Tekeekö osastojakso 2. luokan kansalaiseksi?

Tekeekö osastojakso 2. luokan kansalaiseksi?

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.05.2014 18:15

Äitini otti puheeksi, että osastolla olleita pidetään kakkosluokan kansalaisina. No kysyin pitääkö äiti myös, niin vastasi että joo. Otin terapiassa asian puheeksi ja terapeutti totesi, että eikö se ole niin, että osastolla olleetkin pitävät itseään 2. luokan kansalaisena. Minä en ainakaan tunne itseäni kakkosluokan kansalaiseksi sen takia, että olen ollut osastohoidossa. Tosin en tietenkään huutele kaikkialle osastolla olosta, sillä tiedän ennakkoasenteita olevan.
Pinja

Re: Tekeekö osastojakso 2. luokan kansalaiseksi?

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.05.2014 22:26

Pitäiskö vaihtaa terapeuttia? Sen verran loukkaava oli.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 22.05.2014 23:09

Lähetän hänelle huomenna viestin, että lopetan terapian hänen kanssaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.05.2014 23:58

Mieti vielä, ettet tee hätiköityjä päätöksiä terapian jatkon suhteen.
Eihän terapeutti tehnyt muuta kuin esitti toteavan kysymyksen: eikö se ole niin, että osastolla olleetkin pitävät itseään 2. luokan kansalaisena(?) Heitti ajatuksen - kysymyksen - ilmaan sinun mietittäväksesi.

Loukkaantumisen tunteesi olisi hyvä asia pohdittavaksi terapiassa; miksi loukkaannuit kysymyksiä synnyttävään terapeuttiin, muttet äitiisi, joka pitää osastolla olleita ihmisiä (sinua?) kakkosluokan kansalaisina...

Miksi äitisi otti asian puheeksi, kun hyvin tietää sinun olleen osastohoidossa? Tuossakin voisi olla mietittävää yhdessä terapeutin kanssa.
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 23.05.2014 01:24

Pinja kirjoitti:Äitini otti puheeksi, että osastolla olleita pidetään kakkosluokan kansalaisina. No kysyin pitääkö äiti myös, niin vastasi että joo. Otin terapiassa asian puheeksi ja terapeutti totesi, että eikö se ole niin, että osastolla olleetkin pitävät itseään 2. luokan kansalaisena. Minä en ainakaan tunne itseäni kakkosluokan kansalaiseksi sen takia, että olen ollut osastohoidossa. Tosin en tietenkään huutele kaikkialle osastolla olosta, sillä tiedän ennakkoasenteita olevan.

Varmaan terapeuttisi vaan totesi tai kysyi tuota asiaa. Veti keskustelun ehkä turhan teoreettiseksi. Samaa olen mieltä mitä Mirrikin sanoi - ei niitä terapeuttejakaan voi joka kommentin jälkeen vaihtaa. Joten jos muuten olet tyytyväinen niin älä nyt tuosta.
tris

ViestiKirjoittaja Golden flower » 23.05.2014 10:21

Minusta terapeuttisi ei kertonut omaa näkemystään ollenkaan vaan "pallotteli" kysymyksen sinulle takaisin, ehkpä hakeakseen sitä reaktiota, jonka mahdollisesti olisit halunnut ilmaista äidillesi, mutta syystä tai toisesta niin et ehkä tehnyt? Tavallaanhan tässä olennaisinta on se, miten itse asian näet ja (terapiaan liittyen) se, onko pinnan alla jotain tiedostamatonta äitiäsi kohtaan. Sinuna en siis tämän takia terapiaa lopettaisi vaan ennemminkin miettisin, mistä niin vahva reaktio kumpuaa.

Itse koen niin, että 2. luokan kansalaisuus on ihmisten mielikuvien tuotosta ja tällaista mielikuvaa "vastaan puolustautuessa" tulee ennemminkin vahvistaneeksi sitä kuin todistaneeksi sen vääräksi, joten periaatteessa voi vaikuttaa vaan oman esimerkin kautta suhtautumalla kaikkiin samanarvoisesti. Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseen vaikka se (mielipide) itsestä tuntuisi kuinka typerältä.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.05.2014 00:17

tris kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Äitini otti puheeksi, että osastolla olleita pidetään kakkosluokan kansalaisina. No kysyin pitääkö äiti myös, niin vastasi että joo. Otin terapiassa asian puheeksi ja terapeutti totesi, että eikö se ole niin, että osastolla olleetkin pitävät itseään 2. luokan kansalaisena. Minä en ainakaan tunne itseäni kakkosluokan kansalaiseksi sen takia, että olen ollut osastohoidossa. Tosin en tietenkään huutele kaikkialle osastolla olosta, sillä tiedän ennakkoasenteita olevan.

Varmaan terapeuttisi vaan totesi tai kysyi tuota asiaa. Veti keskustelun ehkä turhan teoreettiseksi. Samaa olen mieltä mitä Mirrikin sanoi - ei niitä terapeuttejakaan voi joka kommentin jälkeen vaihtaa. Joten jos muuten olet tyytyväinen niin älä nyt tuosta.

Suuri ongelmani on se, että olen jättämässä terapeuttini jokaisen loukkauksen jälkeen, minkä hän aiheuttaa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 01:04

Loukkaantuminen on subjektin responssi, joka ei välttämättä "aiheudu" toisesta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 24.05.2014 19:35

Pinja kirjoitti:
tris kirjoitti:

Suuri ongelmani on se, että olen jättämässä terapeuttini jokaisen loukkauksen jälkeen, minkä hän aiheuttaa.

Jos jokaiseen kyymykseen närkästyy ja haluaa lopettaa terapiasuhteen, on mielestäni yliherkkä eikä pysty sisäistämään terapeutin esittämiä asioita. Jos suututut ja otat itseesi joka asiasta, syy lienee sinussa, ei terapeutissa. Hän asettaa asioita sinulle mietittäviksi, ei suututtaakseen sinua.
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.05.2014 19:44

Huomattakoon myös, että Pinjan viesti ei ole tarkka asioiden kuvaus.

Sitäpaitsi terapian kulkuun yms. liittyvät viestit eivät ylipäätään kuulu
foorumille (kuten olen jo aiemmin todennut).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.05.2014 20:24

Psykopatologia kirjoitti:Huomattakoon myös, että Pinjan viesti ei ole tarkka asioiden kuvaus.

Sitäpaitsi terapian kulkuun yms. liittyvät viestit eivät ylipäätään kuulu
foorumille (kuten olen jo aiemmin todennut).

Voit valittaa asiasta, mutta et näköjään saa muuta aikaiseksi, koska et käske poistamaan viestiä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.05.2014 21:14

PP minkä takia esim. Mirri puhuu päiväkirjassaan terapiaan liittyvistä asioista kuten ongelmistaan ja sinä et kiellä häntä, mutta minä en saa puhua mistään täällä mistä puhun terapiassakin?
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 21:19

Koska Mirri ylistää terapeuttiaan ja sinä haukut häntä.
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.05.2014 23:03

Odotan vastaustasi PP?
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 23:10

Minä olen halvan miehen PP! :D
tris

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 23:12

Pinja kirjoitti:Odotan vastaustasi PP?

Kuuluu olla huutomerkki. Kirjoitusasun nälviminen on osa palstan suositeltua keskustelukulttuuria...
tris

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.05.2014 23:15

tris kirjoitti:

Kuuluu olla huutomerkki. Kirjoitusasun nälviminen on osa palstan suositeltua keskustelukulttuuria...

Odotan vastaustasi PP!
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 24.05.2014 23:17

tris kirjoitti:

Samalla myös se, että PP:a ei kuulu imarrella, vaan pikemminkin moittia.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 23:22

Pinja kirjoitti:
tris kirjoitti:

Odotan vastaustasi PP!

Älä kuitenkaan pidätä henkeäsi odotellessasi!
tris

ViestiKirjoittaja tris » 24.05.2014 23:23

Pinja kirjoitti:
tris kirjoitti:

Samalla myös se, että PP:a ei kuulu imarrella, vaan pikemminkin moittia.

(PP:tä/PP:aa)

Kenen mielestä? Sinun, minun, PP:n?
tris

Seuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet