minäminäminä!

minäminäminä!

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.02.2014 14:58

Kiinnostaako ketään psykologisten testieni tulokset?

Kykypuolella pääsin kaikkein korkeimpaan sarakkeeseen osiossa "havaintokyky" joka mittaa silmän ja käden yhteistyötä ja nopeaa ja tarkkaa ajattelua. "Matemaattisessa päättelyssä" (päätteleminen miten numerosarjat jatkuvat) pääsin toisiksi korkeimpaan mahdolliseen sarakkeeseen pistemäärällä 30. Koska 31 oli korkeimman sarakkeen raja oli sekin oikein hyvä. Hyvin - mutteivät yhtä häikäisevästi - menivät myös muut osiot visuaalinen päättely, päässälaskut, ainekirjoitus, raven-visuaalinen, kielellinen päättely ja sanavarasto. Mallinnettuna ylioppilaspohjaiseen aineistoon minun heikoin osioni oli jossain määrin yllättävästi "sanavarasto". Siinä piti kirjoittaa sanoille tietyillä kirjaimilla alkavia synonyymejä. Luulen että valvottu yö, lääkkeet ja aamukahvin puute verottivat sitä eniten. (seliseli) Se oli kuitenkin eka osiokin jolla testi alkoi.

Persoonallisuuden puolelta (kyselylomakkeet) viihdyn vaihtelevassa ympäristössä. Järjestyksentarpeeni on vähäinen. Olen impulsiivinen, taipuvainen nopeisiin ratkaisuihin ja luovuuteen. Ambitioni ovat erittäin vähäiset, ei halua olla esillä tai johtaa, maksimaalinen riskitilanteiden välttely. Sosiaaliset tarpeeni ovat suurimmillaan (keskitasoa) halussa saada muilta ihmisiltä apua ja tukea. Minulla on vain vähäinen halu sosiaaliseen liittymiseen ja toisten tukemiseen. Olen hyvin mukautumaton - sekä puolustautuvainen ja varuillaan että hyökkäävä ja teräväpiirteinen. Tämän vuoksi minulla saattaa olla taipumuksia joutua ongelmiin auktoriteettien kanssa. Syyllisyys ja velvollisuudentunto (?) olivat korkealla että ahdistus. Minulla on ehkä myös taipumus tuoda itseni negatiiviset piirteet esille paljon voimakkaammin kuin oikeasti on ("sosiaalinen suotavuus" -kontrolliskaala).

Ajattelun tyyleissä minuun vetosi sekä loogisuus että mielikuvitus. Ihannetyössä ei kiinnostanut valta-vaikutusvalta, liittyminen-kontakti eikä liittyminen-yhteistyö. Ainoa mikä yhtään vetosi oli suoriutuminen (eli ilmeisesti itse sen työn tekeminen).

Kommentteja?!
Trisse

Re: minäminäminä!

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.02.2014 15:07

Niin sen molissakin olevan ammattitestin mukaan olen koodiltani IAC - tieteellis-taiteellis-konservatiivinen - kuten jo 17-vuotiaana olin. Ammatilliset toiveet (joita toivottavasti en ole vaan kehittänyt tämän kurssin vuoksi mutta saapa nähdä) olivat ok psykologista sekä kykyjen ja persoonan puolesta. Suositteli terapiaa noihin voimakkaisiin tunnelukkoihin jotka sitovat energioitani.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.02.2014 15:16

Kuntoutustuelle en pääse tiettykään nyt täältä. Olisinhan voinut yrittää tehdä testit huonommin kuin pystyn mutta se olisi helposti ollut itseään toteuttava asia ja epäonnistumiskokemus. Jos ei jotain muuta hyötyä tästä ole niin kun olen täällä jutellut psykologin kanssa useaan otteeseen ja käytiin testitulokset yhdessä läpi ym. niin on pieni toive saada järkevä lausunto itsestä. Sellainen jossa ei lue irrallisina detaljeina että minut potkaistiin kaupan kassalta 1998 sen vuoksi että olin hidas, että olen taipuvainen maagiseen ajatteluun, energiaton, epäsiististi pukeutunut ja vetänyt Panacodeja liikaa vuonna 2001. Kelaa varten kirjoittavat lausunnon jossa on esim. testitulokset yksityiskohtaisesti.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 03.02.2014 15:38

Nyt odotan kolmea jolloin pääsen kotiin - elleivät nyt sitten innokkuudessaan sido ja kärrää minua pois nurkistaan sinne ammattikorkeakoululle samantien... :(
Trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.02.2014 15:34

Trisse kirjoitti:Kommentteja?!

Joo, sitten kun pystyn ajatuksella lukemaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 05.02.2014 02:08

ovatko aivosi parhaillaan lainassa?
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.02.2014 11:15

varastettu trisse kirjoitti:ovatko aivosi parhaillaan lainassa?

Joo, Stephen Hawking pyytää aivojani välillä lainaan. Newtonille riitti, että tipautin ompun hänen päähänsä, mutta tämä Stephen ei ole niin välkky kuin esikuvansa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.02.2014 11:42

Sitten itse asiaan:

Noiden testituloksien perusteella minusta vaikuttaa siltä, että kyllä sinulta hoksottimia löytyy - jopa aika hyvinkin. Kiinnitin huomiota noihin tunnelukkoihin, ehkä ne ovat (pää?)syy siihen, että tunnut pitävän kynttilääsi vakan alla? Ehkä myös tunnelukot tekevät sen, että sinulla on vähäinen halu sosiaaliseen liittymiseen ja selittävät mahdollisesti myös ambitioiden puutteesi ym?

No oli niin tai näin noiden tunnelukkojen suhteen, niin varsin ikäviähän semmoiset on. Oikein itsekään keksi sen parempaa tapaa niiden purkamiseen kuin tuo sinulle suositeltu terapia.

Hyvä kuitenkin, että tunnut nyt olevan oikeiden ammattilaisten käsissä ja kirjoittavat kunnon lausunnon sinusta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 05.02.2014 19:39

olen pettynyt niin paljon työelämässä saamatta siitä ikinä mitään ja tullut tylysti kohdelluksi etten osaa suuntautua siihen.
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.02.2014 19:55

Kuinkahan hyvin nuo kykytestit kuvaavat todellista työkykyä tai opiskelukykyä? Itse olin kielellisesti lahjakas, mutta matemaattisissa tehtävissä huono silloin kun aikoinaan tein testin, ja oletettiin tasoni laskeneen ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Näin ei kuitenkaan ollut, sillä en kirjoittanut matematiikkaa. Tuon testin suorittamisen jälkeen pääsin kyllä opiskelemaan.
Kuutar

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 05.02.2014 20:09

yksi yritys arvioida ihmisten oppimiskykyä. tilastoihin pohjaava. ei kai oleteta että kumtoutustuella pitäisi saada testeistä huonot tulokset miksi siis että toimintakykyisen pitäisi saada hyvä tulos? mutta jos huono tulos tulee ja testauttaja ihmettelee sitä hän voisi validointi mielessään testata uudelleen jollain samantyylisellä testillä.
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.02.2014 21:21

varastettu trisse kirjoitti:olen pettynyt niin paljon työelämässä saamatta siitä ikinä mitään ja tullut tylysti kohdelluksi etten osaa suuntautua siihen.

Työelämä on tähän asti tarjonnut sinulle vain ja ainoastaan puhdasta paskaa. Osin varmaan huonoa säkää, osin varmaan aikaisemmasta huonosta voinnistasi suoraan/epäsuoraan johtuvaa?
Kahvi

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 06.02.2014 13:58

on ollut niin paljon kaikkea outoa kuten huonoja haastattelukokemuksia ja työsuhteiden purkamista ennen alkamista. jotkut pääsevät noista kokemuksista parissa päivässä mutta minä mietin niitä vuosia...
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 06.02.2014 14:32

varastettu trisse kirjoitti:on ollut niin paljon kaikkea outoa kuten huonoja haastattelukokemuksia ja työsuhteiden purkamista ennen alkamista. jotkut pääsevät noista kokemuksista parissa päivässä mutta minä mietin niitä vuosia...

Tämä liittynee tähän kirjoittamaasi testitulokseen: "maksimaalinen riskitilanteiden välttely."?

Ja tuo maksimaalinen välttely johtuu... öö mistä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja varastettu trisse » 06.02.2014 14:47

"SUOJATTOMUUS

Olet kova huolehtimaan ja usein peloissasi - koet olosi turvattomaksi. Murehdit kohtuuttomasti terveyttäsi, vaaroja tai onnettomuuteen joutumista, taloudenhoitoa tai kontrollin menettämistä. Saatat valita kumppanin joka auttaa ja suojelee sinua tai odotat että kumppanisi on peloton ja vahva - kyvykäs suojelemaan sinua vaaroilta. Pelkosi saattavat aiheuttaa sinulle ahdistus- tai paniikkikohtauksia - tai sitten olet jatkuvasti enemmän tai vähemmän ahdistunut etkä voi nauttia arjesta. Saatat turvautua riippuvuuksiin ahdistuksen helpottamiseksi. Pyrit varmistumaan että olet turvassa. Siksi olet oppinut välttelemään riskejä: hissejä, autoilua, kaupungilla liikkumista, matkustamista, investointeja tai uramahdollisuuksia - pitäydyt mieluummin vanhassa tutussa ja turvallisessa. Pelot rajoittavat elämääsi ja läheisiäsi joiden täytyy sopeutua pelkoihisi. Jatkuva murehtiminen ja vaarojen välttely tyypillisesti lisää entisestään välttelykäyttäytymistä ja voimistaa pelkoja ja suojattomuuden tunnelukkoa.´"

"Suojattomuden tunnelukko voi kehittyä jos vanhempasi olivat erittäin ahdistuneita ja pelokkaita sairastumisen tai esim. konkurssin pelon suhteen. Vanhempasi saattoivat myös olla ylisuojelevia, jolloin sait itsestäsi hauraan ja kykenemättömän käsityksen. Tai sinua ei suojeltu riittävästi. Myös lapsuuden aikainen oma sairastelu tai jommankumman vanhemman vakava sairaus ollessasi lapsi on saattanut olla aiheuttamassa suojattomuuden tunnelukkoa."
varastettu trisse

ViestiKirjoittaja Kahvi » 06.02.2014 19:12

Koetko tuon suojattomuus-jutun sopivan itsellesi hyvinkin? (ei tarvitse kertoa täällä jos ei halua)

Meinaan kun ajattelee, että maksimaalinen riskitilanteiden välttely voisi ihan hyvin liittyä suojattomuuteen.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.02.2014 22:23

varastettu trisse kirjoitti:yksi yritys arvioida ihmisten oppimiskykyä. tilastoihin pohjaava. ei kai oleteta että kumtoutustuella pitäisi saada testeistä huonot tulokset miksi siis että toimintakykyisen pitäisi saada hyvä tulos? mutta jos huono tulos tulee ja testauttaja ihmettelee sitä hän voisi validointi mielessään testata uudelleen jollain samantyylisellä testillä.

Ei kai pitäisi olettaa, mutta minusta testien ongelma on juuri se, että niiden takia voidaan esittää ennakko-oletuksia. Tosiaan psyykkisesti toimintakykyinen ihminen ei välttämättä pärjää yhtä hyvin testissä, kuin joku toimintakyvytön, mutta lahjakkaampi.
Kuutar

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet