Kirjoittaja GAD » 03.03.2014 02:34
Epäkohteliasta tai ei, isäni oli menehtynyt ollessaan yksin kotona, vaimonsa kanssa aamusella joi kahvit ennen vaimon töihin lähtöä. Vointinsa oli ollut ihan ok (isäni oli jo ikänsä puolesta eläkkeellä, toki sairauksiakin oli, kakkostyypin hoitotasapainossa oleva diabetes ja melanooma joka oli saatu kokonaan pois, muutamaa kuukautta aiemnmin diagnosoitu, ei levinnyt). Vaimo yritti useaan eri otteeseen soittaa isälleni päivän mittaan saamatta yhteyttä, lähti sitten ajamaan kotiin kesken työpäivän (työmatka muutama sata kilometriä). Löysi isäni menehtyneenä sohvalta, torkkupeiton alta. Isäni lienee tuntenut olonsa huonovointiseksi tai väsyneeksi ja mennyt lepäämään, nousematta sitten siitä enää koskaan.
En kokenut mitenkään pahana sitä että isäni kehoon/ruumiiseen kajottiin kuoleman jälkeen, toki tiesin että näin tehdään jos kuolema tapahtuu noissa olosuhteissa (eri asia mm. jos hänellä olisi ollut jokin seurannassa oleva sairaus joka olisi voinut johtaa kuolemaan hetkenä minä tahansa). Saimme tietää lopullisen kuolinsyyn sitten vasta kuukausien kuluttua, alustavassa avauksessa ei löytynyt mitään ns. selkeää syytä, ei sydän-tai aivoninfarktia tms. Tai saimme ja saimme, itse asiassa selkeää syytä ei löytynyt, isäni vain nukkui pois. Ei se ollut enää isäni jota leikeltiin, isäni oli jo mennyt, en tiedä minne mutta siinä hän ei enää ollut, siinä avauspöydällä oli vain kuori hänestä. Näin minä asian koen.
Puolisoni serkunpoika menehtyi alle 30-vuotiaana laskettelulomalla Itävallassa, nukkuessaan, avauksessa ei mitään syytä menehtymiseen löydetty, sydän oli "vain" pysähtynyt. Mitään sydänsairautta tai muutakaan sairautta tällä nuorella miehellä ei ollut. Jokin rytmihäiriö lienee hänet sitten "vienyt". Vanhempansa eivät tietenkään koskaan toipuneet asiasta, terve nuomies lähtee lomalle ja palaa sinkkiarkussa.
Toki isäni poismeno oli minulle kova paikka, on vieläkin, mutta isäni sai sentään elää rikkaan elämän, oli menehtyessä 68-vuotias, eli minun mittapuullani vielä nuori. Mielusti olisin isäni vielä pitänyt, mutta eihän asiaa minulta kysytä/kysytty.....
ps.oman kroppani olen ns. testamentannut jo vuosia sitten lääketiet., saavat sitten tutkia, joskos siitä olisi sitten jollekin jatkossa jotain hyötyä.