Masennuksen nettiterapia

Masennuksen nettiterapia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 13:07

Suomalaistutkimus yllättää: Masennuksen voi hoitaa netissä
- tehokkaampaa kuin perinteinen terapia

Julkaistu: 3.10.2013 15:37 IS http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 31975.html

Internetin kautta annettava psykologinen hoito tehoaa hyvin masennukseen. Tämä käy ilmi kotimaisesta seurantatutkimuksesta.
Jyväskylän yliopiston psykologian laitos on kehittänyt ja tutkinut psykologisia hoitoja internetissä professori Raimo Lappalaisen johdolla.

– Niillä on monenlaisia etuja. Verkkohoidot eivät ole sidottuja aikaan tai paikkaan. Ne voivat myös tarjota kustannussäästöjä, ja niitä voidaan käyttää perinteisen hoidon lisänä, Raimo Lappalainen arvioi.

Verkkohoito on hänen mukaansa oiva tapa tarjota jonotusaikana "kättä pidempää", jos potilaan hoitoon pääsy viivästyy.

Projektitutkija Päivi Lappalainen kuitenkin muistuttaa, että myös verkkohoitoon on hyvä kuulua jonkinlainen suora kontakti potilaan ja hoitajan välillä.

– Hoito toimii paremmin, jos sen saaja ei ole ihan yksin siellä verkossa. Palaute on tärkeää. Yhteydessä hoitajaan voi olla esimerkiksi sähköpostilla, Päivi Lappalainen sanoi STT:lle.

Masennusoireet yleinen ongelma

Masennusoireista kärsivät potilaat jaettiin seurantatutkimuksessa kahteen ryhmään. Toinen ryhmä sai psykologista hoitoa verkossa ja toinen perinteistä, kasvokkain saatavaa hoitoa. Kumpikin ryhmä sai saman hoidon.

Puolentoista vuoden aikana kootut tulokset osoittivat, että verkkohoitoryhmän masennusoireet ja fyysiset oireet olivat vähentyneet hieman enemmän kuin kasvokkain annettavassa hoidossa.

– Tuli jonkin verran yllätyksenä, että verkko-ohjelmat toimivat näin hyvin. Tosin myös ulkomailla on todettu niiden tehokkuus, Päivi Lappalainen lisää.

Tutkimuksessa tutkittiin Hyvän Elämän Kompassi -verkko-ohjelman vaikuttavuutta masennusoireisiin. Ohjelma ei ole vielä yleisessä käytössä.

Hyvän Elämän Kompassissa on kuuden viikon harjoitusjakson, jonka aikana opitaan tietoisuustaitoja, ajatusten hyväksyntää, omien arvojen tunnistamista sekä ajatusten ja tunteiden käsittelyä. Harjoitukset voi joko lukea tai kuunnella verkossa. Ohjelmaan liittyy myös videomateriaali.

Verkkohoitoa saaneet olivat tyytyväisiä saamaansa hoitoon. He mainitsivat hoidon eduksi muuan muassa mahdollisuuden palata kertaamaan oma hoito-osio.

– Verkko-ohjelma oli terapiamuotona erittäin hyvä ja juuri sopiva omaan tilanteeseeni. Lääkehoito ei olisi tullut kysymykseen, arvioi eräs potilas.

- Omissa kavereissa on niitä, jotka eivät jaksaisi mennä terapiaan. Nettihoito antaa vapautta, kommentoi toinen potilas.

Jopa 20 prosenttia suomalaisista kärsii jossain elämänsä vaiheessa masennuksesta tai masennusoireista.

Mitä mieltä olet, voiko masennukseen saada apua verkko-ohjelmasta? Äänestä ja jätä kommenttisi kommenttikenttään.

Lue lisää aiheesta: Puheenaiheet

IS - STT – PERTTI MATTILA
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Masennuksen nettiterapia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 13:26

Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.10.2013 14:04

Minusta kirjoitus kuvastaa (myös) sitä, kuinka heppoisin perustein nykyisin diagnosoidaan (vakava) masennus.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.10.2013 19:38

Kyllästynyt kirjoitti:
+Trisse kirjoitti:Mistä löytäisi sen halun kun sairaus ilmenee mm. haluttomuutena ja energiattomuutena?

Vastikkeeton raha mahdollistaa tuollaisen.

En usko, että käytöksesi johtuu vain sairaudesta (ahdistus/masennus/päihderiippuvuus) vaan sen syyt juontavat juurensa siihen, että sinä olet piloille hemmoteltu kakara joka ei ole koskaan joutunut kantamaan todellista vastuuta itsestään - puhumattakaan jostakusta toisesta.

Miten voit väittää noin? Oletko koskaan lukenut, mitä Trisse on kirjoittanut perhe-elämästään?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2013 20:09

+Trisse kirjoitti:Mistä löytäisi sen halun kun sairaus ilmenee mm. haluttomuutena ja energiattomuutena?

Hyvä kysymys; minä olen omalla kohdallani miettinyt usein samaa.
Kun sairaus ilmenee haluttomuutena ja energiattomuutena - tavalla, jolla aika monet psyykkiset sairaudet ilmenevät. Aktiivisuuden ja energian vähyytenä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.10.2013 20:17

Kuutar kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
En usko, että käytöksesi johtuu vain sairaudesta (ahdistus/masennus/päihderiippuvuus) vaan sen syyt juontavat juurensa siihen, että sinä olet piloille hemmoteltu kakara joka ei ole koskaan joutunut kantamaan todellista vastuuta itsestään - puhumattakaan jostakusta toisesta.

Miten voit väittää noin? Oletko koskaan lukenut, mitä Trisse on kirjoittanut perhe-elämästään?

Toivottavasti ylläpitäjä rajoittaisi Kyllästyneen tekemiä 'diagnooseja'. Kyllästyneen toiseen kirjoittajaan suuntaamat väitteet kuulostavat törkeiltä - sen lisäksi, että ovat kovin asiantuntemattomia.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 06.10.2013 22:16

Mitä itse vastaisit ihmiselle, ja sanoisi olevansa haluton tekemään mitään ja energiaton?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.10.2013 00:20

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:

Vastikkeeton raha mahdollistaa tuollaisen.

Miksen väittäisi?

Olen lukenut Tristanin kirjoitukset, mutta oletko sinä lukenut mitä Tristan on kirjoittanut minulle/minusta?

Olen ja olet aiheesta paljon kirjoittanut.
Olen myös lukenut Tristanin kirjoituksia perhe-elämästään, enkä ole saanut siitä sellaista kuvaa kuin sinä. Päinvastoin, minun ymmärtääkseni hän joutui ottamaan liikaa vastuuta, pitämään kulisseja pystyssä.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.10.2013 01:22

Kyllästynyt kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:...Miten voit väittää noin? Oletko koskaan lukenut, mitä Trisse on kirjoittanut perhe-elämästään?

Kyllästynyt kirjoitti:Miksen väittäisi?

Kyllästynyt kirjoitti:Olen lukenut Tristanin kirjoitukset, mutta oletko sinä lukenut mitä Tristan on kirjoittanut minulle/minusta?

Kuutar kirjoitti:Olen ja olet aiheesta paljon kirjoittanut.
Olen myös lukenut Tristanin kirjoituksia perhe-elämästään, enkä ole saanut siitä sellaista kuvaa kuin sinä. Päinvastoin, minun ymmärtääkseni hän joutui ottamaan liikaa vastuuta, pitämään kulisseja pystyssä.

Tristanin vanhemmat erosivat jo ennen hänen teini-ikäänsä. Minkälaisia kulisseja Tristan on siis lapsuudessaan pönkittänyt?

Tristan ei liene koskaan joutunut kantamaan vastuuta mistään. Vai tarkoitatko, että perheen koiran ulkoiluttaminen on ollut kohtuuton taakka tai kulissien pönkitystä?

En viitsi toistaa mitä hän on kirjoittanut, jos hän ei itse tahdo ottaa asiaa puheeksi.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.10.2013 04:24

Kyllästynyt kirjoitti:Kukaan tai mikään ei pysty parantamaan mitään tai ketään, ilman ihmisen omaa halua ja ponnisteluja.

Masentava ajatus ihmisille, jotka ovat liian sairaita halutakseen ja ponnistellakseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 07.10.2013 11:50

Psykopatologia kirjoitti:Minusta kirjoitus kuvastaa (myös) sitä, kuinka heppoisin perustein nykyisin diagnosoidaan (vakava) masennus.

Itse en kyllä löytänyt tuosta uutisesta mitään, mikä kuvastaisi diagnosoinnin heppoisia perusteita. Ellei sitten ajattele, että jos masennusta pystyy hoitamaan verkossa menestyksellisesti, niin kysymys ei silloin voi olla masennuksesta ollenkaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 07.10.2013 11:51

+Trisse kirjoitti:Toki! :shock:

Muutos on minustakin selvä, sanoisin että suurin askel tähän parempaan suuntaan on ehkä tapahtunut viimeisimmän 6-12kk aikana.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.10.2013 12:14

+Trisse kirjoitti:En uskaltaisi vastata mitään tietämättä tarkemmin. Lähes kaikki meistä saattaisivat sanoa noin kuka missäkin elämäntilanteessa ja asiayhteydessä.

Samalla tavalla myös psykiatri on lähes mahdottoman edessä, jos potilas ilmoittaa hänelle olevansa voimaton tekemään mitään ja energiaton pitkään jatkuneista hoitotoimenpiteistä huolimatta. Mitä muuten tarkoitat energiattomuudella?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.10.2013 12:46

+Trisse kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
+Trisse kirjoitti:En uskaltaisi vastata mitään tietämättä tarkemmin. Lähes kaikki meistä saattaisivat sanoa noin kuka missäkin elämäntilanteessa ja asiayhteydessä.

Samalla tavalla myös psykiatri on lähes mahdottoman edessä, jos potilas ilmoittaa hänelle olevansa voimaton tekemään mitään ja energiaton pitkään jatkuneista hoitotoimenpiteistä huolimatta. Mitä muuten tarkoitat energiattomuudella?

Ei psykiatrit nyt voimattomiksi noin pienestä joudu. Hoitavathan he parantumattomasti psykoottisiakin. Siis itseni kohdalla vai yleensä?

"Ei psykiatrit nyt voimattomiksi noin pienestä joudu." Ei tuollaista käsitelty kirjoituksessani.
"Hoitavathan he parantumattomasti psykoottisiakin." Sinä et ole ilmoittanut olevasi psykoottinen etkä sairastavasi psykoosisairautta.
"Siis itseni kohdalla vai yleensä?" Sekä että.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 07.10.2013 13:17

+Trisse kirjoitti:Turhaan olen ollut sinulle kiltti ja kannustava ja pyysin kaakaollekin. Kohta alan haukkua vanhaan tapaan ja pääset uhriksi.

Ei kannata alkaa haukkua. Itsesi vuoksi.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 07.10.2013 15:10

Golden flower kirjoitti:
+Trisse kirjoitti:Turhaan olen ollut sinulle kiltti ja kannustava ja pyysin kaakaollekin. Kohta alan haukkua vanhaan tapaan ja pääset uhriksi.

Ei kannata alkaa haukkua. Itsesi vuoksi.

Samaa mieltä. Älä anna Kyllästyneen vaikuttaa sinuun noin!
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 07.10.2013 18:00

+Trisse tais lentää mäelle täältä kirjoituksiensa kanssa :ugeek:
Kahvi

ViestiKirjoittaja untuva » 08.10.2013 00:28

Itse tykkään käydä kasvotusten terapeutin kanssa juttelemassa.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 08.10.2013 23:14

Trisse, muistan sinun toivoneen pääseväsi + -etuliitteestä eroon.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 09.10.2013 21:18

Olisi kiva kokeilla tuollaista masennuksen nettiterapiaa.
untuva

Seuraava

Paluu Terapiaa