Palstan säännöt?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Palstan säännöt?

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.09.2013 21:31

Osaisitko vielä suomentaa tuon?
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.09.2013 00:48

Siinä näet, että asiayhteydestään irroitettu lause/virke/juttu voidaan tulkita miten tahansa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.09.2013 01:15

Riidankylväjä kirjoitti:Siinä näet, että asiayhteydestään irroitettu lause/virke/juttu voidaan tulkita miten tahansa.

Toivottavasti sinäkin näet - ja ennen kaikkea ymmärrät.
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 14.09.2013 12:13

Riidankylväjä kirjoitti:Siinä näet, että asiayhteydestään irroitettu lause/virke/juttu voidaan tulkita miten tahansa.

Ai minäkö? Sellaisia asioitahan minä tarkastelen työkseni...
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 14.09.2013 13:22

Riidankylväjä kirjoitti:
- Sinulla on syöpä. - Voi ei! Se ei voi olla! - Pelkään, että se on totta "Onnittelut teille - perseestä!"

On tainnut Beth laittaa sinulle tämän käännöksen yksärillä (lainauksena kun on). Alkuosan olisin voinut helpostikin kääntää. Tosin suomennokseni olisi ollut hieman lähempänä alkutekstiä ja parempaa suomea:

- Teillä on syöpä.
- VOI EI! Ei voi olla!
- Pelkään sen olevan totta. (Tosin lääkäri Suomessa sanoisi: "Pelkään, että se on totta" eli lause ei ole suomeksi yhtä autenttinen kuin venäjäksi, samanlaista kaksoismerkitystä ei synny.)

Käännös "Onnittelut teille - perseestä!" on (syntaksin perusteella) hyvinkin vapaa käännös enkä suoraan sanottuna ymmärrä yhtään, mihin se liittyy. Enpä tosin ymmärrä sitäkään, miksi tällainen "keskustelu" tänne piti laittaa 8-). Ei antanut ainakaan minulle mitään. No, ehkäpä Riidankylväjä pitää tätä hyvinkin vitsikkäänä ja tarpeellisena keskustelun lisänä...

Ainoa syy, jonka tuon pätkän postaamiseksi keksin, on yrittää nöyryyttää minua. Et tainnut onnistua kovin hyvin. Vaikka mistäpä minä tiedän.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.09.2013 15:55

+Trisse kirjoitti:No ihmettelinkin että mistä Riidankylväjä on oppinut venäjää noin hyvin :shock:

Googlen kääntäjä osaa myös venäjää. 8-)
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 14.09.2013 19:23

Riidankylväjä kirjoitti:Palstan säännöt ovat hyvin yksinkertaiset.

1. On oltava kiltti ja toteltava yllä pitoa.

That's it.

Ylläpito ymmärtää meitä tyhmiä, eli ei vaadi edes tätä meiltä.
Kahvi

Edellinen

Paluu Romulaatikko