Riidankylväjä kirjoitti:Vaikea sanoa. Voisi kuvitella, että ammattilainen, jonka ajatukset pyörivät oireissa ja diagnooseissa voisi tulkita normaalejakin juttuja oireina jostain.
Olen havainnut dementikkoja hoitavissa hoitajissa runsaasti virheellisiä tulkintoja. Mummujen fyysiset ongelmat tulkitaan dementiasta johtuviksi ja jäväät ilman hoitoa.
Psykopatologia kirjoitti:Muut meren eliöt eivät osaa antaa pikku kalalle oikeaa vastausta,
sillä heiltähän puuttuu em. helikopteri-perspektiivi eli vastaukseen
tarvittava viisaus. Muut eliöt saattavat ajatella, että kala kysyy typeriä
Psykopatologia kirjoitti:Parhaimmillaan tiedemies - ikuinen etsijä - on osin lapsen
kaltainen.
Tris kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllä minulle tämäkin ajatus kyseisestä kertomuksesta tuli. Ja mietin myös 'ei näe metsää puilta' -aspektia.
Kummassakin tapauksessa fisu etsii jotakin enemmän. Ero lienee siinä, missä roolissa todellisuuden osoittaminen on.
Onko tarkoitus kehottaa fisua tyytymään siihen, mitä on, vaiko vain osoittaa, ettei se tunnista todellisuutta.
Todellisuuden tunnistamisena minä tuon käsitän. PIeni ei pysty mieltämään suurta ja koska se on itse pieni on
sillä väärät luulot suuruuden olemuksesta. Että suuruus olisi joku paikka jonka näkee ulkopuolelta suureksi eikä
sellainen jonka koon kartoittaa itse kiertelyllä.
Tulee mieleen jotenkin kuinka kinastelin kerran yhden teekkarin kanssa siitä kuinka valtava ihme elämä on.
Hänestä siinä ei ollut mitään ihmeellistä kun kemiallisista alkuaineista syntyy automaattisesti sitä ja tätä jne.
Miten tuollaista suuruutta selittää ihmiselle joka ei vaan sitä koe. Selitysten tuollapuolen jos se ei heti aukene
itsestäänselvyytenä.
Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllä minulle tämäkin ajatus kyseisestä kertomuksesta tuli. Ja mietin myös 'ei näe metsää puilta' -aspektia.
Kummassakin tapauksessa fisu etsii jotakin enemmän. Ero lienee siinä, missä roolissa todellisuuden osoittaminen on.
Onko tarkoitus kehottaa fisua tyytymään siihen, mitä on, vaiko vain osoittaa, ettei se tunnista todellisuutta.
Golden flower kirjoitti:Helmenkalastaja kirjoitti:Kyllä minulle tämäkin ajatus kyseisestä kertomuksesta tuli. Ja mietin myös 'ei näe metsää puilta' -aspektia.
Miksi kalan pitäisi tyytyä siihen, mitä on, kun se vaihtoehtoisesti voisi olla kiitollinen siitä kaikesta mitä on.Mikä muu voi olla todellista kuin se, mikä on juuri nyt?
Psykopatologia kirjoitti:Bressonin Taskuvarkaassa (1955?) saattoi olla noin:
oli kiitollinen kun löysi rakkauden, joka oli ollut
jo pitkään tässä ja nyt, mutta älysi sen kuitenkin
liian myöhään.
Psykopatologia kirjoitti:mins ikke.
Golden flower kirjoitti:Kyllähän se pitää ihan itse tajuta, toinen voi tosiaan vain osoittaa suuntaa. (vrt. Kun sormi osoittaa kuuta, typerys katsoo sormea. Kiinalainen sanalasku) Ei kannata takertua ensireaktioon, eikä mihinkään muuhunkaan.
Epäilen vahvasti, ettei rakkautta voi myöskään saavuttaa liian myöhään, romanttinen "rakkaus" on sitten asia erikseen.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa