Miksi vittuilu on nautinnollista?

Re: Miksi vittuilu on nautinnollista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 13:00

Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:
Olen eri mieltä. Tuo ei ole ilkeilyä, vaan hyvän tahtoista.

Riidankylväjä, minä vittuilusi kohteena en näe laittamaasi kuvaa - teksteineen - hyväntahtoisena, vaan pahantahtoisena ilkeilynä. Yhtään ei auta, että sanot toimineesi hyväntahtoisesti.

Kumpi tällaisessa tapauksessa on oikeassa; se, joka ilkeilee, mutta selittää ilkeilynsä hyväntahtoisuudeksi, vai ilkeilyn kohde, joka (aivan oikein?) tulkitsee ilkeilyn ilkeilyksi?
En ymmärrä, mitä hyväntahtoista on siinä, että väität minun olevan Obelixia saalistava julma sadisti -kuten kuvasta ja tekstistä näkyy. Raju väite sinulta. Kerro, missä kohdassa on hyväntahtoisuutta.
Et sinä ihan oikeasti aiheuttanut mielipahaa; käsitin asian niin kuin Helmis esitti sen. Pilke silmäkulmassa ihastelin laittamaasi kuvaa, siksi otin sen talteenkin ennen kuin poistit... On se niin söpö, kissalla kulmat kurtussa ja kaikki.

Silti pikkuisen tuntui pahalta ajatella, että tuollaisenako sinä minut täällä näet ja tuot vielä näkemyksesi julki - puolustuskyvyttömiä pienempiään sadistisesti saalistavana julmurina... Joten saat anteeksi. :)

Psykopatologia, kuten huomaat; ei noissa kahdessa viestissäni ole keskenään ristiriitaista. Se, etten oikeasti loukkaantunut, mutta tuntui pikkuisen pahalta pitää paikkansa. Ei siinä ole mitään selitettävää tai selvennettävää; etenkin, kun en edes ole sanonut Riidankylväjän nettiviestin loukanneen minua - kuten tekstistä näkyy.

[Muutenkin outo ajatus, että kohteen pitäisi selitellä - ja jos ei selitä tuntemuksiaan, joutuukin altavastaajaksi. Tai jopa syytetyksi kiusaamisesta ja saa kiusaajan leiman. Kuten nyt on käynyt.]

[]lisäys
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.02.2013 13:18

En taida ymmärtää tuota sekasotkua.

Mielstäni Riidankylväjän vastaus - että hän on tullut huijatuksi
- kertoo olennaisen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 13:19

Mirri kirjoitti:- -
Ilmankos kaikenlainen vittuilu ja piruilu sun muu ilkeily tuntuukin joskus niin ihanan nautinnolliselta ja rentouttavalta; aivan sama millaisista syistä ihminen katsoo oikeudekseen tehdä niin. Jos ja kun iskee tarve ilkeilyyn/vittuiluun, perusteluksi kai kelpaa käytännössä mikä tahansa...

En ymmärrä edellä mainittua. Ei ainakaan nautinnolliselta eikä varsinkaan rentouttavalta pitäisi tuntua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 13:22

Riidankylväjä kirjoitti:Eli kiusaat minua esittämällä loukkaantunutta. Sitten, kun pahoilla mielin nöyrryn pyytämään anteeksi sanot, "aprillia en loukkaantunutkaan".

Ylläpito ja muut kirjoittajat tukevat kiusaajan peliä.

Psykopatologia kirjoitti:Helmenkalastajan sanoma on foorumin kanta.
Kohteen responssia arvostetaan.

Jos kohde on "yleinen", tulkintaan tulee divergenssiä.

Minusta sinä Riidankylväjä yrität edelläolevassa viestissäsi luoda sellaista peliä, jota ei ole olemassa. Tai ei ainakaan pitäisi ruokkia sellaista peliä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 13:22

Psykopatologia kirjoitti:En taida ymmärtää tuota sekasotkua.

Mielstäni Riidankylväjän vastaus - että hän on tullut huijatuksi
- kertoo olennaisen.

Selvä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 13:46

Minä en Mirri ymmärrä, mitä tarkoitat tällä: "Se, etten oikeasti loukkaantunut, mutta tuntui pikkuisen pahalta pitää paikkansa."

Sävyistäkö puhut tai asteista? Joka tapauksessa pienikin harmi on harmi. En ymmärrä, miten joku voi sanoa "pikkuisen loukkaantuvansa" ikään kuin loukkaantuminen olisi söpöä. Ei loukkaantumisessa ole mitään söpöä. Ei Riidankylväjän viesti ollut ystävällinen hengeltään, joten hyvä, että hän pahoitteli.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 13:48

Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Kuva
Näen sieluni silmin sadisti Mirrin ja pahaa aavistamattoman Obelixin

Nyt sinä vittuilet, pidit sanasta tai et. Tunnetko nautintoa?

Sitä en usko, että Obelixkaan timpurihiirenä osaisi tehdä tuollaista kulmikasta reikää. Siinä näkyy ihmisen kädenjälki; joku ystävällinen sielu on väsännyt kulkuaukon valmiiksi. Liekö ajatellut kissaa vai hiirtä...

Kaivan vielä esille Riidankylväjän viestin, josta tämä episodi alkoi. Minä - kohteena - näen kuvatekstissä kuvaan yhdistettynä vittuilua, Riidankylväjän mielestä kysymys on jostakin hyväntahtoisesta, ei ollenkaan vittuilusta.

Hyväntahtoisuutena en onnistu ajattelemaan sitä, että minut leimataan murhanhimoiseksi sadistiksi; sen sijaan pystyn kyllä ymmärtämään, ettei viestin laittaja tarkoittanut mitään niin pahaa kuin miltä minusta kohteena näyttää. Niinpä en 'loukkaantunut oikeasti', vaikka näenkin viestin ilkeilynä - tuntui vain 'pikkuisen pahalta'.
Eli kiusaat minua esittämällä loukkaantunutta. Sitten, kun pahoilla mielin nöyrryn pyytämään anteeksi sanot, "aprillia en loukkaantunutkaan".

Siitä olen pahoillani, että Riidankylväjä on joutunut kokemaan minun kiusaavan häntä - jopa pelaavan jotakin kiusaamispeliä. Taitaa ollakin Riidankylväjä itse kuvan hiirenä, vaikka hän oli näkevinään siinä Obelixin...

Tämä on minun osaltani tässä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 13:50

Hilppa kirjoitti:Minä en Mirri ymmärrä, mitä tarkoitat tällä: "Se, etten oikeasti loukkaantunut, mutta tuntui pikkuisen pahalta pitää paikkansa."

Sävyistäkö puhut tai asteista? Joka tapauksessa pienikin harmi on harmi. En ymmärrä, miten joku voi sanoa "pikkuisen loukkaantuvansa" ikään kuin loukkaantuminen olisi söpöä. Ei loukkaantumisessa ole mitään söpöä. Ei Riidankylväjän viesti ollut ystävällinen hengeltään, joten hyvä, että hän pahoitteli.

Toistan itseäni:
Se, että tuntui vain pikkuisen pahalta, johtuu siitä, että täällä ollaan anonyymeinä netissä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.02.2013 14:02

Hilppa kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Eli kiusaat minua esittämällä loukkaantunutta. Sitten, kun pahoilla mielin nöyrryn pyytämään anteeksi sanot, "aprillia en loukkaantunutkaan".

Minusta sinä Riidankylväjä yrität edelläolevassa viestissäsi luoda sellaista peliä, jota ei ole olemassa. Tai ei ainakaan pitäisi ruokkia sellaista peliä.

"Loukkaantumiset" on tyttöjen peliä. Minä en osaa sitä ja siksi saatan tehdä myös virheellisiä tulkintoja.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 14:04

Mirri kirjoitti:- -Hyväntahtoisuutena en onnistu ajattelemaan sitä, että minut leimataan murhanhimoiseksi sadistiksi; sen sijaan pystyn kyllä ymmärtämään, ettei viestin laittaja tarkoittanut mitään niin pahaa kuin miltä minusta kohteena näyttää. Niinpä en 'loukkaantunut oikeasti', vaikka näenkin viestin ilkeilynä - tuntui vain 'pikkuisen pahalta'.

Ei kuulosta uskottavalta, että joku asia tuntuisi pikkuisen pahalta. Se on niin erikoinen ilmaisu aikuisen tunteita kuvattaessa, että en kykene ymmärtämään sitä yleisessä keskustelussa. Myös niinpä-ilmaisu vähentää selostuksen uskottavuutta ja luo vaikutelman, että jälkeenpäin yrität saada selville, mitä olisit halunnut tuntea. Toisaalta sinulta ei ole vaadittu tunteittesi kuvailua, ainakaan minä en koe, että olisi. Sinä ilmoitit paheksuntasi Riidankylväjän viestiä kohtaan ja mielestäni se riittää, hyvä niin.
Eli kiusaat minua esittämällä loukkaantunutta. Sitten, kun pahoilla mielin nöyrryn pyytämään anteeksi sanot, "aprillia en loukkaantunutkaan".

Mirri kirjoitti:Siitä olen pahoillani, että Riidankylväjä on joutunut kokemaan minun kiusaavan häntä - jopa pelaavan jotakin kiusaamispeliä. Taitaa ollakin Riidankylväjä itse kuvan hiirenä, vaikka hän oli näkevinään siinä Obelixin...

Ei vaan Riidankylväjä on tuonut esiin pelejä pelattavan. Pelasitko sinä Mirri ja miltä tuntui Riidankylväjän toiminta hänen esittäessään väitteen? Nämä eivät ole kuulustelukysymyksiä, vaan tulkintaani siitä, mitä Ridankylväjä kirjoitti ja mitä kysymyksiä se minussa herätti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 14:06

Riidankylväjä kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

"Loukkaantumiset" on tyttöjen peliä. Minä en osaa sitä ja siksi saatan tehdä myös virheellisiä tulkintoja.

Tuo voi olla sinun osaltasi peliä. Varsinkin yleistäminen juuri tyttöihin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 14:08

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Minä en Mirri ymmärrä, mitä tarkoitat tällä: "Se, etten oikeasti loukkaantunut, mutta tuntui pikkuisen pahalta pitää paikkansa."

Toistan itseäni:
Se, että tuntui vain pikkuisen pahalta, johtuu siitä, että täällä ollaan anonyymeinä netissä.

Tuosta olen vahvasti eri mieltä. Sydämelläni olen mukana, enkä pelejä pelaamassa. (Niin "tyttö" kuin olenkin. Tuo Riidankylväjälle.)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 14:21

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:- -Hyväntahtoisuutena en onnistu ajattelemaan sitä, että minut leimataan murhanhimoiseksi sadistiksi; sen sijaan pystyn kyllä ymmärtämään, ettei viestin laittaja tarkoittanut mitään niin pahaa kuin miltä minusta kohteena näyttää. Niinpä en 'loukkaantunut oikeasti', vaikka näenkin viestin ilkeilynä - tuntui vain 'pikkuisen pahalta'.

Ei kuulosta uskottavalta, että joku asia tuntuisi pikkuisen pahalta. Se on niin erikoinen ilmaisu aikuisen tunteita kuvattaessa, että en kykene ymmärtämään sitä yleisessä keskustelussa. Myös niinpä-ilmaisu vähentää selostuksen uskottavuutta ja luo vaikutelman, että jälkeenpäin yrität saada selville, mitä olisit halunnut tuntea. Toisaalta sinulta ei ole vaadittu tunteittesi kuvailua, ainakaan minä en koe, että olisi. Sinä ilmoitit paheksuntasi Riidankylväjän viestiä kohtaan ja mielestäni se riittää, hyvä niin.

Mirri kirjoitti:Siitä olen pahoillani, että Riidankylväjä on joutunut kokemaan minun kiusaavan häntä - jopa pelaavan jotakin kiusaamispeliä. Taitaa ollakin Riidankylväjä itse kuvan hiirenä, vaikka hän oli näkevinään siinä Obelixin...

Ei vaan Riidankylväjä on tuonut esiin pelejä pelattavan. Pelasitko sinä Mirri ja miltä tuntui Riidankylväjän toiminta hänen esittäessään väitteen? Nämä eivät ole kuulustelukysymyksiä, vaan tulkintaani siitä, mitä Ridankylväjä kirjoitti ja mitä kysymyksiä se minussa herätti.

Minulle netti on siitä ihana paikka, että täällä eteen tulevat asiat [(ilkeilyt ja vittuilut, sun muut)] tuntuvat vain 'pikkuisen pahoilta'. Jos ja kun alkaa tuntua enemmän pahalta, pääsen täältä pois ja voin suhteellistaa netissä kokemani asiat muun elämän kiemuroihin ja niiden aiheuttamiin tunteisiin.

En pelannut; käsittääkseni viesteissäni mikään ei myöskään viittaa mihinkään pelaamiseen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.02.2013 14:26

Mirri kirjoitti:'Vittuilu' voi olla älyllistä ja haasteellista kaksin- tai monintaistelua; leikkiä tai peliä, ja sellaisena hyvin nautinnollista.

Jos palattaisiin asian juurille.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 14:36

Mirri kirjoitti:...Minulle netti on siitä ihana paikka, että täällä eteen tulevat asiat [(ilkeilyt ja vittuilut, sun muut)] tuntuvat vain 'pikkuisen pahoilta'. Jos ja kun alkaa tuntua enemmän pahalta, pääsen täältä pois ja voin suhteellistaa netissä kokemani asiat muun elämän kiemuroihin ja niiden aiheuttamiin tunteisiin.

Edellä esiin tuotu asetelma ja asenne tuntuu minusta ahdistavalta. Otan asiat todesta netissä. Tarkoitatko, että voit kääntää selkäsi tuosta noin vaan ja milloin tahansa ilman että jälkeenpäin soisit ajatustasikaan sille, mitenhän sillekin kirjoittajalle lopulta kävi tai mitähän hänellekin nykyisin kuuluu?
Mirri kirjoitti:En pelannut; käsittääkseni ...

Kun sanot, että et pelannut, minun on luottaminen siihen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.02.2013 14:41

Riidankylväjä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:'Vittuilu' voi olla älyllistä ja haasteellista kaksin- tai monintaistelua; leikkiä tai peliä, ja sellaisena hyvin nautinnollista.

Miksi kysymyksessä oletetaan ilman muuta, että vittuilu olisi nautinnollista?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 14:55

Hilppa kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:

Miksi kysymyksessä oletetaan ilman muuta, että vittuilu olisi nautinnollista?

Viestissäni 'vittuilun' ympärillä olevat lainausmerkit ovat näköjään jääneet huomaamatta. Käsittääkseni läheskään kaikki vittuiluksi (siis pahansuopuudeksi ja ilkeilyksi) tulkittu ei ole oikeasti vittuilua. Se voi olla keskinäistä naljailua, vinoilua, kiusoittelua, tms. - ja sellaisena nimenomaan leikkiä tai peliä myönteisessä mielessä. Toki sellainen 'vittuilu' voi olla myös älyllistä ja haasteellista.

Tarkoitetaankohan vittuilulla aina pahantahtoista ja loukkaavaa ilkeämielisyyttä, vai voisiko vittuilu olla joskus jotakin samaa kuin vaikkapa leikkimielinen ja hyväntahtoinen vinoilu/naljailu/kiusoittelu? Minun sanavarastossani kyseinen sana on kysymysmerkillä varustettu, koska en oikein tiedä mitä kukin tarkoittaa sillä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 15:00

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:En pelannut; käsittääkseni ...

Kun sanot, että et pelannut, minun on luottaminen siihen.

Siteerasit harhaanjohtavasti jättämällä osan virkkeestä pois, joten laitan virkkeen tähän kokonaisuudessaan:
En pelannut; käsittääkseni viesteissäni mikään ei myöskään viittaa mihinkään pelaamiseen.

Hilppa, minä en ota netissä läheskään kaikkia itseeni kohdistuvia/kohdistettuja asioita todesta [- tai ainakaan en hirveän vakavasti]. Sellainen asenne on minulle tarpeen oman hauraan mielenterveyteni kannalta. Sitä tarkoitin, en mitään muuta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.02.2013 15:12

"vittuilu" on ruma sana. hyi
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.02.2013 15:21

Riidankylväjä kirjoitti:"vittuilu" on ruma sana. hyi

Sana kuitenkin on nykyisin niin yleisessä käytössä, että olisi tosi tärkeää tietää mitä sillä tarkasti ottaen tarkoitetaan.

[Minulla on sellainen käsitys, että sana vittuilu korvaa nykyisin monia hyviä ja täsmällisemmin kuvaavia sanoja: naljailu, vinoilu, härnääminen, kiusoittelu, 'veistely', sanailu, suukopu, kinastelu, ilkeily, piikittely, piruilu... Onko esim. naljailu yhtä vakavaa ja loukkaavaa kuin vittuilu, tai olisiko ilkeily vittuilua parempi ja kuvaavampi sana?]
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 18.02.2013 15:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa