Kroonistuminen

Re: Kroonistuminen

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 22:53

Jill kirjoitti:Olen oireillut murrosiästä lähtien. En ole mielestäni ollut terve, kuin lapsena.
Kamppailen pitkäikäisen sairauden kanssa, jota vertaan syöpään, koska
se on kuin fyysistä kipua, mutta henkisessä muodossa.

Ihmiset tuntuvat hyväksyvän fyysisen sairauden paremmin, kuin henkisen.
Jos on jalka poikki, et kävele.jos on mieli rikki, et toimi.
(Näin minä ajattelen.)

Olisiko pitänyt muotoilla, että ne ihmiset, joiden kanssa olen ollut tekemisissä,
tuntuvat hyväksyvän fyysisen kivun, mutta henkinen kipu, on jotain pelottavaa heille.

Äidilleni henkinen kipuni oli liikaa. Se oli liikaa, että viiltelin ja olin sairaalassa.
Liikaa sekin, että itkin kotona yksin. Me emme koskaan puhuneet siitä.
Minun kipuani ei ollut. En syyllistä äitiä, vaan totean, että olimme aikonaan
molemmat väsyneitä, emmekä jaksaneet olla läsnä ja tukena.

En minäkään äidilleni.

Ikävä kyllä tosiasia on juuri tuo, että henkistä tai mielensairautta, katsotaan vielä nykyaikanakin kieroon, tai ei ehkä katsota niin paljon kuin sairas itse luulee. Toisaalta. jos on koko ikänsä saanut pitää kaiken sisällään,väkisinhän se jollain tavalla ja jossain vaiheessa purkautuu.Eristäytyessään herkkä nuori kerää vyyhtiä ja henkisiä patoutumia, lukkoja joita ei myöhemminkään kyetä avaamaan,
Minäkin olin nuorena eristäytynyt ja yksinäinen, olin koko lapsuuteni saanut kokea kuinka olin nuorimmainen ja jotenkin outo, tai näin luulin.
Jos ihminen poikkeaa yhteiskunnan normeista, hänet luokitellaan jollain tasolla omituiseksi. Se taas aiheuttaa lisää mielenlukkoja ja pian ollaan masennuksen ja depression "kierteessä"
ja totta vieköön, siitä ei ole helppo irrottautua.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 17.07.2014 22:57, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 22:54

santra kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Minusta "krooninen" voi olla "jatkuvan" lisäksi myös "toistuva", yms. Jos "krooninen masennus" paranee, niin sitten sellaisella henkilöllä ei enää ole "kroonista masennusta".

Mielestäni kroonisen ja kroonistumisen tilalla voitaisiin käyttää "pitkäaikainen" ja "uusiutuva" Ei tarvitsisi hukuttaa tätäkin ketjua kahden ihmisen kinasteluun jostain käytetystä sanamuodosta

Pitkäaikainen sekä toistuva/uusiutuva on jo todettu hyviksi suomenkielisiksi synonyymeiksi krooniselle/kroonistuneelle.
Olisiko kierre mielestäsi hyvä sana kroonisen/kroonistumisen tilalle pitkäaikaissairauksista puhuttaessa?

Minulle kroonista depressiota sairastavana pitkäaikaissairaudestani kertova 'sanamuoto' on tärkeä kysymys. Mielestäni on aivan eri asia puhua masennuskierteestä kuin pitkäaikaisesta/toistuvasta/uusiutuvasta/kroonistuneesta masennuksesta. Onko hoitoa vaativa depressio kierre vai krooninen...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 23:00

santra kirjoitti:Mielestäni kroonisen ja kroonistumisen tilalla voitaisiin käyttää "pitkäaikainen" ja "uusiutuva" Ei tarvitsisi hukuttaa tätäkin ketjua kahden ihmisen kinasteluun jostain käytetystä sanamuodosta
Jillin alkuperäinen tarkoitus tuskin oli tämä. Minusta vaikuttaa ettette te kaksi oikeasti edes lue mitä muut kirjoittavat kun olette niin paneutuneet ketjulle merkityksettömään kinailuun.
Kuka on samaa / eri mieltä asiasta?

Onko ketjun aiheena jokin muu kuin masennuksen kroonistuminen?
Mirri

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 23:02

Minun mielestäni varsinkin psykologit ja psykiatrit kikkailevat eri sairaustilojen nimillä , diagnooseilla liikaa. Jokaisen pitäisi kuulua johonkin tiettyyn ryhmään. Henkisessä hädässä olevalle ihmiselle lienee samantekevää, kutsutaanko hänen tilaansa krooniseksi vai uusiutuvaksi masennukseksi tai depressioksi, pääasia kai on, että ihminen saa ongelmiinsa apua.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 23:06

Jill kirjoitti:Lyhyt ja ytimekäs pohdinto; Miksi masennuksesta ei parane,
vaikka esim. Elämäntilanne on parempi.

Tarkoitan, mm. sitä että lääkehoito jatkuu vuosikausia,eikä
niiden syömistä voi lopettaa.

Mirri tämä oli ketjun alkuperäinen aihe, ei sanoilla kikkailu.(Johon minäkin erehdyin )
santra

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 23:09

santra kirjoitti:Minun mielestäni varsinkin psykologit ja psykiatrit kikkailevat eri sairaustilojen nimillä , diagnooseilla liikaa. Jokaisen pitäisi kuulua johonkin tiettyyn ryhmään. Henkisessä hädässä olevalle ihmiselle lienee samantekevää, kutsutaanko hänen tilaansa krooniseksi vai uusiutuvaksi masennukseksi tai depressioksi, pääasia kai on, että ihminen saa ongelmiinsa apua.

Voi jollekin olla noinkin. Kuitenkin jokainen on kiinnostunut ainakin jonkin verran omasta tulevaisuudestaan. Nimi avaa mahdollisuuden etsiä tietoja sairaudestaan ja oman sairauden ennuste sekä miten sitä hoidetaan yleensä kiinnostaa ihmisiä kovasti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.07.2014 23:20

santra kirjoitti:

Mirri tämä oli ketjun alkuperäinen aihe, ei sanoilla kikkailu.(Johon minäkin erehdyin )

Otsikosta voidaan päätellä, että aloitusviestissä puhutaan masennuksen kroonistumisesta; siitä, että masennus on jossakin vaiheessa muuttunut krooniseksi. Aloitusviestissä pohditaan, että miksi niin on käynyt - miksi masennus on kroonistunut.
Mirri

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 23:23

Mirri kirjoitti:
santra kirjoitti:

Otsikosta voidaan päätellä, että aloitusviestissä puhutaan masennuksen kroonistumisesta; siitä, että masennus on jossakin vaiheessa muuttunut krooniseksi. Aloitusviestissä pohditaan, että miksi niin on käynyt - miksi masennus on kroonistunut.

Niinpä, mutta onko sillä sitten mitään tekemistä varsinaisen aiheen kanssa, jos käydään sotaa sanamuodoista?
santra

Re: kroonistuminen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.07.2014 23:31

santra kirjoitti:

Jill heitti mielenkiintoisen kysymyksen pohdittavaksi.
- -

Psykopatologia ehti ennen tuota kirjoittaa, että tuohon on mahdotonta vastata.

Minä kysyn, miksi tuota kannattaisi pohtia? Antavatko vastaukset selvyyttä siihen miten masennuksesta parannutaan?

Lisäys 22.39: Tai oikeastaan: jos vastaus Jillin kysymään kysymykseen löytyy, niin antaako se myös ratkaisun miten masennus parannetaan?
Hilppa

ViestiKirjoittaja santra » 17.07.2014 23:44

Hilppa kirjoitti:
santra kirjoitti:

- -

Minä kysyn, miksi tuota kannattaisi pohtia? Antavatko vastaukset selvyyttä siihen miten masennuksesta parannutaan?

Lisäys 22.39: Tai oikeastaan: jos vastaus Jillin kysymään kysymykseen löytyy, niin antaako se myös ratkaisun miten masennus parannetaan?

Jos PP sanoi että asiaan on mahdoton vastata, ei sen toki tarvitse merkitä etteikö siitä voisi keskustella-Sitä paitsi yleinen pohdinta saattaa antaa asiaan uusiakin näkökohtia.
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.07.2014 00:45

Hilppa kirjoitti:
santra kirjoitti:

- -

Kannattaa tai ei, varmaan ainakin pitkäaikaista ja toistuvaa masennusta sairastavat itse miettivät noita asioita vuosien varrella. Silti, vaikkei olisikaan löydettävissä ratkaisua oman masennuksen parantamiseksi. Kroonistumisen syiden pohtiminen voi auttaa löytämään keinoja mahdollisimman hyvään hoitotasapainoon ja oireettomuuteen - tai ainakin masennusjaksojen harvenemiseen ja lievenemiseen, vaikkei täysi oireettomuus, tai peräti paraneminen, olisikaan realistinen tavoite.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.07.2014 12:10

Kreikan kronos tarkoittaa aikaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.07.2014 12:18

Lisäksi USA:n slangissa chronic voi tarkoittaa voimakasta marijuanaa.

cron·ic [kron-ik] Show IPA
noun Slang.
very potent marijuana.
Also, chron·ic.

Origin:
probably by association with the use of marijuana for chronic pain

"Dr Dre feat Snoop Doggy Dogg Nuthin But a 'G' Thang Uncut & Dirty" (4:48) vuoden 1992 levyltä The Chronic:

https://www.youtube.com/watch?v=ucoK6KN1dzU

Edit: Korjattu sensuroitu versio videosta oikeaksi versioksi.
Hermes

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet