Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

Re: Tutkimus psykoosien syntydynamismeista

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 01:28

Hermes kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Mitä neuroleptiä käytät ja kuinka paljon?

En ole pitkään aikaan käyttänyt mitään neuroleptia, mutta silloin käytin Abilifya ja ketiapiinia.

Onko voimakas ahdistus kadonnut? Minä otin neuroleptin Seroquel prolong käyttöön voimakkaan ahdistuksen takia.
Pinja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.01.2014 01:30

Joo se on totta, että eri lääkkeet sopii erilailla eri ihmisille. Mulle ei esim SSRI:t aikanaan sopineet masennukseen ollenkaan, vaikka suurimmalle osalle taitaa sopia.

Neurolepteistä yms ei ole henkkoht kokemusta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 01:33

Kuinka kauan tuollainen riskiennuste olisi voimassa? Eikö teoriassa kuka vaan voi periaattessa joissakin olosuhteissa sairastua psykoosiin?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 01:35

Hermes kirjoitti:Et suostu syömään neurolepteja, tahdot mieluummin bentsoja, mutta kerrot muille, että pitää syödä neurolepteja jopa psykoosia ennalta ehkäisevästi. Tukarilla valistit, miten neuroleptit ovat paljon turvallisempia lääkkeitä kuin bentsot. Mikset itse sitten syö niitä? Juttusi kuulostavat usein psykoottistasoisilta, joten kannattaisi kokeilla neurolepteja pidempään, ne alkavat vaikuttaa usein vasta viikkojen päästä.

Väität, että en suostu syömään neurolepteja, ja kysyt miksi en itse syö neurolepteja.

Käytän lääkkeitä, joita minua hoitavat ja hoitaneet psykiatrit ovat pitäneet tarpeellisina pitkäaikaisen sairauteni hoidossa; noin on ollut jo joitakin vuosikymmeniä. En edelleenkään käsitä mistä sinä päättelet, etteivät neuroleptit ole olleet lääkelistallani.

Ihan oikeasti on niin, että joissakin tilanteissa ja joidenkin potilaiden kohdalla bentsot korvataan neurolepteilla, koska riippuvuusalttiiden potilaiden kohdalla neuroleptihoito voidaan nähdä bentsohoitoa vaarattomampana vaihtoehtona. Asia on realiteetti minun 'valistamisistani' riippumatta, joten turha käydä kimppuuni tässä asiassa. En minä ole sitä keksinyt.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 03:58

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Vakavimmillaan ajatushäiriö lähenee psykoottista tilaa, jossa ajattelu irtoaa todellisuudesta. Ajatushäiriöstä kärsivä ei toisinaan kykene abstraktiin ajatteluun.

"Ei yksi pääsky kesää tee -sanonta voi tarkoittaa ajatushäiriöiselle yksinkertaisesti, että yhden pääskyn näkeminen ei tarkoita, että on kesä, eikä mitään muuta."

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ajatu ... mista/583/

Miten tuon voi erottaa oppimisvaikeudesta?

Ajatushäiriötä ei todeta pelkän näppituntuman perusteella, vaan siihen soveltuu parhaiten perinteinen Rorschachin mustetahratesti. '

Voi eeii... :roll:

Useimmiten olennaista ei ole kyvyttömyys abstraktiin ajatteluun vaan primaariprosessi-ajattelu,
joka normaaalisti esiinyy unissa. Toisin sanoen ajattelu rönsyilee siten, että formaaliset puolet
ovat (osin) hajonneet. Tällöin ajattelu voi olla ikään kuin yliabstraktista mutta nimen omaan
autistisella tavalla.

Jos ihminen on ihan jossain kontrolloimattomassa unimaailmassa, niin kai sen näkee kuka tahansa esimerkiksi lyhyen keskustelun kautta. Tavallaan se on ihan sairasta, että jotkut "ammattilaiset" näyttävät ihmisille musteläiskiä ja sitten vastausten perusteella yrittävät päätellä, onko henkilön ajattelu psykoottista, vääränlaista, outoa, tms. Jos henkilö oikeasti vakavasti hallusinoi koko ajan ja näkee kaiken harhoina, niin kyllä se varmaankin tulee esiin muutenkin kuin jonkun Rorscachin testin rivien välien tulkinnoista.

Minä itse jouduin aikoinaan ilmeisesti johonkin poliklinikan organisaatiouudistuksen keskelle, jossa sinne tulevat ihmiset jaetaan kuukausia kestävien haastattelujen ja psykologisten testien perusteella psykoosilinjalle (sisältää skitsofrenian) tai sitten mielialalinjalle, joka sisältää bipolarin, jne. Ikään kuin esimerkiksi monet bipolarit ja skitsot olisivat hyvin erillisiä sairauksia, mitä ne eivät ole; monet skitsoiksi diagnosoidut voisivat olla toisen psykiatrin mielestä kaksisuuntaisia ja sama päinvastoin.

Yksi järkyttävimmistä asioista siellä oli Rorschachin testi (Rorschach Comprehensive, tms?), jonka he ovat näköjään valinneet jonkinlaiseksi tukipylvääksi. Testin aikana olin syönyt muutaman kuukauden neurolepteja, olin sairauslomalla töistä, nukuin esimerkiksi 14-16 tuntia yössä ja olin päivisin silti väsynyt ja niin edelleen. Olin tankannut monta kuppia kahvia ennen psykologille menoa. Kun psykologi aloitti kuvien näyttämisen, niin minun täytyi väkisin pinnistellä, jotta keksisin edes jotain sanottavaa kuvista. Pääni oli niin totaalisen jumissa. Tilani oli siis tavallaan täysin päinvastainen kuin olisi esimerkiksi hallusinoiva psykoosi, olin täysin jumissa ja yritin keksiä kuvista edes jotain tulkintoja. Sitä seurasi pari psykiatrin vaihtoa, ja toinen niistä oli lukenut paperini läpi. Hoitajat, yms, olivat jo kertoneet hänelle, että en ole heidän mielestään psykoottinen tai sairasta skitsofreniaa. Hän kuitenkin kertoi, että Rorschachin testin perusteella minulla on jotain, öö olikohan se psykoosi vai mitä. Kun ihmettelin sitä, niin psykiatri sanoi, että ovathan ne testit aika luotettavia. Kun vastasin siihen jotain sen suuntaista, että niihin testeihinhän voi vastata mitä tahansa, niin psykiatri kommentoi lähinnä sellaista, että olet toisaalta oikeassa ja blah blah, mutta psykologi käyttää myös muita asioita diagnoosinsa apuna.

Minä siis keräsin tuon muutaman vuoden katastrofin aikana kaikki pahimmat psykiatrian diagnoosit: vakava masennus psykoottisin oirein, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja skitsofrenia. Nyt olen olen täysin ulkona koko systeemistä ja en käytä mitään lääkkeitä. Tuo Rorschachin testi oli yksi typerimmistä asioista tuon koko hulluuden keskellä. Kaikenlaiset psykologit voivat vahingoittaa ihmisiä noilla testeillään. Anteeksi Pertti, tiedän kyllä että olet tehnyt väitöskirjasi tuosta aiheesta, mutta käytännön kokemukseni tuosta testistä oli tosiaan täysin järkyttävä. Psykologit eivät osaa käyttää tuota testiä, eivät tajua mielen tai aivojen toiminnasta juurikaan, jne, ja aiheuttavat usein lopulta vain enemmän tuhoa potilaalle.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 19.01.2014 12:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.01.2014 05:12

Hermes ei sulla ole noista diagnooseista enää mitään, jos pystyt elämään lääkkeetöntä elämää. Voiko samalla henkilöllä olla yhtä aikaa sekä mania että skitsofrenia?
Pinja

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.01.2014 05:32

Lainaus vanhasta viestistäni toisesta viestiketjusta 6.02.2013 00:58 :

Lainaus Lauri Nummenmaa Psykologi 3/2005)

" Sekä vanhoja että uusia Ro:n normeja noudattavalla psykiatrilla on huomattavan suuri riski luokitella monet psyykkisesti terveet ihmiset sairaiksi. On myös huolestuttavaa, että suuri osa Comprehensive Systemin lähdekriikistä on " julkaisemattomia käsikirjoituksia Rorschach Workshopeista", eikä suinkaan vertaisarvioinnin läpikäyneitä tieteellisiä tutkimusmetodeja."

" Koska kyseinen testi toimii epäsystemaattisesti, sen avulla tehdään paljon vääriä positiivisia diagnooseja eikä sen käyttäminen paranna oleellisesti päätöksentekoa."

Hermes: Kun ihmettelin sitä, niin psykiatri sanoi, että ovathan ne testit aika luotettavia. '

Minulla sentään psykiari sanoi että on Ro vähän kyseenalainen testi.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.01.2014 11:56

Huutelen taas väliin:
Pitääkö paikkansa, että Rorschach vaatii testin tekijältä paljon ammattitaitoa yms, että osaisi tulkita tutkittavan vastauksia "oikein"?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Golden flower » 18.01.2014 14:02

Nykyisin yliopistoissa Ro tulkinta on kai valinnainen aine eikä projektiivisia pidetä arvossa. Julkisen terveydenhuollon testauksissa niitä kuitenkin käytetään ja niillä on painoarvoa.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.01.2014 14:09

Ei Lauri Nummenmaa ole käyttänyt Ro:ta omassa työssään.

Hän kirjoittaa vain lukemaansa, kuten useimmat.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.01.2014 14:40

Pinja kirjoitti:Voiko samalla henkilöllä olla yhtä aikaa sekä mania että skitsofrenia?

Minun käsittääkseni voi. Silloin kai yleensä diagnosoidaan skitsoaffektiivinen häiriö, joka kuuluu ns. skitsofreniakirjoon. Joidenkin psykiatrien mielestä skitsoaffektiivinen häiriö on yksi skitsofrenian muodoista, ei erillinen sairaus.

Elävässä elämässä tiedän yhden ihmisen, jolla on 'skitsofrenian ja maanisdepressiivisen yhdistelmä', mutta en tiedä miten hän on diagnosoitu. Maallikkona arvelen hänen sairastavan skitsoaffektiivista. Lääkehoito on ongelmallista, koska pitäisi saada pysymään kurissa sekä mania että skitsofreniaoireet.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 14:49

Pinja kirjoitti:
Hermes kirjoitti:
Pinja kirjoitti:Mitä neuroleptiä käytät ja kuinka paljon?

En ole pitkään aikaan käyttänyt mitään neuroleptia, mutta silloin käytin Abilifya ja ketiapiinia.

Onko voimakas ahdistus kadonnut? Minä otin neuroleptin Seroquel prolong käyttöön voimakkaan ahdistuksen takia.

On aika pitkälle kadonnut. Olen löytänyt itselleni aika hyvin toimivan systeemin, johon kuuluu esimerkiksi ruokavalio (minun tapauksessani toimii näköjään ainakin vähähiilarinen/oikeaa ruokaa/jne), liikunta, perus-psykologia ja jotkut itämaiset tekniikat kuten meditointi. Nuo kaikki liittyvät toisiinsa ja tukevat toisiaan. Tavoitteeni tällä hetkellä on päästä tavallaan sellaiseen jatkuvaan keskittyneeseen ja nautittavaan mielentilaan.
Hermes

ViestiKirjoittaja Hermes » 18.01.2014 15:01

Pinja kirjoitti:Hermes ei sulla ole noista diagnooseista enää mitään, jos pystyt elämään lääkkeetöntä elämää. Voiko samalla henkilöllä olla yhtä aikaa sekä mania että skitsofrenia?

Nuo nykyiset psykiatrien käyttämät diagnoosit ovat mielestäni tavallaan jonkinlaisia aika epämääräisiä laatikoita, joihin ihmisiä sijoitetaan. Esimerkiksi USA:ssa mustia ihmisiä diagnosoidaan paljon todennäköisemmin skitsofreenikoiksi verrattuna samalla tavalla oireileviin valkoihoisiin, jotka saavat kernaammin bipolar-diagnoosin. Skitsoaffektiivinen, tms, kai yrittää olla lokero niille ihmisille, joilla on piirteitä sekä "skitsofreniasta" että "maniasta".
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 19.01.2014 12:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes

ViestiKirjoittaja haller » 19.01.2014 00:29

Minulla on sekamuotoinen skitsoaffektiivinen häiriö, ja kyllä sairauteeni kuuluu sekä harhoja, että mania- ja depressiokausia.
Nyt mulla on tosin 3 viikkoa ollut hyvä vaihe eli ei mitään sairauden oireita. t. haller
haller

ViestiKirjoittaja Rane » 19.01.2014 13:03

Haller, minulla on sama diagnoosi. Sairastuin 30 vuotta sitten. Ei lääkitystä yli 20 vuoteen, pitkät hoidot takana. Olen eläkkeellä. Sivullisten mielestä olen terve. Nykyään ei oireita juuri ole.
Rane

ViestiKirjoittaja haller » 19.01.2014 17:01

Hei Rane! Kiva kuulla, että voit nyt hyvin. Mulla on diagnoosit vaihdelleet. Ekaks mulla oli erilaistumaton skitsofrenia ja nykyään toi sekamuotoinen skitsoaffektiva.
Sairastuin syksyllä 2002 eli olen sairastanut 11 vuotta. Olen kuntoutustuella viidettä vuotta. Käytössä mulla on 4 psyykenlääkettä.
t. haller
haller

ViestiKirjoittaja Rane » 19.01.2014 17:08

Ei kai tuo skitsoaffektiivinen häiriö voi olla koskaan ensimmäinen diagnoosi. Minulla oli ensin reaktiivinen psykoosi, sitten skitsoaffektiivinen psykoosi ja nyt tämä. En taida nykyisellään täyttää diagnostisia kriteereitä, mutta minulle sillä ei ole enää merkitystä. Tuskin kiinnostaa ketään, työeläkelaitosta tai Kelaakaan, mitä minulle kuuluu, niin kauan kuin en ole palaamassa työelämään, tai hakeutumassa hoitoon.
Rane

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.01.2014 15:58

Rane, minuakin ilahdutti kuulla tuo, että skitsoaffektiivisena voit nykyisin hyvin. On lohdullista ja toivorikasta ajatella, että nuorella aikuisella vakavana ja vaikeahoitoisena näyttäytyvä sairaus voisikin vuosien myötä lievittyä. Tähän asti olen uskonut ja pelännyt, että vaikeahoitoisuus jatkuu vuosikymmenestä toiseen ilman pientäkään toivoa, että jossakin vaiheessa voisi helpottaa.

Vaikeahoitoisuudella tarkoitan tässä tapauksessa lähinnä sitä, että oikeaan osuva lääkitys on ollut hakusessa jo vuosikausia. Tällä hetkellä taas näyttää hyvältä ja toimivalta, ja taas toivotaan tilanteen olevan pysyvä. Toistaiseksi kuitenkin kerta toisensa jälkeen on käynyt niin, ettei lääkityksen toimivuus ole jatkunut pitkään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Rane » 20.01.2014 16:40

Minua lääkkeet eivät auttaneet. Vointi vaihteli aika paljon. Välillä olin tosi huonossa kunnossa, mutta sitten olo taas koheni. Avohoidon lisäksi tarvitsin myös sairaalahoitojaksoja. Tunsin itseni vuosikausien ajan jotenkin vieraaksi ja vajaaksi. Perhe, opiskelu, ystävät ja työ auttoivat paljon, mutta paras apu tuli keskusteluista psykologin kanssa. Se hoitosuhde kesti melkein 20 vuotta. Paraneminen on jatkunut lopettamisen jälkeenkin.
Rane

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.01.2014 01:24

Psykopatologia kirjoitti:Psykoottisten psykoterapeutteja ei kasva joka oksalla.
Psykoosin tullessa ei tiedetä, riittääkö terapia, jolloin lääkityksen aloittaminen viivästyä liikaa.

http://www.kognitiivinenpsykoterapia.fi ... ttonen.pdf

Mahdollisuudet toimivan terapiasuhteen luomiseen psykoosipotilaan kanssa ovat hyvät. Evans-Jones, Peters ja Barker (2009) tutkivat terapiasuhdetta 24:ssä CBTp-terapiassa kokemattomilla terapeuteilla. Loppupäätelmä oli,että kokematonkin terapeutti voi kehittää hyvän terapeuttisen suhteen psykoosista kärsivien potilaiden kanssa jo varhain terapiassa(muutaman tapaamisen aikana) huolimatta potilaan oireiden vakavuudesta, kognitiivisen oivaltamisen ja uskomusten joustavuuden puutteesta sekä potilaan sairastamisen kestosta (Evans-Jones, Peters & Barker, 2009).

Frenchin ja Morrisonin (2008) mukaan psykoottiset oireet alkavat usein silloin, kun ihmisen kyky tuottaa ja arvioida vaihtoehtoisia selityksiä epämääräisille, ulkoisille (joku katsoo henkilöä oudosti) tai sisäisille (esim. hyvin epätavallinen ajatus tai havaintokokemus), tapahtumille on heikentynyt.Tähän kykyyn vaikuttavat sekä ulkoiset tekijät (kuten se, voiko henkilö puhua jonkun kanssa selvitelläkseen mitä on tapahtunut) että kognitiiviset taidot (kuten kognitiivinen joustavuus ja ongelmanratkaisutaidot). Jos kyky tuottaa vaihtoehtoisia selityksiä on heikentynyt,stressaantunut ja psykoosille altis henkilö voi tehdä alkuperäisestä laukaisevasta tekijästä psykoottisen väärintulkinnan.
Kuutar

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa