Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen.

Re: Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.01.2013 23:39

Olet aivan oikeassa, että ihmistä pitäisi joskus kädestä pitäen opastaa. Mutta mitä sitten, kun hän ei halua opastusta? Tai ei tajua tarvitsevansa apua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 23:44

Tukien kuuluisi tulla automaattisesti, silloin vältyttäisiin moiselta.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 00:03

Psykopatologia kirjoitti:Kehitysvammaisuusuudeta täällä on ollut laajat keskustelut.

Nyt hoksasin, että se olikin tässä ketjussa Pertti, joka johdatteli ajatuksia kehitysvammaisuuteen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 00:14

untuva kirjoitti:Tukien kuuluisi tulla automaattisesti, silloin vältyttäisiin moiselta.

Miten automaattisuus olisi toteutettavissa?
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 00:31

Jollakin tavalla pitäisi automatisoida, en oikein tiedä millä keinoin.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.01.2013 00:48

Jos kerran on systeemissä "sisällä", tulisi myös kohdata
sos-ihminen, joka paneutuu ko. tapaukseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 00:55

Mitä pertti tarkoitat ja kenelle sanoit?
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 00:59

Katosiko Untuvan laittama pitkä selostus Invalidiliiton jäsenten etuisuuksista, vai kuvittelinko vain ollessani näkevinäni sellaisen viestin?
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:07

Mirri, ongelma on se, että invalidiliiton jäseneksi voi hakeutua vain fyysisesti vammainen, minä esim. voisin hakea tämän kipua aiheuttavan sairauden takia.
Minusta on epäreilua, että rajaus kohdistuu fyysisesti sairaisiin, ilmeisesti liitto haluaa pitää vammaiset erossa mielenterveysongelmaisista maineensa vuoksi.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.01.2013 01:10

untuva kirjoitti:Mitä pertti tarkoitat ja kenelle sanoit?

Kaikille. Jonkun vastuuhenkilön tulisi hoitaa homma.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:10

Jäsenetuja invalidikortilla fyysisesti sairaille:

Invalidiliiton ja -yhdistysten jäsenetuja ovat mm. IT-lehti, neuvonta, ohjaus, koulutus, yhdistysten toiminta, järjestövakuutus, tuetut lomat sekä SIU:n palvelut.

Lisäksi Invalidiyhdistyksen jäsenenä saat jäsenhintaan:

-> Alennusta silmä- ja aurinkolaseista
Tähtioptikko-ketju tarjoaa Invalidiliiton jäsenille perheineen palveluja ja tuotteita: - 15 % alennus normaalihintaisista kehyksistä, normaalihintaisista linsseistä (koskee myös heijastuksenesto- ja kovapinnoitteita) sekä normaalihintaisista aurinkolaseista (myös voimakkuuksilla). Kampanjatuotteissa asiakas voi valita joko kampanjaedun tai jäsenedun. Kampanjakehyksiin ei myönnetä linssialennusta eikä kampajalinsseihin kehysalennusta. Lisätietoja Tähtioptikko-myymälöistä ja www.tahtioptikko.fi.

-> Majoitu edullisesti

Hotellietuja
Restell-hotelleista: Jäsenet majoittuvat erikoishintaan Cumulus, Rantasipi, Ramada ja Holiday Inn -hotelleissa. Hinnat ovat voimassa pääsääntöisin viikonloppuisin (pe-ma) ja kesäaikana joka päivä tietyin rajoituksin. Etuhinnat ja varaukset Restelin myyntikeskuksesta numerosta 0800 1 2868. Lisätietoja suoraan hotelleista www.cumulus.fi, www.rantasipi.fi, www.restel.fi/ramada, www.higc-airport.com ja www.hi-helsinkicity.com.

Jäsenhintaan retkeilymajoissa
Invalidiyhdistyksen jäsenenä hyödyt Suomen Retkeilymajajärjestön jäsenhinnoista kotimaan SRM-hostelleissa, alennus on 2,5 e /hlö/vrk normaalista majoitushinnasta. Etu ei koske perheenjäseniä. Saat kansainvälisen hostellikortin jäsenhintaan 12 €. Kysy myös nuoriso-, lapsi- ja ryhmäalennuksista. Hostelli-kortilla saa alennusta mm. autonvuokrauksesta, Tallinnan laivamatkoista ja Lapin bussimatkoista. Lisätietoja: www.hostellit.fi

Lomaile invalidiyhdistysten kesäkodeilla
Invalidiliiton lomakylä Rantasalmella ja invalidiyhdistysten kesäkodit ympäri Suomea tarjoavat myös edullista majoittumista.

Jäsenedut liikkumiseen

-> Polttoaine-edut
Alennusta Esso Tiger Cardilla
Kun maksat polttoaineostot Esso Tiger Cardilla, saat Invalidiliitto ry:n jäsenalennusta bensiinistä ja dieselistä 2,19 snt/l mittarihinnasta. Alennukset huomioidaan laskutuksen ja suoravelotuksen yhteydessä, ei käteisostoissa. Luottokorttitilausket 0800 13770. www.exxonmobil.fi

Alennusta euroShell-kortilla
Invalidiliiton jäsenenä saat euroShell korttiostoista alennusta 1,1 snt/litra bensiinistä ja dieselistä tankatessasi Suomessa Shell-huoltamolla. Alennukset huomioidaan myyntihinnoista luottokorttilaskutuksen tai suoraveloituksen yhteydessä, ei automaattitankkauksesta.
Euro-Shell luottokorttia haetaan luottokortti-hakemuksella Shellistä. Hakemukseen tulee merkitä Invalidiliiton sopimusnumero 5711. Lisätietoja euroShell-yksityiskortista: Shell InfoCenter puh. 0203 24240, www.shell.fi.

Eckerö Linen matka-alennukset
Invalidiliiton jäsenyhdistysten jäsenille: Päiväristeilyt ma-pe lähdöillä 19 €/hlö ja reittimatkat 17 €/hlö/suunta ilman hyttiä. Kysy myös hyttitarjouksia. 1.7. – 18. päiväristeily 25 € ja reittilippu 22 €/hlö/suunta.
Varauksen yhteydessä mainitse tuotekoodi INVAC (päiväristeily) tai INVAR (reittilippu). Jäsenedusta on mainittava varauksen yhteydessä ja alennukset saa esittämällä voimassa olevan jäsenkortin. Alennukset voidaan myöntää vain Eckerö Linen omista myyntipisteistä ennakkoon varattaessa. Alennusta ei voida myöntää jälkikäteen eikä sitä voi yhdistää muihin alennuksiin. Varaukset ja lisätietoja Eckerö Line: www.eckeroline.fi, puh. (09) 228 8544, faksi (09) 2288 5333.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:12

Pertti tarkoititko, että pitäisi olla yksi vastuuhenkilö, joka hoitaisi kaiken tiedonannin (kertoisi kaikista mahdollisista etuuksista) henkilökohtaisesti?
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 25.01.2013 01:25, muokattu yhteensä 2 kertaa
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:14

Invalidiliittoon kuulutaan jonkin jäsenyhdityksen kautta.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 01:14

Mirri, ongelma on se, että invalidiliiton jäseneksi voi hakeutua vain fyysisesti vammainen, minä esim. voisin hakea tämän kipua aiheuttavan sairauden takia.

Untuva, poistamassasi viestissä kertomasi jäsenedut olivat hyviä; vahvan ja suuren edunvalvontaliiton jäsenetuja, jollaisia läheskään kaikki potilasjärjestöt eivät kykene tarjoamaan.
Joten mikset liittyisi? Tuskin menetät mitään käyttäessäsi Invalidiliiton jäsenedut hyödyksesi, jos sinulla on fyysistä vammaisuutta, joka oikeuttaisi kyseisen liiton jäsenyyteen ja jäsenetujen käyttämiseen.

[Laitoit näköjään poistamasi viestin takaisin; hyvä niin.]
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:18

Jäsenetuudet mielenterveysongelmaiselle: Mielenterveysyhdistys
Mielenterveyden keskusliiton jäsenkortti oikeuttaa alennuksiin useissa eri hotelleissa ja Viking Linen laivamatkoilla. Tuorein tieto voimassa olevista jäseneduista löytyy tältä sivulta.

Viking Line
Mielenterveyden keskusliiton jäsenenä saat koko vuoden 2012 ajaksi käyttöösi edulliset risteilyhinnat Helsinki-Tukholma, Helsinki-Tallinna ja Turku-Tukholma -reiteille.

Lisätietoja

S-ryhmän hotellit
S-ryhmän kolme hotelliketjua tarjoavat Mielenterveyden keskusliiton jäsenille vapaa-ajan majoituksiin kausittain vaihtuvia tarjouksia. Kattava verkostomme tarjoaa loistavat mahdollisuudet niin aktiiviloman kuin hemmottelulomankin viettoon sekä mukavaa yhdessäoloa ja rentoutumista. Sokos Hotelleja käytössänne on 38 hotellia 26 paikkakunnalla Suomessa sekä Sokos Hotel Viru Tallinnassa. Lisäksi käytössänne on seitsemän upeaa Radisson SAS Hotellia ja kuusi laadukasta Holiday Club kylpylähotellia.

Lisätietoja kohteista saa osoitteista www.sokoshotels.fi, www.radissonsas.com, www.holidayclub.fi tai puhelimitse keskusmyyntipalveluista
Sokos Hotels, puh. 020 1234 600
Radisson SAS Hotellit, puh. 020 1234 700
Holiday Club Spa Hotellit, puh. 020 1234 900.

Varauksen yhteydessä mainitse jäsenetu ja näytä jäsenkorttisi vastaanotossa sisäänkirjoittautuessasi.

Finlandia Hotels

Ketju tarjoa Mielenterveyden keskusliiton jäsenille vapaa-ajan matkoihin seuraavan edun:

Kahden hengen huone yhden hengen huoneen hinnalla.
Hintaan sisältyy aamiaiset ja alv. Kerro varatessasi jäsenkortista.

Varaukset: Finlandia Hotels -ketjun varaamo, puh. 06000-2777.

Muut majoitusedut

Keskusliitto on neuvotellut edulliset sopimushinnat myös Helsingin Malmilla sijaitsevan Hotel Avionin sekä keskustassa sijaitsevien Hotel Arthurin ja Hotelli Annan kanssa. Kerro jäsenkortista varauksen yhteydessä.

HOTEL AVION
Malmin asematie 6
00700 Helsinki
puh. 09 350 7440

1 hengen huone 100 €
2 hengen huone 120 €
Sviitti 140 €
Hinnat sisältävät aamiaiset, iltasaunan sekä langattoman nettiyhteyden koko taloassa.

HOTELLI ANNA
Annankatu 1
00120 Helsinki
puh. 09 616 621, 040 776 0094
(lähellä Ratakatua)

1 hengen huone ma-pe 110 €, pe-ma 80 €
1 hengen tilavampi huone ma-pe 120 €, pe-ma 90 € (leveämpi vuode)
2 hengen huone ma-pe 145 €, pe-ma 115 €
2 hengen tilavampi huone ma-pe 160 €, pe-ma 130 €
Juniorsviitti ma-pe 180 €, pe-ma 145 €
Lisävuode 15 €

Hintaan sisältyy buffet aamiainen ja alv. Hinnat ovat huonetyyppikohtaisia.
Tilavammassa 1 hh on 120-140 cm leveä vuode. Tilavampi kahden hengen huone on
samanhintainen 1-3 hengelle, kolmas henkilö lisävuodessa.

HOTEL ARTHUR
Vuorikatu 19
00100 Helsinki
puh. 09 173 441

Arkisin 10 % alennus seuraavissa huoneissa:
Huone yhdelle
Jugen huone yhdelle
Comfort huone yhdelle

Huone kahdelle
Superior-huone kahdelle
Jugen huone kehdelle

Viikonloppuisin pe-ma

Huone yhdelle 80 €
Jugen huone yhdelle 90 €
Comfort huone yhdelle 90 €

Huone kahdelle 100 €
Superior-huone kahdelle 120 €
Jugen huone kehdelle 120 €
Hintaan sisältyy aamiainen ja alv.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 01:27

Psykopatologia kirjoitti:Jos kerran on systeemissä "sisällä", tulisi myös kohdata
sos-ihminen, joka paneutuu ko. tapaukseen.

Kerro tarkemmin.

Kuka on sisällä missä systeemissä, ja kenen tulisi kohdata mikä, ja mitä tarkoitat "ko. tapauksella"?
Systeemissä "sisällä", sos-ihminen, ja ko. tapaus menivät käsityskykyni ylitse; siksi kaipailen selvitystä.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:35

Olen ottanut Kelasta selvää, eläkkeen saajan hoitotuesta ja 16 vuotta täyttäneen vammaistuesta. Eläkettä saavan hoitotukea ei ole mahdollista saada pelkän haitta-asteen mukaan, vaan pitää olla rahallisia hoitokuluja kuten psykoterapiakuluja. Mutta 16 vuotta täyttäneen vammaistukea (työssäkäyvä, työtön ja opiskelija) on oikeus saada pelkän haitta-asteenkin perusteella. Jolloin koko rahan saa pitää itse. Siksikin kannattaa tuo haitta-aste hankkia.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 01:41

untuva kirjoitti:Minusta on epäreilua, että rajaus kohdistuu fyysisesti sairaisiin, ilmeisesti liitto haluaa pitää vammaiset erossa mielenterveysongelmaisista maineensa vuoksi.

Haluaisit mt-ongelmiesi vuoksi päästä Invalidiliiton jäseneksi, ja kehitysvammaisia kohtaan tunnet kateutta, joten varmaan haluaisit mt-ongelmiesi vuoksi kuulua myös Kehitysvammaisten Tukiliittoon. Psyykkisten ongelmiesi vuoksi olet mielestäsi niin invalidi kuin kehitysvammainenkin, tai ainakin invalideihin ja kehitysvammaisiin rinnastettavissa; niin olen ymmärtänyt.

Luulen, että Kehitysvammaisten Tukiliittoon olet tervetullut, vaikket olekaan kehitysvammainen; siellä sinua ei rajata 'epäreilusti' ulkopuolelle...
http://www.kvtl.fi/
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.01.2013 01:43

untuva kirjoitti:Pertti tarkoititko, että pitäisi olla yksi vastuuhenkilö, joka hoitaisi kaiken tiedonannin (kertoisi kaikista mahdollisista etuuksista) henkilökohtaisesti?

Tarkoitan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 25.01.2013 01:48

Samaa mieltä olen. Olet Pertti viisas!
untuva

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet