Kestättekö hellettä?

Re: Kestättekö hellettä?

ViestiKirjoittaja Hermes » 24.07.2014 22:28

Joskus kreikassa matkustaessani opin joltain satunnaiselta matkakaverilta juomaan jääteetä lämpimissä paikoissa. Valitettavasti kun tänään tutkin S-Marketissa noita purkkeja, niin niissä on aina esimerkiksi lisättyä sokeria. Pitäisi varmaan tehdä itse jääteetä.
Hermes

ViestiKirjoittaja santra » 24.07.2014 22:50

Tosi hyvä hellesään janojuoma on jääkylmä vesi johon on sekoitettu isoon lasilliseen puoli teelusikallista merisuolaa, nimenomaan merisuolaa eikä noita muovikappaleita sisältäviä pöytäsuoloja, siita saa hikoilun mukana poistuneita suoloja ja sen huomaa kuinka se virkistää.
Jääteetä tai sokeritonta menujäätä voi valmistaa itse
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.07.2014 23:39

Pidän helteistä muuten, mutta kosteasta helleilmasta en. Helteillä on ihana retkeillä ja tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Koirille otan mukaan vettä ja suihkupullon, jolla suihkauttelen ne vilposiksi aina silloin tällöin lenkin aikana.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.07.2014 23:41

Psykopatologia kirjoitti:Kestän hyvin.

Sinulta taitaa lähteä helteellä paita, niin en yhtään ihmettele, että kestät.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.07.2014 23:54

Kylmä neste ei välttämättä ole paras mahdollinen hellejuoma, niin ihanalta kuin jääkylmä juoma voikin tuntua. Huoneenlämpöinen tai sitäkin lämpimämpi juoma on elimistölle vähemmän stressaavaa kuumissa olosuhteissa. Onneksi helle usein pitää huolen juomapullonkin lämmittämisestä, joten ei ole suurta pelkoa siitä, että tulisi lämmenneeseen elimistöön kitattua paljon jääkylmiä juomia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.07.2014 23:59

Vesipullo jokaiselle mukaan kesähelteillä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.07.2014 00:21

Ei pitäisi olla janojuomaa vaan juomaa.

kuka nyt janossa eläisi!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SADE » 25.07.2014 07:47

Mirri kirjoitti:Kylmä neste ei välttämättä ole paras mahdollinen hellejuoma, niin ihanalta kuin jääkylmä juoma voikin tuntua. Huoneenlämpöinen tai sitäkin lämpimämpi juoma on elimistölle vähemmän stressaavaa kuumissa olosuhteissa. Onneksi helle usein pitää huolen juomapullonkin lämmittämisestä, joten ei ole suurta pelkoa siitä, että tulisi lämmenneeseen elimistöön kitattua paljon jääkylmiä juomia.

Tämän asian opin myös tropiikissa työskennellessäni. Kylmä vesi on sokkihoitoa elimistölle, varsinkin helteellä ja muutenkin.
SADE

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.07.2014 12:31

Noin on.
Jos pitää kyetä olemaan aktiivinen helteellä, ei kannata nautiskella vilvoittavan tuntuisesta kylmästä juotavasta. Eri juttu sitten, kun voi vaikka lomalaisena vain olla ja löhöillä ja antaa elimistön rauhassa toipua saamastaan toistuvasta kylmäkäsittelystä kuumuuden keskellä. Minulla on vesipullo jääkaapissa, ja siitä on ihanaa hörpätä aina silloin tällöin, ja saada hetken viilennys sisältä päin. Mutta jos työskentelisin kuumassa, tyytyisin haaleaan nesteeseen. Maistui miltä maistui.

Lisäksi se, että kylmä neste ei imeydy, vaan elimistön pitää lämmittää se ennen kuin siitä on hyötyä. Niinpä valmiiksi lämmin juoma on kylmää nopeampi tapa saada elimistöön nestettä.
Mirri

ViestiKirjoittaja SADE » 25.07.2014 17:45

Mirri kirjoitti:Noin on.
Jos pitää kyetä olemaan aktiivinen helteellä, ei kannata nautiskella vilvoittavan tuntuisesta kylmästä juotavasta. Eri juttu sitten, kun voi vaikka lomalaisena vain olla ja löhöillä ja antaa elimistön rauhassa toipua saamastaan toistuvasta kylmäkäsittelystä kuumuuden keskellä. Minulla on vesipullo jääkaapissa, ja siitä on ihanaa hörpätä aina silloin tällöin, ja saada hetken viilennys sisältä päin. Mutta jos työskentelisin kuumassa, tyytyisin haaleaan nesteeseen. Maistui miltä maistui.

Lisäksi se, että kylmä neste ei imeydy, vaan elimistön pitää lämmittää se ennen kuin siitä on hyötyä. Niinpä valmiiksi lämmin juoma on kylmää nopeampi tapa saada elimistöön nestettä.

En nykyään juo enää oikeastaan koskaan kylmää vettä, koska en halua pahoinpidellä sisäelimiäni. Tietysti raanasta juoksutan kylmää vettä, mutta sen jälkeen saa lämmitä sopivaksi. Itselläni siis aina huoneenlämpöistä vettä pöydällä juontivalmiina.
Muistan hyvin kun menin ensimmäisen kerran tropiikkiin töihin ja ensimmäisenä työpäivänä pyysin saada vettä (koska olin lämpöhalvauksen partaalla). Odotin siis tietenkin kylmää, raikasta vettä, mutta sain käteeni kupillisen lähes kiehuvaa vettä. Vesi oli pakko keittää ettei saa mitään sairauksia. Pian tähän systeemiin kuitenkin tottui ja kyllä lähes kiehuvallakin vedellä saa janon lähtemään ja olon virkistymään.
SADE

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2014 10:37

Hermes kirjoitti:Minä kestän vielä noin kymmenen astetta enemmän, jos on sopivat vaatteet ja niin edelleen.
Sen 37 - 38 asteen jälkeen voi alkaa rasittaa enemmän. Minulle sopisi ihan hyvin, että Suomessa
olisi kesän jokaisena päivänä esimerkiksi 30 - 32 astetta.

Sinä et olekaan helle-hysteerinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.07.2014 12:11

Aion nyt tehdä experimentin. Menen metsään poimimaan mustikoita päivän kuumimman hetken ajaksi. Katsotaan kuinka käy. Montako paarmanpuremaa, kyytä, kaakkuria ja mustikkaa?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2014 12:18

Psykopatologia kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Minä kestän vielä noin kymmenen astetta enemmän, jos on sopivat vaatteet ja niin edelleen.
Sen 37 - 38 asteen jälkeen voi alkaa rasittaa enemmän. Minulle sopisi ihan hyvin, että Suomessa

Sinä näytät panevan hysterian piikkiin vaikka mitä. Jopa sen, että on ihmisiä, joilta helle voi viedä hengen. Ei heitä hysteria tapa, vaan kuumuus.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2014 12:25

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:

Sinä näytät panevan hysterian piikkiin vaikka mitä. Jopa sen, että on ihmisiä, joilta helle voi viedä hengen.
Ei heitä hysteria tapa, vaan kuumuus.

Ja talvella on sitten hysteerinen kaamosmasennus, jolloin täytyy syödä paljon herkkuja.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.07.2014 12:29

Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2014 12:50

Eihän useimmilla ruikuttajilla täällä ole edes mitään vitaalia tekemistä.
Sen kun istuu tuolissa tuulettimen vaikutuksessa kirjaa lukien tai TV:tä
katsoen kera virvokkeiden.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2014 13:11

Kuva
http://www.clasohlson.com/fi/Lattiatuuletin/36-5521

Yhtenä kuumana kesänä ehkä 15 vuotta sitten tuulettimet loppuivat kaupoista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2014 13:28

Niin, kun et oikeastaan kärsi helteestä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.07.2014 13:34

Tähän virheeseen suomalaiset sortuvat helteillä
Perjantai 25.7.2014 klo 19.31 http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014072 ... 5_uu.shtml

Helteen uuvuttamia ihmisiä hakeutuu päivystykseen päivittäin.
(- -)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 26.07.2014 14:27

Psykopatologia kirjoitti:Eihän useimmilla ruikuttajilla täällä ole edes mitään vitaalia tekemistä.
Sen kun istuu tuolissa tuulettimen vaikutuksessa kirjaa lukien tai TV:tä
katsoen kera virvokkeiden.

Ei ole tuuletinta eikä virvokkeita. Voi sitä kärsiä kuumuudesta, vaikka ei tekisikään mitään.
Hiki hyökkää päälle ihan vaan istuessakin, sisätiloissa.
Ja toisin kuin monet muut nykyisistä helteestä kärsivistä olen kärsinyt siitä koko aikuisikäni.
Nuorena pakotin itseni makaamaan tunnin auringossa (15 minuuttia per puoli/kylki), että
olisin saanut yleisesti arvostetun tasaisen rusketuksen. Kyllä oli kamalaa kidutusta sekin.
Helmenkalastaja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista