Työnteko (siirto)

Re: Siirto, työnteko

ViestiKirjoittaja untuva » 10.05.2013 10:22

Tris kirjoitti:valtion-tuilla minäkin olen

Sanotaanko näin, että jos olet työttömyysturvalla, se on vielä pari askelta tätä tukea korkeammalla. Onnittelen sua korkeammasta asemasta kuin itse olen tällä hetkellä.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 13:54

Untuva, tuskin sinua kukaan on pakottanut ottamaan kuntoutustukea vastaan; kyllä sen myöntämiseen on tarvittu ihan oma ja vapaaehtoinen hakemuksesi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 15:06

Tris, haukutko sinä nyt äitiäsi?
Mirri

ViestiKirjoittaja asko » 10.05.2013 15:58

Tulin koneelle ja luin Trisin tuotoksia ja minusta näyttää kuin hän olisi psykoosissa.
Ja hänen täällä oleva ystävänsä pitäisi toimittaa hänet hoitoon.
asko

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 16:18

Obelix kirjoitti:Alitajuisesti tiedät olevasi muita alempana, jos et itse ansaitse toimeentuloasi. Sorry, mutta näin se etenee.

Ei etene.

Kysymys ei ole tietämisestä, vaan tuntemisesta. Varhain sairastunut ja työkyvyttömäksi joutunut voi kokea olevansa muita alempana, kun ei itse pysty tienaamaan elatustaan.
Toisaalta työkyvyttömyyseläkeläisellä voi hyvin olla työuraa takanaan niin, että hän kokee itse ansainneensa työkyvyttömyyseläkkeensä. Ja korkeista ansiotuloista johtuen hänen työkyvyttömyyseläkkeensä voi olla varsin hyvä niin, ettei ole mitään järjellistä syytä mennä mihinkään pienipalkkaiseen hommaan, vaikka johonkin työhön vielä saattaisi työkykyä ollakin. Tuskin hän silloin kokee olevansa muita alempana työkyvyttömyyseläkkeensä vuoksi; onpahan vain tehnyt taloudellisesti järkevän ratkaisun, jonka kuka tahansa tekisi hänen sijassaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.05.2013 16:30

Mirri kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Alitajuisesti tiedät olevasi muita alempana, jos et itse ansaitse toimeentuloasi. Sorry, mutta näin se etenee.

Ei etene.

Kysymys ei ole tietämisestä, vaan tuntemisesta. Varhain sairastunut ja työkyvyttömäksi joutunut voi kokea olevansa muita alempana, kun ei itse pysty tienaamaan elatustaan.
Toisaalta työkyvyttömyyseläkeläisellä voi hyvin olla työuraa takanaan niin, että hän kokee itse ansainneensa työkyvyttömyyseläkkeensä. Ja korkeista ansiotuloista johtuen hänen työkyvyttömyyseläkkeensä voi olla varsin hyvä niin, ettei ole mitään järjellistä syytä mennä mihinkään pienipalkkaiseen hommaan, vaikka johonkin työhön vielä saattaisi työkykyä ollakin. Tuskin hän silloin kokee olevansa muita alempana työkyvyttömyyseläkkeensä vuoksi; onpahan vain tehnyt taloudellisesti järkevän ratkaisun, jonka kuka tahansa tekisi hänen sijassaan.

Sairaudelle ei voi mitään. On niitäkin jotka tahtoisivat olla työssä, mutta ei ole mahdollisuutta saada työtä. Obelixin vastaus kuulostaa siltä, ettei hän todella ymmärrä psykiatrisia sairauksia olevan olemassa ja että myös leimautuminen on este työnsaannille. Ei se ole mikään valinta. En minäkään jaksa uskoa, että joku oikeasti tahtoisi valita työkyvyttömyyseläkkeen, jos oikeasti olisi terve ja mahdollisuus saada toimeentulo joka riittää elämiseen.
Kuutar

ViestiKirjoittaja asko » 10.05.2013 16:49

Olen muuten täysin kyrpiintynyt sinun riehuntaan, panisit turpasi hetkeksi kiinni.
asko

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.05.2013 16:53

Tris kirjoitti:Obelix on foorumin nettihäirikkö... mitä väliä mitä hän muualla on kun täällä hän vain provosoi ja vedättää?

Tarkoitin vain sanoa, että olen samaa mieltä Mirrin kanssa, työkyvyttömyyseläkkeelle yleensä joudutaan, mutta se voi joissain elämäntilanteissa olla paras ratkaisu. En voi ymmärtää miten työssäkäyvät voivat kadehtia sairauseläkkeellä olevia, kuka valitsisi sairauden, jos voisi olla terve?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 18:09

Kuutar kirjoitti:
Tris kirjoitti:En voi ymmärtää miten työssäkäyvät voivat kadehtia sairauseläkkeellä olevia, kuka valitsisi sairauden, jos voisi olla terve?

Kyllä joskus voi olla niin, että työssä käyvällä on ymmärrettäviä syitä kadehtia työkyvyttömyyseläkeläistä; tuloeroista johtuen. Pitä pienempi palkka sitä vaikeampi valinta kyökyvyttömyyseläkkeelle jääminen on - jos vain suinkin sairaus antaa mahdollisuuden valinnan tekemiseen. Mitä suurempi palkka sitä suurempi työkyvyttömyyseläke, joten toki suuripalkkaisen on pienituloiseen verrattuna helpompi jäädä työstään pois. Sitä paitsi on myös oikeus saada työkyvyttömyyseläkettä, jos työkyky ei riitä omaan tai sitä vastaavaan (myös palkassa vastaavaan!) työhön. Näin siksi, että pidetään kohtuuttomana sellaista, että hyväpalkkaisessa työssä sairastunut ihminen joutuisi suostumaan pienipalkkaiseen hommaan itsensä elättämiseksi. Jos häneltä vaadittaisiin sellaista, hänen tuleva eläkkeensäkin tietysti pienenisi palkan pienenemisen myötä.

Niinpä pienipalkkaiset työntekijät voivat perustellusti kadehtia 'suurella' työkyvyttömyyseläkkeellä olevia ihmisiä; niitä, joiden työkyvyttömyyseläke voi hyvin olla suurempi kuin pienipalkkaisen palkka. Ja jotka sairaudestaan huolimatta ehkä kykenisivät elättämään itsensä jossakin 'duunarin' työssä.

Näitä asioita hämmästyttävän harvoin tuodaan esille: työkyvyttömäksi määrittelyssä ja työkyvyttömäksi 'ryhtymisessä' on yleensä kysymys muustakin kuin sairastumisesta. Kysymys on myös rahasta ja erilaisista taloudellisista ratkaisuista - asioista, jotka ovat hyvätuloisten ihmisten puolella... Rahassa laskettuna mitä parempi palkka sitä helpompi on jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja luulen, että mitä parempi palkka sitä vähemmän etsiskellään esim. uudelleenkoulutuksen kautta uutta työtä jäljellä olevan työkykyisyyden turvin, koska on iso mahdollisuus, että uudelleenkoulutus ja uusi työ laskee tulotasoa (sekä tulevaa vanhuuseläkettä) niin merkittävästi, ettei ihmisiä velvoiteta suostumaan sellaiseen.

Vähän koulutettuja pienituloisia taas voidaan velvoittaa aika paljon ennen kuin on sellaista vaaraa... Ja toisaalta pienten tulojensa vuoksi he muutenkin sinnittelevät työelämässä viimeiseen asti mieluummin kuin jäisivät ennenaikaiselle eläkkeelle, joka pienentäisi muutenkin pieneksi jäävää vanhuuseläkettä.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 10.05.2013 18:29

Mirri on tyhmä tosikko.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 18:34

untuva kirjoitti:Mirri on tyhmä tosikko.

Joo.
Mirri

ViestiKirjoittaja asko » 10.05.2013 20:07

Minä join kossupullon päivällä, enkä tietenkään ole vastuussa mitä olen kirjoittelut juomiseni aikana.
Nyt olen jo selvä ja otan vastuun kirjoituksistani.
asko

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 20:59

Tris kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Tris, haukutko sinä nyt äitiäsi?

No miltä näytti?

En tiedä miltä näytti, siksi kysyin. Kerro sinä miltä näytti.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 21:46

Tai sitten rehelliseltä. Ehkä kerroit äitisi ja sinun suhteesta ties miten tärkeitä asioita, joita sinun olisi hyvä päästä käsittelemään jossakin ammattiauttajien avulla päästäksesi oman eheytymisesi alkuun.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 10.05.2013 21:49

Pyydä obelixilta anteeksi.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 10.05.2013 22:04

tris olet rakastettava.
untuva

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 10.05.2013 22:32

Sussa on sellaista viehättävyyttä mitä on vaikea selittää. Sen takia ehkä sulle ei kukaan suutu niin helposti.
vladimir1

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.05.2013 23:01

Tris kirjoitti:joskus mä ihmettelen miksi ihmisiä ei suututa vaikka käyttäydyn huonosti...

Kyllä suututtaa. Mistä olet saanut päähäsi, ettei suututtaisi?
Mirri

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 11.05.2013 00:36

Kyllä muakin vähintäänkin harmittaa. Ja ehkä suututtaakin se, että annat itsellesi luvan käyttäytyä
huonosti milloin milläkin tekosyyllä, vaikka olet pohjimmiltasi ihan fiksu ihminen.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja asko » 11.05.2013 09:05

Yrität kaikin mahdollisen keinoin saada aikaan sen, että vaan sinusta ja sinusta puhutaan joka ketjussa.
Pilaat foorumin.
asko

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet