Koiranportti ja kuivain

Re: Koiranportti ja kuivain

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 14:18

Psykopatologia kirjoitti:Ja täällä myös parhaat asijantuntijat, Mirri ja santra.

Minä taas arvelen, että tämä foorumi on mahdollisimman huono paikka kysellä neuvoja koiran hoitoon ja kasvatukseen. Suoraan sanottuna: kuka tervejärkinen ja vastuuntuntoinen koiranomistaja turvautuisi tällaiseen foorumiin tarvitessaan apua selviytyäkseen ongelmista koiransa kanssa? Toinen kysymys: kuka on vastuussa, jos tämän foorumin 'parhaat asiantuntijat' ohjaavat pieleen?
Koira on sentään elävä otus, ja pennulla on edessään monta hyvää - tai huonoa - elinvuotta, joista sen pitäisi jotenkin selviytyä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 19.06.2014 14:26

Minä olen aina sanonut ettei mt-ongelmaisen pitäisi ottaa eläintä eikä varsinkaan koiraa ennen kun jaksaa itsensä hoitaa ja omat asiat on kunnossa.
Se ei riitä, että rakastaa koiraa.
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2014 15:27

Mirri kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Ja täällä myös parhaat asijantuntijat, Mirri ja santra.

Minä taas arvelen, että tämä foorumi on mahdollisimman huono paikka kysellä neuvoja koiran hoitoon ja kasvatukseen.
Suoraan sanottuna: kuka tervejärkinen ja vastuuntuntoinen koiranomistaja turvautuisi tällaiseen foorumiin tarvitessaan
apua selviytyäkseen ongelmista koiransa kanssa? Toinen kysymys: kuka on vastuussa, jos tämän foorumin 'parhaat
asiantuntijat' ohjaavat pieleen?

Koira on sentään elävä otus, ja pennulla on edessään monta hyvää - tai huonoa - elinvuotta, joista sen pitäisi jotenkin
selviytyä.

Koiran haltija on vastuussa.

Tällaisissa tapauksissa vastuu on erityisen suuri - ihmisistä viis!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 17:14

On erittäin tärkeää ihmisiä kohtaan, että kerrostalossa asuva koira olisi mahdollisimman hyvinvoiva ja tasapainoinen lajinsa edustaja. Huonosti voiva koira aiheuttaa helposti kärsimystä ja jopa hulluutta ympärillään olevissa ihmisissä. Tervejärkisimmät toki alkavat valittaa hyvissä ajoin ennen kuin ovat hulluuden partaalla, mutta ei sekään ole mukavaa perheelle, joka asuu häiriköivän koiran kanssa saman katon alla.

En väitä Pinjan koiran olevan häirikkö, mutta toivottavasti siitä ei tulisikaan sellainen. Koiralla on jo sen verran ikää, että kyllä kai nyt jo voidaan puhua tällaisestakin mahdollisuudesta. Minä ainakin olen vilpittömästi yrittänyt näiden kuukausien aikana vakuuttua siitä, että koira tekee hyvää Pinjalle - ja päinvastoin. Jos koira alkaa osoittaa 'ongelmakoiran' merkkejä, tilanne ei tee hyvää kenellekään ja kaikkein vähiten ihmiselle, jonka mielenterveys on ennestäänkin heikoissa kantimissa. Ja näin etenkin kerrostalossa, koska naapuruussuhteet menevät äkkiä solmuun koiran aiheuttaessa ongelmia.

Trisse sanoi, että onhan Pinjalla äiti apuna. Mistään ei tiedätä onko oikeasti apuna vai ei. Ei tiedetä sitäkään kuinka yhteinen ja yksimielinen päätös (toisen) koiran hankkiminen perheeseen on ollut. Jos olen ymmärtänyt oikein, äidillä on jo ennestään toinen koira paimennettavanaan - onkohan sekään äidin valinta.

Päätin nyt nostaa kissan pöydälle, vai pitäisikö sanoa koiran... Tämä asia on askarruttanut jo kuukausia, ja käsittääkseni pentu on nyt riittävän vanha, että tällaisiakin mietteitä voi tässä ketjussa tuoda julki. En väitä olevani oikeassa/väärässä, mietin vain sen perusteella mitä täällä olen lukenut ja havainnut.

Mielestäni Tuuve sanoi tärkeän asian: koiran rakastaminen ei riitä.
Muistan ajan, jolloin minulla oli kiihkeä koirakuume, ja silloin vielä ajattelin tosissani, että kyllä minulla koira vielä joskus on. Ja jos saan unelmani toteutettua täydellisenä, niin koirani olisi ollut juuri 'pikkulassie', sheltti. Kirjoittelin tietysti unelmistani Tukiasema.netissä, ja siellä oli näissä asioissa tervejärkinen kirjoittaja, Eliö, joka kertoi mielipiteenään, että olen aivan liian vaikeasti masentunut, jotta voisin ryhtyä koiran omistajaksi. Niin paljon kuin minua silloin moinen arvio harmittikin nykyisin olen erittäin kiitollinen Eliölle hänen suorasukaisuudestaan siinä tilanteessa. Se tuli tarpeeseen; nykyisin käsitän itsekin asian olevan juuri niin kuin hän silloin sanoi. Hyvä, että toi näkemyksensä julki ja pani hattuuni jäitä ennen kuin aloin innostua asiasta enemmän.

Luulen, että koskaan ei puhuta liikaa siitä, että ihmisen pitää olla psyykkisesti aika vakaassa kunnossa pystyäkseen huolehtimaan koirasta niin, ettei aiheuta ongelmia koiralle eikä koira hänelle. Ihan oikeasti kissat ovat tässä mielessä koiria helpompia. Ne pärjäävät sisäkissoina, eikä sanomalehtiäkään tarvita, koska on olemassa hyviä kissavessoja...
Mirri

ViestiKirjoittaja santra » 19.06.2014 18:05

No minä kyllä uskoisin tietäväni koiran kasvatuksesta ja koulutuksesta jotakin kun olen omistanut tosi vaikeasti koulutettavan Belgian Paimenkoiran, josta tuli palkittu palvelu-ja pelastuskoira, oli etsinnöissä poliisin apunakin. Kotikoiran alkukasvatus ja perusopetukset eivät juurikaan poikkea yleisistä kasvatusperiaatteista. Sen jälkeen, kun on perusasiat opittu, voi koulutusta jatkaa ,jos mielii koiraa käytettävän johonkin muuhunkin. Kyllä oikeanlainen ja johdonmukainen koulutus on koiran pidossa kaiken a ja o.
Pinja saa toki olla mitä mieltä haluaa, mutta ei sitten tarvitse tulla kyselemään ellei ole valmis ottamaan neuvoja vastaan.

Tuossa mitä mirri sanoi, että ihmisen pitää olla henkisesti hyvin vakaa pystyäksen kasvattamaan koiransa niin että se oppii ja kokee siitä myös onnistumisen iloa, on aivan totta.'Ja todellakaan pelkkä rakastaminen ei riitä, ei se riitä lapsellekaan, kasvatukseen kuuluu muutakin kuin komentaminen ja haliminen.
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.06.2014 18:21

Mielestäni olen kasvattanut pentuni hyvin; hän on rohkea ihmisiä kohtaan, menee aivan vetovieraita tervehtimään kunhan vaan pääsee ja oikein kyttää, että pääsisi. En olisi ikinä uskonut, että olisin saanut kasvatettua sheltistäni näin sosiaalisen, koska rodunmukaisesti sheltit ovat vieraita ihmisiä kohtaan pidättäytyväisiä, mutta tämä ei ole yhtään. Ei pelkää edes lapsia. Antaa ihmisten rapsuttaa vatsastaankin ja uskaltaa jopa vähän leikkipurrakin ventovieraita. Kotona, kun on tullut pennulle tuntemattomia ihmisiä kylään niin pentu hyppää heti heidän syliin omasta aloitteestaan ja myös tietysti myös tuttujenkin. Itse olen ihmisiä kohtaan pidättäytyväinen, mutta olen saanut kasvatettua pennusta silti rohkean. Ainut asia mikä on ollut ongelmana on ollut, se etten ole osannut vastata hänen ikäväänsä, mikä on todennäköisesti johtunut omasta traumastani; minä en ole saanut ilmaista ikävän tunteita vaan on käsketty olemaan hiljaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 18:43

Minä taas en oikeasti tiedä koiran kasvatuksesta ja koulutuksesta tuon taivaallista vaikka ehkä luulenkin tietäväni. Ikinä en ole kasvattanut enkä kouluttanut koiraa. Mutta tykkään koirista kuin hullu puurosta, joten olen aiheesta kiinnostunut - olen ollut varmaan koko pienen ikäni. Rakkaan lapsuudenystäväni Miran myötä. Mira oli herkkä ja hermoheikko collie, sheltin 'serkku'.

Kokeneena kerrostaloasukkaana tiedän paljon siitä millaiselta koira näyttää ja tuntuu sivullisten silmin - vaikkapa naapureiden näkövinkkelistä. Taajamissa elävien koirien omistajien täytyy ottaa huomioon se tosiasia, että koira kasvatuksineen on yhteisöllinen asia. Taajamassa - ja etenkin kerrostaloissa - koira vaikuttaa olemassaolollaan moniin muihinkin ihmisiin kuin vain omistajaansa läheisineen. Huonosti käyttäytyvä ja häiriköivä koira ei välttämättä tee ihmisistä koirien vihaajia, sen sijaan koirien omistajien vihaaja voi syntyä koirista pitävissäkin ihmisissä. On kaupunkilaiskoirien ja heidän omistajiensa etu, että koira huolletaan ja kasvatetaan taajaman tarpeet huomioiden.

Olen asunut pitkään kerrostalossa, jossa ei ole ollut paljon koiria. Nykyisin niitä on, mutta minun ilokseni toinen toistaan paremmin käyttäytyviä ja fiksuja otuksia. Toisin sanoen eivät pidä haukkujaisia eivätkä järjestä ulinasessioita. Haukkuvat aina joskus ja ilmoittavat olemassaolostaan, kuten koiran kuuluukin tehdä; täytyyhän senkin saada äänensä kuuluville siinä kuin muidenkin asukkaiden. Mutten joudu naapurina kokemaan ja kuuntelemaan niitä hirveitä hermoja raastavia haukkujaisia ja tuntikausien ulvomisia mitä joskus kerrostaloasumiseni historiassa olen kuunnellut. On kauheaa 'tulla hulluksi' ja itkeä naapurin koiran loputtoman itkun säestämänä. Kyllä sekin on kauheaa, jos koiralla on tapanaan kertoa kaikki kohdalleen osuvat asiat kaikuvalla haukunnalla, joka havahduttaa naapuruston säännöllisesti useita kertoja päivän aikana.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 18:56

Pinja kirjoitti:Ainut asia mikä on ollut ongelmana on ollut, se etten ole osannut vastata hänen ikäväänsä, mikä on todennäköisesti johtunut omasta traumastani; minä en ole saanut ilmaista ikävän tunteita vaan on käsketty olemaan hiljaa.

Kerrostalossa asuvan koiran pitää oppia olemaan hiljaa; se ei saa ilmaista ikävän tunteitaan ääneen vaikka miten olisi ikävissään.

Oletko sinä koiran ainoa kasvattaja, vai onko teitä samassa kodissa pennun kanssa useampi ihminen? Olen ymmärtänyt, että ainakin äitisi asuu yhdessä sinun kanssasi. Et ole kertonut mitään äitisi osuudesta pentuprojektiisi. Netin välityksellä on vaikea tukea millään lailla, jos ei tiedetä edes sitä, että moniko ihminen asuu pennun kanssa samassa asunnossa ja on vaikuttamassa hänen elämäänsä ja kasvatukseensa.

18.59. Rohkeudesta tuli mieleeni... Kyllähän pennusta voi tulla myös häiritsevän rohkea; eivät kaikki ihmiset pidä syliin työntyvästä ja 'leikkipurevasta' koirasta. Silloinkin tarvittaisiin koiran opettamista toisenlaisille käyttäytymistavoille.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2014 19:15

Miten santra selittää sen, että hänen neuvonsa Pinjalle ovat (olleet) täydellinen floppi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.06.2014 19:54

Pentu uskoo kerrasta sen, jos joku ei halua, että se leikkipuree, kun pennulle sanoo ei. Täysin en leikkipuremista vielä kiellä, kun on pentu kyseessä. Enkä minä päästä pentua sellaisten ihmisten luokse, jotka eivät itse tule moikkaamaan pentua. Olen sanonut niille vieraille, jotka eivät halua tai ovat ensikertalaisia, että jos eivät halua, että pentu hyppii syliin, niin menevät joko ruokapöytään istumaan tai sitten meillä on kaksi sellaista tuolia johon pentu ei hypi syliin.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 19.06.2014 19:56

Psykopatologia kirjoitti:Miten santra selittää sen, että hänen neuvonsa Pinjalle ovat (olleet) täydellinen floppi?
Sinäkö olet täydellinen tässä(kin) asiassa? Heikentääkö se miehistä itsetuntoasi jos joku tietää jostakin asiasta sinua enemmän?
En koe antaneeni mitään "floppineuvoja" kuten asian ilmaiset. Oletko itse kouluttanut samanlaisen koiran kuin minulla oli ja onko se ollut koulutettu palvelu- ja pelastuskoira?Sinä olet kummallinen ukkeli, pyrit mitätöimään kaikkien muitten mielipiteet omien , aina oikeassaolevien kirjoitustesi alle. Liekö sinussakin näitä kuuluisia narsistisia piirteitä?

Kuten sanoin, kouluttakoon kukin koiransa miten tahtoo tai olkoon kouluttamatta, mutta miksi kysyykään edes neuvoja jos ei niitä edes halua?

Mielestäni Pinjan tarkoitus on vain pyytää tukea omille ongelmilleen, ei niinkään koiran kasvattamiseen. Koira vaikuttaa olevan hänelle korvike, se on huutava vääryys eläintä kohtaan.
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.06.2014 20:03

santra sinä vain haukut minua koko ajan koiran omistajana sen sijaan, että vain neuvoisit etkä pakottaisi. Minä saan valikoida neuvoista mitkä minä itse näen hyväksi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 19.06.2014 20:06

Mirri ei minulla tällä hetkellä ole enää neuvojen tarvetta. Sinä saat helposti muutettua positiivisista asioista negatiivisia.
PP ei sen sijaan ole pakottanut minua neuvoissaan eikä etsinyt minusta heti koirankasvattajana negatiivisia puolia.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 19.06.2014 20:14

Pinja kirjoitti:santra sinä vain haukut minua koko ajan koiran omistajana sen sijaan, että vain neuvoisit etkä pakottaisi. Minä saan valikoida neuvoista mitkä minä itse näen hyväksi.

Kuinka minä muka voisin sinua tai ketään muutä täällä pakottaa mihinkään? Sanon jo sadannen kerran, että itse teet koirasi kanssa miten haluat. Olen kertonut vain esimerkkejä. Omakohtaisia sellaisia.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 19.06.2014 20:17, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 19.06.2014 20:17

Pinja kirjoitti:Pentu uskoo kerrasta sen, jos joku ei halua, että se leikkipuree, kun pennulle sanoo ei. Täysin en leikkipuremista vielä kiellä, kun on pentu kyseessä. Enkä minä päästä pentua sellaisten ihmisten luokse, jotka eivät itse tule moikkaamaan pentua. Olen sanonut niille vieraille, jotka eivät halua tai ovat ensikertalaisia, että jos eivät halua, että pentu hyppii syliin, niin menevät joko ruokapöytään istumaan tai sitten meillä on kaksi sellaista tuolia johon pentu ei hypi syliin.

Tämä minua erityisesti kummastuttaa. Ihmisten pitää valita istuinpaikkansa koiran ehdoilla???
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2014 20:32

Pinja pystyi käyttämään minun ohjeitani haukkumisongelman ratkaisussa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 20:36

Pinja kirjoitti:Mirri ei minulla tällä hetkellä ole enää neuvojen tarvetta. Sinä saat helposti muutettua positiivisista asioista negatiivisia.
PP ei sen sijaan ole pakottanut minua neuvoissaan eikä etsinyt minusta heti koirankasvattajana negatiivisia puolia.

Ok; hyvä tietää, ettei sinulla ole neuvojen tarvetta.

Olisi myös kiva tietää mitä positiivisia asioita olen muuttanut negatiivisiksi. Toivottavasti kerrot ja perustelet minuun suuntaamasi väitteen. Jos et perustele ja osoita väitettäsi todeksi, se joutaisi poistoon.

Tietääkseni tähän ketjuun kirjoittamani viestit ovat tallella tässä ketjussa, joten niistäkö luetaan perustelut väitteellesi, vai jostakin muualta?
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.06.2014 20:38

Psykopatologia kirjoitti:Pinja pystyi käyttämään minun ohjeitani haukkumisongelman ratkaisussa.

Onko Pinjan koiran haukkumisongelma ratkaistu?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2014 21:07

eliö viilensi Mirrin koirakuumetta. Tilanne Pinjalla on nyt eri, koska hänellä on koira.
Tällöin viisastelut ovat turhia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 19.06.2014 21:14

Jälkiviisaus ei koskaan ole turhaan.
Ja onhan tämä hyvä ketju, voi joku mt- kuntoutuja tai muu höppönä ymmärtää ettei otakaan koiraa just nyt.
Tuuve Maanvaiva

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet