Pakollinen kissaketju

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Pakollinen kissaketju

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 08:30

Kahvi kirjoitti:Arvelisin voimakkaasti näkyvän heilumisen olevan urbaanikissojen ominaisuus. Oikeasti saalistusta osaava katti tuskin itseänsä paljastaisi moisella heilumisella. En tiedä, eli arvelen - viisaammat korjatkoon.

Minä olen arvellut vähän samaa, koska eniten olen nähnyt väijymiseen liittyvää pepun heiluttamista sisäkissoillani. Olisikohan niin, että se on jokin vaihe saalistamisen opettelussa, ja oikeasti saalistavat kissat oppivat pentumaisesta tavasta pois huomatessaan saaliin livistävän tiehensä sillä välin, kun kissa valmistautuu (psyykkaa itseään?) syöksyyn takapäätään liikuttelemalla. En muista ulkona saalistaneella kissallani olleen tuollaista 'rituaalia', vaan se lähti hyökkäykseen mitä yllättävämmistä ja huomaamattomammista tilanteista niin, ettei välttämättä edes mistään etukäteen huomannut sen iskeneen silmänsä saaliseläimeen, jonka aikoi napata. Kerrankin Misse istui kaikessa rauhassa pihassa (siltä näytti), sitten se teki äkillisen hypyn ja minun silmissäni surkealta näyttäneen mahalaskun suoraan pensaaseen - ja kömpi pöheiköstä takaisin lintu suussaan. Ei mitään päälle päin näkyvää valmistautumista hyppyyn, mistään pepun heilutuksesta puhumattakaan.

Olisikohan tuo pepun heilutus hyökkäykseen valmistautumisessa pennun käyttäytymistä, josta tosi toimissa liikkuva aikuinen kissa on oppinut pois. Omille kissoilleni olen yrittänyt selittää, ettei tuollaisella tyylillä oikeasti elävää saalista millään onnistuisi saamaan. Mutta mistäpä ne sen tietävät, jos eivät ikinä ole päässeet testaamaan saalistustaitojaan. Kissakaverin kimppuun käyminen onnistuu hyvin, vaikka nurkan takana valmistautuisikin peppua heilutellen upeaan hyppyynsä.

Tuubista yritin etsiä saalistusvideoita, joissa kissa aloittaisi hyökkäyksensä peräpään heilutuksella, mutta eipä niitä juuri ollut. Tai se liike, johon kömpelömpi sisäkissa käyttää enemmän aikaa, tapahtuu saalistavalla kissalla niin nopeasti, ettei sitä ehdi huomata; se on vain pieni ja tuskin havaittavissa oleva liikahdus ennen syöksymistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 08:42

Kahvi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Tässä on upeaa pepun heilutusta erilaisilla tyyleillä:
http://funnycatgifs.com/page/32

Eli nämä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ilmeet silmien ja korvien asentoa myöten noilla kissoilla tosiaan on ihan erilaiset kuin lemmenkipeyttään viestivillä naaraskissoilla.
Hyökkäykseen valmistautuvan kissan koko olemus on tiukan keskittynyt edessä olevaan suoritukseen. Kun kissa oikein keskittyy syöksymään johonkin kiinniottoon, sillä jopa viiksikarvat kääntyvät sojottamaan eteenpäin, kun rentoutuneessa tilassa ne ovat sivulle kääntyneinä.

Paritteluhalukas naaras taas on raukea ja 'pehmoileva'; se kutsuu luokseen, eikä valmistaudu mihinkään räjähtävään toimintaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2014 08:56

Samoin ihmisillä: lemmenkipeän turpa leviää.

Miksi ihmisistä ei synny täällä vastaavanlaista keskustelua?
Se kiinnostaisi minua enemmän.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 15.07.2014 09:14

Psykopatologia kirjoitti:Samoin ihmisillä: lemmenkipeän turpa leviää.

No ei muuta kuin uutta ketjua aiheesta avaamaan!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 17:53

Psykopatologia kirjoitti:Samoin ihmisillä: lemmenkipeän turpa leviää.

Kissat ovat kiehtovampia - ainakin kissoihin hullaantuneiden ihmisten mielestä. Mutta kuten Kahvi jo kehotti: ei muuta kuin avaamaan ketjua, jossa tarkastellaan ihmiskäyttäytymistä samalla tyylillä; ulkopuolisesti ja yhtä objektiivisesti kuin tässä ketjussa kissojen käyttäytymistä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 18:22

Olen kerran elänyt 'lemmenyön' yhden naaraskissan kanssa, ja se on ikimuistoinen kokemus. Valvoimme molemmat, minä yrittäen hillitä äänekkääksi käynyttä kissaa, ja se tehden kaikkensa saadakseen äänensä kantautumaan niin, että kulmakunnan kollit varmasti kuulisivat. Peräpäätään kissa tyrkytti minulle, koska olin ainoa lähettyvillä oleva otus, ja vieläpä yritin rauhoitella sekopäistä kissaa silittelemällä sitä.

Kissa vaikutti seonneelta, hulluksi tulleelta: sen käyttäytyminen sisälsi monia ristiriitaisia toimintoja yhtä aikaa. Se kehräsi, kyhnäsi, kieriskeli, mourusi - ja sen pupillit olivat jatkuvasti laajenneina kuin hyökkäykseen valmistautuvalla kissalla. Peräpää tietysti törrötti pystyssä ja häntä kaarella, yhä uudelleen ja uudelleen kiihkeän yömme aikana. Voi sitä purinan ja pehmoilun määrää, ja järkyttävää vaikerrusta sun muuta kuuluvaa äänen käyttöä.

Jossakin vaiheessa yötä rivitaloikkunamme taakse ilmestyi kolli; se oli leikattu, eikä varmaan ymmärtänyt kiimaan tulleen kissani lemmenlurituksista tuon taivaallista. Muttei kollin tietämättömyys Misseä haitannut. Misse alkoi kuherrella kollin kanssa ikkunan läpi - kehrääminen lisääntyi, samoin kaikki muukin sekopäinen käyttäytyminen, lasi vain oli välissä. Voi olla, että jos ikkunalasia ei olisi ollut Misseä rajoittamassa, leikattu kolli olisi pötkinyt pakoon kohdattuaan niin hyökkäävän ja päällekäyvän kissatytön.
Mietin mitä tapahtuisi, jos avaisin oven ja päästäisin kiimaisen kattini lähemmin tutustumaan ikkunan taakse ilmestyneeseen kolliin. Mutten toki tehnyt niin. Jäin ihmettelemään sitä, että Missen tauoton mourunta oli niin kuuluvaa, että ulkona liikuskellut naapurin kolli riensi katsomaan mikä hätänä... Tuli katsomaan, vaikkei itse kastroituna tainnut tajuta kissan kiimasta yhtään mitään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.07.2014 19:36

Oletko jo käynyt mummon luona Lahdessa?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 20:30

Mirri kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Arvelisin voimakkaasti näkyvän heilumisen olevan urbaanikissojen ominaisuus. Oikeasti saalistusta osaava katti tuskin itseänsä paljastaisi moisella heilumisella. En tiedä, eli arvelen - viisaammat korjatkoon.

Minä olen arvellut vähän samaa, koska eniten olen nähnyt väijymiseen liittyvää pepun heiluttamista sisäkissoillani. Olisikohan niin, että se on jokin vaihe saalistamisen opettelussa, ja oikeasti saalistavat kissat oppivat pentumaisesta tavasta pois huomatessaan saaliin livistävän tiehensä sillä välin, kun kissa valmistautuu (psyykkaa itseään?) syöksyyn takapäätään liikuttelemalla. En muista ulkona saalistaneella kissallani olleen tuollaista 'rituaalia', vaan se lähti hyökkäykseen mitä yllättävämmistä ja huomaamattomammista tilanteista niin, ettei välttämättä edes mistään etukäteen huomannut sen iskeneen silmänsä saaliseläimeen, jonka aikoi napata...

Juuri noin. En (Helmenkalastajan kummastelusta huolimatta) ole koskaan nähnyt saalistavan kissan veivaavan peppuaan. Sen sijaan olen nähnyt kiimaisen kissan heiluttavan (häntä ei välttämättä ole koko ajan pystyssä tai peppu koholla) peppuaan sekä pyörivän ja kierivän.

Enkä ymmärrä sitäkään, mitä kuvan ensimmäinen kissa muka vaanisi.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 20:38

Helmenkalastaja kirjoitti:Eiväthän nuo kissat tuossa peppuaan minuuttitolkulla heiluta, video vain toistaa samaa tosi lyhyttä luuppia...

Lähtöoletukseni on ollut, että kyse on aidosta tilanteesta.

Ja jos nuo videot ovat luuppeja, en ymmärrä mitä hauskaa joku niissä näkee. Eihän niissä edes ole kyse kissan aidosta käytöksestä vaan ihmisen työn tuloksena syntyneestä kuvamanipulaatiosta. Vähän sama asia kuin se, että kissa puetaan ihmisen vaatteisiin.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 20:51

Kyllästynyt, eivät kissojen kaikki vaanimiset ole ihmissilmin nähtävissä, eivät etenkään kuvissa. Yhtään ei tiedetä mitä jahdattavaksi tärkeää kissa näkee sellaista, jota me ihmiset emme näe emmekä huomaa.

Mielestäni on vakavaa kissan aliarvioimista kuvitella, että ihminen pystyisi aina näkemään ja ymmärtämään mitä kissa milloinkin vaanii. Kissan näkökin on ihmiseen verrattuna aivan omaa luokkaansa - muista aisteista puhumattakaan. Kissa voi vaania jotakin sellaista, joka on sinun ja minun aistien ulottumattomissa; tai ainakaan aistimme eivät kykene kuvasta havaitsemaan kissan vaanimisen kohdetta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:00

Mirri kirjoitti:

Kyllästynyt, eivät kissojen kaikki vaanimiset ole ihmissilmin nähtävissä, eivät etenkään kuvissa. Yhtään ei tiedetä mitä jahdattavaksi tärkeää kissa näkee sellaista, jota me ihmiset emme näe emmekä huomaa.

Mielestäni on vakavaa kissan aliarvioimista kuvitella, että ihminen pystyisi aina näkemään ja ymmärtämään mitä kissa milloinkin vaanii. Kissan näkökin on ihmiseen verrattuna aivan omaa luokkaansa - muista aisteista puhumattakaan. Kissa voi vaania jotakin sellaista, joka on sinun ja minun aistien ulottumattomissa; tai ainakaan aistimme eivät kykene kuvasta havaitsemaan kissan vaanimisen kohdetta.

Enpä muista koskaan nähneeni kissan väijyvän jotakin minun silmilleni näkymätöntä. Vähintäänkin väijytyksen kohde on ollut pääteltävissä - kuten esimerkiksi myyränkolon suuaukko.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 21:02

Kyllästynyt kirjoitti:Ja jos nuo videot ovat luuppeja, en ymmärrä mitä hauskaa joku niissä näkee. Eihän niissä edes ole kyse kissan aidosta käytöksestä vaan ihmisen työn tuloksena syntyneestä kuvamanipulaatiosta. Vähän sama asia kuin se, että kissa puetaan ihmisen vaatteisiin.

En minäkään niissä hauskaa näe, vaan upeaa ja yksityiskohtaista kuvaa aidosta kissan käyttäytymisestä. Juuri toisto tuo asian esille ja korostaa sitä; se tekee näkyväksi käyttäytymisen, joka ilman toistoa ja korostamista voisi jäädä huomaamatta taitavimmiltakin kissatarkkailijoilta. Voi olla, että kuvamateriaalin näyttäminen hidastettuna toisi esille samoja asioita - sitä en tiedä.

Aivan eri asia kuin eläimen pukeminen ihmisten vaatteisiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:05

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Ja jos nuo videot ovat luuppeja, en ymmärrä mitä hauskaa joku niissä näkee. Eihän niissä edes ole kyse kissan aidosta käytöksestä vaan ihmisen työn tuloksena syntyneestä kuvamanipulaatiosta. Vähän sama asia kuin se, että kissa puetaan ihmisen vaatteisiin.

En minäkään niissä hauskaa näe, vaan upeaa ja yksityiskohtaista kuvaa aidosta kissan käyttäytymisestä. Juuri toisto tuo asian esille ja korostaa sitä; se tekee näkyväksi käyttäytymisen, joka ilman toistoa ja korostamista voisi jäädä huomaamatta taitavimmiltakin kissatarkkailijoilta. Voi olla, että kuvamateriaalin näyttäminen hidastettuna toisi esille samoja asioita - sitä en tiedä.

Aivan eri asia kuin eläimen pukeminen ihmisten vaatteisiin.

Miten kuvamanipuloitu otos voisi olla aito kuvaus kissan käytöksestä?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kiss » 15.07.2014 21:06

Minä olen kyllä nähnyt kissan seuraavan katseellaan jotain olematonta tyhjässä tilassakin ja muka vaanivan sitä. Seuraappa joskus koiranpentua(vaik tää onkin kissaketju)se seuraa jotain, katselee, kallistelee päätään, hämmästyy, joskus perääntyy ja pelkää. Minä en näe mitään siinä, mutta pennuilla on seuraa aina.
Kiss

ViestiKirjoittaja Kiss » 15.07.2014 21:08

Koirankasvattajakin vaan totesi, että "katsos taas tuotakin pentua, sillä on tonttuja seurana"
Kiss

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 15.07.2014 21:09

Koirista minulla ei ole kokemusta.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2014 21:12

Kyllästynyt kirjoitti:Enpä muista koskaan nähneeni kissan väijyvän jotakin minun silmilleni näkymätöntä. Vähintäänkin väijytyksen kohde on ollut pääteltävissä - kuten esimerkiksi myyränkolon suuaukko.

Kertonee jotakin sinun kokemusasiantuntijuudestasi kissojen suhteen.

Tässä yksi kissa, jolla mielestäsi ei ollut mitään väijymiskohdetta, koska sinä et nähnyt sellaista:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 77fSuXJ2do (0:24)
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko