Järjetön hammassärky + korvakipu

Re: Järjetön hammassärky + korvakipu

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2013 21:19

Untuva, avattiinko se keskeneräinen juurihoitohammas tänään ja putsattiin mätä pois, vai mitä tehtiin?
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 06.02.2013 21:42

Viime keskiviikkona avattiin ensimmäisen kerran, nyt maanantaina toisen kerran ja nyt tänään kolmannen kerran. Tänään havaittiin, että yhdessä juuressa on mätää. Seuraavan kerran menen kahden viikon päästä, jolloin tehdään jälleen puhdistus ja lääkeaineen vaihto. Ja siitä kolme viikkoa eteenpäin hammas täytetään, ja sitten hampaan hoito on valmis.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.02.2013 22:24

Aikamoista rassaamista on ollut... Toivottavasti kipu on jo helpottanut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 06.02.2013 23:00

Psykopatologia kirjoitti:Ei kai juurihoidon jälkeen enää kuvata vaan sitä e n n e n !

Kuvataan ainakin ennen ja näemmä tarvittaessa uudestaankin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 06.02.2013 23:01

untuva kirjoitti:Viime keskiviikkona avattiin ensimmäisen kerran, nyt maanantaina toisen kerran ja nyt tänään kolmannen kerran. Tänään havaittiin, että yhdessä juuressa on mätää. Seuraavan kerran menen kahden viikon päästä, jolloin tehdään jälleen puhdistus ja lääkeaineen vaihto. Ja siitä kolme viikkoa eteenpäin hammas täytetään, ja sitten hampaan hoito on valmis.

Lähtikö nyt jo viimein kipu pois?
Kahvi

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 07.02.2013 01:52

Miksi kummassa ei juurihoidon yhteydessä voida kuvata kunnolla? Ja käyttää anaerobisiin bakteereihin tehoovaa ab:a samanaikaisesti???

Miksi vieläkin tänä pivänä pitää hampaan hoito tehdä kivuliaimman ja pisimmän kaavan mukaan?? Ei voi käsittää!!!

Untuvalle myötätuntohalaus ja voimia tervehtyä nyt tuostakin kokemuksesta. Pp: lle fingeri.
mr jalsan

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.02.2013 11:10

Miehen ollessa juurihoitopotilaana hammaslääkäri käytti kuvantavaa menetelmää, jolla seurasi kanavan rassausta monitorilta. En muista, mikä läpivalaiseva menetelmä oli käytössä (ultraänitutkimuslaite?). Oli sanonut myös miehelleni, että voisi myös katsoa, mitä monitorissa tapahtuu. Näyttö oli asetettu siten, että potilas saattoi halutessaan nähdä prosessiin kulun. Kuvaruudun sai myös tietenkin siirrettyä pois potilaan näköalueelta. Itse en olisi välttämättä halunnut seurata. On aika harvinaista, että puudutus ei onnistu tai sitä ei voida tehdä. Edellinen hammaslääkärini sanoi, että hänen uransa (noin 10 vuotta tuolloin) aikana vain kerran juurihoitotapauksessa oli tapahtunut niin, että puudutus ei toiminut.

Lisäys: 10.16 [juurihoitotapauksessa]
Hilppa

ViestiKirjoittaja untuva » 07.02.2013 16:36

Tänään ei ole enää ollut kipua: suuri helpotus.
Minulla ei puudutus täysin auttanut juuri johtuen mädästä.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 07.02.2013 21:33

Eilen, kun kävin siellä hammaslääkärissä juurihoidettavana: hammaslääkäri pisti puudutuspiikin. Hän liikutteli piikkiä eri suuntiin ja siis yhdellä piikityksellä. Yhtäkkiä tunsin piikin lävistävän ilmeisesti jänteen/hermon, sellainen raksahduksen kuulin ja läpimenon, josta seurasi hirveä kipu. Eilen, kun puudutus väistyi, alkoi heti sattumaan tuonne kielen alle. Sattunut niin, että syödessä tuntuu ja nyt niinkin voimakkaasti, että nieleminen on huomattavasti vaikeutunut ja kiinteää ruokaa syödessä tuntuu kipua kielen alla, joten kielen liikuttelua varoksin. Mitä mulle on nyt sattunut, jääkö minulle pysyvä vaiva tästä?
untuva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.02.2013 22:29

untuva kirjoitti:Eilen, kun kävin siellä hammaslääkärissä juurihoidettavana: hammaslääkäri pisti puudutuspiikin. Hän liikutteli piikkiä eri suuntiin ja siis yhdellä piikityksellä. Yhtäkkiä tunsin piikin lävistävän ilmeisesti jänteen/hermon, sellainen raksahduksen kuulin ja läpimenon, josta seurasi hirveä kipu. Eilen, kun puudutus väistyi, alkoi heti sattumaan tuonne kielen alle. Sattunut niin, että syödessä tuntuu ja nyt niinkin voimakkaasti, että nieleminen on huomattavasti vaikeutunut ja kiinteää ruokaa syödessä tuntuu kipua kielen alla, joten kielen liikuttelua varoksin. Mitä mulle on nyt sattunut, jääkö minulle pysyvä vaiva tästä?

Määräsikö mitään kipulääkettä tai kehottiko ottaamaan? Seuraavalla kerralla kannattaa mainita tuosta kivusta. Luulisi, että jos jää jokin tunnoton kohta, ei enää palaa entiselleen. Kivusta en tiedä. Ehkä ei jää mitään vikaa kivun mentyä ohi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja untuva » 07.02.2013 22:31

Tunnottomuutta ei esiinny lainkaan. Luulenpa, että kyseessä on jänne, koska tosiaan tunnottomuutta tai turtaisuutta ei tunnu. Ja enemmän tunsin, että kyseessä olisi jänne. Kyllä sen mielestäni erottaa, onko kyseessä ollut jänne vai hermo. Toipuuko tällaisestä jänteen poikkimenosta kivun suhteen?
Kermaviilinkin syöminen sattuu. En pysty syömään mitään, jos tämä jatkuu. Mitä kautta se ruoka sitten minuun saadaan?
untuva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.02.2013 22:43

En tiedä. Kannattaa ottaa yhteyttä hoidon antaneeseen lääkäriin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja untuva » 07.02.2013 22:45

En uskalla, pelottaa. Nolo juttu sille hammaslääkärillekin.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 07.02.2013 23:00

27 wee. Ikä ei oikeastaan kerro mitään, koska juurihoitoon voi joutua hammas hyvästä harjauksesta riippumatta. Sillä useinmiten juurihoitoon joutuu hammas, jonka paikan alle on päässyt muodostumaan uutta reikää eli kariesta on päässyt paikan välistä sisäpuolelle, josta se rauhassa leviää juuriin asti.
untuva

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 08.02.2013 00:06

Ota untuva rohkeasti yhteyttä hoitaneeseen lääkäriin. Jos on asiaton niin vie asia eteenpäin. Ei kuulu tuntua kipua enää eikä kielessä missään tapauksessa.
mr jalsan

ViestiKirjoittaja untuva » 08.02.2013 00:07

Minulla on varattu huomiseksi aika omalle terveyskeskuslääkärille. Kysyn asiaa häneltä.
untuva

ViestiKirjoittaja Kahvi » 08.02.2013 14:46

untuva kirjoitti:Minulla on varattu huomiseksi aika omalle terveyskeskuslääkärille. Kysyn asiaa häneltä.

Terveyskeskuslääkäri ei välttämättä tiedä riittävästi noista asioista, mutta äkkiäkös hän vilkaisee ja katsoo, että josko suussa näkyy jotain poikkeavaa tms.

Onko kipu hellittänyt yhtään?
Kahvi

ViestiKirjoittaja untuva » 08.02.2013 15:38

Löysin aamulla rakkulan kielen alapuolelta, se oli syyllinen kipuun. Tänään jo vähän helpottanut, kun rakkula ei ole enää niin kipeä. Hyvä kuitenkin, että löytyi syy eikä sattunut pahempaa.
untuva

ViestiKirjoittaja Illusia » 09.02.2013 13:09

Minulla ei ole yhtään juurihoidettua hammasta, mutta viisaudenhampaat ovat aiheuttaneet minulle tosi paljon ongelmia ennen kuin ne poistettiin. Hampaita piti poistaa leikkauksella, koska olivat poikittain leukaluun sisällä. Ilman leikkauksia olisin kuollut. Ennen vanhaan ihmiset kuolivat hammassairauksiin.
Illusia

Doc Holliday - historian etevin?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.02.2013 17:48

http://fi.wikipedia.org/wiki/Doc_Holliday

Hän joutui toimimaan ilman röntgeniä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet