"alkaa tekemään"

"alkaa tekemään"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.02.2014 12:24

Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: "alkaa tekemään"

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 05.02.2014 13:06

Taidanpa heti alkaa käyttämään ;) Tai ainakin tämän kerran...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.02.2014 13:12

Itse pidän hyvänä, että kieli muuttuu, eikä viralliset tahot pidä jääräpäisesti kiinni vuosikymmenten takaisista opeista.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.02.2014 13:13

12:13
Toivottavasti tänään ei ala ainkaan vettä satamaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.02.2014 15:44

"alkaa tekemään"

Aaarrgghhh.

Hirveältä kuulostaa sekin, kun telkkarissa nainen ("voimaannuttavaan" valokuvaamiseen liittyen) käyttää sanaa "vaan", vaikka (ilmeisesti) tarkoittaa "vain".
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Joiku » 05.02.2014 18:32

Mie olen aina kirjoittanut alkaa tekemään.
En ole huomannut, että oikein olisi ollut alkaa tekkee.
Joiku

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 05.02.2014 19:21

"minua alkoi todellakin vituttaa/sinua kaiketi alkoi vituttaa/luulen että häntä alkoi vituttaa" vai "herätessäni minua alkoi vituttamaan/aloiko sinua vituttamaan?/häntä alkoi entistä enemmän vituttamaan" ... mitä kielikorvanne sanoo tai kumpi muodoista vituttaa vähemmän?
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.02.2014 20:50

varastettu trisse kirjoitti:"minua alkoi todellakin vituttaa/sinua kaiketi alkoi vituttaa/luulen että häntä alkoi vituttaa" vai "herätessäni minua alkoi vituttamaan/aloiko sinua vituttamaan?/häntä alkoi entistä enemmän vituttamaan" ... mitä kielikorvanne sanoo tai kumpi muodoista vituttaa vähemmän?

Minua rupeaa vituttamaan rassaa nykyaikaista kielikorvaa enemmän verrattuna muotoon alkaa vituttamaan/alkaa vituttaa. Silti, vaikka hyvin tiedän, että vanhan ohjeistuksen mukaan pitäisi sanoa alkaa vituttaa tai rupeaa vituttamaan. Ja myös silti, että käytän sanaa ruveta sen vaatimine muotoineen aika sujuvasti, koska se on menneiden vuosikymmenten varrella tullut tutuksi.

Luulen, että vanha sana rupeaminen on syynä Kotuksen uudistukseen; siitä sanasta halutaan päästä eroon. Ihan järkevä ratkaisu, koska harvat ihmiset nykyisin osaavat käyttää kyseistä sanaa luontevasti. On helpompi sanoa minua alkoi vituttamaan kuin minua rupesi vituttamaan.

Rupeamisen tilalla voidaan joskus puhua ryhtymisestä: Aloin tehdä (tekemään)/ryhdyin (rupesin) tekemään... Rupeamisesta on päästy eroon, mutta ryhtymisestä ei. On kuitenkin helpompi kertoa aloittaneensa tekemään, tai ryhtyneensä tekemään, (tai ruvenneensa tekemään) tarvitsematta erikseen miettiä taivutusmuotoja.

Suomen sanakirja kertoo näin:
ruveta alkaa, aloittaa, ryhtyä, käydä Hän rupesi töihin. Laite rupesi reistailemaan. Ruveta tekemään työtä. Ruveta leikkimään. Harmittaa, että rupesin mihinkään tällaiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.02.2014 21:45

varastettu trisse kirjoitti:"minua alkoi todellakin vituttaa/sinua kaiketi alkoi vituttaa/luulen että häntä alkoi vituttaa" vai "herätessäni minua alkoi vituttamaan/aloiko sinua vituttamaan?/häntä alkoi entistä enemmän vituttamaan" ... mitä kielikorvanne sanoo tai kumpi muodoista vituttaa vähemmän?

"Minua alkoi vituttamaan" sopii parhaiten minun kielisilmääni.
"Minua alkoi vituttaan" on siedettävä puhekielen muoto kirjallisessa viestinnässä.
"Minua alkoi vituttaa" vain puhekielessä kiitos.

Mirrin "rupeaa" taitaa olla tosiaan katoavaa kansanperinnettä. Itselleni tuo tuo mieleen ruven (sen haavan päälle muodostuvan).
Yläasteella äikänope koitti opettaa meitä, että kattilaa ei laiteta liedelle vaan se pannaan liedelle *tirsk*
Kahvi

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.02.2014 21:47

Häntä alkoi entistä enemmän vituttamaan on hyvä.
Maaria

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.02.2014 00:01

Mirri kirjoitti:...On kuitenkin helpompi kertoa aloittaneensa tekemään, tai ryhtyneensä tekemään, (tai ruvenneensa tekemään) tarvitsematta erikseen miettiä taivutusmuotoja.

Anteeksi nyt, Mirri, mutta vielä ei ole hyväksytty tuota lihavoimaani rakennetta (ja tuskin koskaan hyväksytäänkään). Verbin 'aloittaa' kanssa käytetään aina substantiivia, esimerkiksi verbaalisubstantiivia 'tekeminen'.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2014 00:04

"Häntä rupesi vituttaa" on korrekti.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 06.02.2014 00:17

Ei ole. Ainakaan kieliopillisesti.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2014 00:26

Kyllästynyt kirjoitti:"alkaa tekemään"

Aaarrgghhh.

Hirveältä kuulostaa sekin, kun telkkarissa nainen ("voimaannuttavaan" valokuvaamiseen liittyen) käyttää sanaa "vaan", vaikka (ilmeisesti) tarkoittaa "vain".

Mutta kun TV:ssä puheen ammattilaisetkin käyttävät karmeaa kieltä.
Luulisi, että joku sanoisi ja että heti oppisivat. Ovat kai vajaamielisiä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2014 00:28

Kahvi kirjoitti:Itse pidän hyvänä, että kieli muuttuu, eikä viralliset tahot pidä jääräpäisesti kiinni vuosikymmenten takaisista opeista.

Minusta ei hyvä, että tuloksena on rumaa kieltä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.02.2014 00:35

Psykopatologia kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:"alkaa tekemään"

Aaarrgghhh.

Mutta kun TV:ssä puheen ammattilaisetkin käyttävät karmeaa kieltä.
Luulisi, että joku sanoisi ja että heti oppisivat. Ovat kai vajaamielisiä.

Olen tainnut sen aiemminkin sanoa, mutta parasta suomen kieltä TV:ssä puhuu ruotsinkielinen Peter Nyman.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.02.2014 00:44

Psykopatologia on myös kielipalsta, josta voi olla hyötyä ulkolaisille.
Mutta nyt ei taida olla foorumilla ulkolaisia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 06.02.2014 00:47

Psykopatologia kirjoitti:Psykopatologia on myös kielipalsta, josta voi olla hyötyä ulkolaisille.
Mutta nyt ei taida olla foorumilla ulkolaisia.

Onkohan Kotilaisia?
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Joiku » 06.02.2014 04:02

Mirri kirjoitti:
Luulen, että vanha sana rupeaminen on syynä Kotuksen uudistukseen; siitä sanasta halutaan päästä eroon. Ihan järkevä ratkaisu, koska harvat ihmiset nykyisin osaavat käyttää kyseistä sanaa luontevasti. On helpompi sanoa minua alkoi vituttamaan kuin minua rupesi vituttamaan.

Rupeamisen tilalla voidaan joskus puhua ryhtymisestä: Aloin tehdä (tekemään)/ryhdyin (rupesin) tekemään... Rupeamisesta on päästy eroon, mutta ryhtymisestä ei. On kuitenkin helpompi kertoa aloittaneensa tekemään, tai ryhtyneensä tekemään, (tai ruvenneensa tekemään) tarvitsematta erikseen miettiä taivutusmuotoja.

Suomen sanakirja kertoo näin:
ruveta alkaa, aloittaa, ryhtyä, käydä Hän rupesi töihin. Laite rupesi reistailemaan. Ruveta tekemään työtä. Ruveta leikkimään. Harmittaa, että rupesin mihinkään tällaiseen.

Kyllä ainakin minä käytän ruveta sana ihan joka päivä ja se ei mihinkään poistu rajakylistä.
Vanhempi väki sanoo pruukata, nuorempi ruukata.
Illalla sanotaan ruvetaanko jo nukkuun eli hyvää yötä.
Aamulla sanotaan ruvetaanko jo noussee eli hyvää huomenta.
Ruppee sie keittään puuroa, mie ruppee laittaan tulta uuniin.
Joiku

ViestiKirjoittaja Kahvi » 06.02.2014 08:29

"Rakas lapseni, sinun pitäisi nyt alkaa tehdä läskyjäsi."
"Rakas lapseni, sinun pitäisi nyt alkaa tekemään läksyjäsi."

Ilmeisesti tämä "alkaa tekemään" muoto on tosiaan jo niin yleinen arkipuheessa, kun tuossa oikeaoppinen "alkaa tehdä" särähtää minun kielikorvaani - ja "alkaa tekemään" kuulostaa ihan hyvältä suomelta.

Tuollahan perusteltiin hyväksymistä, että ilmaisu on yleistynyt murrepuheesta koko kansan käyttöön tms. Lisäksi perusteluissa muistaakseni oli, että uusi hyväksytty muoto ei myöskään ole harhaanjohtava/väärinymmärrettävä.
Kahvi

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista