Syyllisyys mummosta

Re: Syyllisyys mummosta

ViestiKirjoittaja Golden flower » 11.03.2014 23:10

Voithan lähettää mummolle vaikka kortin Tallinnasta.

Minäkin olen varmaan sitten sellainen itsekäs paska, mutta jos itsekkäitä paskoja ei olisi niin kuinka muut voisivat tuntea olevansa vähemmän itsekkäitä paskoja? Saisivat olla kiitollisia!
Golden flower

ViestiKirjoittaja Joiku » 12.03.2014 06:03

Golden flower kirjoitti:Voithan lähettää mummolle vaikka kortin Tallinnasta.

Minäkin olen varmaan sitten sellainen itsekäs paska, mutta jos itsekkäitä paskoja ei olisi niin kuinka muut voisivat tuntea olevansa vähemmän itsekkäitä paskoja? Saisivat olla kiitollisia!

Voi harmi, emmekö sua muistaneet sanoa itsekkääksi paskaksi, ihan piti itse sanoa.

Mekö nyt olemme pahiksia, kun yritämme Trisselle sanoa ettei tarvi kärsiä syyllisyyttä mummosta, kun häntä voi käydä katsomassa ihan helposti?
Vaikka ei tuo näy kärsivän mistään, kun vaan teki ketjun, että saisi esittää marttyyria.
Totta kait mummolle voit lähettää kortin Tallinnasta vaikka käsittääkseni olet jo mummon elävänä haudannut, niin mitä se sillä tekee?

Panen sutkin Trisse niiden joukkoon kenen kanssa en viitsi jatkossa keskustella, niin en sun rauhaasi enempi häirihe.
Joiku

ViestiKirjoittaja Golden flower » 12.03.2014 08:24

^Nyt en ymmärrä. Pahoititko mielesi jostain?

Lisäys: Kirjoitin aiemman viestini yleisellä tasolla, en tarkoittanu siitä mitään kohdennettavaksi keneenkään täällä. Pahoittelen, jos niinkin sen voi ymmärtää, tarkoitukseni ei ollut loukata ketään.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Joiku » 12.03.2014 12:31

Voi paska suakin lässyttäjää.
Joiku

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 13:37

Toki menen käymään kun haluan eikä tämä ketju käyntejäni estä. Lahteen menoon latautuu vaan ahdistusta mutta käymällä siellä ostan itselleni paremman omantunnon.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Golden flower » 12.03.2014 13:51

^^En minä mitään lässytä, etkä sinä ole luultavasti sen enempää pahis kuin kukaan muukaan. Minä en tiedä Trissen marttyyriudesta mitään, enkä tässä ole ketään puolustellut tai muutakaan, kunhan osallistuin keskusteluun yleisellä tasolla tuomalla siihen omaa näkemystäni mukaan. Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä, mutta sellainen vaikutelma tuli, että sinun mielesi pahoittui, kun niin vahvasti reagoit. Vastauksesi perusteella olet mahdollisesti myös ymmärtänyt jotain väärin, sillä ei minulla ole mitään erityistä tarvetta tulla nimitellyksi itsekkääksi paskaksi, mutta keskustelun perusteella sellainen nimitys minuunkin ilmeisesti sopii.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.03.2014 13:54

Trisse, ihmiset ovat tainneet vastata sinulle omista lähtökohdistaan. Kuka tahansa saattaisi sinun tilanteessasi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole käynyt katsomassa vanhaa ja/tai sairasta omaista. Olisit voinut saada erilaisia vastauksia, jos olisit valinnut erilaisen otsikon. Koska mummosi on vanha, voidaan hyvällä syyllä olettaa, että aikaa hankkia parempi omatunto ei välttämättä ole enää paljon. Sillä jos sinulla tosiaan on syyllisyyttä asiasta, on todennäköistä, että syyllisyys ei ainakaan lievene, jos mummosi ehtii kuolla, ennen kuin sinä saat asialle tehtyä jotakin. Toivoisin, että voisit siinä tilanteessa ajatella: onneksi kävin katsomassa.

Valitettavasti en tajunnua alkuperäisestä kirjoituksestasi, että isäsi (?) oli mielestäsi jotenkin käyttänyt sinua hyväkseen mummoasioissa. En oikein edes ymmärrä, mitä tarkoitat. Voisitko selittää (kun olet alkuperäisen viestisi poistanut)?

Mieleeni tuli aloituskirjoitustasi lukiessani, että noin meidänkin äiti teki, kun aikuisena kävin lapsuudenkodissani: tarjosi aina kaikenlaista syötävää ja juotavaa. Jos yhdestä kieltäytyi, ehdotti kohta toista. Jossain vaiheessa sitten sanoin, että sanon sitten, jos haluan jotakin. Ymmärsin kuitenkin, että hyvän tarjoaminen toimi ikään kuin välittämisen osoituksena. Sen ajan sukupolvi, sodan käynyt ja puutteen kokenut, ei oikein osannut muulla tavalla välittämistään osoittaa kuin tarjoamalla jotakin omasta mielestään hyvää välittämisen kohteelleen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.03.2014 14:15

Golden flower kirjoitti:^^En minä mitään lässytä, etkä sinä ole luultavasti sen enempää pahis kuin kukaan muukaan. Minä en tiedä Trissen marttyyriudesta mitään, enkä tässä ole ketään puolustellut tai muutakaan, kunhan osallistuin keskusteluun yleisellä tasolla tuomalla siihen omaa näkemystäni mukaan. Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä, mutta sellainen vaikutelma tuli, että sinun mielesi pahoittui, kun niin vahvasti reagoit. Vastauksesi perusteella olet mahdollisesti myös ymmärtänyt jotain väärin, sillä ei minulla ole mitään erityistä tarvetta tulla nimitellyksi itsekkääksi paskaksi, mutta keskustelun perusteella sellainen nimitys minuunkin ilmeisesti sopii.

Joiku pitää itseään yhtenä foorumin fiksuimmista ja rehellisimmistä,
vaikka hänen ymmärryksensä on välillä hyvinkin puutteellinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 15:36

tekstasin tädille voisinko tulla käymään ei nyt mutta seuraavana viikonloppuna. saa nähdä mitä vastaa - hänellä on romanssi nyt menossa ja ajatukset kai siinä. selitän isäjutun kun pääsen koneen ääreen. tosiaan helmis eri otsikko olisi voinut olla parempi. hyvä huomio helmis
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.03.2014 15:50

Otsikko on ihan hyvä, mutta oma osuutesi aiheen käsittelystä on ..........
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja beth » 12.03.2014 16:16

Psykopatologia kirjoitti:Otsikko on ihan hyvä, mutta oma osuutesi aiheen käsittelystä on ..........

Huomionhakuisuutta
beth

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.03.2014 17:00

trisse (uusi) kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Trisse, jos oikeasti tunnet syyllisyyttä siitä, ettet käy katsomassa mummoasi, asiaan on aika helppo ja käytännöllinen ratkaisu: mene katsomaan..

Syyllisyys kohdistuu aiempaan. Nyt mummo on jo mulle kuollut ja kaikille muillekin (ja joka päivä rukoillaan että kuolisikin) joten ei käyminen elävän ruumiin luona mitenkään kompensoi sitä että olisin voinut käydä silloin kun oli vielä "tajuissaan" ja osasi käymisiä kaivatakin.

Se siitä sitten. Mummo on niin sinulle kuin kaikille muillekin kuollut. Elät syyllisyydentuntosi kanssa lopun ikäsi; ei kai asialle 'elävän ruumiin' tapaamisella ole mitään tehtävissä.

Sitä en käsitä, että miten elossa oleva ihminen on julistettu kuolleeksi; miten sinä ja 'kaikki muut' on voinut tehdä niin. Ei elävää ihmistä tee kuolleeksi se, että hänen lähiomaisensa pitävät häntä kuolleena kukin itselleen. Mummo on jo mulle kuollut ei tarkoita, että mummo olisi oikeasti kuollut, ja että hänet voitaisiin unohtaa - ikään kuin sulkea pois 'elävien kirjoista'.
Mielestäni eniten pitäisi syyllisyyttä tuntea siitä, että mummo julistetaan kuolleeksi ennen aikojaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 12.03.2014 17:17

Mummo on nyt muuttunut, kun on erilaisessa olosuhteessa ja sairas. Siinä mielessä pelko on turha siitä, että mummosi toistaisi käytöksensä ikävän puolen. Se, että olet vihainen kanavoituu siihen, että et haluaisi mielellään nähdä mummoasi enää.
Pinja

ViestiKirjoittaja beth » 12.03.2014 17:29

Miten elävä mutta vanhaa ja sairastaa ihmistä voi julistaa "kuolleksi"?

Ihan degeneratiivista ajattelua..
beth

ViestiKirjoittaja Joiku » 12.03.2014 17:36

Psykopatologia kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:^^En minä mitään lässytä, etkä sinä ole luultavasti sen enempää pahis kuin kukaan muukaan. Minä en tiedä Trissen marttyyriudesta mitään, enkä tässä ole ketään puolustellut tai muutakaan, kunhan osallistuin keskusteluun yleisellä tasolla tuomalla siihen omaa näkemystäni mukaan. Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä, mutta sellainen vaikutelma tuli, että sinun mielesi pahoittui, kun niin vahvasti reagoit. Vastauksesi perusteella olet mahdollisesti myös ymmärtänyt jotain väärin, sillä ei minulla ole mitään erityistä tarvetta tulla nimitellyksi itsekkääksi paskaksi, mutta keskustelun perusteella sellainen nimitys minuunkin ilmeisesti sopii.

Joiku pitää itseään yhtenä foorumin fiksuimmista ja rehellisimmistä,
vaikka hänen ymmärryksensä on välillä hyvinkin puutteellinen.

Älä taas jauha paskaa. Minä taidan täällä on ainut joka rehellisesti on ilmoittanut, että olen lukihäiriöinen ja olen vammainen. Ja että mulla on koulussa henkilökohtainen avustaja ollut jne.

Olisit itse yhtä rehellinen lukihäiriösesi suhteen mutta et uskalla vaan teet pilkkaat muista.
Joiku

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.03.2014 17:39

beth kirjoitti:Miten elävä mutta vanhaa ja sairastaa ihmistä voi julistaa "kuolleksi"?

Ihan degeneratiivista ajattelua..

Ei mitenkään. Siksi ajatus mummo on mulle ja muille kuollut on järjetön.
Mirri

ViestiKirjoittaja Joiku » 12.03.2014 17:48

Siksihän vanhainkodeissa makaa niitä yksinäisiä mummoja ja pappoja, kun ovat läheisille jo kuolleita.
Joiku

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.03.2014 18:11

Joiku kirjoitti:Siksihän vanhainkodeissa makaa niitä yksinäisiä mummoja ja pappoja, kun ovat läheisille jo kuolleita.

Sinäpä sen sanoit.

Jospa läheiset onnistuisivat ajattelemaan asian niin, ettei mummo/pappa oikeasti ole vielä kuollut, vaikka heistä miten tuntuisi siltä. Omista tuntemuksista riippumatta pitäisi ymmärtää, että hoitolaitoksen sängyssä makaava henkilö on elävä ihminen. Ei hän muutu kuolleeksi sillä, että läheiset toteavat hänen olevan heille kuollut.

Se on toinen juttu, että läheisistä voi tuntua ylivoimaisen vaikealta vierailla 'elävältä ruumiilta' vaikuttavan ihmisen luona. Mielestäni silloinkin pitäisi ymmärtää, että tuntemukset johtuvat itsestä, eivät siitä, ettei sängyssä makaava henkilö olisi enää elossa eikä millään lailla tavoitettavissa.

Kosketus on yksi viimeisistä keinoista tavoittaa kuolemassa oleva ihminen. Ääni on toinen, jonka tiedetään tavoittavan aika pitkälle loppuun. Läheiset miettivät ja päättävät kuinka pitkään tarjoavat itsensä äänineen ja kosketuksineen kuolevan ihmisen käyttöön. Toki olisi hyvä, jos läheiset eivät kovin ennenaikaisesti kiiruhtaisi pitämään henkilöä kuolleena...
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 19:25

trisse (uusi) kirjoitti:tekstasin tädille voisinko tulla käymään ei nyt mutta seuraavana viikonloppuna. saa nähdä mitä vastaa - hänellä on romanssi nyt menossa ja ajatukset kai siinä. selitän isäjutun kun pääsen koneen ääreen. tosiaan helmis eri otsikko olisi voinut olla parempi. hyvä huomio helmis

Täti soitti ja sanoi että tuo käy oikein hyvin että tulisin 21.3 ja 22.3 käytäisiin mummoa katsomassa ja sen jälkeen kiertelemässä kirppiksillä. Hän vaikutti ilahtuneelta. Yritän päästä ylös ennen puoltapäivää kun mummo on parhaimmillaan aikaisin. (Ihmisten rytmi aikaistun vanhetessa joten ehkä joskus 60-vuotiaana herään minäkin jo yhdeksältä aamulla?).

Isän harrastamalla mummon käyttämisellä välineenä tarkoitin että hän saattaa syyllistää minua etten tule hänen mukaansa Lahteen käyttämällä mummoa syynä. Oikeasti kuitenkaan hän ei ollut mummon 80-vuotispäivillä, ei 85- tai 90-vuotispäivillä, ei käynyt katsomassa kertaakaan kun mummo oli yhden kesän sairaalassa lonkkamurtuman vuoksi eikä nyt ole ymmärtääkseni käynyt joulun jälkeen. Ja hänen äitinsähän kuitenkin on kyseessä.
trisse (uusi)

ViestiKirjoittaja trisse (uusi) » 12.03.2014 19:28

Psykopatologia kirjoitti:Otsikko on ihan hyvä, mutta oma osuutesi aiheen käsittelystä on ..........

Haista sinä Luukkonen vaan pitkä paska. Sinun antisi minulle on sen verta miinuksen puolelle mennyt että sinuna pitäisin turpani tukossa...
trisse (uusi)

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet