taipuvainen kannattamaan nollatoleranssia loukkaaville nimittelyille, jotka ovat kunnialuokkauksen tasoa (mm. huorittelut, iditootiksi, vajakiksi ym. nimittely ja haistattelu).

Kannatan!
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 14:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Tai kannattaisi ainakin miettiä mitä omia tarpeita pahoinvointia synnyttävässä paikassa 'viihtyminen' palvelee...

Ainakin minulla se palvelee sitä, että jos vielä kerrankin joudun väistymään/lähtemään ja kiusaaja saa jäädä, minä menen ja tapan joko itseni tai jonkun muun.
Piste.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 14:27

Mirri kirjoitti:Hilppa, mielestäni tämän ketjun aloittajan yläpuolelle on asetuttu melkoisen raskaasti - suorastaan painoksi - pitämällä esitelmiä ja saarnoja päihteiden haitallisuudesta. Sinun esitelmäsi yhtenä esimerkkinä. Aivan kuin päihderiippuvainen ei itse tietäisi, vaan toisten täytyisi opettaa ja kertoa päihteiden haittoja.

Päihdekäyttäjälleko ei saa saarnata, mutta kiusaamisen uhrille saa?

Sinun edellinen viestisi palstaltapoistumiskehotuksineen ja läppärin tuhoamisineen on korkealle minun yläpuolelleni asettumista - sekä saarnaamista ja syyllistämistä. Aivan kuin en itse tietäisi tai olisi hoksannut, että voisinhan minä lähteä poiskin koska täällä minua kiusataan!

Minä en kuitenkaan ole halunnut kiusatuksi enkä ole itse siihen syyllinen, mutta päihdekäyttäjän kurkkuun ei ole kukaan muu viinaa kaatanut kuin hän itse.
Jos siis päihdekäyttäjän addiktio tekee päihteettömän elämän hänelle vaikeaksi tai peräti mahdottomaksi, eikä hänelle sen takia saa kertoa päihdekäytön vaikutuksista esimerkiksi hänen lastensa elämään (koska se on hyi hyi syyllistämistä), miksi sinä kuitenkin otat itsellesi oikeuden syyllistää minua nettiriippuvuudesta - vaikka ainoa asia jota minä tarvitsen on se, että minun annetaan olla ja elää rauhassa ja ettei kukaan minua kiusaava tai kiusannut kuvittele että heillä on/on ollut oikeus ja lupa? Tai että minulla yksinkertaisesti vain ei ole sellaista ihmisarvoa, ettei minuun kohdistuvasta kiusaamisesta pidä kenenkään muun piitata tai siihen puuttua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 14:45

p-free kirjoitti:Silloin kun kommentoin Kyllästyneen "oikeudesta elää" olin sellaisessa elämäntilanteessa että olin sekaisin kuin lumiukko. Pahoittelen siis näitä kommenttejani ym. uhkailujani Kyllästynyttä kohtaan...

Kiitos pahoittelusta, mutta valitettavasti se ei muuta tapahtunutta miksikään - etenkin koska olet aiemminkin puheitasi pahoitellut, mutta kuitenkin jonkin ajan kuluttua toistanut samat jutut. En siis juurikaan usko mitä sanot, enkä edes välitä pahoitteletko vai et (ja etenkin koska anteeksipyyntö ja pahoittelu ovat kaksi eri asiaa).
p-free kirjoitti:... Trissen puolella olen edelleen koska koen Kyllästyneen toiminnan aiheuttavan huomattavasti enemmän pahaa oloa (mm. Triselle ja muillekin) kuin Trissen kaikki huorittelut ja muut vittuilut yhteensä.

Sinä voit kokea mitä haluat, mutta se ei muuta asiaa miksikään; Tristan nimittelee, solvaa ja kiusaa, eikä minun tarvitse sitä hyväksyä tai ääneti ottaa vastaan.

Jos tosiaankin haluat asiaan parannusta; älä tue Tristania huorittelussa ja kiusaamisessa vaan tuomitse se ja pyydä häntä lopettamaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kissi » 14.10.2014 14:48

Kyllästynyt"Ainakin minulla se palvelee sitä, että jos vielä kerrankin joudun väistymään/lähtemään ja kiusaaja saa jäädä, minä menen ja tapan joko itseni tai jonkun muun.
Piste. "
Siis kiusataanko sinua niin, että joudut lähtemään/väistämään ja kiusaaja saa jäädä?
Ei ainakaan täällä ol sellaista tapahtunut.
Älä lähde nyt tappamahan, minä ainkaan en koskaan enää noteeraa sinua mitenkään-
Kissi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 14:52

kiss kirjoitti:Kyllästynyt"Ainakin minulla se palvelee sitä, että jos vielä kerrankin joudun väistymään/lähtemään ja kiusaaja saa jäädä, minä menen ja tapan joko itseni tai jonkun muun.
Piste. "
Siis kiusataanko sinua niin, että joudut lähtemään/väistämään ja kiusaaja saa jäädä?..

Jospa lukisit viestit ennenkuin kirjoitat omiasi.
kiss kirjoitti:... Ei ainakaan täällä ol sellaista tapahtunut...

Ei, mutta ahkerasti sitä on yritetty.
kiss kirjoitti:... Älä lähde nyt tappamahan, minä ainkaan en koskaan enää noteeraa sinua mitenkään-

Ei kannata yllyttää hullua.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 15:08

p-free kirjoitti:Sori, Kyllästynyt. Trissen puolella sympatiani edelleen. Trisse sentään sanoo vittuilunsa suoraan. Sinun harjoittamasi vittuilu on paljon salakavalampaa joka ei anna kohteelle paljon puolustautumisen mahdollisuuksia.

Olkoon kirjoitteluni sinun mielestäsi mitä tahansa ja sympatiasi missä hyvänsä, se ei anna sinulle, Tristanille, eikä kenellekään muullekaan, oikeutta minua solvata tai muulla tavoin kiusata.

Voit aivan rauhassa inhota minua ja kirjoittaa minulle mitä ikinä haluat, kunhan et solvaa, uhkaile tai esimerkiksi julkisesti tue ja kannusta kiusaavia, vaan pitäydyt asiallisessa kielenkäytössä etkä esitä perättömiä väitteitä.

Lisäys: Jos et ole aikaisemmin sitä kuullut, Tristanin aloittamalla kiusaamisella on ollut ratkaiseva vaikutus siihen kirjoitustapaan ja -tyyliin joka minulle on nettipalstoilla muodostunut.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja saara » 14.10.2014 15:19

Kyllästynyt kirjoitti p-freelle:14.10 klo 14.45

"Kiitos pahoittelusta, mutta valitettavasti se ei muuta tapahtunutta miksikään - etenkin koska olet aiemminkin puheitasi pahoitellut, mutta kuitenkin jonkin ajan kuluttua toistanut samat jutut. En siis juurikaan usko mitä sanot, enkä edes välitä pahoitteletko vai et (ja etenkin koska anteeksipyyntö ja pahoittelu ovat kaksi eri asiaa)."

Ja sama tyyli jatkuu seuraavissa viesteissä. Mitään vaikutusta ei näytä olevan sillä, mitä mieltä p-free itse on.
Tuntuu ihan siltä, että Kyllästynyt on niin täynnä omaa traumaattisuuttaan ko. huorittelu ym asiassa, ettei enää näe muitten mielipiteitä.

Tämä ketju on p-freen "kannustusketju" Eihän viitsitä pilata sitä enää enempää omilla henk. koht. kaunoilla tai jatkuvalla syyllistämisellä ja saarnaamisella!
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2014 15:25

Mirri kirjoitti:Hilppa, mielestäni tämän ketjun aloittajan yläpuolelle on asetuttu melkoisen raskaasti - suorastaan painoksi - pitämällä esitelmiä ja saarnoja päihteiden haitallisuudesta. Sinun esitelmäsi yhtenä esimerkkinä. Aivan kuin päihderiippuvainen ei itse tietäisi, vaan toisten täytyisi opettaa ja kertoa päihteiden haittoja.

Sinä olet useinkin osoittanut väheksyväsi ja halveksivasi minun kirjoitteluani, ja kirjoittelustasi on välittynyt kuva, että pidät kirjoitteluani niin vastenmielisenä, että se joutaisi loppua vähintäänkin silloin, kun se ei tyylillisesti ja asiasisällöltään myötäile sinun kannanottojasi. Siten tuossakin kannanotossasi asettaudut minun yläpuolelleni.

Päihteiden käytöllä on valitettavasti pelkästään huonontava vaikutus elämän laatuun eivätkä ne mielestäni paranna yhtään kenenkään tilaa, että katsoisin voivani ryhtyä valehtelemaan päihteistä (=edistämään päihteiden käyttöä) ja liudentamaan tuota ilmeistä seikkaa niiden vahingollisuudesta.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 14.10.2014 15:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 14.10.2014 15:28

saara kirjoitti:... Ja sama tyyli jatkuu seuraavissa viesteissä. Mitään vaikutusta ei näytä olevan sillä, mitä mieltä p-free itse on.
Tuntuu ihan siltä, että Kyllästynyt on niin täynnä omaa traumaattisuuttaan ko. huorittelu ym asiassa, ettei enää näe muitten mielipiteitä...

Näenhän minä muiden mielipiteet, muttei voi edellyttää, että suostuisin kiusattavaksi sen takia, että joku on sitä mieltä että minun pitäisi sellaiseen suostua.
saara kirjoitti:... Tämä ketju on p-freen "kannustusketju" Eihän viitsitä pilata sitä enää enempää omilla henk. koht. kaunoilla tai jatkuvalla syyllistämisellä ja saarnaamisella!

Miksi sitten itse lisäät bensaa tuleen?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.10.2014 15:32

Hilppa, ikävää, että tunnet olevasi minun alapuolellani.
Mirri

ViestiKirjoittaja saara » 14.10.2014 15:34

Hilppa kirjoitti:

Sinä olet useinkin osoittanut väheksyväsi ja halveksivasi minun kirjoitteluani, ja kirjoittelustasi on välittynyt kuva, että pidät kirjoitteluani niin vastenmielisenä, että se joutaisi loppua vähintäänkin silloin, kun se ei tyylillisesti ja asiasisällöltään myötäile sinun kannanottojasi. Siten tuossakin kannanotossasi asettaudut minun yläpuolelleni.

Päihteiden käytöllä on valitettavasti pelkästään huonontava vaikutus elämän laatuun eivätkä ne mielestäni paranna yhtään kenenkään tilaa, että katsoisin voivani ryhtyä valehtelemaan päihteistä (=edistämään päihteiden käyttöä) ja liudentamaan tuota ilmeistä seikkaa niiden vahingollisuudesta.

Näin sivullisen perspektiivitä katsoen, jotkut viestit sisältävät jatkuvaa henkilötasolla olevaa nälvimistä. Ei täällä kukaan ole toista ylempänä eikä kenenkään mielipide ole huonompi tai parempi. Jos semmoista kuvittelee omalla kohdallaan, olisiko syytä katsella peiliin ja itseään syvälle silmiin?
Se joka näkee siinä peilissä täysin moitteettoman yksilön, on ilmeisestikin melko huonolla itsetunnolla liikkeellä.

Enkä tässä nyt tarkoita ketään henkilökohtaisesti, vaan ehkä omaa itseänikin.
saara

ViestiKirjoittaja saara » 14.10.2014 15:37

Kyllästynyt kirjoitti:
saara kirjoitti:... Ja sama tyyli jatkuu seuraavissa viesteissä. Mitään vaikutusta ei näytä olevan sillä, mitä mieltä p-free itse on.
Tuntuu ihan siltä, että Kyllästynyt on niin täynnä omaa traumaattisuuttaan ko. huorittelu ym asiassa, ettei enää näe muitten mielipiteitä...

Näenhän minä muiden mielipiteet, muttei voi edellyttää, että suostuisin kiusattavaksi sen takia, että joku on sitä mieltä että minun pitäisi sellaiseen suostua.
saara kirjoitti:... Tämä ketju on p-freen "kannustusketju" Eihän viitsitä pilata sitä enää enempää omilla henk. koht. kaunoilla tai jatkuvalla syyllistämisellä ja saarnaamisella!

Miksi sitten itse lisäät bensaa tuleen?

Olenko minä tässä ketjussa lisännyt bensaa tuleen? Jos tuommoista väität, haluaisin sinun mainitsevan esimerkin "palonlietsonnastani"
saara

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.10.2014 15:43

Sitä paitsi sinä et lainkaan huomaa niitä seikkoja, jotka kirjoituksessani tukevat päihteiden käytöstä irtautumista. Ketjun otsake on "Alkoholittomuus" ja kirjoituksessani on eräs erittäin tärkeä täällä vielä aiemmin spesifioimaton aihepiiri, jota päihteiden käytöstä irtautumiseen voidaan käyttää, mutta sinä vain arvostelet tapaani kirjoittaa, koska se ei sinua miellytä. Itse aiheeseen sinä et kommentoi lainkaan. Tulkitsen, että kirjoitukseni on suorastaan mykistävän hyvä, mutta sinä tapasi mukaan haluat ampua sen alas, jotta kukaan ei huomaisi, mikä sen sisältö on ja jotta se hukkuisi riitelyn sekaan. Sinuahan voi jopa syyttää viestiketjun sotkemisesta teknisin keinoin, koska takerrut ilmaisuun ja syyttelet minua etkä kuljeta ketjun aihetta eteenpäin. Ainakin vähättelemällä, arvostelemalla ja syyttelemällä vaikeutat viestini pyrkimystä välittää keinoja päästä päihteettömyyteen ja lisätä ymmärtämystä alkoholin ja päihteiden kokonaisvaltaisesta vaikutuksesta ihmiseen.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet