Olen täysin terve

Re: Olen täysin terve

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 14:08

Kumpaakin: jakaa lääkkeet dosettiin ja katsoo dosetista joka ilta olenko ottanut lääkkeet. Kieltää ottamasta lisää uusia lääkityksiä. Ei anna lopettaa nopeasti nykyistä lääkitystäni.
Pinja

ViestiKirjoittaja Joiku » 27.01.2014 16:56

Et ollukaan aikuinen vielä. Kyllä miekin murrosikäisenä pelleilin lääkkeiden kanssa.
Joiku

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.01.2014 17:50

Pinja kirjoitti:Pelkään lääkkeitä, joten on pattitilanne. Seroquel on lääke ahdistukseen muttei masennuslääkitys. Äiti säätelee aika pitkälle mun lääkitys asioita. En ymmärrä miten toinen säätelee toisen lääkitys asioita, kun ei hän voi ymmärtää minkälaisessa olossa olen ja hän on itse terve eikä siten ymmärrä täysin huonoa kuntoani. Hän vahtii mun lääkitys asioita.

Jos äitisi huolehtii lääkityksestäsi lääkärin ohjeiden mukaan, se on hyvä asia. Jos taas lääkärin ohjeiden vastaisesti, se on huono asia. Jos kykenisit itse huolehtimaan lääkityksestäsi, silloinkin äidin huolehtiminen on huono asia. Oletan äitisi huolehtivan, koska itse et ehkä ottaisi niitä ihan niin kuin pitäisi.

Sinun pysymisesi mahdollisimman hyvässä psyykkisessä kunnossa on entistä tärkeämpää nyt, kun olet ottanut koiran vastuullesi. Uusiutuvaa psykoosia on syytä pelätä enemmän kuin lääkitystä; kuten itse kerroit: olet huonossa kunnossa psykoosin jäljiltä. Jokainen psykoosi vie entistä huonompaan kuntoon ja toipuminen on jokaisen kerran jälkeen vaikeampaa. Psykoosit invalidisoivat kerta kerralta vakavammin, joten ei ole mitään järkeä riskeerata.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 19:26

Minkä takia psykoosit invalidisoivat? Sairastumisestani uudestaan psykoosiin ei ole puhuttu kanssani millään tavalla esim. riskeistä. Hoitajat ovat tienneet asian, että olen ollut akuutissa psykoosissa mutteivat ole jaksaneet puuttua asiaan tai huolehtia terveydestäni millään lailla. Oma psykiatrini ei ole ikään puhunut kanssani mitään sairastumisistani, en edes tiedä tietääkö hän asiaa. Tieto taitaa vain olla osastohenkilökunnalla, jolla ei ole ollut minkäänlaista tarvetta keskustella uusiutuvan psykoosin riskeistä kanssani. Terapeuttini on yhtä vastuuton psykoosieni suhteen. Psykoosihan on puolustuskeino, miten se voi siis tuhota tai aiheuttaa pysyvää haittaa?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 20:02

Äitikään ei tiedä, että olen ollut psykoosissa, ei tajunnut sitä, vaikka olin omituinen. Luulee, että olen ollut osastolla muista syistä.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2014 21:17

Pinja kirjoitti:Äitikään ei tiedä, että olen ollut psykoosissa, ei tajunnut sitä, vaikka olin omituinen. Luulee, että olen ollut osastolla muista syistä.

Jotain hän kuitenkin pelkää tai aavistaa. Miksi äitisi tarkistaa dosetista, oletko ottanut lääkkeesi? Olethan jo täysi-ikäinen? Ja tuolloin olet itse vastuussa siitä, että otat lääkkeesi lääkärin ohjeen mukaan. Käytkö äitisi kanssa myös lääkärisi vastaanotolla ja hoitoneuvotteluissa?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Trisse » 27.01.2014 21:41

tuskin käy kun äiti ei tiedä psykoosista. pilppa vois käyttää välillä aivojaan...
Trisse

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2014 21:58

Trisse kirjoitti:tuskin käy kun äiti ei tiedä psykoosista. pilppa vois käyttää välillä aivojaan...

Ei viestini mikään utelu eikä kuulustelu Pinjalle ollut. Tarkoitus kysyä, onko Pinjalla joku tukihenkilö hoitoneuvottelussa ja tunteeko hän sellaista sinne kaipaavansa. Mutta edellisestä viestistä sain sen kuvan, että hoitohenkilökunta ei ole paneutunut riittävästi tehtäväänsä.

Sinäkin Trissen voisit joskus ajatella, etkä ainoastaan piikitellä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 22:04

Kerran äiti oli mukana osastohoitojaksolla olleessa kokouksessa, mutta hoitajat eivät voi kertoa mitä vain siinä tilanteessa äidilleni, kun heillä on kuitenkin vaitiolovelvollisuus. Itse en ole halunnut kertoa äidilleni psykoosista, jos minulla olisi skitsofrenia olisin ehkä kertonut tai sitten tieto olisi tullut ilmi sekoilujen vuoksi. En ole myöskään kertonut kavereilleni psykoosista.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 22:16

Tänään ollut parempi olo, mikä on johtunut onnistumisista. Luulin ettei tuo pentu opi mitään, mikä stressasi ihan älyttömästi, mutta luulo osoittaui tänään turhaksi: oppinut tänään jo kolme eri temppua.
Pinja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2014 22:20

Pinja kirjoitti:Kerran äiti oli mukana osastohoitojaksolla olleessa kokouksessa, mutta hoitajat eivät voi kertoa mitä vain siinä tilanteessa äidilleni, kun heillä on kuitekin vaitiolovelvollisuus. Itse en ole halunnut kertoa äidilleni psykoosista, jos minulla olisi skitsofrenia olisin ehkä kertonut tai sitten tieto olisi tullut ilmi sekoilujen vuoksi. En ole myöskään kertonut kavereilleni psykoosista.

Hoitajat eivät saa kertoa äidillesi, jos sinä kiellät, koska olet täysi-ikäinen. Jos olet antanut hoitajille luvan kertoa äidillesi, hoitajat kertovat äidillesi, mikäli hän kysyy. Minusta sinun kannattaisi keskustella noista asioista terapeuttisi kanssa. Voi olla, että on joissain tilanteissa ongelmallista tai jopa kiusallista, koska asut äitisi kanssa samassa taloudessa täysi-ikäisenä ihmisenä ja olet kuitenkin hänen lapsensa. Esimerkiksi noista rajanvetoasioista olisi ehkä hyvä puhua terapeuttisia kanssa. Hänhän on tavallaan myös tukihenkilösi, jos yksin olet lääkärisi kanssa keskustellut, eikä sinulla ole muuta tukihenkilöä. Voi myös olla, että hoitohenkilökunta on ikään kuin "unohtanut" sinut, jos tietävät, että sinä käyt terapiassa, ja ovat luottaneet siihen, että sinun asiasi ovat kunnossa, ja ikään kuin jättäneet sinut vähemmälle huomiolle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.01.2014 22:27

Pinja kirjoitti:Tänään ollut parempi olo, mikä on johtunut onnistumisista. Luulin ettei tuo pentu opi mitään, mikä stressasi ihan älyttömästi, mutta luulo osoittaui tänään turhaksi: oppinut tänään jo kolme eri temppua.

Temppua?
Koirasi taitaa olla vielä niin vauva, että sillä on täysi tai peräti ylivoimainen työ pidellä tassunsa ristissä ulos pääsemiseen asti...
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 22:32

Mirri kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Tänään ollut parempi olo, mikä on johtunut onnistumisista. Luulin ettei tuo pentu opi mitään, mikä stressasi ihan älyttömästi, mutta luulo osoittaui tänään turhaksi: oppinut tänään jo kolme eri temppua.

Temppua?
Koirasi taitaa olla vielä niin vauva, että sillä on täysi tai peräti ylivoimainen työ pidellä tassunsa ristissä ulos pääsemiseen asti...

Käytän pentua kahdentunnin välein ulkona. Vasta puolivuotias koira pystyy pidättelemään riittävästi ettei tee enää yhtään sisälle, palkitsen namilla aina jos ehdin kun tekee lehdelle ja ulkona palkitsen namilla jos tekee hädän sinne. Olen ehkä vähän raukkamainen, mutta kyse oli istumisen ja maahan menon oppimisesta. Pentu on ollut nirso nameille ja kun on tuo toinen koira vielä seurassa niin on ollut vaikea opettaa temppuja, kun toinen häiritsee koko ajan. Opetin aikoinaan kaverin koiralle tassunantamisen, kun tämä oli kylässä ja oppi sen alle puolessa tunnissa, nyt en ole kuitenkaan saanut sen opettamista koiralleni aikaiseksi. Nyt yritän joka päivä opettaa kynsien leikkuuseen; sujuu jo melko hyvin, mutta täytyy paremmin totuttaa, harjaan, kampaan ja karstaan pennun joka päivä. Opetan myös pesuille, tassut pesen joka päivä ja joka kolmas päivä mahanalunen myös ja joka neljäs päivä koko pesu. Luokse tulon opettaminen olisi pitänyt aloittaa jo heti kun pentu tuli meille, mutten saanut aikaiseksi ton toisen koiran takia. Taputuksesta tulee kyllä aina luokse, mutta pitäisi ihan käskynäkin opettaa. Oli tarkoitus opettaa myös taluttimessa kävelemään vetämättä, mutta kun tämä toinen koira on tiellä ja ei viitsisi eristää sitä tonne toiseen huoneeseen kun ei tykkää olla siellä, kun kuulee namitukset. Portaat osaa jo kävellä mutten niitä enää enemmälti kävelytä luupiikkiriskin takia. Tänään opetin molemmille koirille yhtä aikaa maahan menoa ja istumista ja pentu matki vanhempaa samalla niin opetus helpottui.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.01.2014 23:11

Minä käytin opetuksessa pilliä - en koirapilliä vaan erotiomarin pilliä, jonka ihminenkin kuulee hyvin.

Luulen, että peset pentua liian usein.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.01.2014 23:14

Pinja kirjoitti:... Tänään opetin molemmille koirille yhtä aikaa maahan menoa ja istumista ja pentu matki vanhempaa samalla niin opetus helpottui.

Oli varmasti mukava näky.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 23:21

Psykopatologia kirjoitti:Minä käytin opetuksessa pilliä - en koirapilliä vaan erotiomarin pilliä, jonka ihminenkin kuulee hyvin.

Käytitkö pillin kanssa namia tai hyvä-kehua?
miten usein sitä sitten pitäisi pestä, olen pessyt usein, koska koirakirja neuvoo totuttamaan käsittelyihin: ikäkausi 8-16 viikkoa on sosiaalistumisikä. Tassut on pakko pestä joka päivä, koska tekee sisälle pissejä ja seuraavaksi kävelee pissan päältä?
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 27.01.2014 23:32

Eläinlääkärissä käyttäytyi törkeästi kiemurteli pöydällä kun yritti katsoa hampaita ja raapi eläinlääkäriä; kolmen viikon päästä seuraava rokotus ja sitä ennen aion totuttaa hampaiden katseluun ja pöydällä paikoillaan seisomiseen. Kyllä nolotti.
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.01.2014 01:14

"Tarpeetonta" noloutta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pinja » 28.01.2014 01:16

Psykopatologia kirjoitti:"Tarpeetonta" noloutta.

Miten niin?
Pinja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.01.2014 01:26

Pinja kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minä käytin opetuksessa pilliä - en koirapilliä vaan erotiomarin pilliä, jonka ihminenkin kuulee hyvin.

Käytitkö pillin kanssa namia tai hyvä-kehua?
miten usein sitä sitten pitäisi pestä, olen pessyt usein, koska koirakirja neuvoo totuttamaan käsittelyihin: ikäkausi 8-16 viikkoa on sosiaalistumisikä. Tassut on pakko pestä joka päivä, koska tekee sisälle pissejä ja seuraavaksi kävelee pissan päältä?

Voihan pentua vain (osin) kastella totuttautumismielessä ilman vasinaista pesua.
Pissa kuivuu tassuihin eikä se siitä leviä.

Kyllä. Aluksi pilliä voi käyttää ikään kuin HUOMIO-komentona, jolloin koira odottaa emännältä joitain toimia.
Vähitellen koira voi oppia, että pilli tarkoittaa toisinaan "seis!" ja toisinaan "älä hauku!" ja välillä "tänne" ym,
k o n t e k s i s t a riippuen.

Naapurin rottis tottelee käsimerkkejä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet