Kahvi kirjoitti:Kahvi kirjoitti:...
Itse tulkitsin, että liikalihavuus, hörökorvat tms asia on vain ikäänkuin "attrappi", sellainen asia jolla joku erottuu massasta ja tavallaan tarjoaa kiusaajalle hyvän "tarttumapinnan" kiusaamisen aloittamiseen.
...
Haluan tarkentaa tätä kohtaa eilisessä kirjoituksessani. Tarkoitin tahatonta "attrappia", siis jotain sellaista massasta poikkeavaa ominaisuutta, johon kiusaajan "tutka" tarttuu. Kiusaaja siis ikäänkuin etsii kohdetta kiusaamiselleen, ja tietty tavalla tai toisella muista poikkeavat piirteet pistävät silmään ensimmäisenä. Syy siis ei ole mitenkään kiusatun, minkäs hän sille mahtaa että hänellä sattuu olemaan jokin ominaisuus, jonka kiusaajan tutka pongaa.
Näin varmaan ja siksi pitäisi lapsilleen opettaa "antamaan takaisin", enkä nyt ensisijassa tarkoita fyysistä väkivaltaa. Jos joku aukoo päätään niin pitää aukoa kahta pahemmin takaisin.
Minut kasvatettiin näin ja opin jo ihan pienenä puolustautumaan moppausyrityksiä vastaan (olin lapsena tavallista pienempi). Joskus muistan jopa pamauttaneeni takaisin, kun oli pakko. En muista, että olisi koskaan kiusattu, lukuunottamatta joitakin yrityksiä.
Valitettavasti luulen, että yllä kirjoittamani on ainoa tapa päästä eroon kiusaamisesta. Jos kiusaajia on monta, niin silloin täytyy iskeä hetkellä, jolloin he eivät ole yhdessä.