Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen.

Re: Olen mielenterveysongelmainen, joten olen siis vammainen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2013 21:27

Mutta hienoa, että loukattu pyytää jalosti loukkaajalta anteeksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 24.01.2013 21:29

Se on varsin jalo mielistä. Haluaa ilmeisesti välttää riitelyä viimeiseen asti.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 21:42

untuva kirjoitti:Mirri olisi sama, että sanoisin kehitysvammaista lastasi vähä-älyiseksi/vajaaälyiseksi kuin se, että sanot minulle, että olen persoonallisuushäiriöinen. Minä ainakin pahoitin mieleni kovin ja jopa itkenyt asian takia.

Untuva, en arvannut sinun pahoittavan mieltäsi asiasta, koska kirjoitit näin:
olenko kehitysvammainen, koska mulla on vaikea epävakaa persoonallisuushäiriö diagnosoitu?

Toit itse vaikean persoonallisuushäiriöisyytesi tähän keskusteluun. Kehitysvammaiset ovat vajaamielisiä/vähä-älyisiä, joten ei sen asian sanomisessa ole mitään loukkaavaa; se on karu tosiasia. Miksi on loukkaavaa sanoa henkilöä persoonallisuushäiriöiseksi, jos hän itse kertoo olevansa sitä oikein diagnosoidusti? Minä luulin olevani asialinjoilla.

Mutta että sinä älykkäänä persoonallisuushäiriöisenä ihmisenä rinnastat itsesi vajaamielisiin ihmisiin ja jopa kahdehdit heidän etuisuuksiaan ja pidät heitä itseäsi paremmassa asemassa olevina; se on minusta entisenä vajaamielisen lapsen äitinä loukkaavaa ja tyhmää käyttäytymistä:
Ottaa päästä, että mielenterveysongelmaisia ei ohjata noin kädestä pitäen. Eikö kehitysvammainen sitten itse pysty ottamaan omia etuuksiaan selville, jos mielenterveysongelmaisenkin pitää ottaa. Mielenterveysongelmainen voi olla niin huonossa kunnossa ettei tästä ole ottamaan selvää etuuksistaan. PERKELE!

Toisessa ketjussa selvisi, että sinulla on älliä vaikka muille jakaa, ja kuitenkin 'tyhmyyksissäsi' kyselet, etteivätkö vajaamieliset itse pysty ottamaan omia etuisuuksiaan selville, kun kerran mt-ongelmaistenkin pitää... Ja kadehdit hoitoa ja palveluita, joihin diagnosoitu kehitysvammaisuus (vajaamielisyys/vähä-älyisyys) lapset oikeuttaa; nimenomaan lapset ja koko lopuksi ikäänsä, koska kehitysvammaisuus useimmiten diagnosoidaan lapsuudessa.

Ei ihme, että minuun kolahti ja sai kiukustumaan. Henkilökohtaista syistä menee täysin sietokykyni ylitse, että mt-ongelmainen alkaa kadehtia älyllisessä kehityksessään eliniäkseen lapsiksi jäävien ihmisten saamia etuisuuksia. Ja ihmettelee, etteivätkö nämä pysty itse selvittämään etuisuuksiaan...
Silti olen Riidankylväjän kanssa samaa mieltä, että turhan töykeästi vastasin; siksi pyysin anteeksi. Se vain, että nyt olen uudelleen suutuksissani. :evil: Taidan istahtaa hetkiseksi sormieni päälle, ja antaa pahimman kiukunkuohahduksen mennä ohitse...

Oikeastaan järkevästi ajatellen luulen, ettei sinulla ole tietoa vajaamielisyydestä/vähä-älyisyydestä/kehitysvammaisuudesta. Jos olisi tietoa, et ehkä olisi kirjoittanut sellaisia 'tyhmyyksiä'.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 24.01.2013 21:49

Minusta tuntuu, että Mirri kirjoittaa nyt kovassa kiukussa, koska tulee tuutin täydeltä sellaisia sanoja, joilla saa toisen taatusti loukkaantumaan tai suuttumaan.

Ihan hyvä idea on istua hetki käsien päällä ja editoida sitten viesti kohteliaampaan muotoon.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 21:52

Istuin jo. Muokkaustoiminnon käytön olen lopettanut.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.01.2013 22:04

Untuvainen toi esiin oman epävakautensa,
mutta Mirri esitti hänet lapsellisena? uutena asiana.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 22:07

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Istuin jo. Muokkaustoiminnon käytön olen lopettanut.

Kuva
Tuotakin voisit kokeilla.

Kyllästynyt, kiitos hyvästä ideasta. :)
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 22:10

Käytit adjektiivia sanoessasi persoonallisuushäiriöinen, se loukkasi sillä minulla on vain epävakaa persoonallisuushäiriö, eikä muita persoonallisuushäiriöitä ja adjektiivilla sanoessasi leimaat minut täysin ja hyvin henkilökohtaisesti. Olen sairaudessanikin normaali ihminen enkä persoonallisuushäiriöinen tyyppi. Jospa itse tutustuisit epävakaaseen persoonallisuushäiriöön, niin ymmärtäisit mistä on kyse. Minä käyttäydyn yhtä hyvin kuin muutkin ihmiset, joilla ei ole kyseistä persoonallisuushäiriötä.

Kadehdin sitä, että neuvotaan kaikki kädestä pitäen. En sitä, että kehitysvammaiset saavat etuuksia. Mielestäni vammaiset ansaitsevat etuutensa. Sillä aloitinkin tämän ketjun. Pertin kommentin jälkeen siitä, että kehitysvammaiset ovat 12 vuoden tai alle tasolla niin muutin mielipidettäni heidän neuvonnastaan, mutta en siten etteikö mielenterveysongelmaista tarvitsisi neuvoa yhtä kädestä pitävästi. Sanotaanko näin, että en ole pitänyt kehitysvammaisia niin tyhminä kuin annat olettaa.

Kehitysvammaisuus ja mielenterveysongelmat ovat hyvin eri tyyppinen sairaus, eikä niitä voi verrata keskenään.

Mielenterveysongelmat voivat hyvin usein alkaa jo lapsena kuten itsellänikin, ja psykiatrin mukaan haittani tulee olemaan todennäköisesti elinikäinen, hän kirjoitti minulle pysyvän 80 % haitta-asteen mielenterveysongelmiin perustuen, joten olen itsekin vaikeasti vammainen sen haitta-aste määritelmän mukaisesti. Ja todennäköisesti haitta-asteeni tulee korottumaan vielä 5-10%:illa päivittäin kipua aiheuttavan pysyvän sairauden takia, johon ei ole lainkaan lääkitystä.

Henkilökohtaisesti olen suutuksissa, että näin sairaalle ihmiselle ei kerrota omia oikeuksia.

Tarkoitus tällä ketjun aloituksella oli saada oikeuksia teillekin, jos ette niistä ole itse aikaisemmin tienneet, tarkoitukseni on hyvä. Yhtä hyvin olisin voinut salata asian teiltä, mutta mielestäni mielenterveysongelmaisen oikeuksiin kuuluu tietää eduistaan.

Mirri tuo sinun henkilökohtainen minuun kohdistuva loukkaaminen on satuttavampaa kuin se, että sanoisin pahaa sanaa lapsestasi, sillä tuskin lapsellesi kerrot tästä keskustelustamme.

______________ PP: Lisäys tulisi merkitä ajallisesti; kernaammin uusi viesti.

Niin ja tuo mitä Pertti sanoi, niin on todella loukkaavaa esittää epävakaa persoonallisuushäiriötä sairastavan olevan lapsellinen. Kyse on hyvin paljon toimintakykyä haittaavasta ja itselleen tuskaa aiheuttavasta sairaudesta. Sanotaanko, että yksi perkeleellisimmistä sairauksista, kun negatiiviset tunteet saattavat olla helvetillisen ylikorostuneita, niin että sekoaa päästä lyhytluontoisesti ja sitten pidetään lapsellisena.
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 24.01.2013 22:20, muokattu yhteensä 1 kerran
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 22:20

Psykopatologia kirjoitti:Untuvainen toi esiin oman epävakautensa,
mutta Mirri esitti hänet lapsellisena? uutena asiana.

Minusta kehitysvammaisiksi diagnosoitujen ihmisten palvelujen ja etuisuuksien kadehtiminen on lapsellista; on lapsellista luulla kehitysvammaisten ihmisten asemaa kadehdittavan hyväksi. Nyt kiukkuni lauhduttua kuitenkin ajattelen, että kysymys onkin tietämättömyydestä, ei lapsellisuudesta. En usko, että kehitysvammaisten asema etuisuuksineen ja palveluineen näyttäisi aikuisen ihmisen silmissä kadehdittavalta, jos hänellä olisi asiasta riittävästi tietoa.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 22:22

Et tainnut lukea Mirri aikaisempaa viestiäni.
untuva

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 24.01.2013 22:29

Mirrillä on vain joskus niin kova vauhti päällä, ettei ehdi ajatuksella paneutua siihen mitä toinen kirjoittaa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Jail » 24.01.2013 22:30

"Sanotaanko, että yksi perkeleellisimmistä sairauksista, kun negatiiviset tunteet saattavat olla helvetillisen ylikorostuneita, niin että sekoaa päästä lyhytluontoisesti ja sitten pidetään lapsellisena"

Hyvin tuttua. Mulla on persoonallisuushäiriö, mutta ei epävakaa.
Jail

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 22:34

Kavereissani on kaksi skitsofreenikkoa, ja he eivät todellakaan kärsi niin paljon kuin minä epävakaan persoonallisuushäiriötä sairastamalla. Eivät he ole ahdistuneita. Ja ovat täysin itsenäisiä verrattuna minuun. Pystyvät täysin hoitamaan kotityöt, johon minusta ei ole kuin lievässä määrin. Lääkkeetkin tehoavat heille paremmin.
Epävakaan persoonallisuushäiriön lisäksi minulla on myös vaikea masennus, ja vaikea yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Viimeksi muokannut untuva päivämäärä 24.01.2013 22:37, muokattu yhteensä 1 kerran
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 22:36

untuva kirjoitti:Mirri tuo sinun henkilökohtainen minuun kohdistuva loukkaaminen on satuttavampaa kuin se, että sanoisin pahaa sanaa lapsestasi, sillä tuskin lapsellesi kerrot tästä keskustelustamme.

Niin ja tuo mitä Pertti sanoi, niin on todella loukkaavaa esittää epävakaa persoonallisuushäiriötä sairastavan olevan lapsellinen. Kyse on hyvin paljon toimintakykyä haittaavasta ja itselleen tuskaa aiheuttavasta sairaudesta. Sanotaanko, että yksi perkeleellisimmistä sairauksista, kun negatiiviset tunteet saattavat olla helvetillisen ylikorostuneita, niin että sekoaa päästä lyhytluontoisesti ja sitten pidetään lapsellisena.

Minä olen entinen kehitysvammaisen lapsen äiti; lapseni on kuollut jo aikoja sitten. Voi olla, että juuri sen vuoksi nämä asiat ovat minulle vielä tunneperäisempiä kuin mitä olisivat, jos lapseni eläisi.

Pertti käsitti väärin, jos luuli minun pitävän tunne-elämältään epävakaita ihmisiä lapsellisina. Pidin kehitysvammaisten etuisuuksiin liittyviä - ja minusta kadehtivilta kuulostavia - ajatuksiasi lapsellisina, en mitään muuta.

Untuva, pyydän toiseen kertaan anteeksi aiempaa kipakkaa kommentointiani.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 22:41

Ymmärrä nyt jo, että en kadehdi kehitysvammaisten etuuksia, vaan yritän sanoa sitä, että mielenterveysongelmaisia pitäisi kädestä pitäen neuvoa. Paremminkin saa vain sellaista kohtelua, että ei sulla mitään ole, että sä vaan valehtelet ja et ole oikeutettu mihinkään etuihin, että oma syysi vaan, että olet mielenterveysongelmainen. Mirri ei tarvitse pyydellä anteeksi, ei tässä enää sellaisesta ole kyse.
Todella ikävää, että lapsesi on kuollut. Ei lapsi saisi kuolla ennen vanhempiaan.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.01.2013 22:42

untuva kirjoitti:Ymmärrä nyt jo, että en kadehdi kehitysvammaisten etuuksia, vaan yritän sanoa sitä, että mielenterveysongelmaisia pitäisi kädestä pitäen neuvoa.

Ymmärrän. Ja olet oikeassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 22:44

Sain todella tylyä ja epäkohteliasta kohtelua, kun hain bussikorttietua paikallistoimistosta, vaikka olen etuuteen täysin oikeutettu ja enemmänkin. Olen saanut myös päivystyksessä hävytöntä kohtelua ollessani todella huonossa kunnossa, syljetty suorastaan päälle ja puhuttu siitä, että minun tilalleni olisi pitänyt ottaa mukamas joku parempi työntekijä, kun tein siihen aikaan sijaisuuksia. Niin röyhkeitä olivat, että siinä ihan naamani edessä alkoivat tälläista puhumaan. Lisäksi apteekissa eräs työntekijä raivostui minuun, kun minulla on 112 lääkekorvaus määräämättömäksi ajaksi myönnetty. Lääkärini raivostui siihen, että olen tarvinnut useaan kertaan ambulanssia, kun olen yrittänyt satuttaa itseäni. Hän sanoi, että lopeta tämä yhteiskunnan rahojen hyväksikäyttö. Entinen terapeuttini sanoi minulle, kun uhkasin tappaa itseni, että tapa vaan. Näin kivasti käyttäydytään sairasta kohtaan. Minkälaisia huonoja kokemuksia teillä on?
untuva

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.01.2013 23:39

Olet aivan oikeassa, että ihmistä pitäisi joskus kädestä pitäen opastaa. Mutta mitä sitten, kun hän ei halua opastusta? Tai ei tajua tarvitsevansa apua.
Hilppa

ViestiKirjoittaja untuva » 24.01.2013 23:44

Tukien kuuluisi tulla automaattisesti, silloin vältyttäisiin moiselta.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.01.2013 00:03

Psykopatologia kirjoitti:Kehitysvammaisuusuudeta täällä on ollut laajat keskustelut.

Nyt hoksasin, että se olikin tässä ketjussa Pertti, joka johdatteli ajatuksia kehitysvammaisuuteen.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet