Koiranportti ja kuivain

Re: Koiranportti ja kuivain

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 22:01

Mielestäni noin pientä ei saa kouluttaa liian ankaralla kädellä vaan pikemminkin leikin varjolla. Kun koirasi on muutaman kuukauden vanha, vie se ensin pentukouluun ja siitä sitten etenet "aikuisen" koiran koulutukseen.Oma belkkarini tosin sai palvelu- ja pelastuskoira koulutuksen, mutta oppimisen ja koulutuksen alkeet ovat kaikille pennuille samat.
Omia suuttumuksiasi et missään tapauksessa saa purkaa koiraan, se vaistoaa mielentilasi jo pelkistä eleistäsi ja luulee tehneensä jotain väärää. Käy hakemassa ohjeita ammatti-ihmisiltä.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 13.05.2014 22:19, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.05.2014 22:05

22.05
Jo aiemmin kävi ilmi heikko kohtasi koirankasvattajana: oma aggressio-estyneisyys:
et pystynyt edes äidilliseen niskasta retuuttamiseen. Täten sinulta puuttuu hegemonia
ja auktoriteetti.

Minusta haukkumisesta poisoppimiseen voisi liittää suksessiivisen rangaistus-palkitsemis
- seuraannon: ensin huudat ja tartut niskasta kiinni ja sitten heti annat namun. Seuraavana
päivänä - kun koira on toisessa huoneessa - ensin karjut ja sitten jos pentu on hetkenkin
hiljaa, annat heti namun. Ajan mittaan pelkkä huutaminen voi toimia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 22:10

Muutamia lisäohjeita vielä:
älä koskaan rankaise koiraa kädellä lyömällä, sillä se oppii näin pelkäämään kättäsi, läpsäytä esim sanomalehtikääröllä kun se on tehnyt väärää ja muista palkita sen tehtyä oikein, näin se oppii erottamaan eri asioiden merkityksen ja sen mitä niihin liittyy.Kivuton mutta tehokas rankaisu on ottaminen koiraa poskikarvoista kiinni ja silmiin katsominen, mutta rankaisun on tapahduttava heti muuten koira ei pysty ymmärtämään mistä sitä rankaistaan.
'Älä koskaan huuda koirallesi, käytä määrätietoista ääntä, lyhyitä selviä käskyjä ja anna komennot aina samalla tavalla.
Muista että sinä olet laumassa koirasi yläpuolella, se on aina perheessä lauman alin.Kun se sen oppii jo pienestä pitäen se myöskin sen hyväksyy.Näin on kaikilla laumaeläimillä, kuten susilla esim.Tosi säälittävää on katsella kuinka pienikin koira terrorisoi omistajaansa, esim vetämällä hihnassaan ja haukkumalla koko ajan, siitä kärsivät kaikki. Tämänkin oppiminen ei saa olla kuitenkaan alistamista, vaan se on luonnollinen järjestys ja luo turvallisuutta.
Ja tosi tärkeä sääntö on että kerran ei on aina ei ja kerran sallittu on aina sallittu, jos muuttelet annettuja lupia ja kieltoja, koira ei enää tiedä mitä saa ja mitä ei.Koiran sanastoon ei kuulu ehkä tai jos,, se ei pysty ehdollistamaan asioita kuten ihminen.
santra

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 22:39

Tämän kaiken olen oppinut hyvinkin vaikesti koulutettavan koiran emäntänä.
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.05.2014 22:44

Psykopatologia kirjoitti:22.05
Jo aiemmin kävi ilmi heikko kohtasi koirankasvattajana: oma aggressio-estyneisyys:
et pystynyt edes äidilliseen niskasta retuuttamiseen. Täten sinulta puuttuu hegemonia
ja auktoriteetti.

Minusta haukkumisesta poisoppimiseen voisi liittää suksessiivisen rangaistus-palkitsemis
- seuraannon: ensin huudat ja tartut niskasta kiinni ja sitten heti annat namun. Seuraavana
päivänä - kun koira on toisessa huoneessa - ensin karjut ja sitten jos pentu on hetkenkin
hiljaa, annat heti namun. Ajan mittaan pelkkä huutaminen voi toimia.

Silloin, kun pennun hankin kasvattaja käski napauttaa pentua nenulle, jos haukkuu. Kotona pentu sitten haukkui, eikä uskonut komentoani, joten napautin sitä kerran nenulle pienesti. Jälkeenpäin sain kauheat syylisyydentunteet, että nyt en voi sanoakaan etten ole koskaan lyönyt tätä koiraa. Joten jätin napauttamisen siihen. Sitten yritin kieltää ei sanalla ja sanoa heti perään hyvä, muttei toiminut ja menin koirankouluttajalle. Kouluttajan vinkit eivät tehonneet, koska tosiaan auktoriteetti puuttuu minulta enkä saanut pomon paikkaa pennulta. 5 kk ikäisenä otin sille käyttöön kieltämisen ja sen yhteydessä otin kuonosta kiinni, kun haukkui, mutta ei ole tehonnut muuten kuin äidin tekemänä, minua ei usko ollenkaan. Nyt aion koittaa tuota mitä neuvot eli otan niskasta kiinni ja huudan sekä palkitsen namulla heti, kun on hiljaa. Neuvo on hyvä, ja tuntuu paremmalta ottaa niskasta kiinni kuin kuonosta. PP voiko huutava ääni olla vihainen?
Mistä aggressio-estyneisyys saa alkunsa?
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 22:52

Pinja etkö ollenkaan lukenut mitä kirjoitin? Kun noin vahvasti tukeudut PP. n mielpiteisiin koirankasvatuksesta? Tai koulutuksesta. Sitoudut muuten elinikäiseen projektiin koiran ottaessasi. Mahdatkohan olla siihen valmis?
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.05.2014 23:33

Olen Tässä asiassa samaa mieltä PP:n kanssa. Pennulle tulee osoittaa huutaen pomon paikka, huutaminen on aggressiivisyyden ilmentymä ja paremmin toteltavissa. Olen NYT ekan kerran ottanut niskastakin kiinni, kun äsken ulkona haukkui; pentu käänsi katseensa heti minuun.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 23:38

Koiralle EI koskaan saa huutaa vaan sanoa asia määrätietoisella ja tehokkaalla äänellä , huutamisella et saa mitään hyvää aikaan.Usko minua minulla on vuosien kokemus. Ja huutamisesta koira oppii että asiansa saa läpi haukkumalla:)
Olet todella kokematon koiran kouluttajana, sen huomaa ja haet auktoriteetteja tässä itsellesi,koirasi vaistoaa huutamisesi ja itkemisesi ja käyttää niitä taatusti hyväkseen:)
Sun pitäisikin käydä ensin koiranomistajan koulutus läpi jotta sulla olis edes jotain hajua hommasta.
Koiran kasvatukseen ja kouluttamiseen ei päde samat metodit kuin ihmisten.
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 13.05.2014 23:45, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.05.2014 23:43

PP:lla on myös ollut koira. Minä saan haukkua, mutta pentu ei -pomo haukkuu.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.05.2014 23:47

Älä hauku minua ja PP:a.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 23:48

Niinpä, mutta pinja sinähän muutenkin pidätPP.tä jonkinmoisena epäjumalana! Toki sen saat tehdä ja pönkittäähän se kummankin itsetuntoa :P
santra

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.05.2014 23:50

23.49
Itsehän tuot esiin syyllisyydentunnot.

Kyllä minä Lassille välillä huusin kuin mustalainen (silloin kun kukaan muu ei ollut kuulemassa).
Koirahan ei ymmärrä virkkeiden sisältöjä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 23:50

Tee toki koirasi kanssa miten tahdot, mutta se kostautuu myöhemmin. Ja Pinja sua en hauku mutta kun et kuuntele ketään muuta missään asiassa kuin PP.tä... läheisriippuvuuttako?
santra

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 23:53

Psykopatologia kirjoitti:23.49

Kyllä minä Lassille välillä huusin kuin mustalainen (silloin kun kukaan muu ei ollut kuulemassa).

Koira ymmärtää äänenpainot ja paljon muuten sanoja jopa virkkeitä joten älä nyt taas esitä pashaa, no jos alat sille jotain esseetä esittää se kuuntelee pää kallellaan ja yrittää löytää joitain merkityksellisiä sanoja siitä :)
Jaa syyllisyydentunnot, mistä? Siitäkö että minulla oli erittäin hieno koulutettu palvelu- ja pelastuskoira joka oli löytämässä mm kadonneita ihmisiä
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 13.05.2014 23:56, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.05.2014 23:56

Koira ymmärtää äännepainoja ja vaihteluja. Siksi käskyt tulisi sanoa eri äänenpainoilla, esim. Maahan! matalalla äänenpainolla, tule kimeällä.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 13.05.2014 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 13.05.2014 23:58

santra kirjoitti:

Koira ymmärtää äänenpainot ja paljon muuten sanoja jopa virkkeitä joten älä nyt taas esitä pashaa, no jos alat sille jotain esseetä esittää se kuuntelee pää kallellaan ja yrittää löytää joitain merkityksellisiä sanoja siitä :)
Jaa syyllisyydentunnot, mistä? Siitäkö että minulla oli erittäin hieno koulutettu palvelu- ja pelastuskoira joka oli löytämässä mm kadonneita ihmisiä

PP tarkoitti, että syyllisyydentunnot estävät aggressiivistä käytöstä.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 13.05.2014 23:59

Pinja jos koira on oppinut jonkun sanan merkityksen se tekee sen mukaan, tiedän kun oma koirani oppi käskyn istu, se istui heti kun lauloin jänis istu u maassa:)
santra

ViestiKirjoittaja Pinja » 14.05.2014 00:00

Ymnärtää paremmin.
Pinja

ViestiKirjoittaja santra » 14.05.2014 00:02

"PP tarkoitti, että syyllisyydentunnot estävät aggressiivistä käytöstä."
Pinja nyt en seuraa ajatuksenkulkuasi?

Puhutko nyt koirasta vai itsestäsi?
Viimeksi muokannut santra päivämäärä 14.05.2014 00:06, muokattu yhteensä 1 kerran
santra

ViestiKirjoittaja santra » 14.05.2014 00:04

No tottakai ymmärtää äänesävyn paremmin, mutta oppii myös ymmärtämään paljonkin sanoja
santra

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet