Mattila: Kuinka terapeutti valitaan?

Re: Mattila: Kuinka terapeutti valitaan?

ViestiKirjoittaja tris » 03.05.2014 01:38

Toisia meistä kuormittaa lukea itsestäänselvyyksiä.
tris

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.05.2014 13:19

Pinja kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kenties Kahvi ei meinannut mitään muuta kuin auttamisyritystä. Toivottavasti et tee tikusta asiaa provosoidaksesi ja käydäksesi kimppuun.

En tee. Kunhan ihmettelen, miksi Kahvin pitää aina sanoa joka asiaan jotakin - silloinkin kun hänellä ei ole mitään sanottavaa.

Hän haluaa olla vuorovaikutuksessa tiiviisti.

Pätemisen tarvetta sekä omahyväisyyttä. Ihminen kuvittelee, ettei ilman häntä tule mistään mitään.

Epäkohteliaisuuttakin edustavat "Hyvää päivää - Kirvesvartta" -vastaukset; ei ole vaivauduttu lukemaan kysymystä.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.05.2014 13:43

tris kirjoitti:Toisia meistä kuormittaa lukea itsestäänselvyyksiä.

Outoa. Vastaus on kuitenkin oma valinta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tris » 03.05.2014 13:45

Psykopatologia kirjoitti:
tris kirjoitti:Toisia meistä kuormittaa lukea itsestäänselvyyksiä.

Outoa. Vastaus on kuitenkin oma valinta.

Ei kai se ole outoa että voi rasittaa lukea tylsää tekstiä?
tris

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.05.2014 13:49

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, kenties Kahvi ei meinannut mitään muuta kuin auttamisyritystä. ...

Joo, juuri näin.

Muu tähän auttamisyritykseeni liittyvä keskustelu vaikuttaisi riidanhaastamiselta/provosoinnilta/tms, joten ei niistä tämän enempää.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.05.2014 14:59

Kyllästynyt kirjoitti:Törmäsin tällaiseen sivuun. Tietäisikö joku, kuka tai mikä on kyseisen sivun ylläpitäjä?

Kotkansydän

http://www.healingeagle.net/indexfi.html

Kyllä varmaan joku tietäisi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.05.2014 15:30

Samaa mieltä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja psykoterapeutti » 05.05.2014 11:44

Artikkeli tämän viestiketjun alussa on kovin vanha. Olisiko löydettävissä mitään uudempaa kirjoitusta tai kirjaa, joka olisi avuksi terapeutin valinnassa. Voisiko Psykopatologia ehkä neuvoa?

Ei terapeuttiaan aina voi valita vaan on otettava se mikä annetaan, mutta joskus saa/joutuu tekemään ratkaisun. Pinja valitsi kolmesta sen, jolta hän sai selkeät vastaukset kysymyksiin. Ehkä yksi arviointiperuste onkin se, että asiantuntija osaisi antaa hyödyllistä tietoa. Työssä alkuun pääsemistä helpottaa, jos terapeutti on miellyttävä, mutta eihän pelkästään sen varassa voi pitkälle päästä. Mielestäni apua hakeva ihminen voi ja saa esittää omia toiveitaan, ainakin niistä on syytä keskustella.
psykoterapeutti

ViestiKirjoittaja tris » 07.05.2014 21:57

Mitenpäin se sääntö meni että onko parempi että terapeutti on sen sukupuoleinen vanhempi johon on ollut paremmat vai huonommat välit?
tris

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 22:29

Huonommat?

Tuo on ehkä liian suoraviivainen kriteeri. Minusta tässä ketjussa on ollut hyviä ajatuksia terapeutin valinnasta. Olisinpa nähnyt aloitusviestin silloin, kun itse valitsin terapeuttia.

(Ajattelen niin, että sen vanhemman sukupuoli, jonka kanssa on mennyt huonommin, olisi terapeutin sukupuolena parempi. Itse tein juuri päinvastaisen valinnan ja se ei toiminut. Ehkä terapeutti oletti, että en tule toimeen sen vanhemman kanssa, jonka kanssa olin tullut toimeen ja aina haastoi minua siinä asiassa, siis äitisuhteessani. Ikään kuin väkisin yritti saada minulle äitiongelmaa. Se oli raskasta ja epäonnistunutta. Tuli paha mieli siitä, että hän ikään kuin soimasi rakastamaani vanhempaani ja yritti saada väen väkisin minua pitämään siitä vanhemmasta, jonka kanssa en tullut toimeen. Ei tuntunut hyvältä ei. Siihen jotenkin vielä jumiuduttiin, koska aloin mennä kipsiin yhä enemmän. Sitten en enää halunnutkaan terapiaa.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.05.2014 22:45

tris kirjoitti:Mitenpäin se sääntö meni että onko parempi että terapeutti on sen sukupuoleinen vanhempi johon on ollut paremmat vai huonommat välit?

Mikä ihmeen sääntö? Minulla on ollut niin naisia kuin miehiäkin ja olen saanut hyvää hoitoa riippumatta terapeuttien sukupuolesta.

Suhde vanhempiin on niin mutkikas ja elinikäinen juttu, että harvoin kai sitä voidaan arvioida yksioikoisesti käsitteillä parempi ja huonompi.
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 07.05.2014 22:47

Hilppa kirjoitti:Huonommat?

Tuo on ehkä liian suoraviivainen kriteeri. Minusta tässä ketjussa on ollut hyviä ajatuksia terapeutin valinnasta. Olisinpa nähnyt aloitusviestin silloin, kun itse valitsin terapeuttia.

(Ajattelen niin, että sen vanhemman sukupuoli, jonka kanssa on mennyt huonommin, olisi terapeutin sukupuolena parempi. Itse tein juuri päinvastaisen valinnan ja se ei toiminut. Ehkä terapeutti oletti, että en tule toimeen sen vanhemman kanssa, jonka kanssa olin tullut toimeen ja aina haastoi minua siinä asiassa, siis äitisuhteessani. Ikään kuin väkisin yritti saada minulle äitiongelmaa. Se oli raskasta ja epäonnistunutta. Tuli paha mieli siitä, että hän ikään kuin soimasi rakastamaani vanhempaani ja yritti saada väen väkisin minua pitämään siitä vanhemmasta, jonka kanssa en tullut toimeen. Ei tuntunut hyvältä ei. Siihen jotenkin vielä jumiuduttiin, koska aloin mennä kipsiin yhä enemmän. Sitten en enää halunnutkaan terapiaa.)

Niin minäkin muistan kuulleeni. Minulla on äitiini turvallinen kiintymyssuhde ja isääni ihan ok mutta siis enemmän turvaton. Jotenkin luonnostani suosisin enemmän miestä mutta heitä on terapeuteista vähemmän. Nyt sain haastattelun naiselta. Toisaalta jos mietin niin olen käynyt tapaamisissa kahden miehen kanssa ja sitten kolmen naisen luona ja yhden naisen kanssa terapiassa. Luulen että tuo terapia oli kuitenkin noista selkeästi antoisin vaikken muista oikein mitään mitä siellä puhuttiin. Muistan melkein kaikista muista enemmän. Mutta tuon terapian kanssa ei ole ihan sellaista turhautumisen tunnetta kuin kaikkien muiden. Aloin kokea vastenmielisyyttä ja turhautumista noihin kahteen naiseen ja kahteen mieheen. Ainoastaan nuori naispsykologi säästyi tuolta tunteelta. Mutta varmasti terapiassa transferenssi olisi ollut antoisampaa jos terapeutti olisi ollut mies.
tris

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 22:49

Kyllä minun mielestäni voidaan kysyä, kumpaan vanhempaan on ollut läheisemmät välit ja kumpaan etäisemmät. Yleensä vastauskin on selvä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja tris » 07.05.2014 22:51

Mirri kirjoitti:
tris kirjoitti:Mitenpäin se sääntö meni että onko parempi että terapeutti on sen sukupuoleinen vanhempi johon on ollut paremmat vai huonommat välit?

Mikä ihmeen sääntö? Minulla on ollut niin naisia kuin miehiäkin ja olen saanut hyvää hoitoa riippumatta terapeuttien sukupuolesta.

Minä olen saanut melkein aina huonoa hoitoa... Oikeastaan se nuori naispsykologikaan ei antanut hyvää hoitoa mutta varmaan siksi hän on jäänyt vähemmän turhauttavana mieleen että käytimme tosi pitkän ajan Scid-II läpikäymiseen ja se loi tapaamisille struktuurin eivätkä ne olleet sellaisia vapaasti leijuvia.
tris

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.05.2014 22:56

Hilppa kirjoitti:Kyllä minun mielestäni voidaan kysyä, kumpaan vanhempaan on ollut läheisemmät välit ja kumpaan etäisemmät. Yleensä vastauskin on selvä.

Mikä merkitys (yleensä selvällä) vastauksella on suhteessa psykoterapeutin sukupuoleen?
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 07.05.2014 23:00

Sitähän minä juuri kysyin! Miksi jänkkäät itsestäänselvyyksiä jo toistettuja juttuja hilpan perseessä kiinni?
tris

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.05.2014 23:16

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Kyllä minun mielestäni voidaan kysyä, kumpaan vanhempaan on ollut läheisemmät välit ja kumpaan etäisemmät. Yleensä vastauskin on selvä.

Mikä merkitys (yleensä selvällä) vastauksella on suhteessa psykoterapeutin sukupuoleen?

Nyt kun muistan, lausuntohaastattelussa (terapiaa varten tehdyssä) psykiatri aika pitkään kävi läpi juuri tuota (kirjoittamaani) kysymystä. Ehkä täällä joku asiantuntija osaa vastata sinulle paremmin. Nyt kun terapeuttejakin on kaksin kappalein palstalla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.05.2014 23:50

tris kirjoitti:Sitähän minä juuri kysyin! Miksi jänkkäät itsestäänselvyyksiä jo toistettuja juttuja hilpan perseessä kiinni?

Kysyit mitä?
Sinun kysymyksesi on tässä:
Mitenpäin se sääntö meni että onko parempi että terapeutti on sen sukupuoleinen vanhempi johon on ollut paremmat vai huonommat välit?
Mirri

ViestiKirjoittaja tris » 07.05.2014 23:56

eli sama kuin sinulla jos nyt oikein ymmärsin. minä kysyin tiedustelevasti samaa kuin sinä kyseenalaistavasti.
tris

ViestiKirjoittaja Kahvi » 08.05.2014 10:02

Olisko niin, että terapeutti samaa sukupuolta kuin se vanhempi, johon huonommat välit -> voimakkaampi transferenssi tms -> mitä voi käyttää työkaluna terapiassa. Vaatinee kyllä aika paljon molemmilta osapuolilta.

Sukupuoli sama kuin sillä vanhemmalla, johon paremmat välit -> transferenssi tms ei "sotke" terapiatyöskentelyä.

Olen kuullut/ymmärtänyt myös sellaisesta jutusta, että vastakkaista sukupuolta oleva terapeutti voi aiheuttaa seksuaalista mielenkiintoa, joka tietty sotkee terapiatyöskentelyä. (Homoseksuaaleilla tietty samaa sukupuolta oleva terapeutti)
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Terapiaa