Oma Kanta-palvelu

Oma Kanta-palvelu

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 05:19

Oletteko huomanneet tämän palvelun.
http://www.kanta.fi/fi/

Minä huomasin sieltä, että eräät e-reseptit menivät eilen vanhaksi. Mitenkä ne uusittiin?
Taisin löytää itse vastauksen eli menen apteekkiin ja pyydän uusimaan reseptin, niinkö?
Tuuve Maanvaiva

Re: Oma Kanta-palvelu

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.06.2014 11:25

Tätä mahdollisuutta olen itsekin miettinyt. Jos se onnistuu, niin kertoisitko sen myös täällä.
Minä olen aina reseptien uusimistarpeessa ottanut yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 12:50

Kysyttiin asiaa apteekista ja sen voi siellä uusia mutta apteekki saa veloittaa sen uusimisesta. Hinta ei selvinnyt.
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 14:24

Lääkärit uusivat reseptejä kuten ennenkin. Sähköisen reseptin aikakautena uusiminen kuitenkin sujuu kätevämmin, kun ei tarvita paperin pyörittelyä. Yhteydenotto hoitavaan tahoon tai vaikka suoraan lääkäriin; hän naputtelee uuden lääkemääräyksen koneelle, ja sieltä apteekki sen sitten näkee kunhan saa käsiinsä asiakkaan kela-kortin.

Olisivat tietysti voineet apteekissa ilman eri veloitusta kertoa asiakkaalle, että näin homma hoituu.

Tuli vielä mieleeni... Mikä tahansa hoitotaho tai lääkäri ei uudessa sähköisessä systeemissä käy, koska potilastietojen lukeminen on rajoitettu potilasta hoitavaan tahoon. Reseptit uusitaan omassa hoitopaikassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.06.2014 14:30

Tuuve Maanvaiva kirjoitti:Kysyttiin asiaa apteekista ja sen voi siellä uusia mutta apteekki saa veloittaa sen uusimisesta. Hinta ei selvinnyt.

Mun hoitava lääkäri uusi vastikään e-reseptini puhelinkeskustelumme (kesti noin 3 min) jälkeen; lasku tuli kotiin: 27 euroa.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 15:14

Tuuve Maanvaiva kirjoitti:Oletteko huomanneet tämän palvelun.
http://www.kanta.fi/fi/

Minä huomasin sieltä, että eräät e-reseptit menivät eilen vanhaksi. Mitenkä ne uusittiin?
Taisin löytää itse vastauksen eli menen apteekkiin ja pyydän uusimaan reseptin, niinkö?

Niin. Olen huomannut. Siellä saisi vielä näkyä että koska on noutanut viimeisen annoksen. (Nythän näkyy vaan noutamaton määrä)
tris

ViestiKirjoittaja santra » 01.06.2014 15:17

Minä olen oman apteekkini kanta-asiakas.Etuihin kuuluu mm. ilmainen sähköisten reseptien uusiminen , joka hoituu apteekin kautta parissa päivässä.Olen hyvin tyytyväinen tähän palveluun.
santra

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 16:18

Mirri kirjoitti:
Tuli vielä mieleeni... Mikä tahansa hoitotaho tai lääkäri ei uudessa sähköisessä systeemissä käy, koska potilastietojen lukeminen on rajoitettu potilasta hoitavaan tahoon. Reseptit uusitaan omassa hoitopaikassa.

Tai eikö ne voi uusia kaikki hoitavat tahot? Jos minua hoitaa Lapin Keskussairaala mutta se laittaa lähetteen Helsingin Yliopistolliseen sairaalaan joka kirjoittaa e-reseptin, niin eikö kumpikin taho voi uusi e-reseptin?
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 16:32

Joo, noin ainakin minun ymmärrykseni mukaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 16:33

Helmenkalastaja kirjoitti:
Tuuve Maanvaiva kirjoitti:Kysyttiin asiaa apteekista ja sen voi siellä uusia mutta apteekki saa veloittaa sen uusimisesta. Hinta ei selvinnyt.

Mun hoitava lääkäri uusi vastikään e-reseptini puhelinkeskustelumme (kesti noin 3 min) jälkeen; lasku tuli kotiin: 27 euroa.

Laita se apteekista uusintaan niin ei maksa mitään.
tris

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 16:37

Osassa apteekeissa se maksaa kylläkin.
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.06.2014 17:25

tris kirjoitti:

Kyllä maksaa. Apteekki kysyy lääkäriltä, mitä tämä veloittaa uusimisesta, ja se lisätään lääkkeen hintaan.
Näin on ainakin ennen tehty, ennen e-reseptejä.
En usko, että tämä lääkärini suostuisi ilmaiseksi reseptiä uusimaan...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 17:50

Niin joo puhuit yksityislääkäristä. Minä kunnallisesta.
tris

ViestiKirjoittaja santra » 01.06.2014 18:23

tris kirjoitti:

Kyllä maksaa. Apteekki kysyy lääkäriltä, mitä tämä veloittaa uusimisesta, ja se lisätään lääkkeen hintaan.
Näin on ainakin ennen tehty, ennen e-reseptejä.
En usko, että tämä lääkärini suostuisi ilmaiseksi reseptiä uusimaan...

EI maksa .
Minulla on, kuten jo mainitsin, kanta-asiakaskortti apteekkiini jossa uusitaan reseptit ilmaiseksi, se voisi tehdä myös oma kanta- palvelussa, mutta silloin lääkäri velottaa palkkionsa.

Ennen e-reseptejä velotettiin joka reseptin uusimisesta, nyt en maksa uusimisesta mitään.
santra

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 18:30

Tosiaan yksityispuoli on tässäkin asiassa aivan eri asia kuin julkinen puoli. Ja työterveyshuolto vielä asia erikseen.

Työterveyshuoltoni on järjestetty yksityisellä lääkäriasemalla, mutteivät minun reseptieni uusimiset tietystikään maksa minulle mitään. Keskustelin työterveyslääkärin kanssa reseptin uusimisesta puhelimessa tai en. Paitsi että jos uusisin työterveyslääkärin kirjoittamia reseptejä apteekin kautta, apteekilla toki olisi oikeus periä palkkio työstään.

Äitini sairauden myötä olen ymmärtänyt asian niin, että hoidon ollessa julkisella puolella reseptejä uusitaan ilman mitään erillisiä potilaalle koituvia korvauksia. Niinhän niitä on uusittu terveyskeskuksissakin jo ennen sähköisen reseptin aikaa. Olen joskus jättänyt työterveyshuollossa kirjoitetut paperiset reseptini läheisen terveyskeskuksen reseptilaatikkoon ja hakenut ne noin viikon kuluttua takaisin uusittuina. Ilman mitään maksuja ja siitä huolimatta, etten ole ollut terveyskeskuksen (vaan työterveyshuollon) asiakas/potilas.

Jos/kun hoito lääkemääräyksineen on yksityispuolella, lienee syytä tarkistaa reseptien uusimiseen liittyvät taksat omalta hoitotaholta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 01.06.2014 18:31

Santra, puhutko yksityislääkärin vai julkisen puolen lääkärin kirjoittamista resepteistä?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 18:32

http://www.hel.fi/hki/Terke/fi/Terveyspalvelut/eresepti

Lukee tuossa, että apteekit perivät maksun uusimisesta.
Tietenkin kaikilla on jotain kanta-asiakastarjouksissa mutta silloin voi maksaa kalliimman hinnan jostain muusta tuotteesta. Yleensä palvelusta joutuu maksamaan.
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2014 18:36

santra kirjoitti:EI maksa .
Minulla on, kuten jo mainitsin, kanta-asiakaskortti apteekkiini jossa uusitaan reseptit ilmaiseksi, se voisi tehdä myös oma kanta- palvelussa, mutta silloin lääkäri velottaa palkkionsa.
Ennen e-reseptejä velotettiin joka reseptin uusimisesta, nyt en maksa uusimisesta mitään.

Hyvä tietää tuokin; apteekki voi halutessaan tarjota asiakkailleen maksuttoman reseptien uusimisen.

Santra, onko kyseinen apteekin kanta-asiakasetu voimassa riippumatta siitä, uusitaanko resepti yksityisellä vai julkisella puolella?

Näköjään Helmiskin kyseli samaa - tärkeää tietoa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Tuuve Maanvaiva » 01.06.2014 18:39

Tässä vielä tietoa, joten voi tulla kalliiksi.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... ja/1359799
Tuuve Maanvaiva

ViestiKirjoittaja tris » 01.06.2014 18:49

en ole joutunut yliopiston apteekissa maksamaan mitaan mutta varmistan ensi kerralla etta onhan tilanbe pysyva. uskon etta on kanta-asiakasetu.
tris

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet