Pakollinen kissaketju

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Pakollinen kissaketju

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.07.2014 21:17

Merkitköön kenelle mitä hyvänsä, vaikka terapiaa, mutta itse en noita videoita kykene pitämään aitona kuvauksena eläimen käytöksestä. Ne kuvaavat ihmisen asuinhuoneistossa suljetussa tilassa elävän eläimen (joka useimmiten on operoitu ym.) käytöstä. Ja jonka kantavanhemmatkin ovat eläneet samalla tavalla rajoitetussa ympäristössään jo useiden sukupolvien ajan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:18

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Enpä muista koskaan nähneeni kissan väijyvän jotakin minun silmilleni näkymätöntä. Vähintäänkin väijytyksen kohde on ollut pääteltävissä - kuten esimerkiksi myyränkolon suuaukko.

Kertonee jotakin sinun kokemusasiantuntijuudestasi kissojen suhteen.

Tässä yksi kissa, jolla mielestäsi ei ollut mitään väijymiskohdetta, koska sinä et nähnyt sellaista:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 77fSuXJ2do (0:24)

Ensimmäisessä videossa ei näkynyt kuin peppuaan heiluttava kissa. Kahvi linkitti toisen videon, jossa kissa säntäsi juoksuun. Ja vastahan sinä pääsit sanomasta, että kyseinen kissa jahtaa valoja.

Sinun "asiantuntemuksestasi" kissojen suhteen taas kuvaa se, että uskot kissan hyppäävän katosta riippuvalle leuanvetotangolle omasta halustaan.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kiss » 15.07.2014 21:19

höpö höpö Kyllästynyt. Tässä varmaankin puhutaan tänpäivän kateista. Eikä joistain muinaisista metsäkissa pedoista.
Kiss

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.07.2014 21:29

kissi kirjoitti:höpö höpö Kyllästynyt. Tässä varmaankin puhutaan tänpäivän kateista. Eikä joistain muinaisista metsäkissa pedoista.

Eli keskustellaan ihmisen tarpeisiin mukautetuista, operoiduista ja vangituista eläimistä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:33

kissi kirjoitti:höpö höpö Kyllästynyt. Tässä varmaankin puhutaan tänpäivän kateista. Eikä joistain muinaisista metsäkissa pedoista.

Höpö höpö mitä?

En tiedä mitä ovat "muinaiset metsäkissa pedot".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 21:33

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Enpä muista koskaan nähneeni kissan väijyvän jotakin minun silmilleni näkymätöntä. Vähintäänkin väijytyksen kohde on ollut pääteltävissä - kuten esimerkiksi myyränkolon suuaukko.

Tässä yksi kissa, jolla mielestäsi ei ollut mitään väijymiskohdetta, koska sinä et nähnyt sellaista:

Ensimmäisessä videossa ei näkynyt kuin peppuaan heiluttava kissa. Kahvi linkitti toisen videon, jossa kissa säntäsi juoksuun. Ja vastahan sinä pääsit sanomasta, että kyseinen kissa jahtaa valoja.
(lihavointi minun)

Juuri noin. Syystä tai toisesta sinä et nähnyt, että kissa säntäsi vilkkuvien valojen perään; kissa jahtasi edessään näkemiään valoja.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:40

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

(lihavointi minun)

Juuri noin. Syystä tai toisesta sinä et nähnyt, että kissa säntäsi vilkkuvien valojen perään; kissa jahtasi edessään näkemiään valoja.

Sinä väitit kissan jahtaavan valoja ja minä sanoin, ettei kuvassa näkynyt mitään jahdattavaa. Kumpaa tulkintaa sinä tällä hetkellä pidät oikeana?

Kun sanoin, etten ole nähnyt kissan jahtaavan olematonta, puhun siitä mitä olen itse ollut todistamassa, en mitään (mahdollisesti kuvamanipuloitua) videota.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 21:46

Hilppa kirjoitti:Merkitköön kenelle mitä hyvänsä, vaikka terapiaa, mutta itse en noita videoita kykene pitämään aitona kuvauksena eläimen käytöksestä. Ne kuvaavat ihmisen asuinhuoneistossa suljetussa tilassa elävän eläimen (joka useimmiten on operoitu ym.) käytöstä. Ja jonka kantavanhemmatkin ovat eläneet samalla tavalla rajoitetussa ympäristössään jo useiden sukupolvien ajan.

Kotikissa on juuri sellainen, haluttiin tai ei. Se on elänyt jo vuosisatoja läheistä yhteiseloa ihmisten kanssa, eikä selviytyisi hengissä ilman ihmisen myötävaikutusta.
'Operoiminen' - tarkoittanet kotikissan leikkaamista suvunjatkamiskyvyttömäksi - on kotikissalle erittäin armelias ja ajattelevainen teko. Kotikissalla on huonot mahdollisuudet selviytyä villiintyneenä ja vapaana lisääntyjänä ilman ihmisen tukea ja avustusta.

Kotikissa on oikeasti kotikissa; sillä ei ole mahdollisuuksia selviytyä villinä ja vapaana, vaan se tarvitsee ihmisen itsensä ja pentujensa suojaksi. Turha syyllistää nykyihmistä siitä, että vuosisatojen kuluessa on syntynyt kesy kissalaji nimeltään kotikissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 21:52

Kyllästynyt kirjoitti:Sinä väitit kissan jahtaavan valoja ja minä sanoin, ettei kuvassa näkynyt mitään jahdattavaa. Kumpaa tulkintaa sinä tällä hetkellä pidät oikeana?

Edelleen pidän omaa tulkintaani oikeana.
Kissa näki vilkkuvia valoja ja jahtasi niitä. Silti vaikket sinä nähnyt kuvassa mitään jahdattavaa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:55

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Sinä väitit kissan jahtaavan valoja ja minä sanoin, ettei kuvassa näkynyt mitään jahdattavaa. Kumpaa tulkintaa sinä tällä hetkellä pidät oikeana?

Kissa näki vilkkuvia valoja ja jahtasi niitä. Silti vaikket sinä nähnyt kuvassa mitään jahdattavaa.

En, muttei se muuta miksikään sitä, etten ole (livenä) nähnyt kissan jahtaavan olemattomia.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 15.07.2014 22:08

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Merkitköön kenelle mitä hyvänsä, vaikka terapiaa, mutta itse en noita videoita kykene pitämään aitona kuvauksena eläimen käytöksestä. Ne kuvaavat ihmisen asuinhuoneistossa suljetussa tilassa elävän eläimen (joka useimmiten on operoitu ym.) käytöstä. Ja jonka kantavanhemmatkin ovat eläneet samalla tavalla rajoitetussa ympäristössään jo useiden sukupolvien ajan.

Kotikissa on juuri sellainen, haluttiin tai ei. Se on elänyt jo vuosisatoja läheistä yhteiseloa ihmisten kanssa, eikä selviytyisi hengissä ilman ihmisen myötävaikutusta.
'Operoiminen' - tarkoittanet kotikissan leikkaamista suvunjatkamiskyvyttömäksi - on kotikissalle erittäin armelias ja ajattelevainen teko. Kotikissalla on huonot mahdollisuudet selviytyä villiintyneenä ja vapaana lisääntyjänä ilman ihmisen tukea ja avustusta.

Kotikissa on oikeasti kotikissa; sillä ei ole mahdollisuuksia selviytyä villinä ja vapaana, vaan se tarvitsee ihmisen itsensä ja pentujensa suojaksi. Turha syyllistää nykyihmistä siitä, että vuosisatojen kuluessa on syntynyt kesy kissalaji nimeltään kotikissa.

Kotikissalla oli agraariyhteiskunnassa selkeä tehtävä; pitää talo puhtaana hiiristä. Kerrostalokissalla ei ole muuta tehtävää kuin toimia terapiaeläimenä ihmiselle. Mukauttamisprosessia on jatkettu viime vuosikymmeninä kissan elämän helpottamiseksi, jotta se sopeutuisi helpommin elämään ihmisen kanssa lähekkäin, ja jotta ihmisen kerrostalonaapureineen olisi helpompaa elää kissan kanssa. Ei tuon julkistaminen ole syyllistämistä. Hyvä, jos eläin kykenee olemaan terapiana ihmiselle. Kuitenkin useat noista ketjussa esitetyistä videoista ovat vastenmielisiä, koska niissä eläin esineellistetään ja eläintä jopa rääkätään.

Jos urbaanikotikissan käytös vaaniessa muistuttaa enemmän paritteluun valmistautuvaa liikehdintää, kertoo se mielestäni siitä, että kissan käytös on muuttunut vangitsemisen seurauksena. Se ei enää saa harjoittaa luontaisia taipumuksiaan maatilan rakennuksissa, kuten vuosikymmeniä sitten.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 22:14

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

En, muttei se muuta miksikään sitä, etten ole (livenä) nähnyt kissan jahtaavan olemattomia.

En minäkään ole nähnyt kissan jahtaavan olemattomia. Se on toinen juttu, etten läheskään aina pysty näkemään samoja asioita kuin kissa. Usein on niin, että kissa havaitsee asioita, jotka ovat minun havainnointikykyni ulkopuolella.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 15.07.2014 22:19

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Oletko nähnyt kissan jahtaavan valoa? Pienet LED-valotaskulamput ovat mitä parhaita kissan leikittäjiä.
Niistä tulevan valon perään ainakin meidän molemmat kissat säntäilevät aivan innoissaan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 22:30

Urbanisoitunut kotikissa työn touhussa:
http://www.youtube.com/watch?v=7sl-QEtVBP4 (0:39)
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 22:55

Helmenkalastaja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Oletko nähnyt kissan jahtaavan valoa? Pienet LED-valotaskulamput ovat mitä parhaita kissan leikittäjiä.
Niistä tulevan valon perään ainakin meidän molemmat kissat säntäilevät aivan innoissaan.

Vain kuvissa (elävissä).
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.07.2014 10:08

Kuva
http://kuvaton.com/browse/18645/tired_dog.gif

Koirajuttu tähän väliin - vaihtelu kun tunnetusti virkistää!
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko