varastettu trisse kirjoitti:"minua alkoi todellakin vituttaa/sinua kaiketi alkoi vituttaa/luulen että häntä alkoi vituttaa" vai "herätessäni minua alkoi vituttamaan/aloiko sinua vituttamaan?/häntä alkoi entistä enemmän vituttamaan" ... mitä kielikorvanne sanoo tai kumpi muodoista vituttaa vähemmän?
ruveta alkaa, aloittaa, ryhtyä, käydä Hän rupesi töihin. Laite rupesi reistailemaan. Ruveta tekemään työtä. Ruveta leikkimään. Harmittaa, että rupesin mihinkään tällaiseen.

varastettu trisse kirjoitti:"minua alkoi todellakin vituttaa/sinua kaiketi alkoi vituttaa/luulen että häntä alkoi vituttaa" vai "herätessäni minua alkoi vituttamaan/aloiko sinua vituttamaan?/häntä alkoi entistä enemmän vituttamaan" ... mitä kielikorvanne sanoo tai kumpi muodoista vituttaa vähemmän?
Mirri kirjoitti:...On kuitenkin helpompi kertoa aloittaneensa tekemään, tai ryhtyneensä tekemään, (tai ruvenneensa tekemään) tarvitsematta erikseen miettiä taivutusmuotoja.
Kyllästynyt kirjoitti:"alkaa tekemään"
Aaarrgghhh.
Hirveältä kuulostaa sekin, kun telkkarissa nainen ("voimaannuttavaan" valokuvaamiseen liittyen) käyttää sanaa "vaan", vaikka (ilmeisesti) tarkoittaa "vain".
Kahvi kirjoitti:Itse pidän hyvänä, että kieli muuttuu, eikä viralliset tahot pidä jääräpäisesti kiinni vuosikymmenten takaisista opeista.
Psykopatologia kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:"alkaa tekemään"
Aaarrgghhh.
Hirveältä kuulostaa sekin, kun telkkarissa nainen ("voimaannuttavaan" valokuvaamiseen liittyen) käyttää sanaa "vaan", vaikka (ilmeisesti) tarkoittaa "vain".
Mutta kun TV:ssä puheen ammattilaisetkin käyttävät karmeaa kieltä.
Luulisi, että joku sanoisi ja että heti oppisivat. Ovat kai vajaamielisiä.
Psykopatologia kirjoitti:Psykopatologia on myös kielipalsta, josta voi olla hyötyä ulkolaisille.
Mutta nyt ei taida olla foorumilla ulkolaisia.
Mirri kirjoitti:
Luulen, että vanha sana rupeaminen on syynä Kotuksen uudistukseen; siitä sanasta halutaan päästä eroon. Ihan järkevä ratkaisu, koska harvat ihmiset nykyisin osaavat käyttää kyseistä sanaa luontevasti. On helpompi sanoa minua alkoi vituttamaan kuin minua rupesi vituttamaan.
Rupeamisen tilalla voidaan joskus puhua ryhtymisestä: Aloin tehdä (tekemään)/ryhdyin (rupesin) tekemään... Rupeamisesta on päästy eroon, mutta ryhtymisestä ei. On kuitenkin helpompi kertoa aloittaneensa tekemään, tai ryhtyneensä tekemään, (tai ruvenneensa tekemään) tarvitsematta erikseen miettiä taivutusmuotoja.
Suomen sanakirja kertoo näin:ruveta alkaa, aloittaa, ryhtyä, käydä Hän rupesi töihin. Laite rupesi reistailemaan. Ruveta tekemään työtä. Ruveta leikkimään. Harmittaa, että rupesin mihinkään tällaiseen.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa