Psykopatologia kirjoitti:Kyllä psykoterapia on hyväksi myös psykoottisille.
Mutta kuka sen maksaa?
Psykopatologia kirjoitti:Kyllä, luultavasti keskimäärää enemmän (verrattuna muihin psykoterapeutteihin).
Golden flower kirjoitti:Pitäisi tutkia myös ensin, miten tällaiset psykoosiennusteet vaikuttavat potilaisiin. Jos aiheuttaa kovasti ahdistusta niin silloinhan on vaarana, että ennusteesta tulee itseään toteuttava kehä, jos riski on todellinen. Tai, jos riski ei olekaan todellinen niin aiheuttaa muuta haittaa. Nämä eivät liene kenenkään intressinä, joten onkohan näitä huomioitu?
Helmenkalastaja kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Kyllä, luultavasti keskimäärää enemmän (verrattuna muihin psykoterapeutteihin).
Näillä hoidokeillasi on todennäköisesti kuitenkin kaikilla ollut lääkitys?
Kuutar kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Kyllä psykoterapia on hyväksi myös psykoottisille.
Mutta kuka sen maksaa?
Yhteiskunta. Psykoottiset ovat kuitenkin pieni vähemmistö myös mt-potilaiden joukossa,
joten eikö etenkin heidän vaikeimmin sairaina pitäisi saada hoitoa?
Psykopatologia kirjoitti:Tyhön paluu uhkaa, enää 3 viikkoa jäljellä - potilas on luottanut terapian voimaan.
Oireet kuitenkin jatkuvat rajuina. Vihdoin ottaa lääkettä (taas), ja oireet vaimenevat.

Rane kirjoitti:Minun terapeutillani ei ollut minun lisäkseni ketään toista potilasta, jolla ei ollut lääkitystä. Alussa oli kyllä muutama, mutta sitten hekin rupesivat syömään lääkkeitä. Minulle lääkkeet aiheuttivat voimakasta pahaa oloa ja lisää harhaisuutta. Psykiatrit eivät ole enää vuosikausiin suositelleet minulle lääkehoitoa. Olen pärjännyt ihan hyvin ilman terapiaakin jo yli kaksi vuotta.
Työssäollessanikaan en käyttänyt lääkkeitä, eikä minusta olisi lääkittynä työntekijäksi ollutkaan. Olisin joutunut varmaan hoitokotiin.
Psykopatologia kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Kyllä psykoterapia on hyväksi myös psykoottisille.
Mutta kuka sen maksaa?
Yhteiskunta. Psykoottiset ovat kuitenkin pieni vähemmistö myös mt-potilaiden joukossa,
joten eikö etenkin heidän vaikeimmin sairaina pitäisi saada hoitoa?
Totta kai, mutta sitten sosiaalisesti foobiset eli tekosairaat saavat jäädä ilman.
Kuutar kirjoitti:Golden flower kirjoitti:Pitäisi tutkia myös ensin, miten tällaiset psykoosiennusteet vaikuttavat potilaisiin. Jos aiheuttaa kovasti ahdistusta niin silloinhan on vaarana, että ennusteesta tulee itseään toteuttava kehä, jos riski on todellinen. Tai, jos riski ei olekaan todellinen niin aiheuttaa muuta haittaa. Nämä eivät liene kenenkään intressinä, joten onkohan näitä huomioitu?
Siitä on valtavasti haittaa, jos riski ei olekaan todellinen. Minäkin haluaisin tietää, ovatko he huomioineet sitä, mitä haittaa "vääristä positiivisista" ennusteista on potilaalle. Sellainen ennuste johtaa hoidon väärälle uralle, potilas ahdistuu ja leimautuu turhaan ja ehkä aletaan syöttämään etukäteen neurolepteja, joista voi olla pelkästään haittaa potilaalle, joka ei ole psykoottinen. Neuroleptit salpaavat dopamiinireseptoreja, dopamiinilla on tärkeä merkitys tunne-elämän ja oppimiskyvyn kannalta. Jos dopamiinia ei ole aivoissa liikaa, niin kuin ei-psykoottisella ei ole, etukäteen lääkitseminen vain lamaa tällaista ihmistä. Sen lisäksi voin kuvitella, miten potilaalle ei puhuta kuin tasavertaiselle ihmiselle, vaan puhutaan alentuvasti, takerrutaan jokaiseen hänen sanaansa ja etsitään jokaisesta lauseesta psykoottisuuden merkkejä.
Kuutar kirjoitti:Rane kirjoitti:Minun terapeutillani ei ollut minun lisäkseni ketään toista potilasta, jolla ei ollut lääkitystä. Alussa oli kyllä muutama, mutta sitten hekin rupesivat syömään lääkkeitä. Minulle lääkkeet aiheuttivat voimakasta pahaa oloa ja lisää harhaisuutta. Psykiatrit eivät ole enää vuosikausiin suositelleet minulle lääkehoitoa. Olen pärjännyt ihan hyvin ilman terapiaakin jo yli kaksi vuotta.
Työssäollessanikaan en käyttänyt lääkkeitä, eikä minusta olisi lääkittynä työntekijäksi ollutkaan. Olisin joutunut varmaan hoitokotiin.
Sinulle ei ole suositeltu lääkkeitä? Olet varmaan sitten käynyt hoidossa silloin kun lääkkeet eivät olleet niin suosittu hoitomuoto kuin nyt. Yllättävää minusta on myös, että mielipidettäsi on kuultu. Nykyäänhän niitä kirjoitetaan lähestulkoon kaikille joilla on jokin mt-diagnoosi. Jos lääkkeet eivät sovi eivätkä auta, sitten kirjoitetaan jotain muuta lääkettä tilalle.
Kuutar kirjoitti:Sosiaalisen fobian taustalla voi olla traumoja ja muita pskologisia ongelmia,joiden hoitaminen terapialla voi hyvinkin auttaa.

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa