Hilppa kirjoitti:Kiitos avauksesta M. Aitoparta. Miten psykoosi on vaikuttanut keskittymiskykyyn, joka on oleellinen asia myös oppimisessa ja mieleenpainamisessa? Myös pelkkä ahdistuneisuus ja masennus voivat heikentää muistia ja keskittymiskykyä. Itse olen huomannut niiden vaikuttavan lukemisen keskittymiseen ja luetun ymmärtämiseen muistin lisäksi.
M.Aitoparta kirjoitti:...Se mikä on ongelmana minulla on tuo Pinjan kuvaama kyvyttömyys olla ryhmässä. On kuin olisi jatkuvasti pienessä paniikissa, peläten koko ajan pahinta, mikä se sitten onkaan. Tuolloin ei juurikaan puhuta keskittymisestä olennaiseen vaan se on lähinnä selviytymistaistelua. Kolmannella asteella opiskeltaessa on tärkeää, että kykenee seuraamaan opetusta että ajattelemaan selvästi esillä olevaa asiaa, se ei minulta onnistu, ainakaan tällä hetkellä.

Pinja kirjoitti:Heluna, mulla on kanssa Seroquel Prolong käytössä, 700 mg:aa, laskin 800:sta tuohon. Masennun älyttömän syvä psykoosin jälkeen. Minulla myös psykoottistasoista tuskaisuutta, mielessä on koko ajan paha olo, mutta yritän olla ajattelematta sitä ja se peittyy siten alle.
Heluna kirjoitti:Aluksi kävin YTHS:llä yliopistolla samalla terapeutilla. Kun valmistuin, sain kolme vuotta KELAn tukea, sitten pari vuotta sairaanhoitopiirin rahoituksella ja nyt saan ylintä hoitotukea sekä sv-korvaukset, joten omavastuuta jää noin 60/kk (juuri myönnettiin taas nuo kahdeksi vuodeksi). Traumaterapia Traumaterapiakeskuksessa ei maksa mitään. Mulle muuten sanottiin joskus, että kuntsarilla ei voisi saada tuota vaikeavammaisen kuntoutusta. Mutta en kyllä ole minkään valvonnan alainen, vai mitä tarkoitit tuolla?
Saatko hoitotukea erityiskustannusten takia? Kelasta saat selville mihin portaaseen sinut on luokiteltu päätöksen mukaan avun, ohjauksen tai valvonnan tarpeen mukaan. Hoitotuki porrastetaan kolmeen sen perusteella, kuinka paljon ja usein tarvitsee apua, valvontaa tai ohjausta. Toimintakyvyn aleneminen ei ole sama asia kuin avuntarve eli täytyy olla jonkinlainen avuntarve, että saa edes sen perustuen. Henkilö voi tarvita apua, ohjausta tai valvontaa, muttei saa ketään auttamaan, hakemuksessa voi manita, että tarvitsisi tässä tässä ja tässä asiassa apua muttei saa auttajaa. Hoitotukihakemukseen tilanne pitää kertoa sellaisena, mikä tilanne on ilman mitään hoitoja pahimmillaan; kävin luennolla, jossa kuntoutusneuvoja neuvoi näin; lisäksi sanoi, että asioita on hyvä myös liioitella, että tulee varmasti ymmärrettäväksi.
Sinä siis käyt myös terapaissa? Mitä tukea sinä saat?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa