Psykopatologia kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Vakavimmillaan ajatushäiriö lähenee psykoottista tilaa, jossa ajattelu irtoaa todellisuudesta. Ajatushäiriöstä kärsivä ei toisinaan kykene abstraktiin ajatteluun.
"Ei yksi pääsky kesää tee -sanonta voi tarkoittaa ajatushäiriöiselle yksinkertaisesti, että yhden pääskyn näkeminen ei tarkoita, että on kesä, eikä mitään muuta."
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/ajatu ... mista/583/Miten tuon voi erottaa oppimisvaikeudesta?
Ajatushäiriötä ei todeta pelkän näppituntuman perusteella, vaan siihen soveltuu parhaiten perinteinen Rorschachin mustetahratesti. '
Voi eeii...

Useimmiten olennaista ei ole kyvyttömyys abstraktiin ajatteluun vaan primaariprosessi-ajattelu,
joka normaaalisti esiinyy unissa. Toisin sanoen ajattelu rönsyilee siten, että formaaliset puolet
ovat (osin) hajonneet. Tällöin ajattelu voi olla ikään kuin yliabstraktista mutta nimen omaan
autistisella tavalla.
Jos ihminen on ihan jossain kontrolloimattomassa unimaailmassa, niin kai sen näkee kuka tahansa esimerkiksi lyhyen keskustelun kautta. Tavallaan se on ihan sairasta, että jotkut "ammattilaiset" näyttävät ihmisille musteläiskiä ja sitten vastausten perusteella yrittävät päätellä, onko henkilön ajattelu psykoottista, vääränlaista, outoa, tms. Jos henkilö oikeasti vakavasti hallusinoi koko ajan ja näkee kaiken harhoina, niin kyllä se varmaankin tulee esiin muutenkin kuin jonkun Rorscachin testin rivien välien tulkinnoista.
Minä itse jouduin aikoinaan ilmeisesti johonkin poliklinikan organisaatiouudistuksen keskelle, jossa sinne tulevat ihmiset jaetaan kuukausia kestävien haastattelujen ja psykologisten testien perusteella psykoosilinjalle (sisältää skitsofrenian) tai sitten mielialalinjalle, joka sisältää bipolarin, jne. Ikään kuin esimerkiksi monet bipolarit ja skitsot olisivat hyvin erillisiä sairauksia, mitä ne eivät ole; monet skitsoiksi diagnosoidut voisivat olla toisen psykiatrin mielestä kaksisuuntaisia ja sama päinvastoin.
Yksi järkyttävimmistä asioista siellä oli Rorschachin testi (Rorschach Comprehensive, tms?), jonka he ovat näköjään valinneet jonkinlaiseksi tukipylvääksi. Testin aikana olin syönyt muutaman kuukauden neurolepteja, olin sairauslomalla töistä, nukuin esimerkiksi 14-16 tuntia yössä ja olin päivisin silti väsynyt ja niin edelleen. Olin tankannut monta kuppia kahvia ennen psykologille menoa. Kun psykologi aloitti kuvien näyttämisen, niin minun täytyi väkisin pinnistellä, jotta keksisin edes jotain sanottavaa kuvista. Pääni oli niin totaalisen jumissa. Tilani oli siis tavallaan täysin päinvastainen kuin olisi esimerkiksi hallusinoiva psykoosi, olin täysin jumissa ja yritin keksiä kuvista edes jotain tulkintoja. Sitä seurasi pari psykiatrin vaihtoa, ja toinen niistä oli lukenut paperini läpi. Hoitajat, yms, olivat jo kertoneet hänelle, että en ole heidän mielestään psykoottinen tai sairasta skitsofreniaa. Hän kuitenkin kertoi, että Rorschachin testin perusteella minulla on jotain, öö olikohan se psykoosi vai mitä. Kun ihmettelin sitä, niin psykiatri sanoi, että ovathan ne testit aika luotettavia. Kun vastasin siihen jotain sen suuntaista, että niihin testeihinhän voi vastata mitä tahansa, niin psykiatri kommentoi lähinnä sellaista, että olet toisaalta oikeassa ja blah blah, mutta psykologi käyttää myös muita asioita diagnoosinsa apuna.
Minä siis keräsin tuon muutaman vuoden katastrofin aikana kaikki pahimmat psykiatrian diagnoosit: vakava masennus psykoottisin oirein, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja skitsofrenia. Nyt olen olen täysin ulkona koko systeemistä ja en käytä mitään lääkkeitä. Tuo Rorschachin testi oli yksi typerimmistä asioista tuon koko hulluuden keskellä. Kaikenlaiset psykologit voivat vahingoittaa ihmisiä noilla testeillään. Anteeksi Pertti, tiedän kyllä että olet tehnyt väitöskirjasi tuosta aiheesta, mutta käytännön kokemukseni tuosta testistä oli tosiaan täysin järkyttävä. Psykologit eivät osaa käyttää tuota testiä, eivät tajua mielen tai aivojen toiminnasta juurikaan, jne, ja aiheuttavat usein lopulta vain enemmän tuhoa potilaalle.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 19.01.2014 12:48, muokattu yhteensä 1 kerran