"Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

Re: "Olen supernolo" (koulukiusaaminen)

ViestiKirjoittaja SADE » 29.08.2014 09:18

Kahvi kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:...
Itse tulkitsin, että liikalihavuus, hörökorvat tms asia on vain ikäänkuin "attrappi", sellainen asia jolla joku erottuu massasta ja tavallaan tarjoaa kiusaajalle hyvän "tarttumapinnan" kiusaamisen aloittamiseen.
...

Haluan tarkentaa tätä kohtaa eilisessä kirjoituksessani. Tarkoitin tahatonta "attrappia", siis jotain sellaista massasta poikkeavaa ominaisuutta, johon kiusaajan "tutka" tarttuu. Kiusaaja siis ikäänkuin etsii kohdetta kiusaamiselleen, ja tietty tavalla tai toisella muista poikkeavat piirteet pistävät silmään ensimmäisenä. Syy siis ei ole mitenkään kiusatun, minkäs hän sille mahtaa että hänellä sattuu olemaan jokin ominaisuus, jonka kiusaajan tutka pongaa.

Näin varmaan ja siksi pitäisi lapsilleen opettaa "antamaan takaisin", enkä nyt ensisijassa tarkoita fyysistä väkivaltaa. Jos joku aukoo päätään niin pitää aukoa kahta pahemmin takaisin.

Minut kasvatettiin näin ja opin jo ihan pienenä puolustautumaan moppausyrityksiä vastaan (olin lapsena tavallista pienempi). Joskus muistan jopa pamauttaneeni takaisin, kun oli pakko. En muista, että olisi koskaan kiusattu, lukuunottamatta joitakin yrityksiä.

Valitettavasti luulen, että yllä kirjoittamani on ainoa tapa päästä eroon kiusaamisesta. Jos kiusaajia on monta, niin silloin täytyy iskeä hetkellä, jolloin he eivät ole yhdessä.
SADE

ViestiKirjoittaja SADE » 29.08.2014 09:38

Kerron vielä yhden esimerkin.

Siellä missä asuin lapsena oli samassa pihapiirissä eräs poika, joka jatkuvasti kiusasi muita. Pelkäsin häntä ja puhuin asiasta kotona. Äitini oli täysin tietoinen, että ko. poika oli todella ilkeä monia muita lapsia kohtaan ja sanoi minulle kerran, että "muista se, että annat takaisin jos käy kimppuusi". Pelkäsin tätä poikaa enemmän tai vähemmän jatkuvasti. Enkä halunnut ruveta hänen kanssaan tappelemaan, olinhan paljon pienempikin.

No, se päivä tuli, että poika kävi kimppuuni, mutta sain kampattua hänet maahan. Potkaisin muutaman kerran lujaa ja juoksin karkuun.
Sen jälkeen sain olla rauhassa, tosin ko. pojan äiti tuli valittamaan äidilleni miten kamala olen ollut hänen lastansa kohtaan...mutta kuten sanoin sain olla rauhassa ja muistan pojan kiertäneen minut kaukaa tämän jälkeen.
SADE

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 09:51

Kahvi kirjoitti:
Itse tulkitsin, että liikalihavuus, hörökorvat tms asia on vain ikäänkuin "attrappi", sellainen asia jolla joku erottuu massasta ja tavallaan tarjoaa kiusaajalle hyvän "tarttumapinnan" kiusaamisen aloittamiseen.
...

Haluan tarkentaa tätä kohtaa eilisessä kirjoituksessani. Tarkoitin tahatonta "attrappia", siis jotain sellaista massasta poikkeavaa ominaisuutta, johon kiusaajan "tutka" tarttuu. Kiusaaja siis ikäänkuin etsii kohdetta kiusaamiselleen, ja tietty tavalla tai toisella muista poikkeavat piirteet pistävät silmään ensimmäisenä. Syy siis ei ole mitenkään kiusatun, minkäs hän sille mahtaa että hänellä sattuu olemaan jokin ominaisuus, jonka kiusaajan tutka pongaa.

Onhan niitä ominaisuuksia joihin ihminen voi vaikuttaa, ja ellen aivan väärin muista, sinä Kahvi olet itse kertonut itse jollakin tavalla muuttaneesi tapojasi/asennettasi/jotakin muuta, jonka ansiosta kiusaaminen sinun kohdallasi loppui. Olet myös suositellut tuollaista tai vastaavaa toimintatapaa muillekin.

Jo tuolloin niin kuin nytkin, minua suunnattomasti etoo ajatus, että kiusatun pitää joko muuttua, lähteä tai ainakin lyödä kovempaa kuin kiusaajat, tai muuten häntä kiusataan hamaan hautaan saakka, sekä kaikki selitykset joissa kiusaamisen syyt ja kiusaamisen kohteeksi joutuminen sekoitetaan toisiinsa:
Kahvi kirjoitti:23.08.2014 20:52
Wikipedia kirjoitti:Koulukiusaaminen

Koulukiusaamisella tarkoitetaan koulussa tai muussa oppilaitoksessa tapahtuvaa henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa. Kiusaaminen on tarkoituksellisesti tai suunnitelmallisesti toista vahingoittavaa, erotukseksi leikistä tai tasaveroisten tavanomaisesta nahistelusta. Koulukiusaaminen on yksilöiden välistä tai yhteisöllistä kiusaamista. Tavallisesti sillä on tarkoitettu oppilaan oppilaaseen kohdistamaa kiusaamista, mutta koulukiusaamiseksi voidaan nimittää myös opettajien välistä työpaikkakiusaamista tai oppilaan ja opettajan välistä kiusaamista. Kiusaaminen ei ole luokan muusta sosiaalisesta elämästä irrallaan oleva asia, vaan se liittyy usein kokonaisvaltaiseen “ihmisarvon menetykseen vertaisryhmässä”.[1] Härnäämistä, joka kohdistuu milloin keneenkin oppilaaseen, ei useinkaan pidetä varsinaisena koulukiusaamisena, mutta jos se kohdistuu jatkuvasti samaan oppilaaseen, ja kohde on alistetussa asemassa, niin kiusaamisen tunnusmerkit täyttyvät. Koulukiusaaminen voi olla uhrilleen henkisesti hyvinkin vahingollista ja saattaa aiheuttaa jopa aikuisikään asti säilyviä traumoja.

Kiusaaminen on pahan mielen aiheuttamista, joka on

• tahallista
  • toistuvaa
  • kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen[2]
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin. Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.... [/i]
Lihavointi ja väri minun.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 11:34

Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys

Kyllästynyt, tuossa punaiseksi värjäämässäsi tekstissä kerrotaan syistä, joilla kiusaaja perustelee kiusaamisen itselleen. Haluttiin ja hyväksyttiin tai ei sitaatissa oleva asia on totta; siinä mainitaan asioita, joihin kiusaaja takertuu saadakseen itselleen syyn kiusata.

Miten sama asia pitäisi sanoa toisin, jottei sinusta näyttäisi siltä, että syitä etsitään kiusatusta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 12:42

Mirri kirjoitti:
Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys

Kyllästynyt, tuossa punaiseksi värjäämässäsi tekstissä kerrotaan syistä, joilla kiusaaja perustelee kiusaamisen itselleen. Haluttiin ja hyväksyttiin tai ei sitaatissa oleva asia on totta; siinä mainitaan asioita, joihin kiusaaja takertuu saadakseen itselleen syyn kiusata.

Miten sama asia pitäisi sanoa toisin, jottei sinusta näyttäisi siltä, että syitä etsitään kiusatusta?

Kun puhutaan kiusaamisen syistä, ei mielestäni pitäisi luetella asioita joita käytetään kiusaamisen välineinä ja verukkeina vaan puhua oikeista syistä; miksi kiusaaminen tuottaa kiusaajalle nautintoa ja millä sivustaseuraajat perustelevat itselleen sen, etteivät puutu asiaan. Eivätkö he lainkaan kärsi nähdessään kiusaamista tapahtuvan, vai ovatko vain helpottuneita etteivät itse ole uhrin asemassa. Vai tuottaako kiusaamisen seuraaminen heillekin nautintoa tai jännitystä, vai onko se tie "kuulua joukkoon"?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.08.2014 13:42

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kiusaaminen tuottaa nautintoa.

Kieltämättä totta (ainakin osassa tapauksia), mutta jos halutaan tonkia syntyjä syviä,
niin silloinhan alkaa pohtimaan, että miksi kiusaaminen tuottaa kiusaajalleen nautintoa?
Valta (tms) tuntuu hyvältä?

Kun vastasin, olin vain silmäillyt lainaamaasi Wikipedian artikkelia, joten se ei oikeastaan
ole hyvä esimerkki esittämälleni. - Kuitenkin esiin tuodulla relationaalisella nokkimis-
mallilla, jolla on tukenaan sosiobiologinen tai evoluutiopsykologinen teoria, on tietynlainen
"positiivinen" kaiku sillä tavalla, että "tuohan kuuluu ihmisyyteen" yms. Mutta jos todetaan,
että kiusaajahan on selvä sadisti - kuten myös yleisö - lähdetään liikkeelle vieteistä, jotka
ovat ihmisen pimeää puolta, ja "pimeä" on olemukseltaan - ainakin tässä kontekstissa -
negatiivista.

Samalla tavalla ei "saa" sanoa, että poliitikot valehtelevat. Mutta voidaan sanoa, että
kyseessä on "poliittinen peli" yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.08.2014 14:03

GARDENS OF STONE (1987) http://vimeo.com/43948752 (2:37)

Kiusaaminen on aina ollut jotenkin hyväsyttyä jopa organisaatioiden tasolla.
Esimerkiksi oppikouluissa oli nahkiaisia (tms.) ja osakunnissa myös.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 14:20

Siinäpä se, kiusaaminen on aina ollut hyväksyttyä jossakin muodossa. Ei ole kovin kauan siitä, kun yläasteelle menijät odottivat kauhulla sallittua ja luvallista mobbauspäivää. Muistan ihmetelleeni, että mikä ihmeen mobbauspäivä, kunnes selvisi sen olevan uusien seiskaluokkalaisten kiusaamispäivä. Jossakin vaiheessa se kiellettiin Suomen kouluissa.

Ei asenteita ole helppo muuttaa, kun ei oikein edes tiedetä ja olla yksimielisiä mikä on varsinaista kiusaamista ja mikä jotakin muuta hauskanpitoa - mobbausta, nahkiaisia, kastajaisia, jne. On uusi asia se, että kiusaamisena nähdään asioita, jotka menneinä vuosikymmeninä ja jopa vuosisatoina ovat olleet ilkikurista lystin pitoa toisten kustannuksella.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.08.2014 14:26

Kastajaiset/Nasupäivä/Nahkiaiset

Lukio: Useat lukiot
Kenelle: Uudet ykköset
Tavoite: Ryhmäyttää lukionsa aloittaneet ykköset uuteen opiskelijayhteisöön

Idean kuvaus:
Nahkiaisia ei järjestetä vain vanhempien ikäluokkien hyviksi, vaan myös itse juhlakaluilla eli ykkösillä on oltava hauskaa. Parhaimmillaan nahkiaiset on lukioyhteisöön sitouttava perinne, josta jää hyviä muistoja vuoksiksi eteenpäin.

Nahkiaisten kohdalla on erityisen tärkeää miettiä, miksi tapahtuma järjestetään. Siksikö, että vanhemmat ikäluokat saavat kostaa edellisen vuoden koettelemukset? Vai onko tarkoituksena nöyryyttää uusia lukiolaisia , jotta he tajuavat paikkansa koulun arvojärjestyksessä. Vai onko ajatus nahkiaisista niinkin mullistava, kuin yhteishengen ja yhteisöllisyyden nostattaminen?

Perinteisesti nahkiaiset koostuvat puekutumispäivästä ja ns. koko koulun yhteisestä osiosta, jossa juhlakalut pääsevät suorittamaan erilaisia tehtäviä. Koulun yhteiseen osioon kannattaa miettiä jokin teema. Muistakaa myös ylläpitää hauskoja perinteitä, joita voi olla yhdessä lausuttava lukion vala, jonka jokainen joutuisi omana ykkösvuotenaan vannomaan.

Kaiken opiskelijakunnan tapahtumissa on pohjauduttava vapaaehtoisuuteen, niin myös nahkiaisrituaaleissa. Mikäli nahkiaisrituaalin kehittäjä ei itse tekisi sitä, mitä laittaa toisen tekemään, on hyvä unohtaa koko ajatus. Fyysistä kuritusta ja henkistä nöyryytystä ei saa koskaan tapahtua nahkiaisissa. Kaikki mitä tehdään, on tehtävä hymy huulilla.

Hyödyt ja haasteet:
+ Hyvin järjestetty ja hauska perinne sitouttaa ykköset kouluyhteisöön
+ Perinne muistetaan vielä vuosia lukion jälkeenkin

-Vaarana on ylilyönnit. Siksi kaikessa on muistettava hyvä maku!

http://www.lukio.fi/opiskelijalle/ideap ... ahkiaiset/
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:28

Kyllästynyt kirjoitti:...
Onhan niitä ominaisuuksia joihin ihminen voi vaikuttaa, ja ellen aivan väärin muista, sinä Kahvi olet itse kertonut itse jollakin tavalla muuttaneesi tapojasi/asennettasi/jotakin muuta, jonka ansiosta kiusaaminen sinun kohdallasi loppui. Olet myös suositellut tuollaista tai vastaavaa toimintatapaa muillekin.
...

Joo itse pääsin kiusaamisen "päälle" muuttamalla suhtautumistani, mutta korkeintaan olen sanonut tuon olevan kokeilemisen arvoinen muillekin - varsinaista suosittelua en muista tehneeni. Mulle kävi (onneksi) noin, mitä sitä kiistämään/salaamaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:31

Jo tuolloin niin kuin nytkin, minua suunnattomasti etoo ajatus, että kiusatun pitää joko muuttua, lähteä tai ainakin lyödä kovempaa kuin kiusaajat, tai muuten häntä kiusataan hamaan hautaan saakka, sekä kaikki selitykset joissa kiusaamisen syyt ja kiusaamisen kohteeksi joutuminen sekoitetaan toisiinsa:
Kahvi kirjoitti:23.08.2014 20:52
Wikipedia kirjoitti:Koulukiusaaminen

Koulukiusaamisella ...
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin. Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.... [/i]
Lihavointi ja väri minun.

Näin itse ymmärsin tuon Wikipedian kohdan:

MIKSI KIUSATAAN:
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin.

KEITÄ KIUSATAAN:
Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.

En oikein mitenkään pysty edes ajattelemaan, että tuon tekstin voisi ymmärtää jotenkin muuten. On ensin kerrottu syitä kiusaamiselle, ja sitten kerrottu (kuten asianmukaisessa tietosanakirjassa kuuluukin), keitä yleisesti kiusataan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:38

Psykopatologia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Kiusaaminen tuottaa nautintoa.

Kieltämättä totta (ainakin osassa tapauksia), mutta jos halutaan tonkia syntyjä syviä,
niin silloinhan alkaa pohtimaan, että miksi kiusaaminen tuottaa kiusaajalleen nautintoa?
Valta (tms) tuntuu hyvältä?

Kun vastasin, olin vain silmäillyt lainaamaasi Wikipedian artikkelia, joten se ei oikeastaan
ole hyvä esimerkki esittämälleni. - Kuitenkin esiin tuodulla relationaalisella nokkimis-
mallilla, jolla on tukenaan sosiobiologinen tai evoluutiopsykologinen teoria, on tietynlainen
"positiivinen" kaiku sillä tavalla, että "tuohan kuuluu ihmisyyteen" yms. Mutta jos todetaan,
että kiusaajahan on selvä sadisti - kuten myös yleisö - lähdetään liikkeelle vieteistä, jotka
ovat ihmisen pimeää puolta, ja "pimeä" on olemukseltaan - ainakin tässä kontekstissa -
negatiivista.

Samalla tavalla ei "saa" sanoa, että poliitikot valehtelevat. Mutta voidaan sanoa, että
kyseessä on "poliittinen peli" yms.

Nokkimisjärjestys (tai asema hierarkiassa) on lähinnä evoluutiopsykologinen lähestymiskulma minulta: siis niitä samoja systeemejä, joita jo puoliapinoina harrastimme savannilla, esiintyy nykyään mm kiusaamisessa - lähinnä alitajuisesti ja tiedostamatta.

Nuo "pimeät vietit" on mielenkiintoinen näkökulma asiaan. Joskaan ei kovinkaan kaukana em evoluutiopsykologiasta, kun puoliapinain käyttäytymisen voitaneen kait katsoa olevan pitkälti viettipohjaista.

Edelleenkin tosin jäi saamatta vastaus kysymykseen, että miksi kiusaaminen tuottaa nautintoa? Sadistinen, pimeä vietti tms on yksi järkeenkäypä, toinen voisi olla tiedostamaton tarve edetä (tai ylläpitää asemansa) sosiaalisilla tikapuilla. Huomion kohteena oleminen voinee joillekin olla mieluisaa. Ehkäpä jopa sekin, että ei ole itse kiusaamisen kohteena, voi sekä kiusaajalle että sivustakatsojalle olla (nautintoa tuottava) helpotus.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 14:43

Kahvi kirjoitti:
...

Joo itse pääsin kiusaamisen "päälle" muuttamalla suhtautumistani, mutta korkeintaan olen sanonut tuon olevan kokeilemisen arvoinen muillekin - varsinaista suosittelua en muista tehneeni. Mulle kävi (onneksi) noin, mitä sitä kiistämään/salaamaan.

Sinä sanoit asenteesi muuttamisen vaikutus kiusaamisen loppumiseen olevan fakta - henkilökohtainen fakta (mitä se ikinä sitten onkaan).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Pinja » 29.08.2014 14:44

Minä en koskaan lopeta kiusaamista, minua on kiusattu, kosto on se viedä eteenpäin. Omankin kiusaamisen kestää paremmin kuin ymmärtää itse mitä kiusaaminen on kiusaamalla itse muita.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 29.08.2014 14:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:44

Mirri kirjoitti:Siinäpä se, kiusaaminen on aina ollut hyväksyttyä jossakin muodossa. Ei ole kovin kauan siitä, kun yläasteelle menijät odottivat kauhulla sallittua ja luvallista mobbauspäivää. Muistan ihmetelleeni, että mikä ihmeen mobbauspäivä, kunnes selvisi sen olevan uusien seiskaluokkalaisten kiusaamispäivä. Jossakin vaiheessa se kiellettiin Suomen kouluissa.

Ei asenteita ole helppo muuttaa, kun ei oikein edes tiedetä ja olla yksimielisiä mikä on varsinaista kiusaamista ja mikä jotakin muuta hauskanpitoa - mobbausta, nahkiaisia, kastajaisia, jne. On uusi asia se, että kiusaamisena nähdään asioita, jotka menneinä vuosikymmeninä ja jopa vuosisatoina ovat olleet ilkikurista lystin pitoa toisten kustannuksella.

Tässä palataan kysymykseen kiusaamisen määritelmään. Wikipedian mukaan kiusaamista on sellaista, joka on tahallista, toistuvaa ja kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään yksilöön.

Mobbauspäivä on ehkä rajatapaus, koska se yksilön kohdalla ei ole toistuvaa. Mutta on kuitenkin selkeästi sekä tahallista että puolustuskyvyttömiin kohdistuvaa.

Suurin osa lasten (3-10v) kiusaamistapauksista lienevät sellaisia, että ne ovat selkeästi kiusaamista. Mutta sitten onkin iso määrä tapauksia, joissa ulkopuolinen tilanteeseen kesken tuleva tarkkailija, ei voi varmaksi sanoa että onko kysymyksessä ylipäätään kiusaaminen, ja jos on niin kuka itseasiassa kiusaa ketä. Esim työpaikoilla voisi hyvinkin kuvitella tapahtuvan (myös) tämmöistä, josta asiaa ja taustoja tarkemmin tuntemattoman on vaikea sanoa suoralta kädeltä mitään.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:50

SADE kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
...

Näin varmaan ja siksi pitäisi lapsilleen opettaa "antamaan takaisin", enkä nyt ensisijassa tarkoita fyysistä väkivaltaa. Jos joku aukoo päätään niin pitää aukoa kahta pahemmin takaisin.

Minut kasvatettiin näin ja opin jo ihan pienenä puolustautumaan moppausyrityksiä vastaan (olin lapsena tavallista pienempi). Joskus muistan jopa pamauttaneeni takaisin, kun oli pakko. En muista, että olisi koskaan kiusattu, lukuunottamatta joitakin yrityksiä.

Valitettavasti luulen, että yllä kirjoittamani on ainoa tapa päästä eroon kiusaamisesta. Jos kiusaajia on monta, niin silloin täytyy iskeä hetkellä, jolloin he eivät ole yhdessä.
SADE kirjoitti:Kerron vielä yhden esimerkin.

Siellä missä asuin lapsena oli samassa pihapiirissä eräs poika, joka jatkuvasti kiusasi muita. Pelkäsin häntä ja puhuin asiasta kotona. Äitini oli täysin tietoinen, että ko. poika oli todella ilkeä monia muita lapsia kohtaan ja sanoi minulle kerran, että "muista se, että annat takaisin jos käy kimppuusi". Pelkäsin tätä poikaa enemmän tai vähemmän jatkuvasti. Enkä halunnut ruveta hänen kanssaan tappelemaan, olinhan paljon pienempikin.

No, se päivä tuli, että poika kävi kimppuuni, mutta sain kampattua hänet maahan. Potkaisin muutaman kerran lujaa ja juoksin karkuun.
Sen jälkeen sain olla rauhassa, tosin ko. pojan äiti tuli valittamaan äidilleni miten kamala olen ollut hänen lastansa kohtaan...mutta kuten sanoin sain olla rauhassa ja muistan pojan kiertäneen minut kaukaa tämän jälkeen.

Niin näistä takaisin antamisista olen minäkin kuullut, että monellakin on toiminut kertaluonteisena juttuna, millä kiusaaminen on loppunut kuin seinään. Kiusaaja on toki saattanut jatkaa kiusaamistaan jonkun muun kohteen kanssa (yleensä he löytävät sellaisen), mutta ei sekään paha ole, että on yksi kiusattu vähemmän.

Huono puoli tässä kieltämättä joissain tilanteissa toimivassa metodissa on se, että nyky-yhteiskunnassamme ei ole oikein "poliittisesti korrektia" - saati hyväksyttyä - toimia selvän aggressiivisesti. Varsinkin fyysisesti.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
...

Sinä sanoit asenteesi muuttamisen vaikutus kiusaamisen loppumiseen olevan fakta - henkilökohtainen fakta (mitä se ikinä sitten onkaan).

Sanoin sen olevan oman elämäni fakta; tarkoittaen, että noin minun elämässäni kävi.

Mutta kuinka tämä liittyy tähän ketjuun, kiusaamisen (perimmäisiin) syihin tms?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.08.2014 14:52

Pinja kirjoitti:Minä en koskaan lopeta kiusaamista, minua on kiusattu, kosto on se viedä eteenpäin. Omankin kiusaamisen kestää paremmin kuin ymmärtää itse mitä kiusaaminen on kiusaamalla itse muita.

Tämän tekniikan huono puoli on se, että saattaa tulla oma nenä kipeäksi. Joko henkisesti tai jopa fyysisesti.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.08.2014 14:53

14.52 :arrow:
No miksi lihapullat maistuvat hyviltä?
Mikä ihme jalkapallossa kiinnostaa?
Miksi haukottelu tuntuu useimmiten miellyttävältä.
Miksi päänsärky koetaan epämiellyttävänä?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.08.2014 14:54

Näin itse ymmärsin tuon Wikipedian kohdan:

MIKSI KIUSATAAN:
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta. Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä ongelmista.[3] Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin.

KEITÄ KIUSATAAN:
Kiusaamisen kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus, anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus tai hyvä koulumenestys.

En oikein mitenkään pysty edes ajattelemaan, että tuon tekstin voisi ymmärtää jotenkin muuten. On ensin kerrottu syitä kiusaamiselle, ja sitten kerrottu (kuten asianmukaisessa tietosanakirjassa kuuluukin), keitä yleisesti kiusataan.

Kaikkihan me tiedämme, että ylipainoinen lapsi on altis päätymään kiusaamisen uhriksi. Miksi toistella tuollaisia itsestäänselvyyksiä jotka eivät vie keskustelua eteenpäin tai tuo siihen mitään uutta vaan ainoastaan turhauttavat (ainakin minua); "tämähän on todettu jo tuhat ja sata kertaa aiemmin. Miksi tätä vielä tarjoillaan "pohdinnan tuloksena" syntyneenä ajatuksena."
Kun kysyin kiusaamisen syitä, tarkoitin todellisia syitä, en niitä tekosyitä joiden varjolla kiusaamista toteutetaan. Mielestäni nokkimisjärjestyksen selvittäminen tai vallankäyttö eivät myöskään ole kiusaamisen syitä vaan pikemminkin sen seurauksia.
Kiusaajan saama nautinto on todellinen syy, ainakin yksi niistä.
Kyllästynyt

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa