Psykopatologia kirjoitti:Hermes kirjoitti:Minulle oli ehkä tärkeintä luoda sellainen säännöllinen tapa, että esimerkiksi kun tulen töistä kotiin,
niin lähden heti kävelemään pienelle kävelylle metsään. Toiston kautta siitä tuli oikea "tapa", eikä
sinne kävelylle meneminen enää tuntunutkaan ikävältä. Vähitellen aloin joskus juostakin siellä ihan
sen vuoksi, että se tuntui mukavalta. En kuitenkaan itse edes pidä välttämättä esimerkiksi kovempaa
juoksemista minulle terveellisenä kuin ehkä kerran viikossa. Kävely on melkein aina tervellistä, jos
sitä voi tehdä, mutta liiallinen juokseminen ja "itsensä rääkkääminen" voi olla myös haitallista
erilaisilla tavoilla erilaisille ihmisille.
Hyviä prinsiippejä! Jatkan tästä.
Minusta liikunnassa tulisi erottaa kaksi asiaa: 1 kunnon kohottaminen ja 2 terveyden ylläpitäminen.
1 Usein suositellaan tehokasta liikuntaa esimerkiksi 2 - 3 kertaa viikossa 1 - 1½ tunnin ajan.
Mutta on huomattava, että tehokkaassakaan liikunnassa syke ei k o k o ajan ole tuntuvan korkealla,
esimerkiksi 140 - 160. Se voi olla esimerkiksi 60 % ajan tuolla tasolla; muuten (20 %) 120 - 140 ja
(20 %) 160 - 180.
2 Elokuvassa "Paluu tulevaisuuteen" lännen miehet ihmettelivät kapakassa Foxin lenkkareita.
Hän selitti, että hän juoksee niillä. Äijät naureskelivat, että kuka nyt huvikseen juoksisi!
- Nykyihmisen ei tarvitse liikkua samalla tavalla kuin antiikkisten ihmisten, jotka päivittäisten
askarten ja pyllistelyjen kautta hoitivat myös ruumistaan. Jos varsinaisesta kunnon kohottamisesta
ei ole kyse, voisi päivittäinen reipas kävelykin - "luonnollisia" reittejä - riittää. Esimerkiksi kauppaan
voi mennä myös kiertotietä, ja portaat voi kävellä tissinkäytön sijaan yms.
Pulssin ei ole hyvä olla kokoajan korkealla, mutta on hyvä rasittaa itseään säännöllisesti niin, että on huippusyke päällä. Niin siis jos on kutakuinkin fyysisesti terve ihminen ja varsinkin jos tavoitteena on saada kunto kohoamaan.