Mattila: Kuinka terapeutti valitaan?

Re: Mattila: Kuinka terapeutti valitaan?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.05.2014 10:04

tris kirjoitti:Mitenpäin se sääntö meni että onko parempi että terapeutti on sen sukupuoleinen
vanhempi johon on ollut paremmat vai huonommat välit?

On ajateltu, että "hyvän" vanhemman kanssa psykoterapeuttinen yhteistyösuhde
starttaisi paremmissa merkeissä kuin "huonon" vanhemman kanssa mutta että huonon
kanssa keskeiset konfliktit mobilisoituisivat terapia-prosessissa aikaisemmin, hyvän
kanssa sitten myöhemmin. Toisaalta transferenssi ei ole kokonaan sukupuolesta
kiinni, toisin sanoen naisterapeutti voi olla kuin isä, ja päin vastoin. Myös terapeutin
olemus (ilman transferenssia) voi olla (osin) muu kuin hänen sukupuolensa: mies voi
olla naismainen ja nainen miesmäinen. On vielä niinkin, että pinnalta miesmäinen
mies voi syvemmälti ollakin naismainen, ja päin vastoin. (En pysty tarkemmin
määrittämään em. naismaisuutta ja miesmäisyyttä.)

Välillä "parempi vanhempi" on suhteellisen selvä: tyttö on ollut "isän yttö" tai poika
"äidin poika". Terapian kuluessa parempi vanhempi voi joskus muuttua päin vastaiseksi,
kun potilas äkkää hyvän vanhemman manipulaation tms.

Yksi kriteeri terapeutin valinnassa voi olla sekin, että kuinka luontevalta olo tuntuu
hänen kanssaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.05.2014 10:39

psykoterapeutti kirjoitti:Artikkeli tämän viestiketjun alussa on kovin vanha. Olisiko löydettävissä mitään uudempaa kirjoitusta tai kirjaa, joka olisi avuksi terapeutin valinnassa. Voisiko Psykopatologia ehkä neuvoa?

Ei terapeuttiaan aina voi valita vaan on otettava se mikä annetaan, mutta joskus saa/joutuu tekemään ratkaisun. Pinja valitsi kolmesta sen, jolta hän sai selkeät vastaukset kysymyksiin. Ehkä yksi arviointiperuste onkin se, että asiantuntija osaisi antaa hyödyllistä tietoa. Työssä alkuun pääsemistä helpottaa, jos terapeutti on miellyttävä, mutta eihän pelkästään sen varassa voi pitkälle päästä. Mielestäni apua hakeva ihminen voi ja saa esittää omia toiveitaan, ainakin niistä on syytä keskustella.

On esimerkiksi Tikkanen (1998, 2006), https://www.booky.fi/tuote/tikkanen_tii ... 9510319864 ,
jossa pääpaino on (kuitenkin) terapia-suuntauksien esittelyssä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2014 19:01

En kokenut Tikkasen kirjaa kovinkaan hyödylliseksi lukukokemukseksi psykoterapeutin valintaprosessissa. Jonkinlaisen luettelon kirja sisälsi eri terapiasuuntauksista. Tämän ketjun aloitusviestissä ollut lainaus on avuliaalla otteella potilasta valaisemaan tehty.

Lisäys 21.08: tarkennus kommenttiin aloitusviestistä.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 08.05.2014 21:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.05.2014 19:33

Tämän ketjun aloitusviesti on avuliaalla otteella potilasta valaisemaan tehty.

Hilppa, viittasitko Psykopatologiaan, Juhani Mattilaan, vai molempiin? Aloitusviesti on Psykopatologian, mutta aloitusviestin sisältö Juhani Mattilan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2014 21:09

Mirri kirjoitti:

Hilppa, viittasitko Psykopatologiaan, Juhani Mattilaan, vai molempiin? Aloitusviesti on Psykopatologian, mutta aloitusviestin sisältö Juhani Mattilan.

Mahtaako se olla niin mielenkiintoista, mitä mieltä olen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.05.2014 21:46

Epäilemättä viitattiin minun osuuteeni: [*PP: tarkoitetaan: sinun ei pitäisi luottaa]
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 08.05.2014 21:56

Terapeuttia valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kummalle sukupuolelle kehtaa puhua intiimeistä seksiasioista. Minä en halua puhua naispuolisen terapeutin kanssa seksiasioista, niin siinä mielessä valitsin oikein, kun päädyin miesterapeuttiin.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 08.05.2014 22:11

Oletko vielä elossa?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 08.05.2014 22:20

Psykopatologia kirjoitti:Oletko vielä elossa?

Olen.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.05.2014 22:43

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Hyvä, ettet laittanut kysymysmerkkiä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.05.2014 22:46

Psykopatologia kirjoitti:Epäilemättä viitattiin minun osuuteeni: [*PP: tarkoitetaan: sinun ei pitäisi luottaa]

:)
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.05.2014 23:08

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Hyvä, ettet laittanut kysymysmerkkiä.

Ilmeisesti se on erittäin mielenkiintoista, kun siitä toivotaan tarkennuksiakin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.05.2014 23:14

Hilppa, sattuneista syistä ainakin minun kiinnostukseni sinun mielipiteitäsi kohtaan on hiipumaan päin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 09.05.2014 00:51

Joskus käy niin, että terapeutti valitsee potilaansa kuten minulla kävi erään naisterapeutin kanssa, joka oli ensmmäinen terapeutti, jolla kävin tapaamiskerralla. Hän sanoi suoraan, että ei tiedä osaako auttaa minua. Tietenkään en valinnut häntä.
Pinja

ViestiKirjoittaja tris » 09.05.2014 01:13

silloin ei terapeutin mielestäni pitäisi ottaa maksuakaan.
tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.05.2014 01:28

Mielestäni haastateltavan tulisi maksaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 09.05.2014 01:50

No voin kuvitella että olet sitä mieltä. Mutta kuvittele haastateltavan kannalta että pienituloinen menee tunniksi puhumaan jonnekin ja terapeutti pyörittelee päätään hämmentyneenä sanoen että ei osaa auttaa, henkilö on selvästi niin moniongelmainen että hänen ammattitaitonsa ei riitä auttamaan. Sitten lähtee satasta köyhempänä ja tuntien itsensä spitaaliseksi.
tris

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.05.2014 09:29

Eihän todettu, että terapeutti ei osaa auttaa.

Tietysti maksu voisi olla alennettu.

Ihmisillä, joilla ei koskaan ole ollut omaa rahaa, ja niillä jotka ovat tottuneet saamaan
kohtuuttomia ilmaisia etuja (kuten kansanedustajat), on vaarana vääristynyt käsitys
kapitalistisen järjestelmän toiminnasta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2014 12:13

Minulle asiantuntija valisti, että terapeutteja tulee haastatella todella pitkään ja hartaasti. Siis käydä mahdollisimman usealla terapeutilla haastattelukäynnillä. Itse tein tarkat muistiinpanot haastattelukäynneistä, jotka kohdallani kuitenkin jäivät lukumäärältään pieneksi käytännön syistä. Mietin myös etukäteen, mitä kysyn haastattelukäynnillä ja olin kirjoittanut kysymykset muistiin paperille. Valitettavasti psykoterapeutteja ei tuolloin ollut niin montaa käytettävissä ja valittavissa, jotta laaja-alaisiin vertailuihin olisin voinut ryhtyä. Valitsin vähinten epäsopivan ja ajattelin hänen muodostuvan parhaaksi vaihtoehdokseni.

Tämä samainen asiantuntija painotti jatkolausuntohaastattelussaan myös minäkuvan käsittelyn tärkeyttä. Tulin tuolloin hämilliseksi, enkä ymmärtänyt, mitä hän sillä tarkasti ottaen tarkoitti. Olinhan tuolloin jo käynyt terapiassa vuoden. Myöhemmin olen mielestäni ymmärtänyt oman terapiani puutteet ja mistä ne johtuivat. Kyllä minäkuvaa käsiteltiin, mutta en päässyt sille tasolle, jonne olisin halunnut, koska en voinut luottaa terapeuttiin ja pitää hänestä aidosti riittävästi, jotta olisin minäkuvaani syvemmin kyennyt hänen kanssaan käsittelemään terapiassani. Terapeutista (mielipiteistä, luonteesta, ongelmista) tuli joitakin asioita asioita esille terapian aikana, mikä ei ollut omiaan lisäämään luottamustni terapeuttiini. Jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että minun kohdallani terapeutin vaihto olisi ollut aivan paikallaan, mitä psykiatri vahvasti yritti kääntää minua tekemään. Hämäännyin siitäkin tuolloin ja olin hyvin arka sekä elämäntilanteeni oli tuolloin sellainen, että tarvitsin voimakasta tukea.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.05.2014 12:23

Mitä on luottamus?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa